Print Page | Close Window

On-Wall opbygning

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1212
Printed Date: 26 Apr 2024 at 16:36
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: On-Wall opbygning
Posted By: Svenskeren
Subject: On-Wall opbygning
Date Posted: 15 Maj 2013 at 11:12
Hej alle kloge hoveder.
I en evig søgen efter at forstå mere og mere af højttalerbyggeriets store mysterier, så smider jeg endnu en tråd her på siden.
Jeg har i en periode spekuleret over hvordan det næste surroundsystem skal se ud (når det bliver plads til det) og jeg hælder meget til On-Wall med nogle gode subber til.
 
Jeg har med stor interesse kigget rundt på nettet for slanke højttalere og der findes jo forskelligt.
Jeg ser en del modeller i MTM opbygning (2 mellemtone og 1 diskant), men så er der også nogle firmaer der laver hvad man kan kalde MMTMM (4 mellemtone og 1 diskant)
 
Og her kommer så mit egentlige spørgsmål:
Hvad er fordele og ulemper ved de 2 forskellige systemer? (ud over at det ser for blæret ud med 4 mellemtoner!) Wink
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!



Replies:
Posted By: Bapu
Date Posted: 16 Maj 2013 at 12:18
Jeg troede ellers at meningen med vægmonterede højttalere var at de skulle være så små som mulige, med 4 bas/mellemtoner bliver de da større end jeg personligt ville bryde mig om. Men det er jo selvfølgelig kun et udtryk for min personlige mening om hvad der ser godt ud....

Håber skuffelsen har lagt sig lidt nu Wink


-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 16 Maj 2013 at 13:00
Hvorfor ikke indbygning? Intet baffelstep.
Personligt kan jeg dårligt forenes med MTM, foretrækker langt 2½-vejs med mere jævnt udstrålingsmønster.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 16 Maj 2013 at 14:18
Jeg er ikke sikker på at jeg har muligheden for decideret In-Wall når tiden kommer, så derfor er jeg interesseret i On-Wall.
Mit spørgsmål går også mere i retningen af forskellene melllem MTM og MMTMM.
Hvad er der af forskelle (fordele og ulemper)?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 16 Maj 2013 at 14:25
ulemper ved mmtmm: hvorfor vælge 4 mellemtoner når to (eller en) har akustisk power til at møde dine krav?
fordele: det ser blæret ud Big smile


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 16 Maj 2013 at 14:43
Ha ha
Godt ord igen Wink
Jeg kan godt se pointen i "bare" at anvende MTM.
For at få en sådan konstruktion til at fungere kan jeg så bygge de 2 mellemtoner ind i hver sit kabinet med egen basport?
Dvs der bliver 2 individuelle kabinetter med en diskan der "binder" dem sammen. Jeg tænker at hvis jeg tager 2 x SB15 NRX i en 8 ohm, så kan der vel laves et filter, som sætter de 2 enheder i parallel og det vil give en re på 3,05 ohm.
Ifølge Speakerbulider Pro skal 1 sådan enhed bare have 11,4 liter og det vil give en Fb på 45 Hz (bye the way - Fb er det det sammen som F-3?)
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Maj 2013 at 14:46
Fb og F-3 er kun sammenfaldende for Butterworth-afstemning (i lukket kabinet).



-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 16 Maj 2013 at 14:57
Hej USXX
Du må da af alle mennesker være den rette til at svar på mit spørgsmål omkring mulighederne for at anvende 2 x SB15 NRX i hver sig basreflex kabinet.
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Maj 2013 at 15:35
Hvorfor vil du have dem i hvert sit kabinet?



-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 16 Maj 2013 at 16:05
Det var mest med tanke på et design jeg går og tumler med i mit hoved, men det kan da godt være at jeg skal glemme de idéer.
Jeg kunne jo snildt "nøjes" med at bygge en lille 2-vejs med en 6" istedet og så gå efter et design, som jeg med sikkerhed kan få til at fungere. Thumbs Up 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 16 Maj 2013 at 21:19
KISS

Keep It Simple Stupid Wink

hvis de to mellemtone/mellembasser skulle spille ens, så kan de jo godt dele kabinet, men man kunne med fordel lave en MTM som en 2½ vejs, så undgår du noget af den loobing som vil opstå

Correct me if i am wrong.


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: JAV
Date Posted: 16 Maj 2013 at 22:29
Det er svært at få et godt resultat med on-wall højttalerer.
En "livlig" frekvensgang er stortset uundgåelig.
 
Ronnie, ->  http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/45379-lobbing-what-laymans-terms.html - lobing .


-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Maj 2013 at 09:04
Til Ronnie:
Jeg er slet ikke imod 2½ vejs systemer (jeg er faktisk ikke imod nogle systemer - bare der kommer god lyd ud), men jeg har overhovedet ingen forstand på delefilterteknik, så jeg kommer til at skulle forlade mig på andre mennesker hjælp.
Aller helst havde jeg købt en færdig pakke, hvor jeg bare skulle bygge kabinetterne og samle filtrene, men der er ikke såååå mange færdige byggesæt lige til at købe - desværre! Confused
 
Jeg er vidende om at der findes fantastisk ekspertise på dette forum og hjælp gives gerne, men med en fysisk pladsering i Paris, så er det ikke så let lige at smutte til DK og få hjælpen.
Jeg kan sagtens forestille mig at det ikke biver let/enkelt at få et godt resultet, men On-Wall er den mulighed, som bliver realistisk for mig når tiden kommer Unhappy - Du kan kalde det for "frivillig tvang".
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: friman
Date Posted: 17 Maj 2013 at 09:08
Det med MTM og lobing er altså ikke altid tilfældet. Mine egne er et godt eksempel. Kappen har sørget for en meget jævn powerrespons, og de lyder meget ens uanset hvor man befinder sig, og har næsten sweet-spot i hele min sofas længde...

Så det kan altså lade sig gøre....


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Maj 2013 at 09:12
Originally posted by friman

Det med MTM og lobing er altså ikke altid tilfældet. Mine egne er et godt eksempel. Kappen har sørget for en meget jævn powerrespons, og de lyder meget ens uanset hvor man befinder sig, og har næsten sweet-spot i hele min sofas længde...

Så det kan altså lade sig gøre....
Men dine MTM er ikke On-Wall - eller?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: friman
Date Posted: 17 Maj 2013 at 09:15
Nope...

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=541&PN=5&title=frimans-speakers-version-x - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=541&PN=5&title=frimans-speakers-version-x

Der er billede af dem lidt nede af siden...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Maj 2013 at 09:17
Originally posted by friman

Nope...

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=541&PN=5&title=frimans-speakers-version-x - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=541&PN=5&title=frimans-speakers-version-x

Der er billede af dem lidt nede af siden...
Nå ja - dem har jeg set billeder af tidligere.
Nydeligt må jeg sige Clap
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: friman
Date Posted: 17 Maj 2013 at 09:21
Takker...

Er ved at skifte kabinet og smide 2stk. 18W 8545 på, så det ender som 3 vejs.

Kan følges hér:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1202&title=speakers-v400 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1202&title=speakers-v400

Og sorry for hi-jacking af tråd. Stopper hér...Big smile




-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Maj 2013 at 10:17
Der er ingen grund til at undskylde!
Jeg startede denne tråd for at få inputs og meninger. Wink
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Maj 2013 at 14:34
Lige en sidste kommentar fra min side. Du kan sagtens køre dem parallelt i hvert sit basreflekskammer såvel som i et fælles kammer. Det kan være en fordel m.h.t. porten at bruge et fælles kammer. På den anden side kan du få en stående bølge på den lange led i kabinettet (det løses let med en skråtstillet endeplade inde i kabinettet i den ene ende samt et godt lag dæmpning herpå - eller i den anden ende).
Du er lidt flink, når du siger 3.05 ohm. Enhederne i parallel giver 2.85 ohm. Hertil kommer filterspolens seriemodstand. Hvis vi er flinke, sætter vi den til 0.2 ohm. Så er der minimum 0.1 ohm i højttalerkablerne. Endelig er der opvarmning af svingspolen som følge af den strøm, der løber i den - det giver hurtigt nogle tiendedele. Du kan roligt lægge i hvert fald 0.4 ohm til, når du beregner kabinet.
Med typiske tab i kabinet/port, 0.4 ohm i serie og 35% porøst fyld får jeg et fælles volumen på 19-20 liter (netto luftvolumen når port og afstivninger er trukket fra - før dæmpning fyldes i). Portfrekvensen ender på 42-44 Hz (lavest for det større volumen). Du får da en -3 dB frekvens ved 50-51 Hz og -6 dB omkring 42 Hz (gælder i helt lyddøde omgivelser, hvor der ikke er room-gain).
Portdiameteren (når der bruges fælles kammer) bør være 60 mm, hvilket giver en portlængde på ca. 17 cm (gældende for 19 liter tunet til 44 Hz - bemærk, det akustiske volumen, der bruges ved portberegning, er 1-1.5 liter større p.g.a. det porøse dæmpemateriale, der, når det er ukomprimeret, er en strømningabsorbent).



-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Maj 2013 at 17:50
Mange tak for den flotte gennemgang og udregning Ulrik!

Jeg indrømmer at jeg finder det meget spændende at kommer på dette forum for der er altid nogen med en mening og det er cool. At al folket så ikke altid er enige – det gør det bare ekstra spændende!

I nogen tid nu har jeg gået og puslet oppe i hovedet med muligheden for On-Wall surround ved næste bytte.

For nogle måneder siden fik jeg så noget hjælp af en af de andre (meget aktive) medlemmer her på siden og som visse andre er han også glad for idéen omkring 2½ vejs som LCR (og i helt lukkede kabinetter). Baghøjttalerne skulle så måske ”bare” være en 2 vejs og et lidt mindre lukket kabinet.

I dag har jeg så siddet og tegnet lidt hen over det tema og nedenfor ses det foreløbige resultat.

Lidt data:

2½ vejs har en SB17NRXC35-4 i et lukket på 8,7 liter, samt en SB17NRXC35-8 + SB29RDNC-C000-4 ligeledes i et lukket kabinet på 14,2 liter.
H:B:D er ca 50x60x15 cm
 
 
Den lille 2 vejs har en SB17NRXC35-4 + SB29RDNC-C000-4 i et lukket kabinet på 9,7 liter
H:B:D er ca 30x40x15 cm
 
Da jeg ikke har behov for noget udladning meget under de 80 Hz mente den glade hjælper, at denne opbygning kunne opfylde mine behov Thumbs Up
 
Nogen tanker - kommentarer? Question
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 17 Maj 2013 at 18:42
Hej Svensker

Til vægmontering bør du overveje det gamle B&O trick med at lave en affasning bagerst, så kabinettet ser ud til at svæve 2 cm foran væggen. Det ser mindre bastant ud og betyder intet akustisk set.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Maj 2013 at 19:33
Jeg ser hvad du mener. Det ville ikke kræve den store ændring at få det lille "trix" med Thumbs Up
Jeg har forsøgt at give den et lille knæk, men lidt mere kunne være en mulighed.
Takker
 
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Maj 2013 at 21:11
Og lidt ekstra info:
I morgen vil jeg arbejde på en "Exploded model" der viser lidt om, hvordan jeg havde tænkt at bygge dem i virkeligheden Wink
Det kunne blive noget med bøjeligt MDF i siderne og et skelet indeni til at holde det hele på plads.
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 17 Maj 2013 at 21:37
Det bliver spændende!
Yes, det var sådan en affasning jeg havde i tankerne. Som du selv foreslår kan den godt få en ekstra tand :-)


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 18 Maj 2013 at 14:30
Hej - og god lørdag til alle Thumbs Up
Efter mit sidste indlæg i går sad jeg og legede med mine SketchUp tegninger i et miljø med korrekte størrelsesforhold og der slog det mig:
Jamen jamen jamen - 2½ vejs modellen er godt nok stor! Også for stor til at jeg vil have den siddende på en væg i den fremtidige stue Unhappy
Så jeg er tilbage til den lille 2 vejs model.
Når jeg plotter enheden ind i Speakerbuilder Pro i et lukket kabinet på 9,7 liter, så kommer følgende data:
Qtc: 0,71
Fb: 75,15 Hz
 
Vælger jeg samme enhed i et "max flat" refleks kabinet, så skal den have næste 20 liter og jeg vil gerne lave så lille et kaninet som muligt Wink
 
Mit spørgsmål er: Vil det være nok til at kunne fungere som LCR (og de 4 surround kanaler) i et system, hvor bassen bliver varetaget af 1 (eller 2) subber bestående af 1 aktiv 10" og 2 slaver (også fra SB)
 
Skal jeg sætte skæringen mellem HT og sub til 80Hz - eller vil den sub uden problemer kunne spille op til 100 Hz (eller måske 120Hz)?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 18 Maj 2013 at 15:10
Du kunne måske "nøjes" med en 5" enhed i hver kanal så ville du kunne lave en on wall konstruktion der visuelt var til at leve med.....

-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Maj 2013 at 15:43
75Hz og Q 0.71 er fint. Hvis du gør kabinettet ganske lidt større, kan du komme lidt ned i Q, en fordel ved vægmontering, men det er ikke absolut nødvendigt. Refleks er ikke optimalt her.
Subben klarer fint 120Hz.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 18 Maj 2013 at 22:41
Originally posted by Bapu

Du kunne måske "nøjes" med en 5" enhed i hver kanal så ville du kunne lave en on wall konstruktion der visuelt var til at leve med.....
 
Jeg kan leve med den version som jeg sidder og tegner på i øjeblikket Wink
 
Hvis jeg tager en 5" og smider i et lukket kabinet, så kan det komme helt ned på lige under 4 liter, men til gengæld ligger Fb på næsten 96 Hz
Derimod kunne den samme enhed i en 7 liter refleks kabinet få en Fb på 53 Hz, men da refleks åbenbart ikke er optimalt til On-Wall, så vil jeg ikke gå den vej Embarrassed
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 18 Maj 2013 at 22:43
Originally posted by felsby

75Hz og Q 0.71 er fint. Hvis du gør kabinettet ganske lidt større, kan du komme lidt ned i Q, en fordel ved vægmontering, men det er ikke absolut nødvendigt. Refleks er ikke optimalt her.
Subben klarer fint 120Hz.
 
Hej Felsby
Mener du at refleks kabinetter i det hele taget ikke egner sig til On-Wall?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 19 Maj 2013 at 07:58
hmmm...de har jo generelt et højere Q og dermed en mere rund, fyldig bas. Man kan seføli vælge en "stram" afstemning, men jeg ville vælge den nemme, lukkede løsning til en on-wall.


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Maj 2013 at 09:22
Det afhænger jo fundstændig af afstemningen - men ved væghængt ville jeg anbringe porten i bunden. Skal du ikke bruge den under 80 Hz, kan du selvfølgelig lige så godt bare lave et lukket kabinet. Den væsentlige grund til at bruge basrefleks i en 2-vejs højttaler (der skal spille så langt ned, som den formår - dvs. uden højpasfilter i bunden) er det mindre membranudsving i bassen og dermed mindre modulation af mellemtonen.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Maj 2013 at 09:45
Jeg synes dog, at det mest afgørende skridt er, at du laver en 2-vejs og ikke en 2½-vejs, når højttaleren skal være væghængt. Der skal ikke i nær samme grad korrigeres for baffelstep (det er det primære formål med den ekstra bas i en 2½-vejs). Endelig er jeg ret sikke på, at du vil blive mere tilfreds med lyden fra en almindelig 2-vejs sammenlignet med en MTM (D'Appolito). Slutteligt; til en lille 2-vejs vil jeg anbefale, at du bruger 4 ohm udgaven af bas-mellemtonen.

-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Maj 2013 at 18:16
Tak igen Ulrik Thumbs Up
Jeg smider lige subben ind igen i denne sammenhæng da tanken er at bygge sub og "satelitter" som en samlet helhed.
Hvis ikke jeg husker helt forkert, så har der her på siden før være snak omkring subber i forbindelse med frekvensgang og omnidirektionalitet.
 
Bupa fik mine tanker lidt i gang med kommentaren om at "nøjes" med en 5" istedet for 6" enheden.
Ifølge Speakerbuilder Pro kan den enhed i 4 Ohm sættes i et lukket kabinet på bare 3,75 liter. Det vil give:
Qtc: 0,707
Fb: 95,82
 
Med en så lille indre volume kan jeg selvfølgelig også lave et noget mindre kabinet = mere pladseringsvenlige. Thumbs Up
Og hvis vores hørelse alligevel ikke er i stand til at lokalisere, hvor lyden kommer fra under - lad os sige - 120-150 Hz. Så kan jeg ikke se hvorfor jeg ikke skulle arbejde videre med den version. Wink
 
Jeg er lige blevet færdig med tegninger til en 2 vejs version med lukket kabinet med 9,7 liter volume i SketchUp (tegner kommer her på siden senere).
Men hvis Ulrik og andre her på siden kan kaste lys over spørgsmålet omkring delingsfrekvens/omni-lyd, så vil jeg da straks lave tegner til en noget mindre model af den 2 vejs med bare 3,75 liter volume (eller hvad det nu ellers skal være - Speakerbuilder Pro kan jo sikkert også tage fejl!) Unhappy
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Maj 2013 at 18:29
Jeg mener at have læst et eller andet sted at hvis en sub spiller toner over 110 hz så kan man høre hvor de kommer fra. I det tilfælde skal der vel efter min opfattelse flere subs til.

-------------
Venligst Michael


Posted By: friman
Date Posted: 19 Maj 2013 at 19:01
Du skal helt ned omkring 50-60Hz før det er svært at lokalisere subben.
MEN hvis du placerer subben et sted mellem fronthøjttalerne, så kan det normalt lade sig gøre at få den til at forsvinde, ved lidt højere deling.
Jeg har monteret en del snurrerundt lyd hos kunder da jeg i sin tid arbejdede i Hifiklubben. Glem ALT om at spille højere op end 60Hz hvis du arbejder med subben placeret væk fra de 3 fronter...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Maj 2013 at 19:21
Hvis man placere subben mellem fronterne, hvor meget mister man så i forhold til en hjørne placering?

-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Maj 2013 at 19:25
Hmm - og der faldt humøret lige nogle grader Cry
For hvis jeg skal ned og dele under 50-60 Hz, så er min nuværende idé allerede skudt ned - der vil jeg være nødt til at dele ved en 80-90 Hz.
Samtidig så deles der ved 80 Hz i et THX opsat system og det har jeg hørt spille helt fantastisk Question
 
Forvirringen skruer sig op, men jeg nægter at give efter!! Cool
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: friman
Date Posted: 20 Maj 2013 at 10:35
Hjørneplacering giver typisk ca 3db. Placeres subben kun op af én væg selvfølgelig lidt mindre.

Jamen det er da også muligt at dele lidt højere, men så er der jo ikke tale om en egentlig sub, men nærmere baskabinetter. Hertil ville jeg i hvert ikke vælge en desideret subenhed, men en god basenhed som lyder bedre højere oppe. OG så ville jeg overveje én i hver side under frontsattelitterne.

Det er blot mine erfaringer, og ikke den endelige sandhed. Der går mange liter rom på vej til Rom...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 20 Maj 2013 at 12:11
Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig at bygge 2 subber (i alt fald på sigt), men stadig vil jeg lade dem fodre med .1 signalet fra 7.1.
Jeg vil gerne have dem ud og stå i hjørnerne foran og så har jeg en DSPeaker Antimode, som kan afhjælpe de værste problemer (i mine øre i det mindste! Wink)
 
Jeg vil sige følgende: Det skal prøves - åh ja, det skal prøves! Thumbs Up
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: friman
Date Posted: 20 Maj 2013 at 12:31
Selvfølgelig skal det da det.....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 20 Maj 2013 at 13:18
Så nu mangler "bare" 2 ganske vigtige ting for at det kan lykkes:
1 - Et sted at samle højttalerne
2 - en stue til at spille i Confused
 
Ja ja - håbet er lysegrønt og drømme er stadig gratis!
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Maj 2013 at 17:42
For dem der kunne være interesserede kommer her en opdatering.
Jeg har som nævnt før arbejdet lidt mere med designed på disse højttalere og nedenfor vil jeg vise det (foreløbigt) endelige resultat Wink
 
 
Højttaleren vil få en indre volume på lige omkring 10 liter i et lukket kabinet
 
H:B:D bliver 31x46x17 cm
 
I al ydmyghed kan jeg virkelig godt lide resultatet, men modtager gerne forslag til forandringer Thumbs Up
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: xion
Date Posted: 21 Maj 2013 at 19:39
spændende design :)

-------------
Talk nerdy to me.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 22 Maj 2013 at 09:04
Takker! Wink
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Jun 2013 at 17:58
Originally posted by felsby

Hvorfor ikke indbygning? Intet baffelstep.
Personligt kan jeg dårligt forenes med MTM, foretrækker langt 2½-vejs med mere jævnt udstrålingsmønster.
 
Hej
Nu falder jeg over denne kommentar og den fanger mig.
 
Jeg hat kigget en hel del på nettet i de seneste uger - og specielt i det store udland (USA) er de meget længere fremme med In-Wall end vi er her i Danmark.
Det er muligt at købe sig til In-Wall til næsten ingen penge - eller også mange penge, hvis det er det man ønsker!
 
Vil du mene at det er lettere at beregne et In-Wall system istedet for On-Wall? (hvis ellers jeg har muligheden selvfølgelig!) Thumbs Up
 
Kunne det være en fordel i det kommende setup at lave en "falsk" mur og der montere In-Wall?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Jun 2013 at 21:28
Originally posted by Svenskeren

For dem der kunne være interesserede kommer her en opdatering.
Jeg har som nævnt før arbejdet lidt mere med designed på disse højttalere og nedenfor vil jeg vise det (foreløbigt) endelige resultat Wink
 
 
Højttaleren vil få en indre volume på lige omkring 10 liter i et lukket kabinet
 
H:B:D bliver 31x46x17 cm
 
I al ydmyghed kan jeg virkelig godt lide resultatet, men modtager gerne forslag til forandringer Thumbs Up
 
Hilsner

Ser godt ud - meget flot.

Men hvorfor sætter du en ekstra baffel på? - det er da synd.

Det skal da bare bygges ind i. Når du laver den buet front, er det jo fint istedet for affræset kanter.


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Jun 2013 at 22:02
Originally posted by Svenskeren

Originally posted by felsby

Hvorfor ikke indbygning? Intet baffelstep.
Personligt kan jeg dårligt forenes med MTM, foretrækker langt 2½-vejs med mere jævnt udstrålingsmønster.
 
Hej
Nu falder jeg over denne kommentar og den fanger mig.
 
Jeg hat kigget en hel del på nettet i de seneste uger - og specielt i det store udland (USA) er de meget længere fremme med In-Wall end vi er her i Danmark.
Det er muligt at købe sig til In-Wall til næsten ingen penge - eller også mange penge, hvis det er det man ønsker!
 
Vil du mene at det er lettere at beregne et In-Wall system istedet for On-Wall? (hvis ellers jeg har muligheden selvfølgelig!) Thumbs Up
 
Kunne det være en fordel i det kommende setup at lave en "falsk" mur og der montere In-Wall?
 
Hilsner

Ja, en falsk mur ville absolut være en god ide. Noget af pladsen i den falske mur kunne også bruges til reoler, som så vil fremstå som indbygningsreoler. Sejt.

Intet baffelstep vil gøre filteret enklere og hele systemet mere effektivt.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 12 Jun 2013 at 07:56
Originally posted by felsby

Originally posted by Svenskeren

Originally posted by felsby

Hvorfor ikke indbygning? Intet baffelstep.
Personligt kan jeg dårligt forenes med MTM, foretrækker langt 2½-vejs med mere jævnt udstrålingsmønster.
 
Hej
Nu falder jeg over denne kommentar og den fanger mig.
 
Jeg hat kigget en hel del på nettet i de seneste uger - og specielt i det store udland (USA) er de meget længere fremme med In-Wall end vi er her i Danmark.
Det er muligt at købe sig til In-Wall til næsten ingen penge - eller også mange penge, hvis det er det man ønsker!
 
Vil du mene at det er lettere at beregne et In-Wall system istedet for On-Wall? (hvis ellers jeg har muligheden selvfølgelig!) Thumbs Up
 
Kunne det være en fordel i det kommende setup at lave en "falsk" mur og der montere In-Wall?
 
Hilsner

Ja, en falsk mur ville absolut være en god ide. Noget af pladsen i den falske mur kunne også bruges til reoler, som så vil fremstå som indbygningsreoler. Sejt.

Intet baffelstep vil gøre filteret enklere og hele systemet mere effektivt.
 
Det kunne bestemt være et spændende projekt at arbejde på. Nu skal vi lige finde et mere permanent sted at bo, men derefter må jeg til tegnebrættet (eller nu om dage er det jo en PC!)
 
Det må da også være muligt at bygge subber ind i den kunstige væg også?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: JAV
Date Posted: 22 Okt 2014 at 21:24
Er du kommet videre i projektet? 

-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 04 Jan 2015 at 11:29
Hej JAV - og andre

Jeg beklager det meget meget sene svar på denne tråd.

Jeg har aldrig fået bygget sidde højttalere og jeg kommer heller ikke til det

Der er forskellige årsager til det, men de vigtigste er følgende:

1 Jeg har stadig ikke noget stort rum at spille i (og det er heller ikke permanent der vi bor nu)
2 Jeg bliver mere og mere interesseret i at "lege" med PA inspirerede enheder - så som Eminence Beta 10 CX
3 Jeg vil gerne bygge noget igen (snart), men jeg må også indrømme at jeg ikke kommer til at have tilgang til den slags penge som andre - også her på siden - bruger på DIY højttalere.

Jeg læste på et tidspunkt her på siden at der var nogle stykker, så snakkede om at "gruppe-indkøbe" Eminence Beta 10 CX, men jeg har ikke kunne finde den tråd igen - og jeg ved ikke om det blev til noget?

I fremtiden drømmer jeg stadig om at bygge en kunstig væg og In-Wall surround system, men det bliver bare ikke lige med det samme.
Et alternativ kunne være On-Wall i nogle ret slanke kabinetter, så de ikke stikker for langt ud fra væggen.

Mange nytårshilsner til alle



-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com