Print Page | Close Window

ESL/SB hybrid

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1325
Printed Date: 25 Apr 2024 at 10:24
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: ESL/SB hybrid
Posted By: USXX
Subject: ESL/SB hybrid
Date Posted: 15 Nov 2013 at 14:08
Som det er flere bekendt, så annoncerede jeg på et tidspunkt et projekt (link herunder).

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1088&KW=sketch-up&PID=13217&title=hvad-byder-det-nye-r-p-for-jer#13217 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1088&KW=sketch-up&PID=13217&title=hvad-byder-det-nye-r-p-for-jer#13217

Jeg har i mellemtiden (faktisk så sent som efter årets julefrokost) indset, at hvis jeg skal være top motiveret til (igen) at bygge til mig selv, så skal det altså være noget andet end det, jeg laver til daglig. Derfor er den store 3-vejs foreløbig lagt på hylden, om end jeg meget gerne vil lave sådan en på et tidspunkt. Jeg har i stedet kastet mig over en (måske ret traditionel) ESL hybrid med en 12" SBA woofer. Jeg har længe haft panelerne stående, så nu skal de prøves af (håber sandelig, de virker). Jeg har skyndt mig at bestille komponenter til 3 kV bias-forsyningerne, så nu fanger bordet lidt mere. Step-up trafoerne til signalet bliver to styk 230V/2x6V (50 VA) ringkerner per side, som, når de vendes om, gør det aldeles glimrende som audio/signal-trafoer - her er absolut ingen grund til at købe dyre audio-trafoer. Dette projekt kan godt komme til at tage laaaang tid (for det kommer til at ligge lidt stille indimellem), så forvent ikke hyppige opdateringer herinde - men det kunne da være sjovt, hvis de blev klar til næste års julefrokost ude ved Bo, som helt sikkert er blevet færdig med sit 60 kvm musikrum til den tid Wink

Der skal leges en del med integrering mellem panelet og bassen, og så skal der ses på samspillet med lytterummet (dette kan komme til at involvere flere basser), hvilket indebærer styring/kontrol af panelets bagside-udstråling.




Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2013 at 14:11
Her er de buede ESL-paneler (42 x 120 cm):




-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 15 Nov 2013 at 14:34
Når panelerne er så brede, vil en 15" bas så ikke være bedre? 

Jeg kan godt huske, at du snakkede om de paneler sidste år ude ved Brian. Der snakkede du om at sælge dem. Jeg ville egentlig have spurgt til dem til dette års julefrokost, men glemte det igen.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2013 at 14:55
@Simon; jeg har faktisk kigget på flere 15" til dette projekt (det skulle i så fald være en PA-enhed), men kabinettet bliver for stort (dvs. alt for dybt, da bredden ligger ret fast, og panelet må ikke komme for højt op). Jeg bruger en SB34NRXL75-8 - med mulighed for to styk per side (alternativt multiple subs - men så meget går jeg heller ikke op i at fylde min stue med flere kasser og kabler, og et særskilt lytterum har jeg desværre ikke (dvs. rum har jeg nok af - men ikke egnede til formålet).

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 15 Nov 2013 at 16:06
Fedt!

I hvilken konstruktion hører panelerne rigtigt hjemme ? 


-------------


Posted By: Larsen
Date Posted: 15 Nov 2013 at 16:27
De paneler ser bekendt ud og umiddelbart ligner det et par Martin Logan CLS  paneler og jeg mener at kunne huske det samme som Simon refererer til. 

-------------
Altid på vej...


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2013 at 17:07
Panelerne er fra en ældre Martin Logan model  - ved ikke præcist hvilken. 

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2013 at 19:25
@Larsen; det er ikke CLS paneler - de er bredere end mine. Jeg tror, det er reQuest paneler.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2013 at 19:35
...altså - det er CLS(TM) transducere, men det er ikke de samme paneler som i den model, der hedder CLS.

-------------


Posted By: Larsen
Date Posted: 15 Nov 2013 at 19:44
Originally posted by USXX

@Larsen; det er ikke CLS paneler - de er bredere end mine. Jeg tror, det er reQuest paneler.

Jeps jeg har lige været inde for at måle efter, CLS panelerne er ca. 10 cm bredere.
Jeg har et par Dipol basser lidt i stil med dem Gradient lavede til Quad sammen med mine Martin Logan CLS II. De står desværre uvirksomme hen i øjeblikket. De anvendte Peerless enheders aluminiumssvingspoleform bliver, efter nogle år, revet over mellem limningen mod membranen og svingspolen. 
 


-------------
Altid på vej...


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 16 Nov 2013 at 12:21
Har du overvejet at tænke ud af boksen (hi hi) og lave bassen åbenbaffel som resten af højtaleren?


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Nov 2013 at 12:41
Ja, og den tanke sprang jeg hurtigt fra igen - ikke fordi det er en dårlig idé, men fordi det vil kræve flere basser - gerne to 15". Man kunne bygge et åben baffel bastårn med fx fire 12", som står ved siden af hvert panel, men det vil fylde mere, end jeg har lyst til, det skal - men rumintrgrationen vil ganske givet blive bedre (som udgangspunkt). Hvis jeg skal i mål med det her og samtidig nyde processen, så skal det ikke være stort og voldsomt (husk, jeg skal også passe haven) - men det er muligt, at der kommer to 12" per side (højttalerne bliver i hvert fald forberedt til det). 

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 16 Nov 2013 at 12:52
Kunne du ikke lave en ripole med to 15" i samme bredde som panelerne. Den behøver ikke være mere end max 45 cm høj. Det vil placere midten af panelerne ca. i ørehøjde.


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Nov 2013 at 13:01
De ripole subs, jeg har hørt, har ikke imponeret mig synderligt meget... en decideret sub skal have et kabinet! I øvrigt skal det ikke være subs, for delingen kommer (forhåbentlig) til at ligge omkring 200 Hz. Subs kan være meget relevant til "styring" af rum-modes, hvis man bruger multible subs - men igen, jeg gider ikke have plastret min stue til.
 
Der kom forresten trafoer til bias-forsyningerne i går:
 
 
 


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Nov 2013 at 21:17
Fedt projekt Ulrik

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Nov 2013 at 17:31
Tak Busk!

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 17 Nov 2013 at 18:01
Herligt med noget *anderledes* !


Posted By: friman
Date Posted: 18 Nov 2013 at 08:29
Bliver spændende at følge.

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Nov 2013 at 08:44
Ja, i første omgang bliver det spændende at få liv i panelerne og se (høre), om de virker, som de skal - det er det, det hele står og falder på. Jeg har aldrig fået dem afprøvet, efter jeg overtog dem. Jeg har inspiceret membranerne nøje, og de ser helt intakte ud - og kapaciteterne er helt ens på de to paneler, så indtil videre tegner det godt. Jeg har ingen anelse om, hvilken spænding de er designet til at køre med - jeg antager blot, at det må være omkring 3 kV, så jeg starter blødt ved 2,6 kV.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 18 Nov 2013 at 08:45
Husk at sætte håret inden du starter dem op. Det kunne jo være du bliver "blitzet"!

Smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Nov 2013 at 08:48
Jeps - men nu bliver det snart frostvejr, så falder luftfugtigheden og derved mindskes risikoen for overslag.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 18 Nov 2013 at 08:51
En vinterhøjttaler!

Det er da spektakulært....Shocked


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Nov 2013 at 09:02
Hvis panelerne er fejlfri, kan de køre uden problemer ved almindelig RH (dvs. 40-60%), og jeg har aldrig målt over ca. 50% på noget tidspunkt af året hjemme hos mig (ud over i badeværelset - og der tænker jeg ikke at prøve dem af). For lav RH kan også være et problem p.g.a. statisk elektricitet - så man skal nok lige aflade, inden man stikker en finger hen til panelerne - ellers risikerer man at zappe membranen.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 18 Nov 2013 at 10:38
Et "badeværelses-projekt" med 2m² paneler og 4 stk. 12" lyder da ellers passende....Big smile

Så kan man da synge med når man er i bad...LOL


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 18 Nov 2013 at 15:14
Originally posted by friman

Et "badeværelses-projekt" med 2m² paneler og 4 stk. 12" lyder da ellers passende....Big smile

Så kan man da synge med når man er i bad...LOL
Og 3kv på banditten når man laver helikopteren er jo også rart LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 18 Nov 2013 at 15:16
Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Et "badeværelses-projekt" med 2m² paneler og 4 stk. 12" lyder da ellers passende....Big smile

Så kan man da synge med når man er i bad...LOL
Og 3kv på banditten når man laver helikopteren er jo også rart LOL

Nuke -> Wacko -> Dead

LOL




-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Nov 2013 at 09:55
Nå, bias-spændingen er ikke helt skævt ramt. Martin Logan kører med mellem 2,5 - 3,5 kV på deres paneler, og da mine er nogle af de mellemstore paneler, er de 2,6 kV som udgangspunkt nok rigtig fint. Det bliver spændende at se, hvor langt ned i frekvens de kan gå. Dels er der membran-resonansen (men den er vist fint dæmpet/kontrolleret på disse paneler) og dels er der mætning af step-up trafoerne at være opmærksom på. I den anden (høje) ende er der trafo-resonansen at slås med - panelet udgør en kapacitiv belastning og vil derfor danne en elektrisk resonans sammen med trafoen. Lad os håbe, den ligger over 10 kHz - det skulle den gerne. 

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 09:03
Så er der kommet step-up trafoer - spændende at se hvad leakage induktansen er...

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Nov 2013 at 09:25
Har du et diagram over strømforsyningen og step-up kredsløbet til ESL'erne, som du vil dele?


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 09:32
Ja, det kommer....

Har lige målt leakage induktans på de koblede trafoer. Sammen med panel-kapaciteten (som er 1500 pF = 1.5 nF) giver det en resonans lige over 35 kHz - herligt!


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 09:48
Her er det grundlæggende diagram. Der kommer noget på EHT'en senere (EHT = Extra High Tension voltage).


 
 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 09:50
Trafoerne er som sagt 230V/2x6V, som er vendt om. Derved opnås med koblingen af to trafoer et teoretisk omsætningsforhold på 1:76 (i praksis nok snarere 1:70 p.g.a. tab i trafoerne).

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Nov 2013 at 09:53
så med hovedregningsgæt noget med 18kV over panelet?


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Nov 2013 at 09:54
Q'et på den resonans er vel primært bestemt af tabet i trafo-spolen?
Så vidt jeg husker, ville du bruge en standard ringkernetrafo med lav VA værdi og så lav sekundærspænding som muligt, som du så bruger omvendt. Det må jo resultere i en sekundær spole (oprindeligt 230V primær spolen) med en forholdsvis høj modstand og dermed tab. 
Min pointe er, om den resonans er et reelt problem?


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 09:59
EHT'en giver (i første omgang) 2,6 kV. Min forstærker kan give omkring 40 V på udgangen. Hvordan kommer du frem til 18 kV?

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:02
arh, det var en manglende ESL-princip-forståelse der fik mig til at sige 230 x 70 Wacko


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:08
@Simon; ja, resonansen er/kan være et reelt problem (men du har ret i, at Q'et ikke er specielt højt), og den ligger ofte tættere på 20 kHz. Modstanden ude foran er der for at dæmpe resonansen. Der er en gut, der har lavet målinger med forskellige værdier af modstanden her:

http://www.quadesl.com/speaker/diyesl/resistor_effect.gif - http://www.quadesl.com/speaker/diyesl/resistor_effect.gif



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:33
Her er EHT-diagrammet:


 




-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:38
Spændingsdobleren er en såkaldt Cockcroft-Walton multiplier/generator:

http://da.wikipedia.org/wiki/Cockcroft-Walton-generator - http://da.wikipedia.org/wiki/Cockcroft-Walton-generator



-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:41
Okay, det er en fin illustration af resonansen, og hvordan man styre den.
Men vil tabet i dine step-up trafoer ikke begynde at have indflydelse her? og dermed hjælpe med at minimere problemet som resonansen giver?
For selv om du vender dem om, vil du vel have et tab i kernen, som jo ikke er designet til disse frekvenser.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:44
Og så lige en ting mere:
PAS PÅ FINGRENE!!!
Der er visse fejl, man kun får lov til at begå en gang!!!


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:48
Jo.

Det er værd at bemærke, at disse ringkerner (som koster godt DKK 120 pr. stk.) gør det bemærkelsesværdigt godt som step-up trafoer - angiveligt nogle gange bedre end super dyre audio-trafoer, som skulle være lavet til formålet. Det er netop det, at det er ringkerner, der gør dem velegnede - leakage induktansen er ret lav.



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:50
Ja, det kan komme til at kilde lidt i fingrene, men strømstyrken er lav. Der skal vel ca. 50 mA til at give hjertestop, og det kommer vi ikke op på her - max. et par mA. En tommelfingerregel, når man arbejder med højspænding er at holde den ene hånd i lommen.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Nov 2013 at 10:54
Til interesserede; udgangsspændingen på EHT'en beregnes som:

Veht = Vsek * sqrt(2) * Nd

Vsek: Trafoens sekundærspænding (RMS)
Kv.rod(2): Topfaktor for sinusformet signal
Nd: Antallet af dioder

Herfra kan man så trække Nd*0,7 V (diode-spændingsfald), hvis man er flueknepper.

Udgangen skal tages efter et lige antal dioder (dvs. på nedre rail) - ellers er der MEGET rippel.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Nov 2013 at 11:27
Her er udkast til baskabinettet - rent illustrativt. Det bageste rum er til elektronik.


 



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Nov 2013 at 11:38
Jeg kommer i øvrigt til at skulle bruge en ekstra effektforstærker, som skal trække panelerne, da det er uhensigtsmæssigt og bøvlet at lave passivt filter til dem. Heldigvis har min dejlige integrerede forstærker en pre-out. Panelet skal ud over deling også have noget EQ i bunden (dvs. ca. 200-1000 Hz).

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Nov 2013 at 11:46
Nu hvor det er fredag; et alternativ til den (her) grønne diode, som er tænd/sluk-indikator, kunne være at sætte rødt "kusselys" i bunden af porten...

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Nov 2013 at 12:13
Originally posted by USXX

Her er udkast til baskabinettet - rent illustrativt. Det bageste rum er til elektronik.


 

Nydeligt
Er det en helt alm basreflex eller er der noget andet i spil her ?


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Nov 2013 at 12:19
@Busk; det er ganske almindelig basrefleks - bare en slotted port med en god åbning (afstiveren i midten er.... ja, en afstiver).

-------------


Posted By: Fasen
Date Posted: 22 Nov 2013 at 12:42
http://www.crazypc.com/products/casemods/lighting.htm#single - Neon bling bling

Sæt i gang

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: JAV
Date Posted: 22 Nov 2013 at 13:14
Originally posted by USXX

Nu hvor det er fredag; et alternativ til den (her) grønne diode, som er tænd/sluk-indikator, kunne være at sætte rødt "kusselys" i bunden af porten...
Hvad med en infrarød diode ;)

Har du ikke overvejet at give dem hæld ? Får begge højttalere tænd/sluk-kontakt ? 
Vil du have en 3D-illustration ?


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Nov 2013 at 13:23
Originally posted by USXX

@Busk; det er ganske almindelig basrefleks - bare en slotted port med en god åbning (afstiveren i midten er.... ja, en afstiver).
Fino

Afstivning kan man aldrig få nok af.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Nov 2013 at 13:29
Den med den infrarøde diode forstod jeg ikke - medmindre det er en fjernbetjening (til standby), du tænker på. Det bliver ikke implementeret - når de er slukket, er de helt slukket.

De får som udgangspunkt ikke hæld - er det basserne, du tænker på? For bassernes vedkommende har det INGEN betydning - andet end visuelt (og så er der nogen, der får den opfattelse, at de stråler mere mod lytteren). Basserne deles langt nede i stempelområdet, hvor de er ganske rundstrålende - og delay bliver styret elektronisk. Panelerne får center i lytte-/ørehøjde, så de skal ikke hældes.

Målene ligger ikke fast, så 3D er ikke relevant p.t. (egentlig slet ikke) - ellers tak.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Nov 2013 at 13:50
Originally posted by USXX

Nu hvor det er fredag; et alternativ til den (her) grønne diode, som er tænd/sluk-indikator, kunne være at sætte rødt "kusselys" i bunden af porten...
Thumbs Up


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svend
Date Posted: 22 Nov 2013 at 15:49
Det skal da blinke i takt til basen, ska det ik'....

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Dec 2013 at 14:49
Så er elektronikken ved at være klar til afprøvning.


 




-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 11 Dec 2013 at 09:38
Sådan en højspændingsforsyning har jo en fantastisk evne til at tiltrække støv. Har tænkt det med i designet?
Hvad med corona effekten, kan den give problemer, ved den forholdsvis lave spænding, som du arbejder med?


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Dec 2013 at 09:52
Elektronikken sidder inde i kabinettet (i det bageste kammer - med aftagelig bagplade). Der skulle ikke gerne komme støv derind. I første omgang (dvs. mens der trimmes) bliver det dog uden bagpladen monteret - så må der støvsuges. Panelerne kan uden problemer støvsuges med et blødt børstehoved monteret.

Der burde ikke blive problemer med corona her, men det er selvfølgelig noget, jeg er opmærksom på. Ingen af de ESL selvbyggere, jeg har fundet frem til, har overhovedet nævnt problemer i den retning.


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 30 Dec 2013 at 17:27
Hey,

Fedt projekt. Spændende at se færdig Smile


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Jan 2014 at 11:26
Der sker små fremskridt:


 

Det viser sig, at jeg har "lidt" højere spænding end forventet. Beregningen siger 230 V * kv.rod(2) * 8 = 2602 V. 

De 230 V på udgangen af EHT-trafoen gælder imidlertid, når der trækkes 25 mA fra den (svarende til max belastning, 6 VA) - og jeg trækker ved steady state ingen strøm. Det betyder, at jeg har 316 V på udgangen af trafoen og dermed (kontrolmålt) godt 3500 V på udgangen af EHT'en. Jeg skal lige sikre mig, at elektrostatpanelet kan klare det uden overslag. Der bør kunne gå, ellers må jeg bare tage udgangen efter 6 dioder - det vil give små 2700 V.




-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Jan 2014 at 13:21
Rigtigt spændende projekt at følge med i Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2014 at 11:33
Tak!

Jeg har i øvrigt fundet ud af, at mine paneler er fra Martin Logan Quest (ikke ReQuest) - det ses tydeligt på inddelingerne af panelet. Jeg har også fundet ud af, at nogle Martin Logan tweakere går helt op på 4,8 kV (hvor højttaleren oprindelig er designet med lige under 3 kV), så mine 3,5 kV passer nok rigtig fint - de får noget stød inden så længe (håber virkelig, der er liv i de paneler Ermm).


-------------


Posted By: Mik112
Date Posted: 10 Jan 2014 at 18:56
@ USSX

Jeg kan garantere du bliver noget chokeret over lyden i de originale Quest moduler, forudsat du får dem til at spille. Har selv haft Quest i 1992 udgaven, og de paneler ER VERDENSKLASSE! 
Pas på med spændingen, for ved luftfugtighed over 70% kan de finde på at simre, - bizz-lyde kan opstå pga. af overslag.

Gennemlys panelerne for og bagfra, - har der været overslag ses det tydeligt som mørke sorte streger.

Iøvrigt en god ide at støvsuge panelerne for støvpartikler før du starter op.

Lyden er langt fra den sfære du er vant til med SB og SS. Panelerne leverer en åbenhed og transparent detaljerigdom, som man skal have hørt, før man fatter det.
Ønsker dig held og lykke med projektet.
Ps. Har lidt i Quest diagrammer og billeder af de originale filtre, men de kan også hentes på nettet. 

Pps. Quest og ReQuest benytter samme panel så vidt jeg husker, men delefiltre og skæringsfrekvenser er ændret i Re-Quest, dog mest til bassen som her kan dæmpes med -5dB mod Quest's -3 dB.


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2014 at 20:54
@Mik112

Tak for kommentaren! Jeg har lyttet til en del ESL'er (og særligt ML) gennem tiden, så jeg ved godt, hvad der potentielt er i vente. Det er jo især i mellemtonen, at de kan noget helt exceptionelt - og så slipper man for den øvre deling. Panelerne blev indledningsvis inspiceret nøje og efterfølgende støvsuget (de har nu stået, så de ikke var blevet støvet - men alligevel). Panelerne til Quest og Request er nu ikke helt de samme, hvilket man tydeligt kan se, hvis man kigger lidt efter - men de minder da meget om. Jeg skeler med vilje ikke til de originale filtre. Dels bruger jeg en anden basenhed, hvilket i sig selv kræver et dedikeret filter, og så er målet at opnå (endnu) bedre integration. Grundlæggende bliver det jo henad det det samme - deling i 200 Hz området, den nødvendige EQ på panelet nedadtil (og afh. af trafo-resonansen muligvis lidt dæmpning af denne - men indtil videre lader det ikke til at blive nødvendigt, men det kan kun lytning afgøre, og der er jeg ikke nået til endnu). Det bliver helt klart noget andet at arbejde med, end det jeg er vant til - netop det er (ud over mellemtonegengivelsen) den væsentlige grund til, at jeg har kastet mig over projektet. Det bliver noget, der skal arbejdes meget med - og det kommer til at tage den tid, det tager...


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2014 at 21:03
M.h.t. luftfugtigheden; 70% er jo direkte kriminelt og på alle måder dårligt for indeklimaet - og helt sikkert for ESL'er. Den bør slet ikke komme over 60% på noget tidspunkt (andet end i badeværelset, når der bades). Jeg har endnu ikke registreret et niveau over 55% inden døre, når det har været værst i fugtige perioder. Lige nu ligger den lige under 50%, hvilket er ret optimalt.


-------------


Posted By: Mik112
Date Posted: 10 Jan 2014 at 22:41
Pt. er luftfugtigheden indendørs ca. 35-50% i de fleste hjem, men en fugtig juni/juli/august-dag kan let komme op på >70-80%. Men det finder du ud af. Quest begynder at Zuumme når luftfugtigheden kommer op. Jo højere spænding des værre.  Quest deler ved 150Hz og ReQuest ved 200Hz. 
Problemet bliver at finde og integrere en basenhed som er hurtig og let nok til at følge panelerne. ML's 12" gjorde det ikke godt nok trods al den innovation der blev lagt i enheden. Men panelerne er unikke - lyden fås ikke bedre efter min mening. Sørg for at panelerne kommer ned i lyttehøjde, d.v.s ca. 50 cm over gulvhøjde, der funker de optimalt

Pøj-pøj med projektet.


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Jan 2014 at 09:59
Ved klar frost (ude) over nogle dage kan RH (ude) sagtens komme ned på 20% - i de perioder har jeg ned til 35% inde. Det er anbefalet, at RH inden døre ligger mellem 40-60% året rundt. Jeg håber da virkelig ikke, at du oplever at have 70-80% RH indenfor om sommeren (ude kan den let komme højt op i lummer/fugtig-varmt vejr). Inden døre vil du (ud over i badeværelset) kun opleve så høj RH, hvis du tørrer tøj i et rum uden tilstrækkelig udluftning. Ved 70-75% RH begynder der at komme skimmelsvamp - virkelig skidt for indeklimaet. Ved daglig udluftning i hele huset kommer du aldrig over 60%, og jeg har som sagt endnu ikke registreret mere end godt 55% (jeg har to forskellige hygrometre - et i stuen og et i køkkenet). Det med den "hurtige" bas vender jeg lige tilbage til ved en senere lejlighed.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Jan 2014 at 10:04
@Mik112

Jeg er helt enig i det med lyttehøjden - det fungerer ikke optimalt, hvis de kommer for højt op.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jan 2014 at 12:01
Hvad er "hurtig" bas? Jeg synes, det er et underligt begreb - fx kan en 200 Hz tone jo ikke være enten/hverken hurtig eller langsom. Hvis en basenhed kan gengive det frekvensområde, man er interesseret i, så er den jo i sagens natur "hurtig" nok. Jeg kan godt sammenfatte, hvad jeg tror, folk mener, når de taler om hurtig bas - eller rettere hvad det er, der giver den "hurtige" bas.

1) Lav resonansfrekvens for enheden/systemet (primært via høj eftergivenhed) - derved sikres, at højttaleren i hele det relevante basområde er massestyret (acceleration). Enheden bør i den sammenhæng også have flad frekvensgang i delefilterets pasbånd*

2) God dynamisk linearitet i enheden. Ganske vist er lydopfattelsen i det nedre område frekvens-domineret*, så evnen til transientgengivelse i basområdet (hvis det overhovedet giver mening at tale om det) er nok ikke så væsentlig, og det er heller ikke interessant at tale om harmonisk forvrængning (slet ikke hernede) - men alt andet lige er kompression ikke ønskelig. God dynamik er med til at sikre frigjorthed og luftighed i bassen.

3) Basafstemningen! Kabinetafstemningen er afgørende. Den definerer pulssvaret/udklingningen. Alle, der har arbejdet med basafstemning, ved hvor stor indflydelse dette har på definition/differentiering i bassen - og hvilke maskeringer ringning (dvs. stående energi) på bassens pulssvar kan give langt op i mellembåndet. Pulssvar og nedre grænsefrekvens/afrulning hænger uløseligt sammen. Hvis højttaleren går/skal gå dybt, så bliver pulssvaret tilsvarende længere - men derfor kan det sagtens være uden ringning (det afgøres af box-tuningen og enhedens parametre - enhedens Qts må ikke være for højt, for så lader det sig ikke rigtig gøre).

4) Lytterummet er enormt afgørende for den samlede lydopfattelse, så der skal være styr rumakustikken - herunder også højttalernes og lytterens placering i forhold til (tidlige) refleksioner og stående bølger.

5) Timing (delay) i forhold til resten af systemet har også betydning. Hvis der ikke er styr på dette, kan man få fornemmelsen af, at bassen "hænger efter" (selv om basgengivelsen i sig selv er "hurtig" og differentieret). Timing må ikke forveksles med evnen til transientgengivelse. Timing har indflydense på, hvordan man oplever integrationen med resten af systemet.


 




-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jan 2014 at 12:07
Den rigtige basenhed er altså kun en del af svaret/løsningen på "hurtig bas" - her ligger et potentiale.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jan 2014 at 13:25
Jeg vil godt lige tilføje, at man ikke blindt skal afstemme bassen efter hurtigst mulig pulssvar. Afhængigt af enhedens parametre kan det nemlig resultere i et hæv/boost på frekvensgangen omkring afrulningsfrekvensen. Det kan let gå i ørerne/rummet og virke generende. Nogle gange kan bassen også blive for stram - uden krop og "greb om bollerne".

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2014 at 11:31
Nu med bananer - for easy extraction. Der kommer bøsninger i toppen af baskabinettet bag panelet.






-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2014 at 11:38
Hov forresten, elektronikken er også samlet og klar.






-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 29 Jan 2014 at 15:30
Så bliver det spændende at høre hvad du siger til det.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jan 2014 at 13:27
Ja, jeg er også spændt - mest på om panelerne/membranerne virker, som de skal.

Her er så lige det helt færdige board (ordnung muß sein).




-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 30 Jan 2014 at 13:58
Godt med orden!

Jeg har en fornemmelse af hvor den næste julefrokost skal foregå Big smile


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jan 2014 at 14:01
Ja, ude ved Bo kun få km fra mig Wink



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2014 at 13:22
Pyha... så er elektronik og paneler testet (der er dog ikke foretaget målinger endnu). Begger paneler virker tilsyneladende, som de skal - rent sweep, ingen resonanser og de spiller umiddelbart lige højt.






-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2014 at 13:40
Det er også værd at bemærke, at der er hul gennem trafoerne fra bund til top - det virker med de "omvendte" ringkerner! Også super at de 3,5 kV ikke volder problemer for panelerne - ingen knitren eller gnister.

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 05 Feb 2014 at 20:36
Jeg skal da vist ud og køben en othello lagkage igen...


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2014 at 08:39
Ja, det må du hellere Wink

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2014 at 11:46
Så er de første målinger lavet (kommer senere). Det ser absolut lovende ud. Tidligere omtalte trafo-resonans ligger ved eksakt 20 kHz - det er lidt højere end for mange andre ESL'er. Hvorvidt der skal korrigere med modstand må lytteforsøg afgøre, men af hensyn til forstærkeren skader det nok ikke, at impedansen her kommer over de nuværende 0.4 ohm Wink. Den store impedanspukkel ligger lige under 800 Hz, hvilket er meget normalt, omend det nok er en anelse højere end  gennemsnittet - intet problem. Under denne frekvens og ned til delefrekvensen (som kommer til al ligge omkring 250 Hz, kan jeg se) skal der frekvenskorrigeres med en hyldefunktion, sådan som man nu engang er nødt til at gøre det på en ESL - helt efter bogen. Panelerne ruller forholdsvis stejlt af nedadtil ved 200 Hz, hvilket er den nedre grænsefrekvens, jeg havde forventet - men de lyder ikke grimt her.



-------------


Posted By: friman
Date Posted: 06 Feb 2014 at 11:49
Skide spændende!

Keep up the good Work :-)

Hvornår går du i gang med at bygge basser...?

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2014 at 11:57
@friman; når det bliver varmt nok til at stå i carporten med dyksaven (og når jeg har fri nogle dage i sammenhæng) - jeg kan forestille mig, at det bliver i påsken.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 06 Feb 2014 at 12:00
Originally posted by USXX

@friman; når det bliver varmt nok til at stå i carporten med dyksaven (og når jeg har fri nogle dage i sammenhæng) - jeg kan forestille mig, at det bliver i påsken.


Kan dyksaven ikke skære i frostvejr...



-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2014 at 13:57
Her er et par målinger. Frekvensgangen er målt on-axis ca. 1 m fra panelet (hvilket er for tæt panelets størrelse taget i betragtning, men det er ikke så relevant lige nu) med mikrofonen i en højde lidt over midten af panelet. Panelet står direkte på gulvet - den kraftige kamfilter-respons skyldes gulvrefleksioner. Trods refleksionerne ser man tydeligt trafo-resonansen ved 20 kHz - tilsvarende ses denne som et dyk på impedanskurven ved samme frekvens (0.4 ohm @ 20 kHz). Impedanspuklen ved 800 Hz har teoretisk set ingen betydning, når man deler aktivt (som tilfældet bliver), men for at få en jævn belastning af forstærkeren, vil jeg nu nok impedanskorrigere ned til omkring 6 ohm. Man bemærker ligeledes tydeligt tabet af niveau i det lave område ned til 200 Hz, hvor den egentlige afrulning finder sted.






-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2014 at 14:13
Jeg skal lige bemærke, at når man måler på sådan et panel, så skal man lige lade det stå med højspænding på i nogle minutter, indtil der er fuld/stabil ladning på membranen - ellers ligger den et par dB lavere i niveau. Jeg har målt begge paneler med begge boards. Der er absolut ingen forskel i frekvensgang eller niveau mellem de to boards (men der er ubetydelige 3-4 ohm i forskel på impedansmaksimum ved 800 Hz). Til gengæld er der jævnt fra 200-20000 Hz mellem 1.5-2 dB forskel mellem de to paneler (denne forskel stiger til 3 dB over trafo-resonansen og op til 40 kHz, men det er nu fuldstændig ligegyldigt). De 1.5-2 dB er nok, hvad man kunne forvente. Ved elektro-dynamiske enheder kan der være op til ±1 dB i tolerance i pasbåndet, så er man uheldig, kan man også her finde en forskel på 2 dB mellem to "ens" enheder. Det tager jeg ikke så tungt - der kommer niveau-tilpasning i elektronikken (sammen med filter og frekvenskorrektion).

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2014 at 15:41
Så blev der lige tid til at lege lidt med seriemodstanden ude foran trafoen. Der skal godt nok ikke meget til. Vi taler max. 1 ohm - og 2,2 ohm dæmper alt for meget i toppen. At dømme efter målingerne lader 0,5 ohm til at være et rigtig godt kompromis. Jeg kunne godt finde på at lave en omskifter på højttaleren, hvor man kan vælge mellem  bypass - 0,5 ohm - 1 ohm. Hvis man dæmper mere, kommer mellemtonen til at stå frem - ingen tvivl om det.

0,5 ohm:
  

1,0 ohm:


2,2 ohm:



-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Jun 2014 at 14:02
Hej USXX
Hvordan går det med projektet?


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Jun 2014 at 15:05
Det står stille i øjeblikket - men det er absolut ikke dødt! I øjeblikket har jeg ingen andre HT end mine 2-vejs væghængte ved TV'et. Det er lidt ligesom skomagerens børn... Behovet for at lave HT er bare ikke ret stort, når hele arbejdsdagen er fyldt med det - jeg elsker HT, men livet er også andre ting. De skal nok blive bygget en dag, men jeg prioriterer ikke lige nu at bruge penge på en ekstra forstærker (som skal være god og kunne levere minimum 200W i 8 ohm). Der skal også bygges elektronisk filter. Det er muligt, at jeg når at bygge nogle mere almindelige højttalere i mellemtiden.

-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com