Print Page | Close Window

test kabinet / Krydsfiner med buede sider

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1261
Printed Date: 19 Apr 2024 at 14:42
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: test kabinet / Krydsfiner med buede sider
Posted By: Frost
Subject: test kabinet / Krydsfiner med buede sider
Date Posted: 09 Aug 2013 at 22:53
Hejsa.
Så fik jeg endelig lidt tid til at gå i garagen igen og bygge Big smile

Jeg har egentligt ikke noget konkret mål for denne højtaler, men formålet er at få lidt erfaring med at bygge med krydsfiner. 
Planen er at det skal blive en 2vejs gulv højtaler med lidt anderledes udseende, og at de skal bruges hos svigerforældrene,  så der er nogle krav for hvor høje de må blive.

Det har været lidt en udfordring at skulle samle det hele i smig (de skal males, så nødvendigt), men løste det ved at lave en skabelon og fræse for og bagside ud vha den og et fræsejern med 45 graders skær

Indtil videre er det gået ok. Big smile

Er der en lettere metode, nu når man ikke har fingrene i en CNC fræser?









Planen er at alle indvendige sider skal beklædes med blygummi. samt at klemme/lime en afstivning eller 3 ind strategiske steder.

hva synes i?

Mvh Rune 



Replies:
Posted By: m@dsen
Date Posted: 10 Aug 2013 at 08:52
Jeg synes den er rigtig flot
Den måde du har lavet den 45 graders udskæring på er nok den nemmeste når man ikke har en cnc fræser.

Michael


Posted By: bknielsen
Date Posted: 10 Aug 2013 at 14:10
Det ser rigtig godt ud . Er det synsbedrag eller krummer de lodret?


Posted By: Frost
Date Posted: 10 Aug 2013 at 15:33
Hej Brian.
Det er meningen de skal krumme så de er smallest forneden :) det er det som er udfordringen, nu når de skal samles i smig :)


Tak for kommentarerne


Posted By: bknielsen
Date Posted: 10 Aug 2013 at 17:28
Ja det ser vildt godt ud. Hvordan har du bøjet krydsfineren, har du slidset det og hvor dybt/tæt?


Posted By: Frost
Date Posted: 11 Aug 2013 at 07:59
Jeg har kun brugt 12mm plader til siderne og dem kunne jeg bøje uden at slidse. Det krævede dog lidt bøvleri før siderne lå ordentligt. Jeg tænkte at den buede form ville give nok stivhed, men det er helt sikkert nødvendigt at jeg får lavet noget afstivning. Næste gang vil jeg nok gå lidt op i størrelse og så save riller med dyksaven. De skal nok ned så der er ca 6mm plade tilbage.
Husk også at have et par store skruetvinger til at holde front og bagside sammen, da den vil blive mast udad af presset fra siderne.
Fik lige samlet det andet kabinet igår aftes, da jeg fik et par timers fri fra bleskiftene :) så næste trin er at fræse ud til enheder. Kabinettet er lidt for stort til den 6" sb enhed jeg har tænkt mig at bruge. Så for at fjerne noget volumen samt give vægt i bunden, støber jeg nok en mursten fast i bunden sammen med en liter polyster/glasfiber med hærder.
Har i nogle bedre/billigere ideer til at få noget masse i bunden af kabinettet?

Mvh Rune.


Posted By: KimV
Date Posted: 11 Aug 2013 at 10:20
  Frost: Har i nogle bedre/billigere ideer til at få noget masse i bunden af kabinettet?

Tørret sand i pose, men så skal man være obs på altid at have kabinetterne stående lodret - evt kan du sætte trælåg henover, så det ikke kan bevæge sig.
Jeg har hørt, at der findes noget tungsand, men jeg ved ikke hvor stor forskel der i vægtfylden.




-------------
mvh. Kim


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Aug 2013 at 12:24
Hvis du havde lavet et par afstivere der havde formen set forfra minus sidepladerne så havde siderne været meget nemmere at montere. Jeg ved godt at man altid kan være bagklog. Men det kunne jo være andre der kunne bruge ideen. Det ser ellers ud til at blive en rasende smuk højttaler Clap

Jeg tænkte noget i denne stil.



Jeg glemte lige de 45 grader smig i farten beklager.





-------------
Venligst Michael


Posted By: Frost
Date Posted: 11 Aug 2013 at 12:58
Babu: ja det ville være en god måde at montere på. Det vil bare være lidt svært at lave den 100% magen til front og bagside, da det jo skal laves i hånden :( Og så bliver det først svært at samle tror jeg. Men måske jeg skal forsøge metoden næste gang :D
Jeg er faktisk ikke 100% tilfreds med designet indtil videre, men svigerfar har nogle krav om hvor høje ht det må være i hans stue :( ellers havde jeg lavet nogle mere Ala neepers.
Men det må blive engang når jeg skal bygge til mig selv :D
Mvh


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Aug 2013 at 13:19
Nu ved jeg ikke hvordan du har lavet buen. Men hvis den er lavet cirkulær kan du jo trække pladetykkelsen fra og derefter fræse. Hvis den ikke er cirkulær så lav en klods med en blyant og et land med pladetykkelsens mål og træk en streg. Derefter stille og roligt med i stiksav, det er ikke nemt men det kan lade sig gøre.




-------------
Venligst Michael


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Aug 2013 at 13:38
Men hvis du ikke er helt tilfreds og alligevel skal lave et nyt så har jeg en ide til en eventuel fremgangsmetode.



-------------
Venligst Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Aug 2013 at 17:07
Smukt

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 12 Aug 2013 at 11:40
Elegant. Jeg har lejet med ideen om at lave en Neeper Perf. 1 klon - eller en tilnærmelse. Ud over den håndværksmæssige udfordring giver de brudte linjer kasserne et mindre bastant udtryk.

Jeg ser frem til at se slutresultatet.


Posted By: Frost
Date Posted: 12 Aug 2013 at 13:59
Hej Joesch. Jeg har også kikket meget på Neepers, og har egentligt også tænkt mig at nærme mig det design når der skal laves en ht hjem til min egen stue. :) 
Det her design lider jo af at de ikke må være så høje.. og for at holde prisen nede så "nøjes" vi med 1 6" i stedet for 2 5,25". Det gør bare at der ikke er plads til en baffel på fronten med fasede kanter som neeper har.. Der har jeg tænkt mig at lave frontstof med fasede kanter i stedet som ikke skal gå hele vejen ned til gulvet. Så lidt kommer de da til at ligne neepers ;)

*EDIT
Jeg har også hørt rigtig godt om Sb 17MFC, så den bruger jeg i den her ht, sammen med sb´s alu diskant, som jeg synes lyder forrygende. 
*

Jeg er også meget spændt på slutresultatet. Det er første gang jeg arbejder i krydsfiner, og det er ikke et helt så taknemmeligt materiale at arbejde i... Men indtil videre så er jeg fint tilfreds.

Mvh 



Posted By: Busk
Date Posted: 12 Aug 2013 at 14:03
Og så tager det hårdt på klinger og fræsejern :-)

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Frost
Date Posted: 12 Aug 2013 at 14:04
Haha ja det gør det. Det er et hårdt materiale :)


Posted By: Frost
Date Posted: 12 Aug 2013 at 14:17
Busk, hvad er din erfaring med forskel i "lyd" fra kabinetter af krydsfiner kontra mdf? Synes du det er besværet/pengene værd at bruge krydsfiner? Når man nu alligevel maler højtaleren? 


Posted By: Frost
Date Posted: 20 Aug 2013 at 15:21
Så kom jeg en smule videre :





Så nu er næste fase at få monteret en hel del stivere i kabinettet, og derefter beklædt det indvendigt med bitumen plader. 

Mvh Rune 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 20 Aug 2013 at 16:02
Super flot træ arbejde Clap


Posted By: Frost
Date Posted: 20 Aug 2013 at 16:21
Mange tak :)



Posted By: Bapu
Date Posted: 20 Aug 2013 at 16:54
lækre kabinetter Clap Hvilken farve/finish skal de have?

-------------
Venligst Michael


Posted By: Frost
Date Posted: 20 Aug 2013 at 16:56
De bliver hvide med noget sort frontstof, hvor frontstoffet kun dækker cirka halvvejs ned af kabinettet. I hvert fald indtil videre :) Jeg ville oprindeligt have lavet en baffel beklædt med læder.. men det bliver næste gang :D :D



Posted By: Bapu
Date Posted: 20 Aug 2013 at 17:33
Du kunne jo også lave denne næste gang. Måske lidt nedskaleret Smile 



-------------
Venligst Michael


Posted By: Frost
Date Posted: 21 Aug 2013 at 08:38
Haha måske liiige en tand for ambitiøst ;) Men en god gang glasfiberspartel og tålmodighed, så kom man sikkert langt. LOL


Posted By: Frost
Date Posted: 25 Aug 2013 at 09:43
Så kom jeg endelig lidt videre. Heldigvis passede enhederne perfekt i LOL
Næste trin er en gang målinger, og derefter adskilning og så skal kabinetterne til maler. 
Så om en 14 dages tid, så skulle der gerne stå en hvid højtaler inde i stuen..Big smile



Mvh 


Posted By: Bapu
Date Posted: 25 Aug 2013 at 11:37
De ser fantastiske udClap De blive med garanti meget stilrene ud i hvid. Bliver de matte eller blanke?

-------------
Venligst Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Aug 2013 at 17:39
Lækkert arbejde.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 25 Aug 2013 at 17:41
Ser rigtig godt ud. Spændende at høre om samlingerne i smig er gode nok, så de ikke kan ses efter maling.

De minder mig lidt om Tangent i deres design. Bliver flotte og stilrene i hvide. 


Posted By: JAV
Date Posted: 25 Aug 2013 at 18:02
Spitzenklasse. Du kan roligt gå i krig med neeper-klonen bagefter :) 

-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 13 Sep 2013 at 21:35
Så kom jeg lidt videre...
Nu står de og venter på at blive mellemslebet for sidste gang inden næste gang maling, og til sidst klarlak. Finishen ender med at blive hvid autolak med klarlak ovenpå. 
Når jeg så får dem hjem i garagen igen, skal de poleres indtil alt flimmer er væk. 
Hvad siger i? Skulle jeg hellere have valgt en helt mat hvid? Eller silkemat?







Mvh Rune



Posted By: Frost
Date Posted: 13 Sep 2013 at 21:38
Friman : 
Ja glæder mig til at komme igang, selvom der nok går lidt tid før tiden igen er til det.
Igen, tak for hjælpen med designet Clap
Mvh


Posted By: Svend
Date Posted: 13 Sep 2013 at 22:31
Thumbs UpJeg synes de fremgår meget stilrene og den hvide farve gør sig rigtig godt...Thumbs Up
Hvad med lyden.?


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Frost
Date Posted: 13 Sep 2013 at 22:55
Hej Svend. 
Mange tak. Håber også de ender med at være meget elegante. Jeg har dog ikke fundet på et design til nogle fødder/ben. Den er lidt for ustabil som den står nu :)

Lyden er umidelbart rigtig fornuftig. Jeg har kun lyttet kort på enhederne, samt lavet målinger og simuleret filter. Men mit umiddelbare bud er at det bliver rigtig rigtig godt :) Især basenheden skiller sig ud og lyder fabelagtigt selv som "fuldtone" og måler også rigtig fint, så den er forholdsvis let at have med at gøre. (men nu får vi af se når jeg får samlet dem, og trimmet filtret ind :)
Mvh Rune




Posted By: Frost
Date Posted: 29 Sep 2013 at 22:57
Så står de og spiller lystigt inde i stuen Tongue ... Dog kun på et filter der mangler sluttrimningen, men allerede nu så er jeg RET optimistisk mht lyden LOL


Desværre så mangler jeg stadigt at lave en passende fod. Indtil videre er det bare en pind, men planen er at finde en rundstok som har den rette diameter til hældningen på højtaleren, og så male den sort. 
Det er ikke verdens flotteste løsning, men har ikke adgang til mere eksotiske materialer desværre.

Jeg mangler at vandslibe/polere kabinetterne en sidste gang, da der stadig er lidt "appelsinhud" over klarlakken. Heldigvis så fik de en ekstra gang klarlak så der er noget at polere i.

Jeg tager nogle bedre billeder når jeg får dem færdig trimmet og samlet 100%.

God aften til alle :)




Posted By: Busk
Date Posted: 30 Sep 2013 at 04:52
Rigtigt flot resultat Clap

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 30 Sep 2013 at 06:36
Smukt og meget stilrent. Passer perfekt med det øvrige på foto Clap

-------------
Venligst Michael


Posted By: Frost
Date Posted: 30 Sep 2013 at 19:35
Mange tak :) 

Har lige hørt lidt mere musik her til eftermiddag og indtil videre så får filtret lov til at blive som det er. Det eneste jeg er i tvivl om er, hvorvidt jeg skal prøve at smide en 0,5Ohms modstand i serie med diskantfiltret for at "kæntre" diskanten opadtil.  Men det må jeg prøve når tiden engang er til det :)





Jeg må snart finde det ordentlige kamera frem, så i kan se finishen ;)

Mvh Rune



Posted By: Roky
Date Posted: 30 Sep 2013 at 21:25
Thumbs Up


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Sep 2013 at 21:55
Frost du er bare rigtig god til lak arbejde, jeg er imponeret!! Clap


Posted By: Frost
Date Posted: 01 Okt 2013 at 08:54
Hylle: 
Mange tak, men jeg kan desværre ikke tage alt æren for dette. Jeg har dog hjulpet maleren med at forberede, pudse og spartle osv. Men selve malesprøjten har jeg ikke ført i denne omgang. Synes det var et for flot projekt til at jeg kunne risikere at "ødelægge" det ved at lave et middel stykke malearbejde. 
Vi må snart stikke hovederne sammen igen, vil også meget gerne høre dine HT med det endelige filter :D

Mvh 




Posted By: USXX
Date Posted: 01 Okt 2013 at 08:58
Thumbs Up

-------------


Posted By: Larsen
Date Posted: 01 Okt 2013 at 10:20
Nydeligt Thumbs Up måske jeg skulle lade mig inspirere til at komme skridtet længere end rå MDF og Birke krydsfiner.

-------------
Altid på vej...


Posted By: xion
Date Posted: 01 Okt 2013 at 10:36
virkeligt lækkert !

 modsat mig, så har dit træ åbentbart lært at det ikke skal støve i hele værkstedet, sådan noget træ vil jeg også have !:)


-------------
Talk nerdy to me.


Posted By: felsby
Date Posted: 01 Okt 2013 at 10:45
Så flotte kabinetter fortjener forkromede eller stålfødder. Ring til Sindre Lindal, han har lavet flotte metalting til mig til fornuftige priser:
http://www.lindal.dk/ - http://www.lindal.dk/


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Okt 2013 at 18:03
Frost, male arbejdet på din Sub ser også rigtig godt ud, så jeg synes nok du er skarp på det.

Du er altid velkommen til en lytter på båt-hornene, jeg skal lige have afgjort om noget yderligere skal trimmes nu hvor filtrerne kommer ind i boksen og der kommer andre kabler på.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 01 Okt 2013 at 21:32
Enig med felsby, så flotte kabinetter skal have flotte fødder......Deltager højtalerne i årets julefrokost, eller skal de noget andet den dag Embarrassed.

* edit *

fik lige set i julefrokosttråden at det gør de Wink


Posted By: Frost
Date Posted: 01 Okt 2013 at 21:44
Haha ja de kan nok godt overtales til at deltage ;)


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Okt 2013 at 08:08
Xion: Haha jo mit træ svinet også af h. til. Så det kræver en ordentlig rengøring hver gang jeg har været i gang ude i garagen. :(

Hylle: Mange tak for roserne. Det værste ved at male, er at det kræver man har god tid og tålmodighed. 





Posted By: Hylle
Date Posted: 02 Okt 2013 at 08:38
Nååå så er det nok derfor jeg ikke lykkes med at malede kabinetter.....


Posted By: joesch
Date Posted: 04 Okt 2013 at 15:07
Arh, jeg ved ikke ... af et par testkabinetter kan de vel gå an.

Smile De ser lækre ud og selv om "foden" er midlertidig ville jeg prøve at finde en løsning, der giver det samme visuelle udtryk - at kassen næsten svæver over gulvet.

 

 


Posted By: Frost
Date Posted: 04 Okt 2013 at 21:56
Joesch. Ja du har ret. Det kunne måske se godt ud at de svæver lidt over gulvet, ligesom subben gør. :)
Jeg må se og finde på noget. :)

I får altså lige et par billeder mere Embarrassed







Mvh 





Posted By: Frost
Date Posted: 04 Okt 2013 at 21:59
Hvis jer med de gode 3d/cad egenskaber har et bud på en fod (der er til at lave/betale sig fra) så sig endelig til ;)





Posted By: felsby
Date Posted: 05 Okt 2013 at 09:53
helt uden 3D/CAD ville jeg bare lave enten
et "H"
eller
et "X"
i stål/krom og skrue det på :-)



Posted By: Frost
Date Posted: 06 Okt 2013 at 19:49
Felsby:
Ja det kunne også være en mulighed :)


Posted By: Frost
Date Posted: 12 Maj 2014 at 14:53
Et lille update:
Efter at have spillet på det nuværende filter i et par måneder, har min svigerfar og min kammerat sagt at vi også skulle lave et sæt til dem. 
Disse bliver dog lavet i 19mm mdf, da det er lettere at arbejde med og giver en lettere overflade at male på til sidst. 

Da jeg kun har fundet 6mm bøjelig mdf har jeg været i gang med dyksaven selv :)
Det tog faktisk ikke lang tid at rille pladerne. 
Afstanden er liige stor nok, men det går så længe radius er så stor som den er. 








Så nu mangler der "kun" at blive samlet 4 kabinetter og fræst ud til enheder og basporte. 







Posted By: felsby
Date Posted: 12 Maj 2014 at 15:47
Hvad med fødderne?


Posted By: Frost
Date Posted: 12 Maj 2014 at 19:49
felsby:  Fødderne er stadig en lille træpind, da jeg ikke er kommet længere i designet af den. MEN der skal laves en fod på et tidspunkt :)



Posted By: JAV
Date Posted: 13 Maj 2014 at 16:08
Ser godt ud, Rune. 
Har overvejet om jeg skulle tegne noget lignende Neepers med 2x 6½" mid/basser.
Måske kunne man så lokke en makkerne til at lave et eksemplar :) 

Har du nogle triks eller speciel fremgangsmåde, når du samler det?


-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Maj 2014 at 10:21


Hej Jav. 
Jeg starter med at "folde" front,bag, top og bund, så de danner rammen som siderne skal ligge på/i. Derefter limer jeg simpelthen bare siderne fast. Det gik fint med siderne på trods af den lidt store afstand mellem slidserne. 
Jeg kan anbefale brun tape til at holde samlingerne fastlåst mens limen tørrer. For at være sikker på at siderne er under pres under tørringen, så har jeg stillet lidt tungt ovenpå :)

I slidserne på sidepladerne har jeg lagt en stibe PU lim, som så vil skumme op og derved lime slidserne sammen. Hvis du gør det samme, så husk at fugt slidserne en anelse.







Jeg mangler dog at pudse kanterne en smule.
Igen så kan jeg kun anbefale at samle alle kabinetter i smig, så en senere lakering ikke synker i samlingerne. 

Med venlig hilsen


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Maj 2014 at 10:50
Jeg har besluttet mig for at forsøge at lave en pianoblank lakering selv. 

jeg vil prøve dette :  http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/2-komponent-polyurethan-36532/ - http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/2-komponent-polyurethan-36532/

Der skal så meget lak på at jeg kan tillade mig at slibe med fint sandpapir på den. Til sidst skal den poleres helt op, så den står med en dyb flot glans... 
Eller det håber jeg i hvert fald ;)



Posted By: bknielsen
Date Posted: 19 Maj 2014 at 21:22
Det var faktisk en god idé med PU lim i slidserne, har også tænkt på om man kan fylde dem med noget dæmpene (sikaflex eller lign.). men det er nok bedre/stærkere at lime dem.

Ser godt ud!....og jeg kan kun se frem til din pianolak. Nu har du jo bevist flere gange at støvet på din adresse ikke binder sig til våd maling, så det skal nok blive godt ;-)


Posted By: JAV
Date Posted: 21 Maj 2014 at 16:55
Jeg har leget lidt med tanken, en Neeper lignende højttaler med SB-enheder - ikke at jeg vil bygge den.
Er ved at færdiggøre en arbejdstegning. Hvis nogen skulle få lyst, så man bare skrive og få den.

http://www.deviantart.com/art/Perfection-SB-455482657 - LINK TIL BILLEDE.

Håber det er ok jeg skriver det her, Rune. Ellers skal jeg nok slette indlægget.


-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 21 Maj 2014 at 21:36
JAV, det er helt ok. Det er nogle rigtig flotte tegninger du får lavet :) 




Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com