Print Page | Close Window

mtm

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1231
Printed Date: 28 Mar 2024 at 21:12
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: mtm
Posted By: Bapu
Subject: mtm
Date Posted: 24 Jun 2013 at 13:54
Så prøver jeg til igen. 

Denne gang er der tale om en stander højttaler med mtm konfiguration.
Jeg har været igang i et stykke tid men har først idag fået bestilt enhederne. Så tankte jeg at det var tid til at fremvise projektets udvikling frem til nu.

Den kommer til at bestå af.

Diskant sb29
bas/mellemtone sbnrx15-8
Kabinet 20liter med en 70mm port tunet til 42 hz.


Her er først et par tegninger af hvordan det er tænkt de skal ende med at se ud.



Så kommer der lidt af selve byggeriet.







Så kom der blygummi og skumplader i. Hullerne er til baflen.


Så er der fræst ud til basporten som er et afløbsrør på ø71mm.


Basport med en lille ring til afstivning. Jeg syntes ikke at den sad særlig fast i de 23mm som udgør bundpladen.


Så er pålimningen af den 4mm finske krydsfiner begyndt. Den er købt på lidt for stort overmål.
Så der er en del fræsearbejde Confused



Så kom der lidt stik og kabler fra disco netto. Så frem med loddekolben og igang.

Til sidst er der et par billeder af mit nyindkøbte cirkelslag og den påskruede genial lineal LOL

Det var alt i denne omgang.






-------------
Venligst Michael



Replies:
Posted By: xion
Date Posted: 24 Jun 2013 at 16:34
nice projekt ! hvis ikke de basporte virker ordentligt, så kan du lave en bund til dem, og bruge dem til sutteflaske varmere !

-------------
Talk nerdy to me.


Posted By: Bapu
Date Posted: 24 Jun 2013 at 16:43
Jeg er heldigvis færdig med at varme sutteflasker. Ellers en god ide LOL

-------------
Venligst Michael


Posted By: JAV
Date Posted: 24 Jun 2013 at 21:02
Dejligt med et standerprojekt mere.

Afrunder du portens ende ? 


-------------


Posted By: Bapu
Date Posted: 24 Jun 2013 at 21:30
Originally posted by JAV

Dejligt med et standerprojekt mere.

Afrunder du portens ende ? 

Ja ikke Smile

Jeg prøvede at lave et forsøg med en konisk trædorn og en varmeblæser, men det lykkedes ikke.
Så jeg afrunder både kabinet og rør i et hug efter at porten er limet fast.


-------------
Venligst Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 25 Jun 2013 at 09:25
Ud fra det første billed kan man se der skal graves dybt denne gang LOL
Men ellers ser det godt ud. Dejligt at se der er nogen der bygger standerhøjtalere.
 
Michael


Posted By: Bapu
Date Posted: 25 Jun 2013 at 10:06
Jeg kan godt se at det ser lidt voldsomt ud på tegningen. Der skal til din observering siges at porten bliver 276 i stedet for de (på tegningen) 400mm. Det er med en 70mm port og med en tuning på 42hz og et 20 liter kabinet. Men hvis du eller andre har en bedre ide så kom endelig med den Smile

-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 25 Jun 2013 at 14:46
Super flot have! Thumbs Up
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 25 Jun 2013 at 15:00
Tak - tror jeg nok LOL

-------------
Venligst Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 25 Jun 2013 at 16:35
Originally posted by Bapu

Jeg kan godt se at det ser lidt voldsomt ud på tegningen. Der skal til din observering siges at porten bliver 276 i stedet for de (på tegningen) 400mm. Det er med en 70mm port og med en tuning på 42hz og et 20 liter kabinet. Men hvis du eller andre har en bedre ide så kom endelig med den Smile
Det var nu den "haveske" der ligger på bordet jeg tænkte på Big smile
 
Michael


Posted By: Bapu
Date Posted: 25 Jun 2013 at 16:39
Originally posted by m@dsen

Originally posted by Bapu

Jeg kan godt se at det ser lidt voldsomt ud på tegningen. Der skal til din observering siges at porten bliver 276 i stedet for de (på tegningen) 400mm. Det er med en 70mm port og med en tuning på 42hz og et 20 liter kabinet. Men hvis du eller andre har en bedre ide så kom endelig med den Smile
Det var nu den "haveske" der ligger på bordet jeg tænkte på Big smile
 
Michael

Altid fedt at føle sig lidt til grin LOL


-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 25 Jun 2013 at 17:52
Originally posted by Bapu


Originally posted by m@dsen

Originally posted by Bapu

Jeg kan godt se at det ser lidt voldsomt ud på tegningen. Der skal til din observering siges at porten bliver 276 i stedet for de (på tegningen) 400mm. Det er med en 70mm port og med en tuning på 42hz og et 20 liter kabinet. Men hvis du eller andre har en bedre ide så kom endelig med den Smile

Det var nu den "haveske" der ligger på bordet jeg tænkte på Big smile
 

Michael

Altid fedt at føle sig lidt til grin LOL

Ja - så længe det er ment i sjov og det er det fra min side kan jeg sige!
Smukt arbejde Bapu!!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 27 Jun 2013 at 19:14
Efter en tur i silkeborg var der lige lidt med hjem ud over culotte og grill briketter. 


Men der går lige et par dage inden de kan komme på plads i deres nye hjem. Der mangler stadig lidt arbejde på kasserne Big smile




-------------
Venligst Michael


Posted By: morellen
Date Posted: 29 Jun 2013 at 21:16
Som de andre, spændende med et stander projekt - lavet som mtm... spændende

Du er gode venner med fruen i huset... du må både lime på køkkenbordet og save / fræse på terrassen.. hvordan har du fået den tilladelse? :)

Men det ser godt ud Michael - inspirerer måske til man selv skal lave en mini stander projekt.


Posted By: Bapu
Date Posted: 29 Jun 2013 at 21:58
Takker. Uden at nævne nogle navne, så har jeg prøvet Buskens fremgangs metode  med blomster lækker mad osv Smile Jeg må jo sige at til min store forundring så havde det en utrolig positiv virkning på hende på flere end et plan Wink

-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 30 Jun 2013 at 17:25
Jeg kan tilføje at der også kan smøres med hovedbundsmassage! Det giver også points på +-siden Thumbs Up
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: xion
Date Posted: 30 Jun 2013 at 20:08
fandme rart at se en føllesnævner hos alle os højttaler byggere; vittige hunde, med en tendens for at fedte for konen Clap

-------------
Talk nerdy to me.


Posted By: Bapu
Date Posted: 08 Jul 2013 at 14:41
Originally posted by xion

fandme rart at se en føllesnævner hos alle os højttaler byggere; vittige hunde, med en tendens for at fedte for konen Clap

Det er jo desværre et nødvendig onde som er de fleste af os pålagt Cry

Nu er der sket lidt mere. Jeg har fået alle siderne beklædt med 4mm birkekrydsfiner. Nu skal de olieres og slibes olieres og slibes osv. Derefter skal der fræses ud til enhederne. Billeder følger.....




-------------
Venligst Michael


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Jul 2013 at 22:28
Nu nærmer jeg mig målet mht kabinetterne. De har fået første omgang af Juncers hvide olie. Efter en mellemslibning er de klar til en omgang mere, regner med at de får 4 i alt. Resultatet er jeg selv tilfreds med. Her er et par fotos Smile









-------------
Venligst Michael


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 19 Jul 2013 at 23:22
swer sgu godt ud, kan man matlakere oven på det der?, skal selv til at lave noget lignende

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Bapu
Date Posted: 20 Jul 2013 at 02:07
Originally posted by ronnie rasmussen

swer sgu godt ud, kan man matlakere oven på det der?, skal selv til at lave noget lignende

Takker Smile

Du kan ikke lakere oven på olien, men der findes flere forskellige alternativer til efterbehandling af olierede overflader. Jeg er bare ikke den rette at spørge. Du kan i stedet for bruge en hvid bejse som du derefter kan lakere. 


-------------
Venligst Michael


Posted By: Roky
Date Posted: 20 Jul 2013 at 02:48
Ser godt ud !

Er selv helt vild med  birkefinér


Posted By: morellen
Date Posted: 20 Jul 2013 at 08:42
Ser super godt ud Michael.
Pænt med det hvide look og træstruktur!


Posted By: Bapu
Date Posted: 20 Jul 2013 at 13:30
Tak for de pæne ord de herre Smile

Roky: Jeg må også sige at jeg er noget forelsket i hvordan den liver endnu mere op når den får lidt olie at "leve" af. 

morellen: Den lyse birk et lækker i sig selv, men jeg personligt syntes (efter forsøg med andre farvevarianter) at den hvide er den der bedst trækker strukturen frem.




-------------
Venligst Michael


Posted By: Bapu
Date Posted: 21 Jul 2013 at 17:16
Så blev kabinetterne endelig færdig. Nu skal de bare en tur til Fuglebjerg og måles ud til filter. Glæder mig som et barn ved juletid til at høre hvad de har at byde på Big smile

Her kommer lige et par fotos af det endelige resultat.







Beklager den dårlige kvalitet.




-------------
Venligst Michael


Posted By: JAV
Date Posted: 21 Jul 2013 at 21:09
De er rigtig pæne, Bapu! 
Er det bare mig eller er strukturen mindre synlig på fronten ?


-------------


Posted By: Bapu
Date Posted: 21 Jul 2013 at 21:40
Takker!

Det er ikke kun dig JAV. Årene er en del større på fronten og så er fotografen heller ikke af bedste kaliber Wink 

-------------
Venligst Michael


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 22 Jul 2013 at 10:28
Det ser super godt ud. Clap

Har du nogen ide om, om man kunne lave samme nummer med en facet-skåret frontbaffel?
Jeg forestiller mig, at fræsningen af krydsfineren er nem og ligetil på en skarp 90 graders kant, men hvad med eksempelvis en 45 graders vinkel?

Alle kanter skal vel næsten fræses, for at få en pæn finish ?




Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Jul 2013 at 11:36
Takker Smile

Jeg kan ikke se noget problem i at lave facetter på baflen. 
Der skal jo bare være materiale til det. I dette tilfælde er krydsfineren kun 4 mm tyk med 19mm mdf inden under, så der kan det jo naturligvis ikke lade sig gøre. Men lav baflen i gennemgående krydsfiner og du vil ikke få problemer. 


-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 22 Jul 2013 at 11:48
Jow jow
Det er da rigtig pænt

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jul 2013 at 13:18
Originally posted by Enthusiast

Det ser super godt ud. Clap

Har du nogen ide om, om man kunne lave samme nummer med en facet-skåret frontbaffel?
Jeg forestiller mig, at fræsningen af krydsfineren er nem og ligetil på en skarp 90 graders kant, men hvad med eksempelvis en 45 graders vinkel?

Alle kanter skal vel næsten fræses, for at få en pæn finish ?


Det kan du sagtens, her er mine 2vejs.




-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jul 2013 at 13:21
Super flot arbejde Bapu.
Vi ses i morgen hvor vi måler ud til filtre, simulere dem, og så skal du da lige hører dem med aktiv drift.

Og så er det jo spændende om vi hat talt totalt forbi hinanden i alle de telefon timer LOL

Og så skal vi sikkert lufte sub no limmit og forskelligt andet Smile, højttaler grej altså LOL

Busken


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Jul 2013 at 13:47
Det glæder jeg mig rigtig meget til. Det er altså ikke særlig sjovt at de bare står og stirre i stilhed Unhappy

-------------
Venligst Michael


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 22 Jul 2013 at 15:59
i stilhed????

hvorfor kører du ikke bare fuldtone på dine mellemtoner, det faktisk ret sjovt, og så bliver de jo motioneret lidt


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Jul 2013 at 16:06
ronnie: 

Jeg er desværre nød til at sige at det er mangel på viden der har gjort udslaget i dette tilfælde. Nu skal de på tur i morgen ellers kunne det godt havde kommet på tale :-)


-------------
Venligst Michael


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 22 Jul 2013 at 21:04
Hej Bapu og Busk,

Tak for jeres var.

Jeg tænkte nu mere, om det var muligt at lægge sådan en gang 4mm krydsfiner uden på et MDF kabinet, hvor facetter og uskæringer allerede er lavet.
Jeg tænker, at særligt overgangene fra front til skrå facet bliver svære at fræse. Men man kan selfølgelig slibe i stedet for at fræse.



Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Jul 2013 at 21:28
Det ser jeg heller ikke noget problem i. Man beklæder bare kabinetterne i 4mm x finer derefter skære man facetterne (husk at save 4mm ekstra af) og pålimer en strimmel x finer på overmål som efterfølgende kan fræses til. Men du kunne jo også vælge at stryge en regulær finer på, men der skal du søge hjælp andensteds feks den sidste post på denne side  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=963&PN=3&title=uth-88 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=963&PN=3&title=uth-88
Håber det hjalp lidt Smile


-------------
Venligst Michael


Posted By: xion
Date Posted: 23 Jul 2013 at 00:40
åh nej....lyttedag uden mig ! øv altså....busk...hvor kunne du ?!:)

-------------
Talk nerdy to me.


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Jul 2013 at 08:15
hahahahaha du skal nok få din tur Wink

Vi nøjes med at måle lidt, simulere filtre, spille på de nye mtm af bapu´s aktivt, griller lidt frokost og nyder en kold fynsk forår. For så at gå ind og give biografen en over nakken, og så lige op og lytte på mit midlertidige setup. Så bare rolig vi skal ikke hygge så meget Big smile

Men der kommer en invintation hen af vejen :-)


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: xion
Date Posted: 23 Jul 2013 at 13:34
hehe, det lyder ihvertfalde hyggeligt !:)

-------------
Talk nerdy to me.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 23 Jul 2013 at 17:06
Her kunne jeg jo godt komme til at ønske at der ikke var så stor en afstand fra Paris!!
Jeg griller en fabelagtig pølse

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 24 Jul 2013 at 11:58
Det er da bare slet ikke noget ved at lytte til sine gamle højttalere når man nu engang har hørt hvad de nye kan præstere. 

En stor tak til Martin (for hans store arbejde og hjæpsomhed) og hans dejlige familie for en hyggelig dag med masser af lyd og god mad Smile

Til sidst vil jeg sige den monster sub er da helt ude i hampen. Den gav alt fra latterkrampe til indre blødninger Wink



-------------
Venligst Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Jul 2013 at 06:28
Originally posted by Bapu

Det er da bare slet ikke noget ved at lytte til sine gamle højttalere når man nu engang har hørt hvad de nye kan præstere. 

En stor tak til Martin (for hans store arbejde og hjæpsomhed) og hans dejlige familie for en hyggelig dag med masser af lyd og god mad Smile

Til sidst vil jeg sige den monster sub er da helt ude i hampen. Den gav alt fra latterkrampe til indre blødninger Wink

Nej det kan jeg godt forestille mig, men de performede også til top karakter på alle punkter, og det var endda mens de bare var blevet stillet på en tilfældig stander foran alt det andet i hjemmebiografen uden at tage højde for at placere dem ordentligt. Dem kommer du til at lytte meget på.

Jamen velbekomme Michael, det jo altid hyggeligt at møde en herinde fra som man har tilbragt så mange timer med i telefonen og se at det har båret frugt. Og uden mad og drikke dur helten ikke.

Ja den sub kan noget som man ikke lige prøver hver dag. LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 25 Jul 2013 at 16:40
Efter en uførelig indkøbsliste (lavet af M Busk) er der nu bestilt delefilter komponenter som skal samles af undertegnet, det er jo selvfølgelig ikke et problem når man (af førnævnte M Busk) har fået en tegning der er lego koncernen værdig Big smile

Nu er der igen ventetid ohh du onde verden Cry


-------------
Venligst Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 26 Jul 2013 at 06:50
Ja på den måde er verdenen meget tit ond Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 26 Jul 2013 at 09:19
Verden er god igen. Mine komponenter kom med posten allerede her til morgen. Det må da kaldes for hurtig levering. De blev bestilt 15.50 i går eftermiddag. Så nu skal der loddes Smile

-------------
Venligst Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 26 Jul 2013 at 10:27
Pas på fingrene Wink

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: chris-torb
Date Posted: 26 Jul 2013 at 12:46
Originally posted by Busk

Pas på fingrene Wink
Ja, for den da.
Jeg fik, for nyligt, lagt min finger oven i en klat smeltelim - det gjorde av.......
 
 
 
Det er en farlig hobby :-)
 
Projektet ser forresten fantastisk ud, og spændende at høre hvordan det spiller.
 
mvh
 
chris-torb
 


Posted By: Bapu
Date Posted: 26 Jul 2013 at 22:19
Tak for det chris. jeg glæder mig også. De kommer til at spille i morgen om alt går vel Big smile
Den ser ikke rar ud den finger!!! Men den fungere som en god skræmme kampagne så jeg skal nok være opmærksom.
 


-------------
Venligst Michael


Posted By: Bapu
Date Posted: 28 Jul 2013 at 15:32
Så kom der endelig lyd på. Førstehånds indtrykket er godt. Man kan godt høre at det rum de spiller i er større og især meget længere end ovre hos Busk. Oven i købet har porten heller ikke så meget frihed som da de blev målt, men det får en ende når de nye standere bliver færdige. Men alt i alt er det en bedre meget bedre højttaler end de gamle. Diskanten er så lækker sammen med mellemtonerne når der spilles musik især blæserne strygerne og gitaren er i den grad kommet til live på et helt andet plan. Så er der stemmerne i guder hvor er det skønt at høre på sang fra disse små kasser i forhold til de gamle.
Så alt i alt er jeg enormt tilfreds med det jeg (med hjælp fra andre) har lavet Smile

Og nu til min Oscar tale.

1000 tak til M busk for den venlighed og store hjælp, uden ham og hans grej og tålmodighed var dette projekt ikke blevet til noget. Også en tak til syncroniq, det var faktisk ham der forklarede mig mulighederne i et sådan projekt. Til sidst en tak til usxx for at lave så gode enheder Big smile

Lige et par billeder som det ser ud nu. Standerne bliver skiftet ud i løbet af en måneds tid.

 



Der bliver på sigt lavet en separat kasse til delefiltrene.


-------------
Venligst Michael


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 28 Jul 2013 at 15:56
må vi se filterlayoutet?

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Bapu
Date Posted: 28 Jul 2013 at 16:14
Det må i da Smile






-------------
Venligst Michael


Posted By: chris-torb
Date Posted: 28 Jul 2013 at 16:46
Det ser godt ud.

Hvad dælen laver den 10 Ohm's modstand parallel over L5?

Mvh
Chris-torb


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 28 Jul 2013 at 17:15
bliver den ikke pisse varm når den får noget gas????

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Bapu
Date Posted: 28 Jul 2013 at 17:15
Der må jeg nok være dig svar skyldig chris. Jeg har ikke nok forstand på delefiltre til at kunne udtale mig. Men jeg kan forestille mig at Busk har en forklaring på dens tilstedeværelse. Det er hans konstruktion Smile

-------------
Venligst Michael


Posted By: Bapu
Date Posted: 28 Jul 2013 at 17:17
Den har ikke fået gas endnu. De står pt bare og køre stille og roligt.



-------------
Venligst Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Jul 2013 at 18:06
Originally posted by chris-torb

Det ser godt ud.

Hvad dælen laver den 10 Ohm's modstand parallel over L5?

Mvh
Chris-torb
Baffelstep kompensation.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Jul 2013 at 18:07
Originally posted by ronnie rasmussen

bliver den ikke pisse varm når den får noget gas????
Så er enhederne stået af inden den bliver noget der minder om varmere.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: chris-torb
Date Posted: 28 Jul 2013 at 18:22
Originally posted by Busk


Originally posted by chris-torb

Det ser godt ud.

Hvad dælen laver den 10 Ohm's modstand parallel over L5?

Mvh
Chris-torb

Baffelstep kompensation.

Ok.
Det har jeg ikke set før.
Hvordan bærer den sig ad med det?
Mvh
Chris-torb


Posted By: KimV
Date Posted: 28 Jul 2013 at 18:57
Originally posted by chris-torb

Originally posted by Busk


Originally posted by chris-torb

Det ser godt ud.

Hvad dælen laver den 10 Ohm's modstand parallel over L5?

Mvh
Chris-torb

Baffelstep kompensation.

Ok.
Det har jeg ikke set før.
Hvordan bærer den sig ad med det?
Mvh
Chris-torb

Den sænker mellemtone-niveauet.


-------------
mvh. Kim


Posted By: chris-torb
Date Posted: 28 Jul 2013 at 19:05
Originally posted by KimV


Originally posted by chris-torb

Originally posted by Busk


Originally posted by chris-torb

Det ser godt ud.

Hvad dælen laver den 10 Ohm's modstand parallel over L5?

Mvh
Chris-torb

Baffelstep kompensation.

Ok.
Det har jeg ikke set før.
Hvordan bærer den sig ad med det?
Mvh
Chris-torb

Den sænker mellemtone-niveauet.

En magisk modstand.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Jul 2013 at 19:13
Originally posted by chris-torb

Originally posted by Busk


Originally posted by chris-torb

Det ser godt ud.

Hvad dælen laver den 10 Ohm's modstand parallel over L5?

Mvh
Chris-torb

Baffelstep kompensation.

Ok.
Det har jeg ikke set før.
Hvordan bærer den sig ad med det?
Mvh
Chris-torb
Ved ikke om jeg kan forklare det teknisk, men jeg indsætter først en spole i bas/mellem delen, før noget andet. Denne spole ændre jeg i værdi til jeg kan se den rammer den frekvens hvor baffelsteppet indtræder, så smider jeg en modstand paralelt over og justeren denne til den ligger alt over baffelstep frekebnsen ned så det er i niveau med det under denne frekvens.

Det tekniske må forklares nogenlunde sådan her, måske mere tekniske folk kan forklare det bedre. Spoler opfører sig jo forskelligt ved forskellige frekvenser, og ved indkobling af modstanden paralelt, så vil den fra en bestemt frekvens "kortslutte" spolen og slippe alt igennem ned af til, og dæmper i stedet for alle frekvenser ovenfor, eller noget Smile

Håber ulrik eller kappen kan forklare det bedre.

Mere forklaring her:  http://www.salksound.com/wp/?p=42 - http://www.salksound.com/wp/?p=42  
http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf - http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Jul 2013 at 19:15
Originally posted by chris-torb

Originally posted by KimV


Originally posted by chris-torb

Originally posted by Busk


Originally posted by chris-torb

Det ser godt ud.

Hvad dælen laver den 10 Ohm's modstand parallel over L5?

Mvh
Chris-torb

Baffelstep kompensation.

Ok.
Det har jeg ikke set før.
Hvordan bærer den sig ad med det?
Mvh
Chris-torb

Den sænker mellemtone-niveauet.

En magisk modstand.
nej
samspillet mellem spole og modstand


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: chris-torb
Date Posted: 28 Jul 2013 at 22:37
Originally posted by Busk


Originally posted by chris-torb

Originally posted by KimV


Originally posted by chris-torb

Originally posted by Busk


Originally posted by chris-torb

Det ser godt ud.

Hvad dælen laver den 10 Ohm's modstand parallel over L5?

Mvh
Chris-torb

Baffelstep kompensation.

Ok.
Det har jeg ikke set før.
Hvordan bærer den sig ad med det?
Mvh
Chris-torb

Den sænker mellemtone-niveauet.

En magisk modstand.

nej
samspillet mellem spole og modstand

Yes - det var ment som en joke. :-)
Jeg har bare ikke set en baffelstep kompensationskreds udført sådan før.
Smart.
Mvh
Chris-torb


Posted By: Busk
Date Posted: 29 Jul 2013 at 06:09
Ahhh :-)

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 30 Jul 2013 at 14:29
Så er kabinetterne til delefiltrene sat i produktion. 


De for naturligvis samme finish som højttalerne Smile




-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 30 Jul 2013 at 19:18
Naturligvis!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Busk
Date Posted: 14 Okt 2013 at 18:11
Hvordan går det med standerne? Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 14 Okt 2013 at 19:13
I skrivende stund er den ene højttaler monteret den anden bliverdet i løbet af en halv times tid. Billider bliver taget og postet i morgen når der er lidt mere lys fra himlen Smile

-------------
Venligst Michael


Posted By: Bapu
Date Posted: 15 Okt 2013 at 19:50
Nu har jeg efter lang tids dovenskab fået lavet de nye standere til mine mtm højttalere. 
De skal dog omlakeres når solen igen står højt på himlen. Jeg fik ikke gjort mig så godt it job som jeg havde håbet på + lakken fik nogle grimme mærker da jeg tilpassede sidepladerne. Den xfiner plade de står på skal kopifræses efter stålfoden og sortolieres lige som sidepladerne på et eller andet tidspunkt. Men her er et par fotos af det foreløbelige resultat. 







Beklager dårlig billedkvalitet. Jeg har desværre kun det der sidder i mobilen til rådighed Embarrassed






-------------
Venligst Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 15 Okt 2013 at 20:13
Lækket Michael 

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 15 Okt 2013 at 20:26
Tak Martin Smile De kom lige 157mm højere op og er nu i ørehøjde hvilke muligvis kan høres. Jeg får ikke tid til  at lytte ordentlig efter før weekenden.



-------------
Venligst Michael


Posted By: Erling
Date Posted: 02 Okt 2014 at 10:10
Hej bapu.
Hvordan spiller dine kasser så, er du tilfreds?
Har du ændret noget på filteret?
Mvh.Erling


Posted By: Bapu
Date Posted: 02 Okt 2014 at 21:52
Hej Erling. De spiller fantastisk. Der er ikke ændret ved filtret (der er dog plads til forbedring) da jeg er i planlægnings fasen med et nyt projekt. Så disse bliver sat til salg.


 


-------------
Venligst Michael



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com