Print Page | Close Window

Renovering/opgradering af delefilter

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Delefiltre
Forum Discription: Spørgsmål og diskusion omkring delefiltre kan stilles her. Erfaringsudveksling, topologier og hjælp til udvikling kan debateres her.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1226
Printed Date: 29 Mar 2024 at 00:37
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Renovering/opgradering af delefilter
Posted By: Rocka
Subject: Renovering/opgradering af delefilter
Date Posted: 12 Jun 2013 at 21:40
Jeg går med tanker om at renovere/opgradere delefiltrene på mine gamle Scan-speak Extreme højttalere. 

Delefiltret ser således ud:



og indeholder følgende komponenter:




Da jeg også er begyndt at interesse mig lidt for selvbyg, kunne jeg ud af ren nysgerrighed også tænke mig at høre hvilket slags filter det er og dets opbygning. Men... vil der være meget lydmæssigt at hente ved f.eks at skifte alle diskant og mellemtone kondensatorerne på en konstruktion fra 1986?
Jeg har selv observeret at højttalerne har en tendens til en noget "spids" lyd, altså med noget rigelig betoning på typisk S-lyde. Jeg ved at dette problem også kan stamme andre steder fra i signalkæden, og det er også mere tydeligt på dårlige kilder - men kunne en udskiftning af nogen sikkert ret inferiøre, og ret gamle, kondensatorer give lidt på denne konto? Jeg er ellers ret tilfreds med lyden - de har en super bas, stort bredt lydbillede og luft i diskant og mellemtoneområdet. Men med det sagt, så er dette også den første high-end konstruktion jeg har lyttet til, så jeg har ikke meget at bedømme ud fra.

PS. Jeg ved godt dette emne ikke direkte er rettet mod selvbyggeri, men jeg håber at kunne finde lidt hjælp fra jer kompentente DIY´ers herinde alligevel. Jeg ser også dette som en mulighed for at tilegne mig lidt viden, inden jeg bygger min første rigtige konstruktion. :)



Replies:
Posted By: felsby
Date Posted: 13 Jun 2013 at 20:16
Det er jo en sjælden fugl; jeg ville absolut give delefiltret nye kondensatorer! Måske kan kabinettet også have glæde af lidt blygummi og ekstra afstivning.
Hvor har du brochuren fra? Var det en selvbygmodel?


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jun 2013 at 21:12
Herlig højttaler - jeg havde den originale brochure i farvetryk, men den blev på Scan-Speak (måske de stadig har den/info). Hvordan har skumophængene det? Helt enig med Felsby ang. kondensatorer.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jun 2013 at 21:14
http://www.lauritz.com/da/auction/et-par-scan-speak-extreme-hoejttalere-2-denne-auktion-er-an/i1894500/# - http://www.lauritz.com/da/auction/et-par-scan-speak-extreme-hoejttalere-2-denne-auktion-er-an/i1894500/#

-------------


Posted By: Rocka
Date Posted: 14 Jun 2013 at 12:32
De er bestemt lidt sjældne - hvilket desværre også afspejles i den mængde info, der er at finde omkring dem på nettet. Hvad jeg dog har kunne finde ud af lidt rundt omkring er, at det er Peter Holm som var konstruktøren, og at den måske bygger videre på hans "aktiv slave" princip fra den tidligere +1 fra højttalerkompagniet. Nogen der er lidt mere inde i delefiltre kan måske be eller afkræfte dette ud fra delefilter diagrammet? Den er udelukkede bestykket med Scan-speak enheder (D2008,13m,28w,33w) og har akustiske ventiler på alt undtagen diskanten.
Så vidt jeg har forstået, så blev den både tilbudt som byg selv og som færdigbygget konstruktion fra Scanspeaks side af. Mine er den færdigbyggede kommercielle konstruktion, de kostede vist 20k for et sæt dengang i 86 - måske derfor de sjældent ses?

Men... jeg har selv tidligere undersøgt lidt omkring kondensatorer. Og jeg må nok indrømme, at selvom jeg gerne vil have det bedste muligt ud af dem, så er f.eks Jantzens top-of-the-line kondensatorer også prissat derefter. Jeg fik det vist til omkring 1800-2000 kr for nye kondensatorer. Har i eventuelt et bud på nogen lidt mere "studentervenligt" prissatte kondensatorer?


Posted By: Rocka
Date Posted: 14 Jun 2013 at 12:37
Men i øvrigt, jeg har også selv tænkt lidt i ekstra afstivning og blygummi. Jeg synes nemlig selv at kunne spotte nogen uheldige resonanser fra både mellemtone og bas-mellemtone området. Men kan blygummi ligges i en rund form, for både mellemtone og bas-mellemtone kammeret er nemlig et rundt rør (som man også kan se på billederne oven over). 


Posted By: Busk
Date Posted: 14 Jun 2013 at 12:39
spændende gammel sag.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Jun 2013 at 13:22
1. start med nye kondensatorer. Hvis du ikke køber de dyreste modeller, så prøv "mellemkvaliteten" fra Jantzen på nær seriekondensatoren til mellemtonen, hvor den dyre betaler sig. Og så er der det underlige med filteret, at alle de tre øverste enheder tilsyneladende fødes gennem C1 - det er ikke smart. Den skal ihvertfald bypasses med en kvalitetskondensator, men måske har USXX et bud på hvordan man kommer omkring problemet?

2. Hvis lyden så forbedres, er der to muligheder:

a. tweak det nuværende kabinet med godt dæmpemateriale i rørene, fx. MDM-3
Det giver ikke mening at dæmpe rørene med blygummi, kun bagpladen, da de resonanser der afsættes inde i baskammeret næppe kan høres. Derimod kan ekstra stivere i hele kabinettet sikkert forbedre bassen.

b. byg et nyt kabinet med samme udvendige bredde og dedikerede kamre af mdf til øvre bas og mellemtone. Dyrt, besværligt, men bedre. Og i dit personlige design!
 


Posted By: Rocka
Date Posted: 14 Jun 2013 at 15:35
Skumkanterne har det i øvrigt fint, de blev skiftet sidste år da de originale var totalt rådnet væk. :)
Jeg er dog stadig lidt i syv-sind omkring mellemtonen, den er nemlig ikke bare sådan lige at pille ved. Ophænget på den er lavet i "papir" med en slags coating, og rent visuelt ser det godt nok lidt krøllet og sølle ud. Efter hvad jeg kan forstå på hvad Ulrik beretter om enheder engang i mellem, så skal der ikke meget til at ændre parametre på dem - så kan det tænkes at det også skal kigges på det? Jeg synes dog ikke jeg hører noget desideret forvrængning på dem, så er lidt i tvivl om det er værd at pille ved.


Posted By: Rocka
Date Posted: 14 Jun 2013 at 15:46
Der er dæmpemateriale i rørene og i det store baskammer. Jeg søgte lige på MDM-3, og umiddelbart vil jeg skyde det til at være det der er i. Jeg kan næppe komme til at afsætte ekstra afstivning i hele kassen, da røropbygningnen netop gør at man ikke rigtig kan komme til inde i højttaleren. Jeg har også selv tænkt på at bygge kabinettet totalt om med nyere materialer, men synes egentlig også det er lidt helligbrøde mod et lille stykke danske højttalerhistorie. Samtidig er jeg slet ikke kyndig nok til at kunne bygge et helt nyt kabinet op (endnu), jeg synes nu også de har en vis charme de gamle kæmper :)


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Jun 2013 at 15:56
Ophænget på mellemtonerne er en integreret del af papirmembranen - dvs. det er ét papiremne. Ophængsdelen (der er meget tynd) er så coatet for at dæmpe kantresonansen. Det gør ikke så meget, at kantophænget er lidt krøllet/bulet, så længe der ikke er hul i. Hvis der ikke er hørbare resonanser eller andre unoder, så ville jeg ikke begynde at pille ved dem.

-------------


Posted By: Rocka
Date Posted: 14 Jun 2013 at 16:27
Hmm, jeg lader dem være urørte så. Har du et bud hvad man kan gøre i forhold til den seriekondensator Felsby snakker om, Ulrik?



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com