Print Page | Close Window

mellemtonen i fokus

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1373
Printed Date: 25 Apr 2024 at 22:26
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: mellemtonen i fokus
Posted By: Bapu
Subject: mellemtonen i fokus
Date Posted: 17 Feb 2014 at 12:37
Jeg overvejer at bygge en 2vejs standerhøjttaler og er i tvivl om hvilken en Bas/mellemtone Jeg skal vælge. Valget står mellem Satori 6,5" og 18w begge i 4 ohms udgaven. Jeg ønsker at mellemtonen bliver så god som muligt. Nu ved jeg godt at nogen kan lide datteren mens andre er vilde med moren. Men jeg håber i kan kaste lidt lys over emnet 

Mvh Michael. 


-------------
Venligst Michael



Replies:
Posted By: felsby
Date Posted: 17 Feb 2014 at 22:12
satair??


Posted By: Bapu
Date Posted: 18 Feb 2014 at 02:07
Beklager min stavefejl. Der skulle stå Satori - fejlen er blevet rettet Embarrassed



-------------
Venligst Michael


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 18 Feb 2014 at 08:03
Når du skriver 18W, mener du vel Revelator (18W/4531G00)?
Både den og Satori'en er rigtig gode enheder. Men hvilken der er bedst er ikke noget du kan finde et præcist svar på. Det afhænger som du selv skriver af folks smag.

Revelator'en har, efter min mening, nogle lidt bedre parametre, hvilket giver den en fordel i basområdet. Men når det kommer til mellemtoneområdet, så er Satori'en et mulehår foran.
Mit bedste råd til dig er, at du skal prøve at lytte til dem begge to, så du selv kan afgøre hvad du kan lide.
Jeg har begge enheder til at ligge, og du er velkommen til at komme forbi og give dem et lyt. Men det bliver nok ikke de første par uger jeg får tid til at finde dem frem.

Har du besluttet dig for en diskant?


Posted By: Bapu
Date Posted: 18 Feb 2014 at 12:59
HDL:  Det er lige præsis den jeg mener (18W/4531G00)

Jeg vil med glæde vente et par uger med at kigge forbi. Nu er afstanden også blevet lidt kortere Smile

MHT. diskant så er jeg ikke helt sikker endnu.


-------------
Venligst Michael


Posted By: KimV
Date Posted: 18 Feb 2014 at 14:29
Jeg ved godt at det er udenfor de to nævnte mærker, men du ønsker mellemtonen så god som mulig, så derfor dette indlæg !
Jeg har et sæt 2 vejs med SS 9700 & Audiotechnology 18 cm - de kan spille både god dyb bas & har en meget fin detaljeret  mellemtone ( og diskant ) !
Du er velkommen til at høre dem i nærheden af Skanderborg


-------------
mvh. Kim


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Feb 2014 at 22:13
Nogle som har prøvet sb accoustics sb17mfc35 4 ohm mod satori, revelator eller Audiotechnology ? - Jeg har den selv og synes den er rigtig god. Bruger den kun som mellemtone - Og så koster den kun 300-400 kr stykket


Posted By: KimV
Date Posted: 19 Feb 2014 at 01:19
Jeg har hørt Rabu´s Eka, der sidder en l7etellerandet bas-mellemtone i - mod mine højttalere !

-------------
mvh. Kim


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Feb 2014 at 09:20
Jeg mener at Eka er bestykket med en SB 17NRX (papmembran). 
Jeg har selv bygget med 17MFC og det er nogle virkelig fornuftige enheder til prisen! Thumbs Up 

Mvh


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Feb 2014 at 11:08
KimV: hvad synes du om den ?

Jeg mener også at Eka er bestykket med 17nrx


Posted By: KimV
Date Posted: 19 Feb 2014 at 11:44
Jeg blev endnu mere glad for mine egne Wink

-------------
mvh. Kim


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Feb 2014 at 12:11
Der knytter sig lige en historie til EKA'en (som i øvrigt er blevet endog meget populær i USA). Den EKA, som Rabu har (fået) bygget er i teorien den EKA, som vi har lavet til alle vores distributører (samme enheder, filtre og ydre kabinetmål), men jeg må konstatere, at den ikke lyder helt som den, jeg har stående. Folk var godt nok begejstrede for den ved forrige års julefrokost, og den lød også fint - men den var mere kompakt i lyden end vores sæt, der lyder mere åbent (nu er det ikke sådan, at Rabu's lyder komprimeret eller decideret lukket, men der er altså forskel). Denne højttaler er pænt følsom over for ændringer i dæmpematerialet (mængde og placering), og her kan måske være en forskel. Jeg ved heller ikke, om afstivningen er den samme. EKA bruger SB17NRXC35-4 og SB26STAC.

Til gengæld har Rabu fået lavet deres helt egen 2-vejs med SB17MFC. Det er en virkelig vellykket højttaler, som mange nok vil finde (mere) imponerende.


-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Feb 2014 at 17:26
Tak for indspark.


Posted By: JAV
Date Posted: 19 Feb 2014 at 18:16
Jeg vil være lidt varsom med, at stille dem op mod hinanden mht. det potentielle, da det jo som bekendt er flere faktorer, der spiller ind og afgør resultatet. Selvom jeg har hørt begge enheder ved flere lejligheder og selv har rodet med dem, så har jeg testet dem for lidt til, at kunne foretrække den ene fremfor den anden. Hvis jeg skulle vælge én af de to ift. hvad jeg har hørt, så hælder jeg til Satoriens mellemtone.
Men hvis det var muligt et finde et sæt 18W4531G00 i fin stand på brugtmarkedet til omkring de 1-1.200 kr, så ville jeg ikke være et sekund i tvivl.


-------------


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 19 Feb 2014 at 18:55
1200.- for mine, i fin stand ;-)
(SS 18W/4831G00 - 4531G00 er vidst den samme enhed, bare i andet nummer. Måske Ulrik kan gøre os klogere der...)
 
Har også 2 fede diskanter liggende, som godt nok ikke er noget vildt nyt, men nogle Vifa XT25'ere med den fede phaseplug fra SS Ringstrålerne. Phaseplug'en er i ubehandlet rustfrit stål.
Det er ikke en hjemmebygger, det er lavet "ab fabrik" Wink
 
MVH
Michael M


-------------
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Feb 2014 at 19:57
Joakim: Jeg tænkte nok det ville være svært at udpege den ene, men havde alligevel håbet lidt på at den en måske havde haft en force som den anden ikke kunne hamle op med.

Michael M. Lyder ifølge JAV som et godt tilbud. Jeg vender tilbage med svar når jeg har hørt dem hos HDL Smile


-------------
Venligst Michael


Posted By: vincent.
Date Posted: 25 Jun 2014 at 22:38
Jeg følger lige med her, jeg er selv på udkig efter nye mellem toner, dog til en 3 vejs hvor de skal møde 26W ned til.

Er der nogen der har erfaring med denne:

http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=11&matID=4&appID=2

Jeg beklager sådan at brase ind i tråden, men vi er på jagt efter stort set det samme.


Posted By: felsby
Date Posted: 26 Jun 2014 at 16:21
hej Vincent
Har du set Troels´s side?
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm#Accuton_Constructions - http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm#Accuton_Constructions
Bemærk klikbart link Wink


Posted By: vincent.
Date Posted: 26 Jun 2014 at 20:38
Touche Felsby, ja link bart er tilsyneladende mere end mine it evner rækker til, takke for linket, har dog været der inde og læse. Jeg har aldrig selv arbejdet med Accuton, men jeg kan jo se at de høster mange roser der ude på wwww men de har også en pris skilt der er til at fø øje på i den version jeg har kigget på. Den Troels har brugt er rimeligt vis betalbar til forsøgs basis.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com