Print Page | Close Window

SS 18W 8545 Classic

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet beregninger
Forum Discription: Her kan du stille spørgsmål omkring kabinetberegninger. Alt fra spørgsmål om betegnelser og metoder til alm. erfaringsudvekslen.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1201
Printed Date: 28 Mar 2024 at 12:56
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: SS 18W 8545 Classic
Posted By: friman
Subject: SS 18W 8545 Classic
Date Posted: 22 Apr 2013 at 14:59
Hey

Jeg har fået fat i sådan 4 stk. (takker Busk ;-), og skal lave en lille 3 vejs, hvor der kommer 2 stk. i hver højttaler til at klare bassen.

Hvad er folks erfaringer med refleks kontra lukket med disse enheder? Hvordan synes I at de lyder/yder bedst?

Forslag til kabinet- og evt. port-afstemning  er meget velkomne...:-)



-------------
Mvh.
Friman



Replies:
Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Apr 2013 at 15:15
Rigtig gode enheder, som jeg dog ikke mener kan spille egentlig dyb bas, dvs under ca 40hz.
Men resten af basområdet gør de virkelig godt - syntes jeg.
Jeg har kun brugt den lukket i ca 20-22 liter, hvor den så har et F3 ved ca 65hz - da det passer til mit setup(4-vejs).
Den er jo også blevet brugt til mellemtone i nogle projekter, så det undre jo egentlig ikke, at den ikke kan spille rigtig dybt.
Hvad vil du bruge af mellemtone og diskant?
Jeg tænker jo umiddelbart en SB 4" da 8545 jo rækker godt derop af.


Posted By: friman
Date Posted: 22 Apr 2013 at 15:31
@ Digi-thor

Jeg har 2 muligheder mht. mellemtone:

1.stk. 12M eller 2 stk. 15W i MTM i hver speaker. (begge typer fra Revelator serien)

Har endnu ikke besluttet dette. Jeg er klar over at 12M er en væsentlig bedre mellemtoneenhed end 15W. Dog er jeg MEGET glad for den måde mine MTM med 15W der spiller derhjemme nu, leverer hele det brede mellembånd på, og jeg tilskriver til dels MTM konstellationen for det.

Med andre ord, så ville jeg blive ked af at miste den intensitet og nærvær som hele mellemspektret bliver serveret på som er tilfældet nu, "blot" for at få en mere velopløst mellemtone med én 12M.

Jeg har testet hjemme i egen stue med samme elektronik mine egne MTM op imod min fars 2½ vejs med samme enheder (bortset fra han bruger en SB RDC29 diskant mod min SS9800), og det er Kappen der har lavet filter på begge modeller.
2½ vejsen er bedst i frekvens ekstremerne. Altså toppen er mere frigjort, samtidig med at bunden er væsentligt mere potent end mine. Dog er mine MTM af en helt anden karakter når det kommer til det brede mellemtoneområde. Det er langt mere fysisk, detaljeret og nærværende, og det vil jeg for alt i verden ikke miste!

EDIT: og nu vi er ved 2½ vejs, og snakker eksakt samme enheder, så spiller et sæt Neeper langt hen af vejen på samme måde som min fars, og får tæv på samme parameter af mine MTM.
Så jeg er lidt bange for at spillestilen, alt efter hvilken type man bruger (MTM / 2½), har endog MEGET at sige...

Er det noget jeg skal være bange for, eller er jeg helt galt på den hér....?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Apr 2013 at 16:34
Ska lige forstå dig ret, det lyder som om at du er glad for det du har, men ønsker lidt mere nedre bas - eller?
I så fald, ville jeg da lave et par eksperiementende kabinetter til 8545'erne, så du kan teste dem sammen med dine MTM'er, for at lytte om det giver dig det du mangler.



Posted By: bsm
Date Posted: 22 Apr 2013 at 18:12
Hejsa.

Jeg er slet ikke enig med Digital Thor. Giv dem omkring 24 liter portet. Så siger de i den grad noget under 40hz. Nu er f3 ikke det altafgørende for, hvorledes bassen opleves. Det er en fremragende enhed, som sammenlignet med andre af samme størrelse outperformer de fleste i bunden - på nær så lige scanspeaks egne revelator og illuminator serier. 




Posted By: friman
Date Posted: 22 Apr 2013 at 18:37
@ Digi-thor
Ja, det er noget i den retning jeg ønsker mig...;)
Jeg har hørt mine egne MTM med aktiv deling til seperate baskasser, og det intet mindre end imponerende som de performede!
Derfor ville jeg gerne gå 3 vejs...;)
Kabinetterne er givet på forhånd, og jeg har små 50L totalt at arbejde med, så der bliver ikke noget med testkabinetter. Mere herom i en kommende byggetråd...;)

@ bsm
24L lyder ikke af meget....
Er det totalt for begge enheder....????

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Apr 2013 at 22:07
@bsm
Helt fair - vi har vel blot forskellige forhold til bas. Jeg mener f.eks at der skal 10" eller derover, før jeg oplever det som god dyb bas - hvilket jo så bare er synd for mig, da det jo tit kræver en lidt dyrere løsning EmbarrassedLOL

@friman
Jeg er ikke sikker på at 50 liter er helt nok, hvis det skal være basrefleks efter alle kunstens regler. Det kan godt være at jeg husker forkert. Men jeg mener der skal ca dobbelt så meget volumen til, når der kommer port i - hvis det skal være rigtig godt. Men jeg ved det ikke med sikkerhed, da jeg ind til videre kun har leget med lukkede kabinetter og aktiv deling.
Men hvis du benytter aktiv deling, så kan der jo "trylles" lidt. Men var det aktive kun til test, eller er det i overvejelsesfasen til dette bassystem?


Posted By: friman
Date Posted: 23 Apr 2013 at 08:23
@ Digi thor
Den aktive deling blev prøvet af, da jeg havde min Lyngdorf RP1. Den er solgt for længe siden, og aktivt er derfor ikke i tankerne mht. dette projekt.

Jeg browsede lidt rundt igår, for at finde andre konstruktioner med 8545, og der faldt jeg over et par stykker som Troels Gravesen har lavet.
Han skriver at enheden af mange flittigt har været brugt i 15L portet med afstemning på 36-38Hz. Det skulle give F3 et sted midt i 40erne.
Selv bruger han den i 24L med samme afstemning.
Så noget kunne tyde på at de kommer til at fungere fint i mine kasser, hvor de vil få et sted mellem 35L og 40L for 2 pr. side. Det eksakte literforhold afhænger af om toppen bliver MTM eller med 12M og så en diskant...

Og mht. dybbas, så ved jeg godt at du er bidt af et galt orgel Hr. digi-thor....Big smile
For mig er det helt fint med en afstemning i 40erne. Det er voldsomt meget vigtigere for mig med en super impulsrespons fremfor egentlig subbas.
IMHO så er man næsten nødt til at gøre som dig (og snart Busken), for ikke at gå på kompromis, hvis bassen skal levere HELT ned i kælderen, SAMTIDIG med at man har super impulsrespons.
Jeg nøjes dog fint med mindre, og jeg har et temmelig stort rommgain nedefter, så langt de fleste højttalere opleves "mere voksne" hjemme i min stue, end så mange andre steder.

Faktisk er det ikke for at få mere bas (det er en sidegevinst), for jeg trives fint med hvad 15W leverer nu, men det er den kæmpe forskel på frigjorthed, ro og detaljering som kommer når 15W ikke også skal spille bas. (den oplevelse jeg skrev om tidligere med Lyngdorf RP1 og seperate basser).
Det er DET der er midt primære mål!


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 23 Apr 2013 at 22:12
hvis der sidder 2 enheder i 40L så vil det fungere fint. så kan man jo lege lidt med porttuningen



-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Busk
Date Posted: 24 Apr 2013 at 07:09
Originally posted by friman

Hey

Jeg har fået fat i sådan 4 stk. (takker Busk ;-), og skal lave en lille 3 vejs, hvor der kommer 2 stk. i hver højttaler til at klare bassen.

Hvad er folks erfaringer med refleks kontra lukket med disse enheder? Hvordan synes I at de lyder/yder bedst?

Forslag til kabinet- og evt. port-afstemning  er meget velkomne...:-)

Velbekommer Friman, det blev jo en dejlig bytte handel som sørger for at jeg får nogen mere potente og passende baghøjttalere til mit kommende hi-fi rum Tongue.

Nu har jeg leget en del med de enheder igennem de sidste 8år og ca. 15litter stykket har været mit valg med en porttuning på ca. 40hz. Så 30litter totalt og bruger du en ø66 port er det ca. 16-17cm den skal være lang. Så har du dejlige 20litter til overs til din MTM med lidt udluftning til bagsiden.

Og de der 12M kan jeg sagtens bruge i min kommende center Wink

Busken


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 24 Apr 2013 at 08:46
Hey Busken

Selv takker!

De 8545 passer jo så forbandet godt i mine kasser. Det er fedt...Thumbs Up

Jeg har tegnet kabinetterne op, og det vil komme til at passe fint med lidt over 30L til basserne og så resten til toppen (hvad det så ender med at blive Ermm).

Skulle det blive "genbrug" af min MTM, så kan du sagtens få lov til at overtage mine 12M.

Glæder mig til at komme igang...Big smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 24 Apr 2013 at 09:04
Så stemmer jeg for MTM Wink

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 24 Apr 2013 at 09:05
Hehe...

Ja, det kunne jeg varmt forestille mig....Big smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: bsm
Date Posted: 25 Apr 2013 at 17:55
Nej, det er til en enhed.

Mvh 


Posted By: bsm
Date Posted: 25 Apr 2013 at 18:04
Digital Thor: jeg er fuldstændig enig med dig i, at større enheder har bedre, fyldigere og mere kontant bas - også selv om de nødvendigvis ikke går dybere. Memvandring er meget mindre og forvrængning derfor ligeså. Men for 6,5" enheder er 8545 absolut helt ok - bedre end så meget andet.

Mvh


Posted By: friman
Date Posted: 25 Apr 2013 at 18:57
Originally posted by bsm

Nej, det er til en enhed.
Mvh 


Jeg har besluttet mig at sigte efter de 15L pr. enhed. Det bliver nok en anelse mere, men tæt på...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 25 Apr 2013 at 18:58
Takker alle for input....;)

-------------
Mvh.
Friman



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com