Print Page | Close Window

Delefilter teori dag og forberedelse

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Arrangementer
Forum Discription: Her kan der snakker om alt fra planlægning, foreslag og omtale af arrangementer der omhandler selvbyg. Husk og tilføj arrangementet til kalenderen.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=128
Printed Date: 28 Mar 2024 at 12:19
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Delefilter teori dag og forberedelse
Posted By: Busk
Subject: Delefilter teori dag og forberedelse
Date Posted: 20 Jul 2009 at 12:02
Efter opfordring laver vi nu endnu et event så vi t**ser kan mødes med en god undskyldning for at drikke øl og spise noget mad.
 
Denne gang skal det handle om delefiltre konstruktion. Forslaget er at vi indkøber 3sæt Jantzen kabinetter af nummeret større end dem Syncroniq havde med sidst, køber 3 ens sæt højttalerenheder, og så danner vi 3 hold med en holdkaptajn på hver, hver enkelt hold kommer så med sit eget forslag og til sidst tester vi dem op mod hinanden og diskutere forslag og begrundede valg.
 
Men først skal vi have besluttet hvilke enhedder vi skal bruge, et oplagt forslag ville være SB Acoustic 6" og SB Acoustic Ring Dome. Men der er også andre ting der skal på plads.
 
1: Indkøb af kabinetter.
2: Forberedelser af kabinetter, hul til enhedder, terminaler (Bi-wire) og port.
3: Valg af enhedder.
4: Delefilter komponenter til arrangement.
5: Måleudstyr til 3 hold.
6: Sted til afholdelse.
7: Betalling og hvem der skal overtage højttalerne bagefter.
8: Dato
9: ?
 
Jeg ligger gerne hus til igen, men andre forslag er også velkomne, det behøver jo ikke at være jyderne der kører længst hver gang. Men her er i hvert fald plads til at 3 hold kan have hvert sit rum at arbejde i.
 
Forslag og flere klargøringspunkter er velkomne.
 
Busk
 
(Backup af indlæg nu foretaget hvis Syncroniq igen skulle slette det LOL).


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Replies:
Posted By: syncroniq
Date Posted: 20 Jul 2009 at 12:37
Hey,

Et udkast til en løsning på nogle af ideerne....

Man kunne høre DAT af, om de var interesseret i at få udviklet et kit. De levere enheder og kabinetter, og beholder de tre kit bagefter som de kan spille på i butikken. Derved skal vi ikke ud med store beløb, og finde ud af hvem der skal have dem bagefter. 

Dog skal projektet være frit tilgængelig for alle, men hvis det benyttes SB enheder er det nok ikke et problem for DAT, da de har distributionen i dk.

Skulle man høre dem af? 

Andre ideer?


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 20 Jul 2009 at 12:38
Ja, hvad skete der, jeg var lige igang med at skrive et inlæg, så var tråden pist væk Smile men nu er den her igen Thumbs Up Jeg er som skrevet andet steds, villig til at købe enheder og kabinetter til det ene sæt, mod at det bliver mine når vi er færdige  Embarrassed hvis det er SB enheder vi taler om.
 
mailto:m@dsen - m@dsen


Posted By: syncroniq
Date Posted: 20 Jul 2009 at 12:44
Hey,

Jeg kan jo høre ad, om man kunne købe det ene eller to af sættene til favørpriser. Dog bør DAT have et sæt at spille på i butikken. Ellers står det folk frit for at købe sættet bagefter jo. 


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jul 2009 at 12:53
Jeg syntes det lyder som et rigtigt godt forslag Henrik.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 20 Jul 2009 at 13:33
Hey,

Har snakket med Kim, og han er frisk. Jeg snakker mere med ham senere idag.

Nogen der syntes det er en dårlig ide, så er det nu i skal larme lidt :)


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jul 2009 at 13:44
Nej ingen larm herfra LOL

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 20 Jul 2009 at 13:46
Det lyder fint med mig, jeg så bare changen for at komme lidt let til et sæt gode højtaler, hvor der havde været kompatente folk med til udviklingen Smile Embarrassed
 
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jul 2009 at 13:49
det skulle jo også stadig være muligt, det kan jo tænkes der kommer en god pris ud af det når det er i samarbejde med DAT.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 20 Jul 2009 at 13:51
Originally posted by Busk

det skulle jo også stadig være muligt, det kan jo tænkes der kommer en god pris ud af det når det er i samarbejde med DAT.
 
Busk
 
Jeg tror du har ret der.
 
m@dsen


Posted By: syncroniq
Date Posted: 20 Jul 2009 at 14:17
Hey,

Der er desværre ikke nogle af Jantzen kabinetterne der passer til en SB 6". Den skal vel have omkring 18liter og tunes til 33Hz via basrefleks. Eller tager jeg fejl?

Kabinetterne fåes i 7 - 11 og 28 liter. Så skulle man selv igang.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jul 2009 at 14:22
Det skulle vel heller ikke tage så lang tid at smække 6 ens kabinetter sammen.
Det tror jeg godt jeg kunne klare til efteråret. men det kan vi jo se på.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jul 2009 at 16:09
Originally posted by syncroniq

Hey,

Der er desværre ikke nogle af Jantzen kabinetterne der passer til en SB 6". Den skal vel have omkring 18liter og tunes til 33Hz via basrefleks. Eller tager jeg fejl?

Kabinetterne fåes i 7 - 11 og 28 liter. Så skulle man selv igang.
Jeg får ca. 23 litter og 32Hz, så er vi jo ikke langt fra det 28litters kabinet. Så kunne man jo lukke lidt af kabinettet af.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Kimschips
Date Posted: 20 Jul 2009 at 21:09
Super godt initiativ Busk:)
 
Jeg vil meget gerne hjælpe til med klargøring opbygning osv.
Er jo arbejdsløs nu så har pænt med tid:)
 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 08:24
Hey,

Busk > Husk at det er akustisk volumen. Når der kommer dæmpemateriale osv, skal kabinettet faktisk være mindre.

Hvad med en med 2 x 6" som en gulvmodel. SB har jo selv et kit med 6".?


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 08:46
Originally posted by syncroniq

Hey,

Busk > Husk at det er akustisk volumen. Når der kommer dæmpemateriale osv, skal kabinettet faktisk være mindre.

Hvad med en med 2 x 6" som en gulvmodel. SB har jo selv et kit med 6".?
Nå ja det har du ret i.
En gulv model ville være helt fint, men helt en gulvmodel er det jo ikke, men så skal vi bare lige have lavet nogen små standere, men det tager heller ikke lang tid.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 09:16
Hey,

Så lige de to kit de har SB er med 5". Så en 6" stander kunne man godt lave alligevellet. 
Hvad med et 15 liter kabinet med dæmpevat til en 6" ? Burde man ikke kunne lave et pænt standerkabinet i den størrelse?

Hvad siger Ulrik til 15 liter basrefleks tunet omkring 33-35 Hz til 6" i 8ohm?


-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Jul 2009 at 09:38
Jeg tror Ulrik er taget på ferie...
...men jeg tror ikke det tuningsforslag, Syncroniq kommer med, er helt galt.
Mine beregninger siger 14 ltr akustisk volumen (dvs. ca. 13 ltr med 40% dæmpemateriale) tunet til 38-39 Hz. Så to stk. i 28 ltr ville sikkert lyde ganske hæderligt. Det ville så være oplagt, at spørge Ulrik, om han ville tage deres http://www.sbacoustics.com/data/ELOK.pdf - ELOK kit med, til at lytte op imod.


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2009 at 09:41
Originally posted by syncroniq

Hey,

Så lige de to kit de har SB er med 5". Så en 6" stander kunne man godt lave alligevellet. 
Hvad med et 15 liter kabinet med dæmpevat til en 6" ? Burde man ikke kunne lave et pænt standerkabinet i den størrelse?

Hvad siger Ulrik til 15 liter basrefleks tunet omkring 33-35 Hz til 6" i 8ohm?


Hvis det skal være en stander er det vel 4 ohms udgaven vi skal kigge på?


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 09:56
Hey,

Kappen > Tjo. Kommer nok an på hvilke enheder vi kan få fat i. Kim har ikke flere 6" på lager, så jeg vil lige finde ud af hvornår han får flere. Jeg har et sæt derhjemme, men mener det er 8ohm udgaven. Tjekker når jeg kommer hjem. Men et 30 liter gulvkabinet med 2 stk 8ohm kunne også være sjovt. 

Hvad siger folk?


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2009 at 10:08
2½vejs med 8ohm kunne også være spændende.


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 10:11
Originally posted by syncroniq

Hey,

Kappen > Tjo. Kommer nok an på hvilke enheder vi kan få fat i. Kim har ikke flere 6" på lager, så jeg vil lige finde ud af hvornår han får flere. Jeg har et sæt derhjemme, men mener det er 8ohm udgaven. Tjekker når jeg kommer hjem. Men et 30 liter gulvkabinet med 2 stk 8ohm kunne også være sjovt. 

Hvad siger folk?
Jeg er helt klart med på en gulvmodel Smile 2,5vejs

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 10:17
Hey,

Så skal de have hvert sit kammer.... Embarrassed
Ellers kan vi ikke bruge LspCAD til noget. Så er 2vejs nemmere rent målemessigt.

Hvorfor vil i have 2½? 


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 10:31
Hvert sit kammer er jo ingen problem Wink.
Lige et lille hurtigt forslag.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 10:52
Hey,

Ser super fint ud. Dog svært for folk bagefter at gøre efter. Men flot.
Jeg ville dog flytte porten op under enheden. Jeg prøver lige og finde mit port-resonant-program når jeg kommer hjem, og ser hvor det vil være heldigst at placere den.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 11:05
Originally posted by syncroniq

Hey,

Ser super fint ud. Dog svært for folk bagefter at gøre efter. Men flot.
Jeg ville dog flytte porten op under enheden. Jeg prøver lige og finde mit port-resonant-program når jeg kommer hjem, og ser hvor det vil være heldigst at placere den.
Ja det har du nok ret i LOL, med mindre jeg laver 6stk af dem til efteråret, men bagefter det, så skulle man lave en version med alm front. her har jeg designet med 19+12mm sider,top, bund og bagside. og 3*19mm front.
 
Busk
 
Men laver vi en simpel udgave uden facetter på fronten og 2 indvendige kamre og basreflex på bagsiden så kunne man nok hurtigt samle dem.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 21 Jul 2009 at 12:12
Hej,
 
Har desværre ikke så god tid til at følge med for tiden Unhappy, men jeg skal da love for I har gang i den.
 
Spændende projekt. Hvor har I fundet SB ring-domen? Har DAT fået den på lager eller har I "presset" USXX.
 
Jeg kan godt forstå at fronten kan være vanskelig at fremstille. Har I overvejet at få den fremstillet "i byen"? Kunne måske gøres til fornuftig pris, hvis styktallet er der...
 
Hygge,
Senilix (som vil se ikke om han kan følge lidt mere med i hvad I går og laver)


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 12:36
Fronten kan jeg sagtens lave, men det er mere at andre skal kunne lave sættet efter vores beskrivelser bagefter.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 12:43
Hey,

Ellers gør det vel ikke noget at det er lidt mere end bare en kasse. Hvis folk vil bygge det, må de vel tage det hele med. Hvis du siger du vil bygge 3 sæt, så er det super. Jeg giver gerne mine 2 x 6" til projektet. Jeg har også noget dæmpemateriale og en god filterstumpe kasse jeg kan tage med. Jeg tager min egen clio med, så mangler vi en mindre.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 13:20
Originally posted by syncroniq

Hey,

Ellers gør det vel ikke noget at det er lidt mere end bare en kasse. Hvis folk vil bygge det, må de vel tage det hele med. Hvis du siger du vil bygge 3 sæt, så er det super. Jeg giver gerne mine 2 x 6" til projektet. Jeg har også noget dæmpemateriale og en god filterstumpe kasse jeg kan tage med. Jeg tager min egen clio med, så mangler vi en mindre.
Det helt fint med mig, jeg kan lige prøve at regne lidt på det, og så se hvor meget der skal til.
Har jo lavet en arbejds fordeling der giver mig 2*8 timer om ugen til at bygge højttalere, så jeg vil tror jeg kan have 3sæt klar på et par md.
 
Så er det bare hvad resten syntes om idéen og designet. For hvis jeg bare får enhederne over så har jeg noget at arbejde efter.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 14:28
Hey,

Jeg har basser du kan måle efter. Har dog ikke ringstråleren. 
Jeg vil lige høre DAT af om de har dem på lager. Så vender jeg lige tilbage.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 14:46
Så har jeg lige tegnet en mere nøjagtig udgave med 2 ens kamre og bagudvend reflexport.
 
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 14:57
Nu sidder jeg lige og tænker lidt, hvad med om højttaleren kunne skråne bagud? dette kunne gøres ved at sætte islagsmøtrikker i mellem de 2 plader der danner foden, en i hvert hjørne foran og en midt i bag på, og så med en gennemgående bolt kunne man justere hældningen bagover.
 
Og ønsker man ikke at de kan hælde bagover så har man jo så nemme justerbare spen!ses.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 15:05
Hey,

Vi skal være sikre på at enhederne kan ånde ind i kabinettet.
Hældningen syntes jeg vi skal springe over. Vi bør nok holde det lidt simpelt, så flere kan være med.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 15:23
Du har helt ret, havde ikke lige tænkt over den med udluftningen bag enheden, har ændret lidt på det og lavet en bedre adskillelse mellem de 2 kabinetter, som også samtidig giver bedre afstivning.
 
Her er udluftningen bag enhederne tegnet med blå-gråt.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 15:30
Hey,

Ikke for at gå i detaljer, men den lodrette afstiver i midten af kabinettet, ville jeg vinkle så de to gennemløbs huller i hver ende kan blive større. Embarrassed Bare en lille smugle. Ellers er jeg bange for at hullet bliver mindre end membranarealet.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 15:33
Originally posted by syncroniq

Hey,

Ikke for at gå i detaljer, men den lodrette afstiver i midten af kabinettet, ville jeg vinkle så de to gennemløbs huller i hver ende kan blive større. Embarrassed Bare en lille smugle. Ellers er jeg bange for at hullet bliver mindre end membranarealet.
God idé Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Jul 2009 at 15:35
Hej Busk
Får hver enhed ikke volumen nok, hvis du ganske enkelt laver en deling mellem dem? Og et sand-/filterkammer i bunden.
 


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 15:38

Nej desværre, lige nu har de 15,5 liter hver.



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 15:42
Så er det rettet henrik. Smile
 
6 sb17nrxc35-8 har 118cm2 og nu er hullet i den vandrette afstivning 140cm2 og kan sagtens blive større.
 
Busk
 
(PS kan man få med upload plads? LOL)


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2009 at 16:55
Jeg har lige lavet en proac clon 2½ Vejs, hvor begge enheder sidder i samme kammer. det kan altså godt lade sig gøre! Da jeg målte impedans målte jeg bare begge enheder parallel og gangede det med 2. Måler man kun en af gangen fucker det op, også selvom man kortslutter den enhed som man ikke måler på.


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 17:35
Originally posted by kappen

Jeg har lige lavet en proac clon 2½ Vejs, hvor begge enheder sidder i samme kammer. det kan altså godt lade sig gøre! Da jeg målte impedans målte jeg bare begge enheder parallel og gangede det med 2. Måler man kun en af gangen fucker det op, også selvom man kortslutter den enhed som man ikke måler på.
Okay kan du gange med 2 i lspcad eller hvordan gjorde du det?
Er det bedre at have dem i samme end i hver sit?, jeg forestillede mig det var bedre med hver sit kammer.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2009 at 18:02
Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Jeg har lige lavet en proac clon 2½ Vejs, hvor begge enheder sidder i samme kammer. det kan altså godt lade sig gøre! Da jeg målte impedans målte jeg bare begge enheder parallel og gangede det med 2. Måler man kun en af gangen fucker det op, også selvom man kortslutter den enhed som man ikke måler på.
Okay kan du gange med 2 i lspcad eller hvordan gjorde du det?
Er det bedre at have dem i samme end i hver sit?, jeg forestillede mig det var bedre med hver sit kammer.
 
Busk


Det afhænger nok lidt af hvem man spørger. Dali kører med 2 kamre i deres topmodeller, men fx dine neeper er 1 kammer så vidt jeg ved. Man slipper ihverfald for at afstemme 2 kabinetter nøjagtigt ens når man laver 1 kammer.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 18:56
Hey,

Ved at lave to kamre, kan folk selv vælge om det skal være 2½ eller 2 vejs (eller 3). Det giver en fin mulighed syntes jeg. Der kan jo opstå mange filtre til den højttaler her hen af tiden :)


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2009 at 19:05
3 Vejs så er man jo tilbage til der hvor man startede 2Vejs (1 bas). Hvad angår følsomhed og membranudsving, men med en unødvendig deling mellem bas/mellemtone, en ekstra enhed og et større kabinet. hvilket burde fjerne grundlaget for overhovedet at lave en 3 Vejs.

2 Vejs så løber man ind i voldsomme spredningsproblemer eftersom enhederne vil udfase hinanden i forskellige vinkler i den vertikale akse som funktion af afstanden og frekvensen.

Så efter min mening er der kun 2½ Vejs tilbage Smile.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2009 at 19:14
Hey,

Tjo. Men man har muligheden. Kan godt være det skulle have været en MTM hvis det skulle være en ren 2vejs. Men syntes stadig vi skulle lave det i to rum.


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 21 Jul 2009 at 19:30

Man skulle måske passe på det ikke bliver for indviklet, jeg mener hvis det er noget andre skal kunne bygge uden at være professor.

m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2009 at 19:30
Originally posted by syncroniq

Hey,

Tjo. Men man har muligheden. Kan godt være det skulle have været en MTM hvis det skulle være en ren 2vejs. Men syntes stadig vi skulle lave det i to rum.
Ja lad os det, og så har jeg noget snedigt i tanker så man nemt kan lave det til et kammer hvis man vil.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2009 at 19:33
Ja så skulle det klart have været fordi man ville lave en mtm. 2 kamre er da også fint, men det gør designet mere bøvlet fordi man skal lave 2kabinetter med en port hver, uden at den nederste bas kommer for langt fra den øverste og også uden at de begge kommer for tæt på gulvet. Alternativet er en masse spildplads i bunden af kabinettet eller en skrå plade inde i kabinettet der tillader den øverste bas at komme lidt højere op. Men du har ret i at det gør at man bedre kan måle lidt mere isoleret på hver enkel enhed.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jul 2009 at 10:03
Så har jeg lige tegnet en MTM og en MTM med diskant forskudt.
Begge er med fuldstændig ens dobbelt kamre med hver sin port.
Her MTM med diskant i midten.
 
MTM med diskant forskudt mod lyttepositionen.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jul 2009 at 10:33
Når vi nu er igang, hvad så med en BMTMB LOL dem kan jeg nok bare ikke nå at bygge 6stk af Wink.
SB15, SB5, og SB ringdome.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Jul 2009 at 11:02
det var da en yndig lille LCR højtaler.
Fås den i Ipod hvid?


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jul 2009 at 11:05
Originally posted by ham_den_lange

det var da en yndig lille LCR højtaler.
Fås den i Ipod hvid?
Finish må du selv klare LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 22 Jul 2009 at 11:59
Originally posted by Busk

Når vi nu er igang, hvad så med en BMTMB LOL dem kan jeg nok bare ikke nå at bygge 6stk af Wink.
SB15, SB5, og SB ringdome.
 

Busk


LOL Du kan bare ikke nære dig, Busk! Det startede ud som et 2vejs projekt og nu er du så småt i gang med at trække den i retning af noget i køleskabsstørrelse (en amerikaner-model naturligvis)

Men spændende projekt I har gang i. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor gode I mener de SB enheder er. Hvori ligger deres kvaliteter (ud over prisen)?




Posted By: Guests
Date Posted: 22 Jul 2009 at 12:50
Originally posted by joesch

Originally posted by Busk

Når vi nu er igang, hvad så med en BMTMB LOL dem kan jeg nok bare ikke nå at bygge 6stk af Wink.
SB15, SB5, og SB ringdome.
 

Busk


LOL Du kan bare ikke nære dig, Busk! Det startede ud som et 2vejs projekt og nu er du så småt i gang med at trække den i retning af noget i køleskabsstørrelse (en amerikaner-model naturligvis)

Men spændende projekt I har gang i. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor gode I mener de SB enheder er. Hvori ligger deres kvaliteter (ud over prisen)?


Nu har jeg ikke hørt dem, men efter at have haft en i hånden og set byggekvalitet og mærket ophæng og membran vil jeg sige at det er stortset det samme som scanspeak.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jul 2009 at 13:29
Originally posted by kappen

Originally posted by joesch

Originally posted by Busk

Når vi nu er igang, hvad så med en BMTMB LOL dem kan jeg nok bare ikke nå at bygge 6stk af Wink.
SB15, SB5, og SB ringdome.
 

Busk


LOL Du kan bare ikke nære dig, Busk! Det startede ud som et 2vejs projekt og nu er du så småt i gang med at trække den i retning af noget i køleskabsstørrelse (en amerikaner-model naturligvis)

Men spændende projekt I har gang i. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor gode I mener de SB enheder er. Hvori ligger deres kvaliteter (ud over prisen)?


Nu har jeg ikke hørt dem, men efter at have haft en i hånden og set byggekvalitet og mærket ophæng og membran vil jeg sige at det er stortset det samme som scanspeak.
Der giver jeg kappen ret, med hensyn til kvalitet er de på højde med Scanspeak.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jul 2009 at 13:30
Lidt mere tegning, hvis vi skulle holde os til 2vejs.
 
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 22 Jul 2009 at 14:19
Hey,

Syntes det er fint med foreslag. Så kan vi lave en poll senere hvor vi vælger et design.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jul 2009 at 14:23
Se det var lige min tanke.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 30 Jul 2009 at 17:34
Hey,

Tænkte, hvis vi nu var 2 hold, og lavede 1 sæt. Så havde hvert hold en højttaler og måle og simulere på, og så har vi et sæt højttalere bagefter. Ville det ikke gøre det noget nemmere? Jeg har 6" basenheder jeg gerne vil sponcorer. Jeg vil prøve og høre om Kim har ringdomen på lager.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 30 Jul 2009 at 18:53
Fin idé, hvilke skal jeg så bygge til det? Har lige snakket med Kim angående 3stk SB Acoustic 8" til mit center projekt.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: balbrech
Date Posted: 31 Jul 2009 at 18:01
Så fandt jeg endelig med hjælp fra Busk tråden her :-)

Jeg har været på ferie og haft tid til at tænke lidt.....

USXX: jeg forstår fint din holdning til ikke at være holdkaptajn og helt fair :-)

Jeg har et HAV af nye enhder stående i kælderen, jeg vil godt give enheder til vores filter weekend hvis nogen føler det giver mening. HVis vi så får lavet noget der sparker røv kan der laves en super pris på enheder til et sæt.....
Det er sikker ikke de perfekte enheder vi ville vælge fra hylden men der er ret fede ting imellem der kan bringes ret højt op.....

Jeg har bl.a. følgende:
10" Vifa  4 og 8ohm (dobbelt spole)
8" SLS 4 ohm (Mission model)
8" passive (Piega type - Alu, Vifa MA22)
K10 legendarisk Vifa mellemtone - 4" pap, skumkant
DX25/XT25 i hobetal

Jeg tænkte følgende:

Det er da ALT for let IGEN IGEN at lave en lille 2-vejs kasse med de bedste enheder, ik?

Vi burde lave en kasse der sparker RØV og kan give den GAS men stadig nå HELT i mål i en klasse vi vil være bekendt.

model 1: 2 x 8 SLS i en bundkasse, den kan være lukket, refleks eller tunet med  4 x passive
En topkasse med 2 x K10 plus en tweeter, måske blot en K10 de tåler desværre ikke meget effekt...

model 2: 2 x 10" i lukket eller refleks bundkasse, H-baffel var også en mulighed?
Topkasse som ovenstående.....

Hvordan er stemninger for en sådan øvelse?

Skal vi blot have TO hold eller skal vi have en ny tredie kaptain når USXX ikke ønsker at være tovholder? (det skal retfærdigvis siges det jo blot var MIN ide at foreslå ham....)

Skal I have nogle specs så I kan regne lidt og tænke over det?
Eller hvad er stemningen?????


-------------
Albert :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 31 Jul 2009 at 18:26
Jeg er som sagt helt klart på, endelig en der snakker mit sprog Smile.
2vejs er fint at starte på men det er også kun for dem der har opdraget konen forkert fra starten af LOL, ved godt at det kan jeg sagtens sige.
Slavebas ville jeg jo gerne prøve at lege med, da det endnu står på listen over ting der skal prøves.
Så jeg har svært ved at vælge mellem de 2 modeller du nævner.
 
Men hvis vi er ude i god tid med at vælge hvad vi vil, så vil jeg gerne stå for bygning og design når vi har beregnet og besluttet hvordan de skal bygges.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 31 Jul 2009 at 18:35
Men vifa k10, hvor får vi den henne? vi børe jo nok vælge noget som er nemt tilgængeligt. Hvad med SB Acoustic 4? eller måske endnu bedre 5 da den kan fås i en 8ohms version også.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 31 Jul 2009 at 18:45
Har du nogen data på den passive 8"??? kan ikke finde noget på den.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 31 Jul 2009 at 19:42
Hey,

Det er jo næsten Frost højttaleren :P K10MD gætter jeg på.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2


-------------


Posted By: balbrech
Date Posted: 31 Jul 2009 at 21:17
Ja det er i retning af Frost, han fik sjovt nok også enhederne af mig :-)
Jeg har MANGE af hver type liggende som vi kunne lege med.
Sig til så kommer der datablade...... (ligger på anden PC, kommer i morgen :-)


-------------
Albert :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 02 Aug 2009 at 07:47
Model 1 med slave og SB Acoustic 5 og XT25
 
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: balbrech
Date Posted: 02 Aug 2009 at 08:48
Lige netop Busk :-)
Har noigle XT25/DX25 med skåret front så mellemtonerne kan presses lidt tættere sammen....
Jeg har altid været vild med det design


-------------
Albert :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 02 Aug 2009 at 09:01

Great minds think alike. Wink



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 02 Aug 2009 at 12:35
Hey,

Jeg ville klart flytte basserne så højt op som mulig. Ellers er det det mere svært at lave filter til. Den første reflektion fra gulvet kommer ultra hurtig. Og det er skidt når vi snakker basmålinger.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 02 Aug 2009 at 13:01
Ingen problem, det var også kun en hurtig skitse Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: balbrech
Date Posted: 02 Aug 2009 at 16:13
Og topkassen skal være ÅBEN bagtil :-) eller hele bagpladen som en strømningsmodstand......

-------------
Albert :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 02 Aug 2009 at 16:24
Spændende

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 02 Aug 2009 at 20:06
Hey,

Husk, vi skal gerne holde det nede på jorden så alle kan være med. 
Havde tænkt en måske lidt simpel konstruktion så vi på dagen kan koncentrere os om filteret. 
eller hva?


-------------


Posted By: balbrech
Date Posted: 02 Aug 2009 at 21:06
Jo men hvis ALT andet er på plads kan vi vel godt lave filter tilovenstående ide på en weekend? eller?
Indtil nu er det jo også blot en ide fra min side, ikke hørt mange kommentarer endnu på den.....



-------------
Albert :-)


Posted By: Guests
Date Posted: 02 Aug 2009 at 23:54
Hvad med en højttaler hvor der virkelig er lagt energi i impulsresponsen evt. med åben bagside m. strømningsmodstand som balbrech forslår, det kunne være interessant at prøve! samt 2 stk 8 tommer i lukket kabinet til bassen.

altså:

T
M (4" åben)

W (8" lukket)
W (8" lukket)

d'appolitto er et system som efter min mening kræver mange timers optimering før det kan betale sig, jeg tror i langt de fleste tilfælde, at den simpleste løsning er den bedste.


Posted By: balbrech
Date Posted: 03 Aug 2009 at 09:24
Jeg er frisk, lige i den retning jeg kunne tænke mig at eksperimentere......

Vi skal lige efter sommer have lavet en liste med de foreslag der er i spil og så hurtigst muligt få taget en beslutning så vi har en fælles retning at arbejde hen imod.

jeg tog det udgangspunkt jeg gjorde forbi jeg har ALT for mange nye enheder liggende og et eller andet sted syntes jeg det ver lidt let altid at vælge de BEDSTE enheder på markedet og bruge dem, det bliver også meget ofte noget der er set ALT for mange gange og i min verden på den måde "lidt" kedeligt.....

Men jeg er helt enig i at det narurlige valg hvis det skal være MAX performance kunne være SS 22wx2 + Iluminator 4" + en af flere SS TW

Et sådan system koster jo også BOKSEN i forhold til de enheder der allerede ligger i kælderen.....

Et System for ovenfor koster listepris ca. 15k (mindst)
Dem der ligger i kælderen koster næsten GRATIS :-) vil kunne sælges for MAX 2k eller noget i den stil pr sæt


-------------
Albert :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Aug 2009 at 11:32

Ja vi skal snart have lavet en afstemning så vi kan arbejde fremad mod målet, og jeg har lidt tid at bygge i. Jeg er med på at bruge balbrech enheder.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 03 Aug 2009 at 11:38
Hvad er det for nogle enheder du ligger inde med som du synes vi skal bruge? ellers er SB acoustics nok et godt alternativ.


Posted By: balbrech
Date Posted: 03 Aug 2009 at 11:46
SB ville være meget fine at prøve med vil jeg mene........

-------------
Albert :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Aug 2009 at 13:10
Jeg er også på SB Acoustic

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 03 Aug 2009 at 13:14
Hvad så med en alm 3 Vejs med sb acoustics, evt. lukket? og åben mellemtone kammer (enten port eller strømningsmodstand).


Posted By: Guests
Date Posted: 03 Aug 2009 at 13:15
Her tænker jeg 2stk 8" basser og en 3-5" mellemtone samt en ringstråler.


Posted By: balbrech
Date Posted: 03 Aug 2009 at 13:40
Jeg er helt med på et SB projekt
Påtænker i anden sammenhæng at tage fat vi SB direkte så måske der kan rtylles af den vej, det lader jo ikke til DAT har ringstråle på lager eller på vej så....

Kan der her på forum laves en afstemning/tilmælding til projektet?

Så syntes jeg vi skal få besluttet en rretning så vi kan komme igang med at lave skitser mm lige efter ferien :-)




-------------
Albert :-)


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 03 Aug 2009 at 13:42
Kim (fra DAT) har snakket om, at han gerne ville have lavet nogle byggesæt med SB acoustics enhederne. Vi kunne jo spørge ham, om det evt. var noget, vi skulle gøre for ham. Vi kunne så benytte os af kabinetterne fra Janzen, som Syncroniq presenterede, da vi var hos Busk.
Jeg vil personligt mene, at et 3-vejs sæt med 6.5", 4" og ringstråleren i det store 28 ltr. kabinet ville være spændende at prøve.


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Aug 2009 at 14:16
Jeg er klart på kappen idé.
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 03 Aug 2009 at 14:51
Hey,

Jantzen har desværre ikke nogle gulvkabinetter. Kun disse:
http://jantzen-audio.com/image/accessoreis/cabinets_catalogue_2009.pdf - http://jantzen-audio.com/image/accessoreis/cabinets_catalogue_2009.pdf




-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 03 Aug 2009 at 16:50
Mig og syncroniq fik lige en snak om hvad der er der skal ske på højttaler dagen og hvor fokus skal være, dette skal vi selvfølgelig være enige om, men hvis målet er at studere hvordan vi måler, laver filtre og bruger lspcad. Synes vi at en 2vejs højttaler er bedste egnet til opgaven, eftersom er 3vejs ikke er så ligetil. Vil vi bare gerne lave en fed højttaler kan vi selvfølgelig godt lave en stor 3 vejs, men så bliver det at få taget korrekte målinger og simuleret filter altså ikke nybegynder venligt. Jeg kan godt lave en stor 3 vejs, men jeg må indrømme at jeg ikke kan give en fremgangsmetode eller fortælle hvordan man gør, nok ikke engang efterfølgende, jeg kommer bare til at sidde og rode med det i en halv times tid og pludselig siger jeg: Så er den der!! - det lærer folk der aldrig har brugt lspcad og lignende nok desværre ikke så meget af.. 


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Aug 2009 at 17:07
Ja det har du nok ret i.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Aug 2009 at 17:41
Hvad med om vi som i siger holder os til den 2vejs højttaler som vi startede ud med. Og så laver vi en tråd med en speakerbuilder forum højttaler, hvor vi får brugt nogen af alle de dejlige enheder som balbrech har liggende???
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 03 Aug 2009 at 17:56
Originally posted by Busk

Hvad med om vi som i siger holder os til den 2vejs højttaler som vi startede ud med. Og så laver vi en tråd med en speakerbuilder forum højttaler, hvor vi får brugt nogen af alle de dejlige enheder som balbrech har liggende???
 
Busk


Helt klart!

God ide,

Vi kunne evt. starte med at lave 2vejs og derefter bevæge os over i den mere komplekse konstruktion, så vil der også være mere basis for at forstå hvad det er der sker, for de der ikke kender noget til det.


Posted By: balbrech
Date Posted: 03 Aug 2009 at 18:15
Hvem siger det skal være let?
Jeg troede der var mange både erfarne og kloge hoveder i vores lille "klub" :-)

så må vi vel starte med at fastslå HVAD der er målet på sådan en weekend.....
Lære at måle og lave filtre eller lat lave en FED 3-vejs?
Er det mon HELT umiligt at kombinere?


-------------
Albert :-)


Posted By: syncroniq
Date Posted: 03 Aug 2009 at 18:26
Hey,

Jeg vil foreslå at vi lave en 2 vejs med en 6" og en ringbandit i et standerkabinet uden avalon kanter eller noget. En højttaler ALLE kan lave og købe enheder til. Den kan så være udgangspunktet for dagens emne, nemlig filtre. Selvfølgelig kan man medbringe en 3vejs, og vi kan lege med den også, men jeg tror det er vigtig at få alle med, og starte fra starten af.

En 3vejs er noget sværre end en 2vejs. Federe ja uden tvivel og jeg ville super gerne lave de foreslag der er givet. Men jeg tror bare vi skal passe på ikke at få sat tempoet for højt inden vi kommer igang. 

Vi kan jo lave mange kits herinde på mange weekender. Vi skal nok nå det hele. Men burde vi ikke starte fra bunden, og arbejde os op?

Det er altså ikke hverken fordi jeg ikke vil lave en 3vejs, eller benytte Bo's enheder. For jeg ved han har mange sjove enheder vi kunne få meget sjov ud af. Og jeg håber da han vil medbruge enten nogle, eller et kit på dagen vi kan kigge på. Men jeg håber bare vi kan lave noget på dagen som alle kan få noget ud af. Også folk der ikke kan komme med.

Den lille 2vejs kunne blive i vores "fælles" ejerskab så hvis nogen gerne vil lege med den efterfølgende, kan de låne dem med hjem. Altså en øvelseshøjttaler man kan låne? Jeg (i sidste ende DAT) giver gerne 2 stk 6½" SB enheder til projektet.

Næste gang kunne man lave en 2½ eller 3vejs højttaler, og om et par år en rigtig Busk højttaler :P


Hvad siger folk? Hvad siger nybegynderne her på sitet? Det er jo vigtig at de også giver deres mening.


-------------


Posted By: balbrech
Date Posted: 03 Aug 2009 at 18:33
Point taken.....
Det er ikke fordi vi absolut SKAL bruge enheder JEG har liggende..... det var blot en mulighed....
Er der stemning for en simpen 2vejs i Jantzen kasse så er jeg bestemt med på den :-)
Måkse jeg finder på noget sjovt ved siden af til den weekend........
KUNNE jo være Holm kiggede forbi og så er det jo INGEN kunst lige at trille et 3-vejs system til at spille MAX :-) 


-------------
Albert :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Aug 2009 at 18:41
Originally posted by balbrech

Point taken.....
Det er ikke fordi vi absolut SKAL bruge enheder JEG har liggende..... det var blot en mulighed....
Er der stemning for en simpen 2vejs i Jantzen kasse så er jeg bestemt med på den :-)
Måkse jeg finder på noget sjovt ved siden af til den weekend........
KUNNE jo være Holm kiggede forbi og så er det jo INGEN kunst lige at trille et 3-vejs system til at spille MAX :-) 
Hvis der er nogen der tager sig af den 2vejs med huller osv. og holder os til dem som hoved mål den dag, så kunne vi 2 jo godt arbejde videre med den anden idé. Jeg syntes det er en god idé at holde til 2 vejs så vi får alle med.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: balbrech
Date Posted: 03 Aug 2009 at 19:15
Jeg er bestemt frisk på en 3-vejs men er helt med på vi starter med en 2vejs i færdige buede kabinetter.
Tror jeg kom til at love jeg kunne fikse det med huller til enheder og port, hvis den skal være portet.....


-------------
Albert :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Aug 2009 at 19:43
Originally posted by balbrech

Jeg er bestemt frisk på en 3-vejs men er helt med på vi starter med en 2vejs i færdige buede kabinetter.
Tror jeg kom til at love jeg kunne fikse det med huller til enheder og port, hvis den skal være portet.....
Det tror jeg er rigtigt.
Men hvis du gør det så laver jeg kabinetter til 3vejs.
Har du som du sagde data blade på de slaver og k10?
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: balbrech
Date Posted: 03 Aug 2009 at 20:26
Ja har datablade, skal jeg sende til dig? Er PDF filer......

-------------
Albert :-)


Posted By: syncroniq
Date Posted: 03 Aug 2009 at 21:35
Hey,

I vil ikke lære at kravle før i spurgter?


-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com