Print Page | Close Window

Rokys 3 vejs forberedelse hvilke SB Accoustics

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1196
Printed Date: 28 Mar 2024 at 15:30
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Rokys 3 vejs forberedelse hvilke SB Accoustics
Posted By: Roky
Subject: Rokys 3 vejs forberedelse hvilke SB Accoustics
Date Posted: 12 Apr 2013 at 20:04
Hej alle,

Efter at jeg har fået miniDSP og målemikron fra samme firma, er der nu mulighed for realisere nogle muligheder jeg har gået og tænkt på. Delefilter har været den primære hurdle.
 
Først og fremmest er jeg faktisk ret glad for mine SP95 (nu med aktiv drift og tweaker på det elektroniske delefilter, og er i gang med at forstå dets facetter)  http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm - http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm
Hold da helt fast der er styr på sagerne og hul igennem med aktiv drift ! Men jeg kunne godt tænke mig endnu mere bund og overskud ! og mere åbenhed i mellemtonen- og derfor tænker jeg at membranareal må være løsningen.
Jeg har forsøgt at spille på langs i mit rum, men så falder perspektivet i lydbilledet sammen. Hvis jeg spiller diagonalt, så falder bassen fra hinanden i sweetspot. Så nu spiller jeg, som før, på den korte led, som så giver det bedste kompromis. Og her er bassen ikke det bedste - dog ikke dårlig, men jeg kan høre at potentialet i 18W er større med en bedre placering. Her kommer de muligheder jeg ser som en løsning:


Jeg havde egentligt set mig lun på en åben baffel konstruktin og højeffektive enheder ala det her  http://www.troelsgravesen.dk/OBL11.htm - http://www.troelsgravesen.dk/OBL11.htm  pga. den skulle lyde rigtigt godt og dynamisk (jeg har ikke hørt en åben baffel endnu), MEN hvad jeg forstå så skal de have mindst 1 meter bagtil og det er altså lige presset på 17 kvm. Og bas under 40 Hz med høj effektivitet kræver vel + 100 liter volumen...

Den anden løsning er udbygning af SP95 med eks en god mellemtone. Tror dog ikke selv på at jeg lydmæssigt får så voldsomt meget ud af den her løsning. 

Den tredje løsning, som jeg også kan realisere rimeligt hurtigt, er en løsning med en evt modificering af et sæt 15.5 liter standerhøjttalere jeg byggede for 2 år siden. En ny udskiftelig baffel (så er det bare ærgerligt med de neodymmagneter jeg fræste ned bagfra i baflen til frontstofEmbarrassed) og så kan jeg prøve en XT25, som jeg har tænkt på længe, og evt nogle andre basser end 18W831. Dette skulle så suppleres med 2 "subs" placeret i rummet. Jeg har mulighed for at købe 2 stk 26W/4867T00 til en rigtig god brugtpris. Lav membranmasse, og rimeligt høj følsomhed, så de må give et godt punch? Har også tænkt på peerless sls 12 tommer. SB enheder er bestemt også en mulighed. 
Hvor langt nede kan jeg dele mellem stander og "sub". En 100 hz tone er 3,4 meter lang så i teorien skal "subben" vel være inden for den radius af standeren?

Her er den standerhøjttaler jeg har tænkt at bruge (det er ikke det rum de skal spille i):






Grunden til at jeg skriver "sub" er at jeg primært er interesseret i at have godt med overskud i området omkring, 40 hz og op. 
Jeg er bestemt IKKE ude efter brian bumle bas 18 hz -3dB. 

Jeg har mulighed for at korrigere alt ind.

Jeg hælder mest til den sidste løsning. Hvad synes i ?Big smile 

mvh


   







Replies:
Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Apr 2013 at 11:20
Jeg ville anbefale at du kigger på en mindre mellemtone. f.eks 4"'eren fra SB. Lav membranvægt giver en mere problemfri frekvensgang opefter, syntes jeg. Desuden er dens diameter mindre, hvilket skulle hjæpe, når delingen til diskanten skal tweakes ind - en mindre membran beamer simpelthen mindre = bedre spredning.
Hvis du vil have lidt skub i det nedre, så spiller en 18W efter min mening ikke reel dybbas. Bevares, den kan presses til at arbejde ganske meget, men det kommer aldrig i nærheden af en større og tungere membran. Hvilket også er derfor at jeg benytter 4 vejs opsætning, så jeg har stor membran til det dybe og 18W til mellembas, så området omkring 60 - 300 hz er dækket af en enhed med lidt membranareal, som samtidig er let nok til at få de mindre detaljer med. F.eks meget af den fylde, som giver liv til stemmer og f.eks strygerinstrumenter, har undertoner nede ved 200hz. Og her har de fleste mellemtoner i 4 og 5" størrelserne ikke megen energi. Du kan da godt få dem til at pumpe lidt ved disse frekvenser, men så mister de noget af deres "skønhed" ved de højere frekvenser, som netop er årsagen til at man valgte den mindre mellemtone til at begynde med.
Jeg vil vende den helt rundt og spørge mere til hvor meget plads du vil bruge på højttalerne, samt hvordan din opstilling er. Åben baffel bliver nemt noget skrammel, hvis du ikke har god lang afstand til din bagvæg, ca 1½ meter eller mere. Dette skyldes reflektioner, som kommer til at mudre lydbilledet sammen, som du måske kun halvhjertet kan dæmpe med god solid akustisk dæmpning på væggen bag højttaleren.
Dernæst er det vigtigt du lige specificere hvilken DSP du har, da antallet af udgange sætter begrænsningen på hvilke forslag vi kan lægge på bordet.
Hvad er dit budget og hvor meget må du genere dine naboer Wink


Posted By: Roky
Date Posted: 13 Apr 2013 at 23:43
Lyder til at åbenbaffel ikke er det optimale i mit rum !

Mit rum er ca 17 kvadratmeter. Her er en ca plantegning.



Højttalerne har ca 0.7 meter fra bagvæg til frontbaffel. Hvor højt jeg spiller? Nogle gange lidt over 90 dB. Mht til naboer så er der gensidig respekt, så det er ok at fyre den af en gang i mellem. Og sådan skal det også være !
Har dog oplevet at jeg spiller højere end ellers fordi det bliver ved med at lyde godtBig smile 
Jeg vil ikke have kæmpe køleskabs højttalere igen (Har haft IMF TLS80mkII). Det footprint mine SP95 og standerne har, passer mig meget godt. Ydermere vil et sæt semi subs på 60 liter være ca maks jeg vil have stående. Også i forhold til hvis jeg skulle flytte et andet sted hen. Jeg har været på besøg ved Ronnie herinde fra (troels G Jensen klon alike) og den er simpelthen for stor!. Desuden skal det nævnes, at jeg kun har mulighed for at bygge i sommerferien, og jeg vil ikke bruge 200 + timer den her sommer. Et sæt subs kan i hvert fald realiseres ret hurtigt! 

Her et mit setup: 


Budget. Omkring 3500 kr for enheder. Jeg vil hellere end gerne købe brugte højttalerenheder, og jeg er ikke mærkefreak.  Så vi er ikke ude i eton basser eller at der skal prøves dyre eksotiske enheder af Wink Omvendt så betyder det ikke noget for mig at bruge 500 + eller - hvis det er det kommer an på. Men så billigt og godt som muligtBig smile 18W8531 synes jeg i baggklogskabens lys var for dyr.

Idéen med 4 vejs lyder ikke dårlig, især det med at få godt med overskud fra 60-300 hz, men det er bare ikke realiserbar med et 5.1 input




Posted By: KimV
Date Posted: 14 Apr 2013 at 02:09
Nu kender jeg ikke de 18W8531, men har svært ved at forstå; at et par 18cm højttalere IKKE kan producere nok bas på 17 kvm. Har du prøvet at forandre / forbedre akustikken i rummet ?
Jeg spiller på et par Audiotechnology 18 cm enheder i 13,5 liter kabinet i et rum på 30 kvm, her jeg kunne godt ønske lidt mere basfylde. Hvis mine højttalere blev sat i et 17 kvm rum, tror jeg der ville være al det bas, jeg kunne ønske mig. Mine højttalere står 137 cm fra bagvæg og ca. 80 cm fra side-væggene
( jeg mangler ikke mellemtone ). 
Måske du vil have mere membran-areal, men husk at for store højttalere i forhold til rum- areal eller volume kan også give problemer.


 


-------------
mvh. Kim


Posted By: Roky
Date Posted: 14 Apr 2013 at 21:39
Hej Kim
Nej har ikke lavet noget decideret ved akustikken, men går dog om planer om at lave nogle dæmpefiduser i terræn bats, for at se hvor meget det giver. Det skal dog nævnes, at rummet ikke er specielt bart. Jeg har et stort uldtæppe på gulvet foran højttalere, tæppe som hænger bag ved sweetspot. Og så er der gips loft.

Bassen kravler rundt så den er i hjørnerne, i toppen af rummet(loftet) og ud i siden mellem skab og køkken. Det skal ikke forstås sådan at jeg ikke har noget bas, for det har jeg bestemt, og den er for det meste også dyb nok, jeg kunne bare godt tænke mig, at der rent faktisk er et fysisk hug og at de små 6.5 ikke skal gabe over så stort et frekvensområde.
 
Jeg har også tænkt på at det må have betydning for bassen at den er placeret så forholdsvist højt i rummet?  80 cm oppe hvor mit rum er 2.6 meter til loft.




Posted By: KimV
Date Posted: 15 Apr 2013 at 10:14
Det lyder ok med dæmpning af rummets flader, har du prøvet at flytte sweetspot eller højttalere tættere sammen, 5 cm kan have stor effekt på højttalernes lyd ( både i bas og mellemtone ).  Bassens placering i 80 cm højde, burde være godt for baslyden - men den kan være at du søger noget helt andet end dine HT kan levere ?
Hvis man er heldig med placering af lytteposition oh højttalere, kan man få højttalerne til at koble til rummet - det giver en suveræn lyd i basområdet.
En 18 cm kan levere kropsfornemmelse, men med 10" eller 12" er den fysisk på en helt anden måde.


-------------
mvh. Kim


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Apr 2013 at 21:24
Det giver lidt at flytte højttalere lidt sammen, men ikke alverden- Og jeg sidder heller ikke kun i sweetspot. 
Jeg søger en lyd som er mere frigjort og letflydende, hvis det giver mening? (jeg har i mente at der selvfølgelig er mere at hente i forhold til optimalt delefilter, selvom jeg tvivler på at få den helt i vinkel i forhold til hvad jeg ønsker). 
Jeg ved ikke hvor meget følsomhed har at sige når det er aktivt drift, men vi er immervæk nede omkring 85-86 dB. 

Et andet aspekt er følgelig at jeg synes det er sjovt at bygge selv/konstruere højttalere, men lyden skal følge med, ellers så gjorde jeg det ikke!

Vil et sæt 26W/4867T00 kunne give mig et godt hug i forhold til 18W ? Jeg kan få dem til et godt stykke under 2000 kr. 
Q 0.65 siger 60 liter i lukket kasse -3 dB på 39 Hz
Jeg tænker at dele ved 60 Hz måske højere? op til 300 Hz om muligt?. Hvor langt fra et sæt standere kan de stå og hvor højt kan jeg dele uden jeg kan høre at den ikke står samme sted?

Jeg er biased af at prøve den løsning, fordi den er meget fleksibel og ligetil, jeg vil bare ikke kaste mig ud i det, hvis ideen er noget skod og det ikke er tiden/pengene værdSmile


Posted By: KimV
Date Posted: 16 Apr 2013 at 09:36
Jeg kender ikke 26W/4867T00, men større membran-areal vil give bedre bas.

-------------
mvh. Kim


Posted By: Fasen
Date Posted: 16 Apr 2013 at 11:18
Jeg har haft 26W/4867T00 (1 pr kanal) i 60 ltr BR (10x40 cm port) og jeg manglede ikke bas. Dyb , kontrolleret og præcis bas. Min stue er 21 kvmt. Absolut en superfed basenhed som spiller rigtigt godt. Og den flytter langt mere luft end 18W (som jeg spillede med som bas/mellemtone da jeg havde 26W). 18W spiller godt, men der er grænser for hvor meget den kan flytte i området 20-50hz.
Prøvede kort 26W i lukket og det synes jeg ikke var helt så godt (i min stue) . Lød hurtigere presset i forhold til et portet kabinet.
 
Delte dem ved 70-80hz svjh. Blev trukket af Hypex DS 4.0 (1 pr kanal)
 
 


-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Apr 2013 at 17:29
Hej Fasen tak for input! Hvordan havde du 26W placeret i forhold til 18W og en diskant? Jeg har tænkt på om man kunne placere 26W kabinettet helt op til væggen, bagved standerhøjttalerne og måske lidt ud til siden, så de bliver hjørneagtig sub/bas, og så blot justere tidforsinkelse ind. 


Andre må meget gerne byde ind, kan se der er en del som kigger med Smile


Posted By: Fasen
Date Posted: 17 Apr 2013 at 07:56
Jeg havde dem traditionelt placeret dvs diskant, mellemtone, woofer i lige linje over hinanden. Har ikke erfaring med hjørnesubs som sådan, men man booster en del i bunden ved at placere dem i hjørnet.

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Stefan
Date Posted: 17 Apr 2013 at 17:58
Hej roky. 

Jeg ved at Troels Gravesens værksted er ret småt. Så du kan jo bare spørge ham om hvordan ob11 performer i små rum!


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Apr 2013 at 21:27
Hej Stefan

Jo  det er bestemt en mulighed. Må dog nok erkende at de er FOR store til mit rum. Især hvis de absolut skal have godt med plads bag sig. Og det har bestemt ikke noget gøre med WAF - Jeg skal jo også kunne bevæge mig rundtSmile


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Apr 2013 at 21:39
Er der nogle, som vil kommentere på ideen med ikke at en 26W stående samme sted som standerne, er det helt hen i vejretBig smile

Jeg kunne godt tænke mig at prøve 26W med akustisk ventil 60 liter. Synes godt nok det er svært at ramme perfekt afstemning med basrefleksConfused (bemærk jeg har ikke købt dem (brugt) endnu)

Og det er altså ikke fordi 18W er presset i bund, ved normale niveauer, på mine 17-20 kvadrameter, slet ikke! jeg ønsker blot mere af det hele. 


Posted By: Roky
Date Posted: 20 Maj 2013 at 15:46
Bassen bliver en 26W4867T00   http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4867t00.pdf - http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4867t00.pdf  i 60 Liter lukket/ventil som jeg har købt brugt.

Jeg er blevet anbefalet SB17NRXC35-8, fordi den skulle spille ala 18W, som jeg godt kan lide lyden fra, men måske med lidt bedre/åben mellemtone. Jeg skal også have diskant, hvor jeg også gerne vil prøve en SB accoustics. Jeg bruger lige nu en SS9500, som jeg synes ok godt om- selvom jeg godt kunne tænke mig at have mulighed for at dele lavere end 2500 Hz-for under der lyder den ikke godt. Men om jeg kommer til det i praksis, må der lyttesession til.
Her har jeg kig på SB29RDC-4, som jeg har læst meget godt om. Eller alternativt en SB26.
Jeg kommer så i tvivl om SB17NRXC35-8 er et bedre valg i fht. SB17NRXC35-4 - Som har nogle bedre parametre i 16L lukket kasse(ifølge speakerbuilder pro) Eller jeg skal over i SB17MFC-4 som måske passer bedre til 26W mht til følsomhed. Hvad vil I foreslå som et godt match?
mvh


Posted By: Roky
Date Posted: 22 Maj 2013 at 11:05
Bump


Posted By: felsby
Date Posted: 23 Maj 2013 at 13:22
til en 3-vejs kan du bruge en mellemtone med 2-3dB lavere nominel følsomhed end bassen. Se fx  http://www.troelsgravesen.dk/Jensen.htm - http://www.troelsgravesen.dk/Jensen.htm


Posted By: Roky
Date Posted: 24 Maj 2013 at 23:51
Tak for svar. 

Jeg er blevet anbefalet Mellemtone SB17MFC-4 og Diskant SB26STAC. Med 26W revelator som bas, er der praksis for et rigtigt vellydende system. Så er spørgsmålet om jeg kan få det til at spille godt. Mellemtonen har en lille smule højere følsomhed, men mon ikke det går i praksis.



Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Maj 2013 at 00:01
26w bas, og en sb acoustics mellemtone, hmmmmmm det ligner noget jeg har hørt for nyligt.... hmmm wilson audio....*host*

det KAN spille for dælen

jeg er ellers blevet noget glad for min D3004/660000


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 28 Maj 2013 at 00:09
Ond teaser i eksamenstid Tongue

De AirCirc ser lækre ud, men prisen pr stk er jo nærmest hvad alle 4 SB enheder koster...




Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 28 Maj 2013 at 06:17
Det er da korrekt, men den er dælme også lækker, de kommer til tider på brugt markedet til halv pris, lav evt et søge annonce.

Aircircle den er da pæn men er magen til den anden i alt andet end forplade

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2013 at 01:38
Hej alle

Så er jeg kommet i gang med at tegne lidt i sketchup. Kabinettet bliver omkring 60 Liter lukket - og med akustisk ventil (undtaget hvis helt lukket lyder bedre). Desuden så bliver det med sidevendt bas, jeg håber på at det bliver godt sådan


indre dimensioner er 68*39*26 (H*D*B) = 69 L
Afstivning trukket fra ca 64,5 Liter 
Den side med 26W bliver 2*22mm mdf
andre ydre sider 22mm mdf
Afstivning 16 mm mdf


Endeligt kabinet bliver en smule mindre, for at få mindre fodaftryk.

De vertikale afstivere er på 10 cm, undtaget den ud for enheden (15 cm) - for at den kan få luft bagud. Nederst tænker jeg et par rundstokke som afstivere.
Er der noget jeg bør gøre anderledes- Jeg tænker måske et par rundstokke fra bagbaffel til vertikal afstiver ud fra enheden. Eller er det helt overkill, det jeg har gang ?


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2013 at 22:59

Så kom jeg lidt videre med tegningen.
Endeligt indre mål er 68*39*24 (H*D*B)
Med afstivninger trukket fra, ender jeg på ca. 59 Liter og  Fb på ca 39 Hz ifølge speakerbuilder pro. Så de kommer til at spille rigeligt dybt når roomgain er lagt til.

Min tanke om montering, er at jeg fræser den ene 22 MDF plade helt igennem, og så skruer 26W fast i den yderste 22mm MDF plade. Mon den er stiv nok til at kunne holde den alene?



Posted By: Frost
Date Posted: 15 Sep 2013 at 09:08
Hvordan går det med projektet? Er du kommet videre?
Mvh


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Sep 2013 at 10:58
Hej Frost, tak for interessen- Min tråd er fartsat her:  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1241&title=roky-3vejs-med-scanspeak-og-sb-enheder - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1241&title=roky-3vejs-med-scanspeak-og-sb-enheder

hilsen



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com