Print Page | Close Window

Femm magnet simulering

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Software
Forum Name: Simulerings software
Forum Discription: Her kan du diskutere alt inden for simulerings software som LspCAD og lign.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=131
Printed Date: 28 Apr 2024 at 00:52
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Femm magnet simulering
Posted By: syncroniq
Subject: Femm magnet simulering
Date Posted: 24 Jul 2009 at 20:53
Hey,

Jeg har leget lidt med tanken om et bedre magnetsystem. Et hvor al flux (magnetisme) bliver koncentreret i gabet ved svingspolen, og ikke bejler ud i luften som dem vi ser i dag.

Jeg download FEMM som er et gratis magnetsimulerings software, og gik igang. Jeg fandt ud af at så længe at man beholdt det samme areal som magnettens flade, blev al flux i materialet. Først når man indsnævrede eller lavede hårde knæk, gik det galt.

Her er min simulering.


Her ses min konstruktion. Det er en donut form (mangler den anden side). Hvis i kan forestille jer en hul donut og så neodym magnetter rundt både på indersiden og ydersiden. Derved får man et ventileret magnetsystem. I toppen ses svingspole gabet.

Her ses flux flowet. Al energien bliver i jernet undtagen ved gabet. Hvis man skære kanten lidt i gabet i top og bund bliver udslipet over gabet mindre.


Her ses B produktet igennem gabet. Syntes selv det er ret godt.

Magnetsystemet kan realiseres ved at lave to halvskåle. Den ene deles så (grundet svingspole gabet) i to. 

Ved ikke om det betyder noget, men der er lige meget "sug" som "skub" af flux på hver side af gabet, da der er lige langt til magnetterne på begge sider. Det har ingen flade sider der kan kaste lyden fra membranen direkte tilbage heller. Man har heller ikke en jernkerne direkte op af spolen til at påvirke Le når spolen går ned i gabet.

Her ses en paint tegning:


Det skal siges at det kræver en stor svingspole for at der er plads til magnetsystemet. Der vil automatisk være hul der i midten der giver en polventilering.

Kommentarer? Ris? Ros?



Replies:
Posted By: Guests
Date Posted: 24 Jul 2009 at 21:24
Meget interessant og nytænkende må jeg sige, jeg tror ihvertfald ikke selv jeg kunne været kommet på den ide. Dog bør du undersøge hvor fluxtætheden er størt i svingspolen, for så vidt jeg ved er det i center og det er jo her man har mindst fluxtæthed fra magneten, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 24 Jul 2009 at 22:35
Hey,

Lidt mere paint LOL




-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 24 Jul 2009 at 22:44
Hey,

Og her med min svingspolespole ide, jeg mener burde kunne give en flad BL kurve. 
To spoler med et gab imellem dem. Så kan man forme knæet på BL kurven ved at justere afstanden og viklehøjden.



-------------


Posted By: bknielsen
Date Posted: 24 Jul 2009 at 23:16
Hej syncroniq,
Nu er det jo verdens letteste ting at skyde andres idéer i sænk så dette er ikke et forsøg derpå - men:

Jeg er ikke sikker på, at det er ønskbart at holde fluksdensiteten i luftgabet så lav, at jernmaterialet ikke er mættet, hvorved du undgår strøgfluks som i din simulering.

Strømmen i svingspolen vil influere "meget" på fluksdensiteten i materialet og kraftkonstanten (BL) vil variere mere, end hvis materialet er mættet, og svingspolens selvinduktion vil variere mere som funktion af strømmen end ved mættet materiale. Stærkt mættet materiale virker som luft mht. yderligere induktion.

En lille bi-ting der ikke ændrer på din grundlæggende idé: Dine donut formede polstykker egner sig ikke til masseproduktion. De bliver for tykke til at du kan presse dem op, og jeg vil nødigt dreje dem ud (på en CNC bænk måske men blødmagnetisk materiale gør det ikke lettere).

Når det er sagt, er det jo godt med nogle vilde idéer i øvrigt - det hænder der kommer en i produktion LOL.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Jul 2009 at 08:56
Hey,

Super tak for teknisk indsigt :) Jeg mangler jo den uddannelse som jeg snakkede om :P

Jeg mener dog at materialet er mættet i ovenstående. Magnetten er lige en tand større end jernarealet der tilstøder den, og det gør at en enkelt fluxlinie flyver ud i toppen. 

Mit gæt er i hvert faldet, at jeg har ramt loftet for hvor meget flux jeg kan hive igennem. Prøver jeg at hive mere igennem, ryger det bare ud i luften og rundt tilbage bag magnetten. Betyder det ikke at materialet er mættet?

Ja den erstatter ikke billige konstruktioner hvad angår produktion LOL men det var også meningen at det skulle være en hvor prisen er sekundær i forholdet til hvad jeg ønskede at opnå.

Men tager jeg fejl om jernet er mættet? Jeg ved godt der er et stykke fra en 2D simulering til en 3D da arealet rundt er længere i den yderste krans. Men det kan jeg desværre ikke simulere.

Nogen der kan simulere det i 3D ? Og med spolen ?


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Jul 2009 at 09:06
Hey,

Lavede lige en meget hurtig "Old School" motor, for at se om den er mere mættet.







Som jeg læser det (og jeg kan tage fejl) er jernet mindre mættet i denne konstruktion, end i min. Men fordi man prøver at presse flux rundt om 90 grader bøjninger, og ind i mindre arealer, søger det ud i luften istedet.

Tager jeg fejl? Kunne virkelig godt bruge noget feedback :)


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Jul 2009 at 09:09
Hey,

Her er et eksempel der følger med FEMM. Der mener jeg jo kun at jernet er mættet i bunden (ved knækket hvor det er rødt).




-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 27 Jul 2009 at 09:41
Hej.
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg ikke kender FEMM, som du har lavet dine simuleringer i.
Men jeg har dog arbejdet temmelig meget med et lignende program ved navn MagNet fra Infolytica.
Dette program kan også downloades i en trial version, som faktisk er rigeligt langt hen af vejen. Trial versionen kan eksempelvis regne på 2D rotations-symetriske emner, som et magnetsystem normalt er. det er også muligt at beregne statiske BL-værdier og de flotte flux og B-felt illustrationer, som du også har lavet.
En af de meget vigtige parametre, når man laver magnet simuleringer, er at have en materiale database, som man kan stole på. Noget andet er at man skal kunne fortolke de data, som man får. Hvis man kigger på de tre simuleringer, som du her viser, er det første, som jeg falder over at skalaerne for B-feltet ikke er ens på de tre figurer. Hvilket gør det svært at sammenligne dem.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Jul 2009 at 10:24
Hey,

Ja man kan ikke sammelinge de tre eksempler jeg har vist her. Plus at man kun kan sige at det er skitser, da jeg ikke aner hvor bredt et spolegab skal være m.m.

Men jeg syntes det kunne være supe fedt at prøve og få lavet en 3D simulering samt BL simulering.
Jeg er bare ikke vild hård til 3D tegninger. Nogen der kan hjælpe?


-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 27 Jul 2009 at 10:37

Magnetsystemer er normaltvis rotation symetriske. Det betyder at de kan beskrives med en simpel 2D tegning, som så roteres omkring Y-aksen. Det er den måde, man gør det i MagNet, og jeg vil forvente, at det også er tilfældet i FEMM.

Mht. BL simuleringen, så kræver det, at du kender spolens data dvs. dimensioner og antal viklinger.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Jul 2009 at 10:39
Hey,

Problemmet med rotationen her er, at mine inderste magnetter, ikke har så langt rundt som de yderste. Derfor er der ikke plads til så mange magnetter, samt arealet er mindre. Giver det ikke en fejl i en 2D simulering i forholdet til en rigtig 3D simulering?

Spolen? Vi opfinder bare en. :)


-------------


Posted By: bknielsen
Date Posted: 05 Aug 2009 at 22:57
Jeg kiggede nærmere på din B skala, og du skal udvide den for at vurdere mætning (som ham_den_lange skriver: Ens skale på alle plot for at sammneligne). Det røde felt i femms eksempel ligger på ca. 2 [T]. I din simulering er alt over ca. 1.2 [T] rødt.

Menu i femm: View -> Density Plot -> Upper Bound sætter du til 1.5 til 2.

For de fleste almindelige jernmaterialer begynder mætning lidt over 1 [T]. De er ca. lineære og umættede til 1 [T]. Måske nogle af medlemerne herinde som har baggrund i højtalerindustrien kan give dig en idé om fluksdensiteten i jernmateriale for en højtalerenhed.

Din "old school" motor simulering har alt for få elementer. Du har ikke vist nettet, men det er tydeligt på de hakkede flukslinier. Det ændrer sikkert ikke på det "overornede" resultat. Men prøv det alligevel. Tommelfingerregel: Smid så mange elementer ind du gider at vente og især rigeligt i luftgab hvor du beregner kraften på spolen.

Vedr. FEMM kender jeg programmet forholdsvis godt. Det forskellige areal klarer du ved at lave breden af den yderste magnet smallere, så de to har samme areal i fluxretningen og dermed samme volumen.

Som ham_den_lange skriver er 2D godt til rotationssymmetriske problemer. Hold dig til det. 3D laver bare pænere farveplots, det kan vi ikke bruge til noget (farveplots spiller ikke musik ;-), og så mangler 3D pakkerne den gode kvalitet som femm har, at det er gratis.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Aug 2009 at 08:33
Hey,

Jeg vil lige prøve det når jeg kommer hjem idag (hvis jeg får lov).
Jeg fandt en artikel om FEMM og rotationstekniken som FEMM understøtter. Det virker fint. Lidt besværlig at sætte op, men det virker.

Jeg har dog fået en invitation hvor jeg vil få en masse afvide på det her emne. Så det glæder jeg mig til. Så melder jeg lige tilbage hvad jeg kom frem til.

Så vil jeg forsøge at lave en guide til f.eks. femm med rotation.


-------------


Posted By: bknielsen
Date Posted: 06 Aug 2009 at 13:12
Når du skal til at optimere på geometrien, kan jeg anbefale at benytte femms lua script interface. Så skal du ikke tegne i pre-processoren, som er noget langsommeligt, men du kan parametrisere din model.

(Med SW baggrunden er det sikkert venstrehåndsarbejde for dig at skrive et lua script, jeg har også haft glæde af det, men jeg måtte bruge begge hænder LOL)


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Aug 2009 at 14:01
Hey,

Jeg er takket været Usxx kommet igang med MagNet.
Vil man bruge FEMM og simulere rundt om en akse, kan man benytte følgende eksempel:

http://www.femm.info/wiki/Woofer - http://www.femm.info/wiki/Woofer
http://www.femm.info/Archives/doc/tutorial-magnetic.pdf%20 - http://www.femm.info/Archives/doc/tutorial-magnetic.pdf

Det er meget nemt at bruge eksemplet.

Jeg har revideret min model en smugle for at tage (lidt) højde for arealforskellen på det inderste jern, og det yderste. Nu skal jeg lige bruge lidt tid på at fedte med det. 



-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Aug 2009 at 21:17
Hey,

Så har Kappen lavet et MathCad dokument der beregner BL ud fra B kurver, med SplitCoil, underhung og overhung.

Her er vores hurtige BL kurve. Den kan måske blive pænere, men vi er egenlig ret stolte.


Hvis vi siger ca 20% rammer vi 11 til 40 (groft). Det giver 29 /  2 = 14,5 mm Xmax.
Siger vi helt liniær går vi fra 13 til 38 = 25 / 2 = 12,5mm Xmax.

Det er da helt pænt. Nu mangler vi bare at beregne BL værdien. 
Ovenstående er relative værdiger. Vores spoler er ca 7.2 mm x 2 (split coil).

Kommentarer er super velkomne.


-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 28 Aug 2009 at 09:53
Hej,
Det er bestemt et fint resultat. Jeg går ud fra, at spolens hvile position er ved x=25,5mm. Hvis I spejler kurven omkring denne akse, kan I se hvor symmetrisk motorsystemet er.
 
Der er et par småting ved jeres design, som jeg gerne vil kommentere. kurven knækker ret volsomt ved 11 og 38 mm. Dette knæk betyder meget for hvordan højtaleren klipper signalet ved kraftige udsving, så et blødere knæk er ikke kun en ulempe. Det er lidt samme diskution som NAD's softclipping.
Ud fra vandringen i motorsystemet at dømme, er det en (sub)woofer, I går og roder med. Er det BL-niveau, som I har opnået, nok til at opnå en fornuftig følsomhed?
 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Aug 2009 at 10:17
Hey,

Det er en relativ y akse. Vi kender ikke BL værdien endnu. Men vil gætte på at den ender ved omkring 7-10. Ved en underhung der var kortere, dog med 4 viklinger, endte vi på BL = 12.

Det er rigtig med klipning. Men kan man vende det om og sige, at denne her slet ikke klipper ved 9mm, i forholdet til f.eks. en illuminator eller andre enheder. 

Motoren kan faktisk være bag en 15W. Større er den ikke. Men det bliver nok svært at finde ophæng der kan følge med :)


-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 28 Aug 2009 at 12:44
Hvad er diametren på spolen?
Er det et motorsystem magen til det, som du har præsenteret tidligere i denne tråd?


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Aug 2009 at 15:13
Hey,

Diameteren lige nu er ca 72mm.
Det er ikke det samme motorsystem mere. Der skulle laves nogle ændringer for at det ville fungere, og dem har vi så lavet. Vi arbejder på at få beregnet hvad BL egenlig bliver af værdi, samt at få BL kurven mere liniær.


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 29 Sep 2009 at 12:30
Hey,

Der er ikke sket så meget på det sidste. Vi har fået "vippet" BL kurven så den er lige, men der er stadig de små knæ grundet formen på B kurven. Vi har fået afvide at der vil være noget jernforvrængning. Nogen der kan uddybe det? Hvad betyder det, hvordan ser man det og hvordan afhjælper man det normalt?


-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com