Print Page | Close Window

TG Ellam-FLEX klon

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1362
Printed Date: 15 Maj 2024 at 22:52
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: TG Ellam-FLEX klon
Posted By: Svend
Subject: TG Ellam-FLEX klon
Date Posted: 23 Jan 2014 at 21:13
Så kløede fingrene igen.
Jeg har længe gået at luret på en mindre 10-12l højtaler, og da jeg før jul fik anskaffet nogle 15w8530'er + et sæt 3004/662000 til en fair pris, var vejen ikke lang til at gå igang med at kigge nærmere på TG's Ellam Flex koncept....
 
 
Baffellens facetter er ikke helt identisk med dem TG laver. Men mindre må gøre, da jeg ikke kan snitte det så pænt til som ham... Men bare de så bliver 100% identisk i begge sider kan det vel ikke gå helt galt..
 
 
Baffel er en sandwich af 2x16mm + 1x19 mm MDF. Enheder er forskudt 19mm ..
 
Sider bliver buede 2x16mm MDF... 
Finish:  WAF afhængigt..  Cool
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..



Replies:
Posted By: Træman
Date Posted: 24 Jan 2014 at 20:10
Ser ganske interessant ud.
Og facetter i det hele taget, må vel være bedre end ingen facetter?

Hvordan bliver dimensionerne på kassen? Og hvor mange liter vil du lave det?

- Træman


Posted By: JAV
Date Posted: 24 Jan 2014 at 23:30
Ser flot ud!

Originally posted by Træman


Og facetter i det hele taget, må vel være bedre end ingen facetter?
Det giver en mere glidende overgang til bafflesteppet. 


-------------


Posted By: Svend
Date Posted: 25 Jan 2014 at 21:14
 
Udvendig dim er BxHxD =  250x352x360, der netto gerne skulle ende på ungefær netto ca. 12 l, når filter, dæmning osv osv er regnet fra.  Men så er det også med en front på op til ca 50mm og sider på 32mm....
 
Jeg har ikke prøvet at lave højtaler med off-set enheder før, men det angives, iflg TG og andre, at skulle "eliminere delay mellem enheder og give plads til ægte LR filtre". Og så er jeg her lige hoppet af for længe siden og vil forfærdelig gerne høre dette oversat til alm. dansk, men det bliver spændende at høre hvad det betyder, når de engang bliver færdige...Big smile  
 
 
 


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 30 Jan 2014 at 21:48
 
Klar til at klappe den sidste side på ..Wink
 
 
 
 


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Feb 2014 at 01:03
Fedt projektThumbs Up  Ville helt klart også kaste mig ud i det projekt, hvis jeg lige havde værksted til rådighed og skulle i gang med at bygge i den størrelse.

Grunden til Troels Gravesen har placeret diskanten længere tilbage end bas/mellemtonen er for at diskant og mellemtone kan ramme samme punkt (eksempelvis dine ørerBig smile) på samme tid. Alternativ kan man hælde kabinettet X antal grader bagover.

Skal du også bygge basmodulet så det bliver en 3-vejs?
 

 
 





Posted By: Svend
Date Posted: 03 Feb 2014 at 12:38
Jo den er jeg med på.. Men i andre sammenhænge angiver man at "kompensere" herfor i filter. Hvordan gør man lige det? Og hvad er så forskellen til et ægte "LR" filter..

Jeg regner ikke med at bygge basmodulet, da jeg har rigeligt med store højtalere pt. Eventuelt kunne en subw. komme på tale eller indbygning i eksisterende højtalere...
Nu skal jeg lige have dem samlet og lyttet først ..

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Roky
Date Posted: 03 Feb 2014 at 17:38
Det må de erfarne svare på :)

Kan jeg godt forstå :) - er spændt på at høre hvad du synes om dem.






EDIT. Se link for spændende læsning  http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm - http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm



Posted By: Svend
Date Posted: 04 Feb 2014 at 22:28
Hmm, hvis det nu ikke var fordi jeg allerede havde 15w'eren, kunne den dér 18W friste...  Det må blive en anden gang...  Wink
 
Foreløbig er mini'en ved at være færdig, dog med lidt hovedbrud, hvordan filtrene skal placeres i kassen. 12 l er ikke meget plads...  (og ikke sammenlignet med storebror med netto 90 l..) 
 
 
 
 
 
 
 


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: friman
Date Posted: 06 Feb 2014 at 11:58
Originally posted by Svend

Hmm, hvis det nu ikke var fordi jeg allerede havde 15w'eren, kunne den dér 18W friste...  Det må blive en anden gang... 


Tror ikke du skal være ked af at bruge 15w. Det er en langt bedre enhed, og trods den omtalte 18w er lidt større, så er jeg overbevist om at 15w slår dén 18w på stort set alle punkter.
Den 18w er vel i virkeligheden bare en videreudvikling af de gamle Vifa enheder som TG også beskriver, og de tekniske løsninger i enheden er noget billigere udført end i 15w Revelator.

PS: Undertegnede er bestemt biased imod Revelator serien, så ovenstående er også "farvet" af min klare subjektive holdning :-)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Svend
Date Posted: 06 Feb 2014 at 15:25
Muligvis også TG's pæne udførelses af kabinet, der lokkede mig i den retning...

Iøvrigt på
http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm -
er en lang gennemgang af stepped baffel og delay mellem enheder
til interesserede og kyndige...

Følgende url, prøvede jeg at få ind ovenfor... ???
http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 06 Feb 2014 at 20:28
Så blev der sat strøm til den første mini.... Første lyt gav en umiddel forbavselse over hvad den kan præstere i bunden... Nu er jeg vænnet til nogle heftige spark fra de andre højtalere, men den lille har ikke noget at skamme sig over...... Approve
 
      
 
 
Close-up på skadereden.....
 
Nu kan det kun få langsomt at få samlet den anden....   Tongue  Er voldsom spændt på hvor de lyder i en ordentlig opstilling.......
 
 


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Roky
Date Posted: 06 Feb 2014 at 23:32
Originally posted by Svend

Muligvis også TG's pæne udførelses af kabinet, der lokkede mig i den retning...

Iøvrigt på
http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm -
er en lang gennemgang af stepped baffel og delay mellem enheder
til interesserede og kyndige...

Følgende url, prøvede jeg at få ind ovenfor... ???
http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm

Tak for det spændende link. I den grad anvendelig og pædagogisk læsning Smile


Posted By: Svend
Date Posted: 07 Feb 2014 at 21:15
Anden box samlet og delefiltret kastet sammen....
Og i selskab med et par Erdinger Weissbeer (det er jo fredag fyraften og viven endnu ikke kommet hjem) skruet godt op for Alison Kraus and Union Station..... Wink 

Det er godt nok imponerende hvad de små æsker kan levere i den dybe ende, men 15W8531 arbejder også øjensynlig godt for sagen. R3004'erne har tillige en meget "fin", blød diskant, der slår de andre jeg har..
Tilgengæld er perspektivet og skarpheden i lydbilledet ikke hvad jeg forventede. Men det kan være resultatet af et lidt hurtigt sammenkastet opstilling eller måske unøjagtigheder i komponenterne.
I weekend skal jeg lige have målt på æskerne og gået det hele igennem, så kan det være der bliver rettet op på det...
Men umiddelbart synes jeg lydmæssigt er de overordentlig imponerende......
 
 
    


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 09 Feb 2014 at 13:23
Sjusk af værste skuffe.... Hele 2 stks kvajede lodninger mindre og nu står perspektivet ganske flot og skarpt.
Det er nogle ret kompetente kasser og filtre TG har konstrueret hér... Thumbs Up..
Der er lidt overpustet brystkasse på dybe herrestemmer, men det har de andre højtalere også, så det kunne være noget med rummet de står i....
 
 
  

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 09 Feb 2014 at 22:44
Og så lige en hurtig måling for de intereserede....  Gaining helt i bund....
 


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Roky
Date Posted: 10 Feb 2014 at 00:00
Rigtig gode opdates. 

Og den måling ser da rigtig fornuftig ud- Er det on axis?

Ang det hæv i frekvensresponsen ved 4-5 KHz, som artiklen du har linket til også tager op til diskussion.

I mit nuværende filter har jeg selv equaliset mig ud af den "unode". Jeg synes det giver en lidt mere behagelig lyd, hvilket også giver god mening. Spændende at det var så let at få enheden til at opføre sig det bedre.



Posted By: Svend
Date Posted: 10 Feb 2014 at 08:57
Det er bare en hurtig on-axis måling lige på, for at se om det hele også hang nogenlunde sammen. (Mine ører meldte ihvertfald fuld tilfredshed her i weekenden. Tchaikovskys Nøddeknækker kan anbefales, uanset om man kan lide klassisk eller ej, da den kommer hele spectret rundt.)
Det der ved 4.5 har jeg ikke bemærket. Undrer mig lidt mere over det dyk ved 1.5, som jeg ikke rigtig kan høre noget på. Og på den anden siden kan den lidt fremhævet herrebas, jeg synes de har, ikke ses.. Det må sq være psykisk       

Så nu skal de gøres færdige og have hævet WAF'en med lidt finering etc.

Jeg har bare et problem. Jeg kom til at sige til viv'en at de på mange områder spillede bedre end de andre jeg har stående. Så øjnede hun straks chancen at slippe af med de store ..       

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Feb 2014 at 10:14
Originally posted by Svend

Undrer mig lidt mere over det dyk ved 1.5, som jeg ikke rigtig kan høre noget på. Og på den anden siden kan den lidt fremhævet herrebas, jeg synes de har, ikke ses.. Det må sq være psykisk       

Troels forklarer dykket ved 1.3-1.5 kHz på sin http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-FLEX.htm - hjemmeside .

"The dip at 1.3 kHz is due to all too common rubber surround resonance. Not much we can do about it."






Posted By: Svend
Date Posted: 10 Feb 2014 at 10:36
Originally posted by Enthusiast


Originally posted by Svend

Undrer mig lidt mere over det dyk ved 1.5, som jeg ikke rigtig kan høre noget på. Og på den anden siden kan den lidt fremhævet herrebas, jeg synes de har, ikke ses.. Det må sq være psykisk       

Troels forklarer dykket ved 1.3-1.5 kHz på sin http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-FLEX.htm - hjemmeside .
"<span style="font-family: Verdana; font-size: small; line-height: normal; text-align: justify;">The dip at 1.3 kHz is due to all too common rubber surround resonance. Not much we can do about it.</span><span style="line-height: 1.4;">"</span>
<span style="line-height: 1.4;"></span>
<span style="line-height: 1.4;"></span>


Den havde jeg lige overset.. Tak for info..     Og når jeg alligevel ikke kan høre det, er der endnu mindre grund til at gøre noget ved det..

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Feb 2014 at 11:03
Det kunne være interessant at se spredningen ud til siden (i samme radiale afstand) - det vil give en idé om power responsen.

-------------


Posted By: Svend
Date Posted: 10 Feb 2014 at 15:16
Det må jeg prøve at lave.. ... Hvad er gængse målepunkter 10-20gr?

Ronnie sagde i øvrigt for et stykke tid siden at hans erfaring var at sådan en ringstråler ikke spredte altfor godt...

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Feb 2014 at 15:20
Svend, det er MIN holdning, derfor kan andre jo godt synes det...

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Feb 2014 at 15:23
Originally posted by Svend

Det må jeg prøve at lave.. ... Hvad er gængse målepunkter 10-20gr?

Ronnie sagde i øvrigt for et stykke tid siden at hans erfaring var at sådan en ringstråler ikke spredte altfor godt...

15°, 30°, 45° og 60° (sammen med on-axis) er et godt udgangspunkt og mere behøves ikke her.


-------------


Posted By: Svend
Date Posted: 10 Feb 2014 at 15:35
Originally posted by ronnie rasmussen

Svend, det er MIN holdning, derfor kan andre jo godt synes det...


Jeps. Du talte varmt for denne serie, så skidt med at den halter bagud i 40-60gr of-axis... Lydmæssigt synes jeg nemlig den er topklasse....

      

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Feb 2014 at 17:02
jamen det gør den også, men jeg synes også den er rigtig lækker, men jeg vil bare gerne have noget mere spredning på, og der har jeg erfaret at den halter lidt

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Svend
Date Posted: 10 Feb 2014 at 19:04
Jeg prøver at lave en måling som Ulrik angiver..
På TG side er vist en måling på en 66200 med 0,10,20,30 og 40gr og der er angivet et "tab" på op til  8-10db ved 13-15khz,  så lad os se hvad mine siger.. Tongue


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Feb 2014 at 22:03
Det er måling af hele højttaleren, der er interessant. Det er for at se, hvad der sker omkring delefrekvensen.

-------------


Posted By: Svend
Date Posted: 11 Feb 2014 at 08:24
Originally posted by USXX

Det er måling af hele højttaleren, der er interessant. Det er for at se, hvad der sker omkring delefrekvensen.


OK. jeg laver en måling ved lejlighed.

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 19 Feb 2014 at 21:57
Et par hurtige målinger med 0 gr 30 gr og 45 gr.. Sådan cirka på øjemål og ca 100 cm midt på ...
12db ned ved ved 15khz/45gr....
 
Tydelig at se den der hævning ved 4.5, men jeg kan ikke rigtig sige om der er noget der generer mig...
 
XO er 2.5 khz, men jeg kan ikke rigtig se om der er noget fnidder her, ifbm off-axis målinger??


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 19 Feb 2014 at 22:08
Og så lige ud i 60gr.....   (Den grønne...)  0 45 og 60  ca....
 
 
Og nu med hz....


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Erling
Date Posted: 19 Feb 2014 at 22:12
Hey Svend. Flotte farver på de kurver, resten fatter jeg brille af Tongue
Men tager sku hatten af for alle diy folk der ude , der har sat sig ind i den videnskab.


Posted By: Svend
Date Posted: 19 Feb 2014 at 22:47
Næh, det kan heller ikke stå alene. Jeg bruger det at se at jeg ikke er hel skæv på den eller om der et eller andet fnidder. Tit kan man høre at der er et eller andet der halter, men ikke lige sætte fingeren på det.. F.eks en forkert vendt tweeter, der kan være svær at høre, men som kan være en ud af mange årsager til lidt uklar perskektiv..
Men Tchaikovskys Nøddeknækker er suveræn til at afgøre om en ht kan spille eller ej....  Uanset hvad målingerne siger....  Wink


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 22 Feb 2014 at 20:03
Originally posted by USXX

Det kunne være interessant at se spredningen ud til siden (i samme radiale afstand) - det vil give en idé om power responsen.
 
Hi Ulrik...
Siger de kurver dig noget.. ?  Wink
 
Nu har jeg i nogle timer været igennem en hel del god musik på de færdige æsker, lige fra Dire Strait, Bruce Springsteen over Jimmy Web til Prokoviev og Wagner...  Nu er jeg selvfølgelig biased, men jeg synes de lyder kanont godt.....  Der er et mageløst perspektiv og dybde, bedre end de andre HT jeg har stående og den diskant kan et eller andet udefinerligt... TongueSmile.     


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 04 Mar 2014 at 09:40
Verden er da fuld af vanskelige beslutninger:
Den Ellam Flex spiller forrygende, men mangler den nederste punch, som mine andre kasser kan leverer. Til gengæld halter disse efter på perspektiv og mellemtone/diskant..

Så da der kun er plads til ét sæt i stuen sku man
1. skære toppen af de gamle og sættet Ellam'en ind
2. bygge en hel ny højtaler
3. bygge basmodulet fra Ellam Flex 3 og gemme de gamle
4. ??

Det kan der vist gå meget tid at tænke på....     

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Bapu
Date Posted: 04 Mar 2014 at 10:58
Du kunne jo bygge en kopi af den Jazzman Felsby fik bygget i samarbejde med Troels Gravesen.
Jeg tænker den kan give dig lidt af det du ønsker Smile



-------------
Venligst Michael


Posted By: Svend
Date Posted: 06 Mar 2014 at 22:04
Originally posted by Bapu

Du kunne jo bygge en kopi af den Jazzman Felsby fik bygget i samarbejde med Troels Gravesen.
Jeg tænker den kan give dig lidt af det du ønsker Smile

Eller også en subwoofer.... Men hvor langt op kan man dele med en subw, før retningsfornemmelse stiger?  

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Mar 2014 at 07:10
Det kunne være en ide at skære toppen af de gamle hvis du alligevel ikke ved hvad du skal med dem. 



Posted By: Svend
Date Posted: 07 Mar 2014 at 15:56
Originally posted by Roky

Det kunne være en ide at skære toppen af de gamle hvis du alligevel ikke ved hvad du skal med dem. 


Naaaaah, de er blevet pænt fineret, så jo tror snarere jeg udskifter diskanten og måske mellemtonen og får designet nogle nye filtre...

Og så bliver Ellam'erne udnævnt til køkkenhøjtalere...

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Roky
Date Posted: 08 Mar 2014 at 12:25
Det lyder som et godt forlag :) 

Ikke en ringe køkkenhøjttalerThumbs Up


Posted By: Svend
Date Posted: 08 Mar 2014 at 21:37

Der bliver også brugt meget tid i køkkenet..   Men nu er jeg alligevel blevet lidt varm på TG T/L kasser til Ellam'en.... Tongue  ...  Lad os se hvad der sker......



-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 07 Jul 2014 at 21:50
Yes... et sæt 22W/4851T00 indkøbt....  Nu mangler jeg bare noget regnvejr, så jeg kan få bygget basmodulerne... Men jeg vil prøve en refleks kasse istedet for en T/L, da førstnævnte kan gøres noget mindre....


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 05 Okt 2014 at 19:38
Kommet lidt videre:



Ser lidt spøjst ud endnu, men vent bare til basmodulet er færdigsamlet...

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: friman
Date Posted: 05 Okt 2014 at 19:50
Fint arbejde. Bliver spændende at høre om og se det færdige resultat...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2014 at 08:33
Flot - men er porten ikke lidt kort Wink

-------------


Posted By: Svend
Date Posted: 06 Okt 2014 at 13:00
Originally posted by USXX

Flot - men er porten ikke lidt kort Wink
 
Jo, ca 14 cm og der mangler sq også en side .... Syntes nok den spillede lidt underligt...  Confused


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 15 Okt 2014 at 20:52
Et par skud til...
Nu er den ved at være der...
Er ved at lime filtre sammen, så med lidt held skulle der kunne fyres op for dem i weekenden...




-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Okt 2014 at 09:02
Det ser rigtig godt ud. Thumbs Up



Posted By: Svend
Date Posted: 20 Okt 2014 at 22:25
Så blev den sidste kasse banket sammen, filter proppet i og fyret op for Eagles.. (Hotel Calif i 24bit...:-)) De lyder altså godt. Sindsygt godt perspektiv og nu kom der noget mere guf i bassen...
   
Glæder mig til næste weekend, hvor der er tid til at lytte dem igennem.



-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 09 Nov 2014 at 21:08
I får liiige et billede til.....    



Case closed, konklusion nået, de gamle skal sættes til andet arbejde...

Nu har jeg hørt på de nye Ellam Flex'er i nogle uger, og de spiller de "gamle" af banen på stort set alle områder. Med fuld skrue kan de andre med 2xw22ex'er leverer et bedre kontant punch/brag i bunden. Men perspektiv, detaljerigdom og homogen lyd er bedre i de nye...



-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: felsby
Date Posted: 09 Nov 2014 at 21:51
Spændende! Hvad skal der ske med de gamle?

Skal bas-kasserne have faset et lille hjørne af i toppen for at matche affasningen ved diskanten?


Posted By: Svend
Date Posted: 10 Nov 2014 at 09:33

Det skal de ....  Dvs, kan være jeg laver helt nye kabinetter, da jeg ikke var omhyggelig nok med at få basmodul til 100% at matche de buede kabinetter til m-TW kabinet. Det ser ikke så godt ud og vil nok tage temmelig lang tid at fræse i samme design... :-(   

Og så kan  de også blive 60mm lavere, da jeg kan undgå 2x30mm top bund i henholdsvis mellemtonekabinet og baskabinet...
 


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Morten3460
Date Posted: 25 Nov 2014 at 19:12
Hej. Hvor mange liter har du lavet til bassen? Og hvordan er dimensionen på porten?
Mvh morten


Posted By: Svend
Date Posted: 25 Nov 2014 at 19:38
Ca 36 liter og port 14 cm med ø 6,8 cm...
Har du en sådan i tankerne?   

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 24 Jan 2015 at 17:14
Så kom der skred i sagerne. Nyt kabinet banket sammen, da jeg ikke kunne få de 2 gamle "testkabinetter, til på fornuftig måde at hænge sammen. Jeg havde ikke været omhyggelig nok med udformningen af baskabinettet. Men tilgengæld er det nye kabinet ca 5 cm lavere, men med 6-7 liter mere til bassen.....

Stumper snittet til








Det er Ellam Flex Klon 3, mark 2 til højre..




Next step: Finer .   

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: felsby
Date Posted: 24 Jan 2015 at 18:14
Topklasse kabinet, der giver enhederne optimale arbejdsbetingelser.


Posted By: Svend
Date Posted: 26 Jan 2015 at 08:41

Jo, TG har har lavet en ganske forrygende højtaler her. Perspektiv og vitalitet er I top. Jeg skal dog nok have dæmpet M/T lidt I forhold til bassen, da  denne I vise tilfælde syntes lidt tilbagelænet...

Men det må vente.... Nu skal der findes noget finer med god WAF...  Big smile  


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Busk
Date Posted: 26 Jan 2015 at 18:59
Super flot arbejde Svend, dem kan du godt være stolte af, glæder mig til at se dem med "overtøj" på.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svend
Date Posted: 19 Mar 2015 at 22:38
Da godt man kan bruge mange års øvelse i at stryge skjorter til noget fornuftigt.....





-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 20 Mar 2015 at 08:59
Det lyder som om, du er klar til nye udfordringer

http://www.xtremeironing.com/ - Extreme ironing

Loudspeaker ironing - den er vist nySmile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 20 Mar 2015 at 13:06
Hvad er dit indtryk af højttaleren ellers, nu du har fået lyttet lidt mere på den?

Er der nok bund i dem i forhold til dine tidligere HT'ere med Seas basserne?


Posted By: Svend
Date Posted: 20 Mar 2015 at 14:16
Der er fin bund i. Pæn tør og præcis. De andre ht'er med 2xseas har til tider velrigelig bas, så f.eks Cohen og nogle  U2 skæringer med de mere "mørke" (mudrede) inspilninger ikke lyder godt.  Men med "kontrollerede" bas skæringer leverer seas'erne en del mere mere og dybere punch.  Tilgengæld er Ellam'erne markant bedre i forhold til perspektiv, dybde og "vitalitet". At høre Alison Kraus på en liveindspilning stå præcis i midten med Jerry Douglas spillende på sin dobro lige ved siden af er bare forrygende. (I mine ører om ikke andet Big smile )


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 29 Mar 2015 at 17:37
Så kom der "overtøj" på. Viven er mere end tilfreds, så kan man jo ikke ønske sig mere, hvad det angår...
   



Næste bliver at få hentet et par ferritmodstande, som Henrik har lavet, så filtre kan blive endnu bedre.....





-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: friman
Date Posted: 29 Mar 2015 at 17:40
Arh de er da blevet max flotte...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Hylle
Date Posted: 29 Mar 2015 at 19:16
Det ser hamrende godt ud! Clap


Posted By: Busk
Date Posted: 29 Mar 2015 at 20:31
Hold da hvor er det flot lavet.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svend
Date Posted: 29 Mar 2015 at 22:44
Tak for de alle rosende ord..



-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Roky
Date Posted: 30 Mar 2015 at 14:10
Imponerende ! Clap

Hvordan har du monteret finer på de buede sider på fronten ? - Er det strygejern og trælim, kontaktlim eller ? 


Posted By: Svend
Date Posted: 31 Mar 2015 at 15:37
Jeps. Alm trælim og strygejern. Wink

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 12 Apr 2015 at 18:26
Fire them up .....




Mangler lidt sort maling på skruer og fod, men nu skal der sq strøm på.....



-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Apr 2015 at 18:35
Uhhhh Nice

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svend
Date Posted: 12 Apr 2015 at 22:50
Og WAF på 85%.... Wink

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Svend
Date Posted: 05 Maj 2015 at 23:01
Seriøse grafit modstande Henrik leverer...




Og meget flot udført...


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Doktor
Date Posted: 06 Maj 2015 at 08:07
Det ser godt ud Thumbs Up


Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Maj 2015 at 10:29
Har du noget mere info om de modstande?


Posted By: Svend
Date Posted: 06 Maj 2015 at 15:59
Originally posted by Hylle



Har du noget mere info om de modstande?

De er lavet af Henrik, efter Duelunds og Troels Gravesens opskrifter.
Som TG også skriver, at der, som ved kabler, er meget hype og BS omkring materialer og konstruktionsmetode. Men hvis det virker for en selv, er det jo godt nok.
Men det jeg kan konstatere er at :
Fra starten synes jeg at R3004'erne havde et lidt højt niveau i forhold til resten. (Efter ombygning fra den almindelige Ellam). Så de fik ca 3R9 foran sig, i stedet for de 2R2, de havde som udgangspunkt. Men de var stadig lidt fremme i skoene, med lidt skarphed/spidshed på visse kvindestemme. De her grafitkanonslag er kun på ca 3R6, men nu er skarpheden væk? Så det grafit lyder altså "anderledes". Jeg synes på mine til det bedre.      

Det kunne være at man skulle stikke næsen i kabelhysteriet og se om der kan være noget idet. Min nuværende opfattelse er, at et kabel bare skal have 0 i R og være mere end dobbelt så langt end den halve afstand mellem forstærker og højtaler..

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com