Print Page | Close Window

subwoofer møbel

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1275
Printed Date: 25 Apr 2024 at 18:29
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: subwoofer møbel
Posted By: Erling
Subject: subwoofer møbel
Date Posted: 30 Aug 2013 at 08:39
Hej der.
Jeg skal i gang med at bygge et tv møbel med indbygget subwoofer. Jeg har besluttet at det skal være med reflexrør. Her kommer så min bekymring, portstøj.
Jeg startede ud med at bygge en lukket sub med en scan speak 30w på ca 55 liter. Den spillede super lækkert men jeg syntes ikke der var meget punch i den, så i et forsøg satte jeg en 10 cm Port i og jeg skal hilse og sige at der kom liv i svinet.
Der er så bare den sygeste port støj.
Mit spørgsmål er så om der vil være Port støj i det rette kabinet på ca 120 liter men 1 eller måske 2 porte på 10 cm.

Vh Erling



Replies:
Posted By: felsby
Date Posted: 30 Aug 2013 at 10:01
Portene skal være afrundede - i BEGGE ender, dvs. at der indvendigt også skal være trompetmunding.
Jeg har et ubrugt sæt som du evt. kan købe. Kig på  http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_de.htm?http://www.lautsprechershop.de/hifi/rohre.htm - http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_de.htm?http://www.lautsprechershop.de/hifi/rohre.htm  under "Jet Set".


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Aug 2013 at 10:52
Én port med en diameter på 10 cm er alt for lidt - selv med flares i enderne. Derudover er 120 liter temmelig meget til den enhed. Du har nok sigtet efter maksimalt flad amplitude-karakteristik, men du får et direkte elendigt pulssvar i dette tilfælde (meget ringning!) - dvs. mudret udifferentieret bas uden definition. Det er prisen for at jagte de sidste par Hertz nedadtil. Omvendt vil jeg heller ikke anbefale en ultra stram afstemning til en subwoofer som denne. Det bedste kompromis, jeg lige kan regne mig frem til er et effektivt akustisk volumen på små 75 liter tunet til omkring 24 Hz (forudsat at de angivne parametre gælder for en tilspillet enhed). Du bør bruge to styk 10 cm porte - problemet er bare, at portlængden (for hver port) da bliver 98 cm. Hvis du alligevel går efter de 120 liter (her tunet til ca. 22 Hz), bliver portene "kun" 69 cm lange.

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:08
Helt enig med Ulrik i afstemningen, og hvis den ender på 22Hz gør det heller ikke noget. Det vil bare dæmpe afstemningen lidt, hvilket som sagt er en fordel.

Uenig i at der skal to porte til. Én 10cm port med rigelig flare i begge ender vil kun give problemer ved helt ekstreme belastninger, og som Ulrik skriver er to-portsløsningen ikke praktisk realisabel.

Og husk: INTET rockwool/Uld/vat i. Men gerne afstivet kabinet.



Posted By: USXX
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:14
Ikke enig - men never mind. Selvfølgelig er det ikke til at realisere med porte i den længde, jeg angiver (det siger sig selv), men selv inden for den lineære slaglængde vil der opstå turbulens i selve røret, hvis der kun er én port på 10 cm - flares eller ej. Flares hjælper helt sikkert meget på den vortex-støj, der ellers vil være - og måske er det nok (musikken vil sikkert være så høj, at det for de fleste vil være lige gyldigt med den portstøj). En anden og (synes jeg) overset ting er portkompression. En port er en ret ulineær komponent, så hvis portarealet ikke er tilstrækkeligt, vil box-afstemningen kunne ændre sig ret betydeligt i takt med, at der skrues op.

-------------


Posted By: Erling
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:16
Hmm tænkte nok det ikke var bare lige. Kan man i tilfælde af en så lang port bruge 90 graders, eller er det noget lort.



Posted By: USXX
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:17
Du kan prøve med en indbygget "slotted" port - du har hele tre kabinetsider at bruge. Det gør bare ikke problemet med portstøj mindre!

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:20
Der er en årsag til, at relativt kompakte subwoofere bruger lukket kabinet eller passive enheder i stedet for port(e). Scan-Speak'en er bare ikke helt så egnet til lukket kabinet (hvis den skal gå rigtig dybt) grundet parametrene - men de kunne ganske enkelt (og helt uden ekstra omkostninger) gøre den mere egnet til dette ;-) 

-------------


Posted By: Erling
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:28
Scan speak her en slave der passer til, Det er måske en mulighed?
Nu ved jeg ikke lige hvad en slotted Port er, men jeg tænker hvad med en aflang port i bunden af kabinettet og så plader inden i kabinettet til port længde


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:31
Det er netop det, en slotted port er!

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:33
Og som Felsby skriver - god afstivning er afgørende!

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:40
Sådan en slotted port har jeg lavet en gang. Fungerede godt, og kan samtidig gøres til en del af afstivningen. Den skal osse trompeteres, men det kan jo gøres med fræsejern eller grovfil :-)


Posted By: Larsen
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:54
Originally posted by felsby

Sådan en slotted port har jeg lavet en gang. Fungerede godt, og kan samtidig gøres til en del af afstivningen. Den skal osse trompeteres, men det kan jo gøres med fræsejern eller grovfil :-)

Eller pålimning af en "kvart rundstok" (glemt den rigtige betegnelse) i 2 gange portens smalleste dimension, på kanten af den plade der udgør portens afslutning.


-------------
Altid på vej...


Posted By: felsby
Date Posted: 30 Aug 2013 at 11:55
Thumbs Up


Posted By: Larsen
Date Posted: 30 Aug 2013 at 12:03
Sidst men ikke mindst, man kan nogle gange blive overrasket over hvor mange liter kabinettet skal være større, med en port af denne type.

-------------
Altid på vej...


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Aug 2013 at 12:19
Nu vi taler om portudformning, så findes der en anden løsning end traditionelle flares, som er mange gange bedre/mere effektiv med hensyn til at reducere portstøj (og piberesonanser for den sags skyld). Almindelige flares virker intuitivt rigtige, og de virker da også fint, hvis bare radius på krumningen er tilstrækkelig stor, men en ren radius (cirkelbue) er ikke den mest optimale form på krumningen af port-enderne - men det er nu slet ikke det, jeg vil ind på. Ved at løse Navier-Stokes ligningen for et særligt tilfælde, kan man finde en optimal udformning for en port. Her er ingen udadkrummende flares men i stedet "nozzles". Porten er dog ikke et rørstykke med påsatte nozzles. Der er tale om én sammenhængende geometri, så man kan ikke bare ændre portlængden, uden at egenskaberne forringes/ødelægges - geometrien skal regnes rigtigt fra starten, hvilket kræver mere avancerede simuleringer. Bemærk at diameteren midt i porten er relativt lille!

http://www.docstoc.com/docs/32630653/Pr-entation-PowerPoint - http://www.docstoc.com/docs/32630653/Pr-entation-PowerPoint



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Aug 2013 at 12:24
Jeg har hørt højttaleren med 15W og dobbelt nozzle-port (vi leverede enhederne til projektet, da jeg var på Scan-Speak). Det var yderst overbevisende - porten er fuldstændig fri for støj selv ved fuld udstyring.

-------------


Posted By: Erling
Date Posted: 11 Sep 2013 at 10:03
Så fik jeg lavet et test kabinet på ca 75 liter nok nærmere 72 liter. Jeg har så lavet en port der måler 50 * 300 mm ca.1 meter lang som "blæser" ud i bunden af kabinettet. Den spiller overdrevet fedtSmile Nu kan man mærke den når man sidder i sofaen. 100 gange bedre end den lukkede på ca.55 liter sub Jeg startede ud med.


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Sep 2013 at 10:08
Thumbs Up

-------------


Posted By: Erling
Date Posted: 11 Sep 2013 at 10:15
Ja og portstøj er der ingen af. Det eneste der irriterer mig er at jeg har en hypex 4 forstærker på og kun kan skrue halvt op, skruer jeg højere op går subben i selvsvingSmile


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Sep 2013 at 10:59
Fedt at det lykkedes. Billeder!!!!

Kan du måle portresonansfrekvensen? Gætter på omkring 25Hz

Selvsving? Beskriv det lige nærmere.


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Sep 2013 at 11:14
Hvad er afstanden fra porten og ned til gulvet? Jeg tænker her på den akustiske belastning af porten.

Da en kabinetvæg udgør en forlængelse af den indvendige ende af porten, vil porten akustisk set være lidt længere end det er tilfældet for en almindelig rund port (som ikke sidder helt op ad en kabinetvæg) - så ja, det kunne bestemt være interessant at se en måling af portfrekvensen (dvs. nærfeltsmåling af basenheden i en afstand af ca. 1 cm - også gerne en impedansmåling).

Når du siger 75 (eller 72) liter, regner du så luften i porten med? Luften i porten tæller nemlig ikke med til kabinetvoluminet (som bruges ved portberegning).


-------------


Posted By: Erling
Date Posted: 11 Sep 2013 at 11:22
Jeg har ikke udstyr til at måle med, desværre.
Det med selvsving mener jeg er der hvor den begynder at forvrænge og slå i bund. Så halv styrke på hypex ds 4 må være omkring 200watt og det er åbenbart hvad enheden kan klare, hvis det altså ikke er fordi jeg ikke har indstillet eq og sådan på forstærkeren forkert.


Posted By: Erling
Date Posted: 11 Sep 2013 at 11:26
Jeg har trukket porten fra.
Dér ca. 5 cm ned til gulvet, sikkert ikke optimalt, Jeg må lige prøve med 10 cm, som også er det færdige mål Jeg vil have på mit møbel.


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Sep 2013 at 11:31
Hvis der ikke er problemer med port-/luftstøj, så sker der ikke noget ved, at porten er akustisk belastet - det påvirker bare porttuningen en lille smule, hvis afstanden bliver for lille. Meld endelig tilbage om der er hørbar forskel på 5 cm og 10 cm afstand.

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Sep 2013 at 12:46
Helt enig - i mine ht er den gulvvendte port beregnet ud fra placeringen - og den er derfor kortere end hvis den havde været frontmonteret.
Når enheden går i bund, er det ikke fordi den ikke kan klare mere, men fordi den har et ikke-progressivt ophæng, dvs. at den gør hvad forstærkeren beder den om! Når så den bliver bedt om at flytte sig 4cm, går det galt. Du har ret i at du skal tjekke EQ - for mon enheden behøver det i den kasse overhovedet?



Posted By: Erling
Date Posted: 12 Sep 2013 at 15:58
Her er lidt billeder.
Ideen er så at lime 19mm mdf på så der kommer et skab i hver side, lidt som et IKEA multimedie møbelSmile




Posted By: Erling
Date Posted: 12 Sep 2013 at 15:58


Posted By: Erling
Date Posted: 12 Sep 2013 at 15:59


Posted By: Erling
Date Posted: 12 Sep 2013 at 16:01
Jeg prøvede med 10 cm luft under kassen, men syntes egentlig at det lyder bedst med 5cm under. 


Posted By: felsby
Date Posted: 12 Sep 2013 at 16:05
ser godt ud!



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com