Print Page | Close Window

Hvad byder det nye år på for jer?

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1088
Printed Date: 18 Apr 2024 at 18:31
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Hvad byder det nye år på for jer?
Posted By: ronnie rasmussen
Subject: Hvad byder det nye år på for jer?
Date Posted: 21 Dec 2012 at 17:40
Hvad går i og pønser på at lave i det nye år?

JEG skal have lavet færdig kabinet til mit projekt, det har jeg lovet konen, nu har hun levet med grimme MDF kasser i 3 år....


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy



Replies:
Posted By: felsby
Date Posted: 21 Dec 2012 at 19:37
Jeg skal tage mig sammen til at få lavet den 18W gulvhøjttaler. Den bliver med top og sider i birkekrydsfiner og front og bag i matlakeret sort MDF.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 21 Dec 2012 at 20:26
lyder spændende



-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 21 Dec 2012 at 22:21
Jeg skal igang med at lave kabinet til mine avalon klon. Glæder mig til at komme igang. Endvidere har jeg lovet at bygge et nyt akvarieskab til svigermekaniken.Smile

-------------
Mvh Martin


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 21 Dec 2012 at 22:22
jeg håber PÆNT meget på at jeg får den overfræser i julegave jeg har ønsket mig

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 21 Dec 2012 at 22:54
ja sådan en overfræser er ikke nem at undværre Smile hvorfor en har du ønsket?

-------------
Mvh Martin


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 21 Dec 2012 at 23:40
bosch pof 1200. ville egentlig have 1400 med det justering i toppen, men der kan jeg selv lave, det gider jeg ikke give 1000kr for godt og vel



-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 22 Dec 2012 at 08:11
Originally posted by ronnie rasmussen

bosch pof 1200. ville egentlig have 1400 med det justering i toppen, men der kan jeg selv lave, det gider jeg ikke give 1000kr for godt og vel



Jeg har også POF 1200, og er super glad for min. men det kræver man har et godt skydelære da det ellers kan være svært at stille dybden præcis.


-------------
Mvh Martin


Posted By: JAV
Date Posted: 22 Dec 2012 at 15:42
En tålmodig kone du har dig der.
Har tegnet et open-baffle projekt til en kollega. Håber Rabu snart får basserne hjem.


-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Dec 2012 at 18:03
tålmodig?? Man får ikke megen stilethæl for 1200kr!


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Dec 2012 at 18:04
og kan vi læse om det open-baffle projekt? Hvilke basser? Hvor bred? De øvrige enheder??


Posted By: JAV
Date Posted: 22 Dec 2012 at 20:53

Ja da.
En kollega bad mig om at designe hans TV/hifi setup, da vores smag mht. indretning og design er stortset ens.

Stuen er ret stor, og er ikke 'lukket'. Højttalerne skulle være dominerende og flotte at kigge på, og lyden skulle være "overbevisende".
Selvom hans hjem akustisk set er et vidunder i forhold til mange andre, har hans forgangne udstyr ikke være 100% tilfredstillende.
 
Vi vendte og drejede sagerne, og valget blev som sagt åbn-baffle - hørte nogle aktive OB'er tidligere på året, og der blev jeg begejstret.
Vi har overvejet miniDSP til basserne og alm. analog filtre til tweeter og mid, men vi har stortset blevet enige om aktiv deling med GS.

Basserne er ikke besluttet helt endnu. Vi har gået ud fra SB34NRXL75-8, men pågrund dens lave Qt, køber vi først en hjem tester den. Øvrige enheder bliver Satori, men et datablad på mid/bassen vil være dejligt ;)

Bafflen er 122 x 43cm. Ifølge simuleringer måler tweeteren fint (self ikke optimalt).
 
Uden at skulle hijacke tråden, må I gerne komme med invendinger :)

 



-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 22 Dec 2012 at 20:59

..og et billede.



-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Dec 2012 at 21:01
Flotte! 


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Dec 2012 at 21:09
De er faktisk rigtige fede!


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 22 Dec 2012 at 21:24
helt super da

hvordan laver du de enheders med kegle og det hele??????


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 23 Dec 2012 at 08:06
Hej alle sammen
I det nye år håber jeg bare at komme til at lave et eller andet! Sleepy
Det kribler i fingrene.
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: JAV
Date Posted: 23 Dec 2012 at 11:03
Jo tak :) 
Ronnie, jeg tegner i Rhino. 

-------------


Posted By: Fasen
Date Posted: 23 Dec 2012 at 15:52
For mit vedkommende har jeg 4 projektor kørende/i opstart/i støbeskeen.

1: Lodde filtre til de surround/center højttalere som Simon (ham den lange) lige har lavet filtre til. Stumper er indkøbt, mangler bare tiden..

2: Lave et ripol kabinet til mine Peerleess 15" SLS'er.

Nr 3 er dog ikke en højttaler men stadig diy:

3: Samle monoblokke med Hypex UCD400HG og SMPS400.

4: Spartle og male alle mine kabinetter til sommer. Lidt træt af at se på rå MDF.

Så der er lidt at se til Smile


-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Dec 2012 at 16:36
1: skal igang med at bygge mit Ref projekt.
2: skal igang med at bygge 50m2 hi-fi rum og Biograf.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 23 Dec 2012 at 21:31
Originally posted by Busk

2: skal igang med at bygge 50m2 hi-fi rum og Biograf.
Busk!
 
Lad mig komme med et venligt råd. Nu har jeg jo set at du har 2 drenge (har selv 3 Ouch). Du skal aldrig lave et musik rum som kan have interesse for andre LOL. Og slet ikke et hvor der er et TV! Du får aldrig lov til at have det for dig selv...
 
Glædelig jul til dig og familien.
 
Mvh.
Senilix.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 23 Dec 2012 at 23:28
JAV: Dit flotte design skriger vist på to af disse per side http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/12-sb34nrxl75-8/ - http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/12-sb34nrxl75-8/ Tongue - og så en go' 6½ tommer til mellemtone 


Posted By: Busk
Date Posted: 24 Dec 2012 at 11:08
Bare rolig: ungerne har deres egen PS3 ved fjernsynet i stuen og hver deres anlæg, så far skal nok få sin bio for sig selv.

Alle enhederne er købt ind til ref projektet.
2stk Mundorf amt1908C
4stk Scanspeak 12M
4stk Scanspeak 22w
8stk Scanspeak 26w

Centerhøjttaleren er basserne på plads til: 4stk scanspeak 22w. Så mangler der 2stk scanspeak 12m og 1stk Mundorf 1908c.
Om centeren så også bliver aktiv, det vil tiden vise.

Rummet er jeg ved at designe, så skal der bare knokles.


16" i hjørnerne er et gammel levn. ved ikke om jeg gør det når det kommer til stykket.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 24 Dec 2012 at 11:23
Jeg skal ha lavet mine små kasser færdig til alrummet, og så regner jeg med at påbegynde en "ref-udgave" af de mtm jeg har i stuen. Nye kabinetter i lamineret x-finer som de små, og så bliver ss9800 formentlig byttet ud med en ss berylium...

Det kniber dog voldsomt med tid, og det er s.... Irriterende!!!! Men der kommer jo nok en dag hvor det lader sig gøre...;o)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: felsby
Date Posted: 24 Dec 2012 at 14:59
Busk, hvis du har chancen for at bygge et helt rum op fra starten, hvorfor så ikke komme helt ud over baffelstep problemerne og bygge sidesystemerne ind i bagvæggen, i stedet for fritstående? Du vinder 6dB følsomhed under 400Hz, og kan få rummet til at fremstå meget "renere". Art Ludwig har lavet noget i den stil, mend desværre ikke ladet væggene gå helt til loft:

http://www.silcom.com/~aludwig/My_Music_Room.htm%20 - http://www.silcom.com/~aludwig/My_Music_Room.htm


Posted By: Busk
Date Posted: 24 Dec 2012 at 15:07
Sidesystemerne kommer ind i vægene, men baghøjttalerne kan ikke som det er  nu, de vægge kan jeg ikke gøre så meget ved grundet de rum der er bagved. Det ene rum er et helt nyt badeværelse fra grunden af. Men ellers kommer alt indbygget på nær fronterne som skal bruges til stereo.
Men nu må vi se, det kan være jeg kan være kreativ, men det kommer hen af vejen. skal lige gennemtænke løsningen, da det måske godt kan lade sig gøre.
Tegn ingen er gammel, men det er grundtanken.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Dec 2012 at 11:45
Så fik jeg en overfræser, fantastisk, så skal der købes træ efter nytår

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 25 Dec 2012 at 12:21
Tillykke med den Clap

-------------
Mvh Martin


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Dec 2012 at 12:56
@ Ronnie; jeg har selv en Bosch POF 1200 AE - en fin overfræser.

Ang. det nye år, så står den for mit vedkommende på anskaffelse af en Makita dyksav (m. føringsskinne naturligvis). Den skal i første omgang bruges i forbindelse med mit kommende selvbyggerprojekt. Det er længe siden, jeg har bygget til mig selv - og mine Sonus faber Cremona har nu fundet et nyt godt hjem hos en hollandsk Sonus faber entusiast, så nu er det bare med at komme i gang (dvs. engang til foråret).

Jeg er hermed tilbage på forum - men yder ingen support via PM.


-------------


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 27 Dec 2012 at 15:54
velkommen tilbage ulle....

bliver spændende at se hvad du får strikket sammen


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Dec 2012 at 19:36
Tak...

Kabinettet er designet og enhederne er valgt (ja altså, mellemtonerne skal lige bygges - og så er der noget med en waveguide). En stor højttaler som kommer til at gå ned til ca. 40 Hz Wink

...og så i 100% baltisk birkefinér.


-------------


Posted By: Morten3460
Date Posted: 27 Dec 2012 at 20:10
Nu skal man jo være forsigtig med for store planer - ellers kommer de bare igen næste år.

Jeg håber jeg får fineret 1 sæt af 2 mulige - lille gulv model og en reol - begge er test/øvelses højtalere. Så jeg skulle gerne få lidt finerings øvelse.

Ellers skal jeg samle et sæt Jensen Accu - baseret på Troels Gravesen opskrift. Men ville gerne lige prøve finer først. Hvis det ikke bliver godt bliver de med birke finer yderst - gerne med rillerne på tværs.

- morten


Posted By: Larsen
Date Posted: 28 Dec 2012 at 11:14
Originally posted by USXX

Tak...

Kabinettet er designet og enhederne er valgt (ja altså, mellemtonerne skal lige bygges - og så er der noget med en waveguide). En stor højttaler som kommer til at gå ned til ca. 40 Hz Wink

...og så i 100% baltisk birkefinér.
 
Lyder spændende er det noget du vil dele med os her på speakerbuilder.Smile
 
I begyndelsen af det nye år skal jeg have implementeret Satori tweeteren i mit trevejs system, der har 6" Satori som mellemtone og 2 stk. SB29NRX75-6 i et lukket kabinet på, så vidt jeg husker lige omkring 100 Liter. Wink


-------------
Altid på vej...


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Dec 2012 at 12:12
@ Larsen; det er første generation af en PA/hifi hybrid - 15" PA bas, en mellemtone af passende størrelse og en softdome i waveguide.

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 28 Dec 2012 at 13:07
Jeg skal have bygget mine åben-baffel-bas-tårne færdige.


De kommer til at bestå af to sektioner med hver fire 10" Scanspeak enheder i hver side.
Det vil sige ialt 16 enheder på hver 330 cm^2. Så de bliver MEGET større end Busk's...



Posted By: USXX
Date Posted: 28 Dec 2012 at 13:29
Thumbs Up

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 28 Dec 2012 at 13:33
til begge...!

Og velkommen retur til Ulrik. Nu håber jeg ik du snyder os for et projekt igen, men får tid til at gøre det færdigt....;o)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 28 Dec 2012 at 13:34
Originally posted by ham_den_lange

Jeg skal have bygget mine åben-baffel-bas-tårne færdige.
De kommer til at bestå af to sektioner med hver fire 10" Scanspeak enheder i hver side.
Det vil sige ialt 16 enheder på hver 330 cm^2. Så de bliver MEGET større end Busk's...


Jeg fornemmer en kold krig under opsejling...;o)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Fasen
Date Posted: 28 Dec 2012 at 13:42
16stk 10" er slet ikke nok Wacko Fed cd-spille :-)  Har du fået nyt musik/tv møbel.?

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: USXX
Date Posted: 02 Jan 2013 at 16:12
Originally posted by friman

til begge...!

Og velkommen retur til Ulrik. Nu håber jeg ik du snyder os for et projekt igen, men får tid til at gøre det færdigt....;o)

Hvilket projekt har jeg da snydt jer for indtil nu? Confused


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 02 Jan 2013 at 16:15
Originally posted by USXX


Originally posted by friman

til begge...!

Og velkommen retur til Ulrik. Nu håber jeg ik du snyder os for et projekt igen, men får tid til at gøre det færdigt....;o)

Hvilket projekt har jeg da snydt jer for indtil nu? Confused


Noget i stil med det du beskriver nu...

PA enheder og x-finer eller noget i den stil skrev du om inden du holdt pause....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2013 at 11:43
Her er en simpel sketch-up (visse detaljer og tekniske løsninger er udeladt - træet får et andet udseende). Jeg opretter ikke en tråd til projektet, men lidt opdatering skal I nok få undervejs. Jeg begynder først at bygge engang i april. Bassen er 15" (så er størrelsesforholdet på plads).






-------------


Posted By: friman
Date Posted: 10 Jan 2013 at 11:48
En luksus-Cerwin-Vega......Thumbs Up

Ej, pjat til side. Ser rigtig spændende ud Ulrik!

Bliver det SB/Satori enheder?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2013 at 12:01
Det er nemlig en rigtig højttaler - ikke sådan noget pjank Wink

Bassen er en 15" PA woofer fra SB (men ikke fra SBA serien) - muligvis med lidt ekstra masse på membranen. Mellemtonen skulle gerne ende med at blive en Satori 7½" (den findes p.t. kun som prototype) - i nødstilfælde må jeg bruge en modificeret SB17/Satori 6½" (men størrelsen er lige i underkanten, synes jeg). Diskanten bliver baseret på SB26 - og får en waveguide.


-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 10 Jan 2013 at 12:23
Fedt USXX du er kommet igang med dit projekt igen. Den PA 15" her den ikke meget stift ophængt til Hifi? Jeg har søgt en del efter 15" med meget lav moving mass og lav FS. Der er ikke mange.


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2013 at 13:08
Ophænget er relativt stift, men ikke meget stift - det er en 15" woofer (ikke en 15" mid/woofer, som også er meget anvendt). 

Enheden her har desuden ret lav Rms i forhold til mange andre 15" PA enheder. Den har en resonansfrekvens (før tilspilning) på ca. 35 Hz, hvilket er rigtig fint. Den færdige højttaler kommer (under simulerede/lyddøde forhold) til at gå ned til ca. 40 Hz, hvilket er rigelig dybt til en almindelig stue - og den flytter jo stadig mere luft ved 30 Hz end en hifi-højttaler, der simuleret går ned til 25 Hz. Det er det, folk ofte glemmer - det er membranareal, der sparker røv. Desuden er der intet almindeligt musik (vi ser her bort fra film, mærkelig elektronisk musik samt det store orgel), der indeholder information af nogen betydning under 35 Hz.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2013 at 13:11
...og som sagt; afh. af hvilket Qts, den ender med efter tilspilning, vil jeg lægge lidt masse på membranen.

-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 10 Jan 2013 at 13:40
Hvad er grunden til at du ikke lægger projetet ud til offentlig skue?
Michael


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2013 at 13:46
@Michael; er det da ikke det, jeg gør?



-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 10 Jan 2013 at 13:49
Så misforstod jeg det du skrev længere oppe. "Jeg opretter ikke en tråd til projektet" unsdskyld.
Michael 


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2013 at 14:11
Jeg opretter heller ikke en tråd til projektet, for det gider jeg ikke bruge tid på (andre prioriteter) - men som sagt skal der nok komme lidt opdateringer undervejs ved større milepæle (og ja, så kunne jeg lige så godt oprette i tråd undet Mit DIY-projekt - men det gør jeg ikke).

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 10 Jan 2013 at 15:56
Hvilken waveguide vil du bruge ?
 
 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2013 at 15:59
Den bliver lavet til formålet - tilpasset enheden, så jeg får den ønskede spredningskarakteristik.

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 10 Jan 2013 at 16:39
Hvilket software bruger du til simulering ?

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Jan 2013 at 18:30
Til simulering af diskant med waveguiden bruger jeg COMSOL MultiPhysics (m. akustikmodul)

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 10 Jan 2013 at 20:20
Oki doki, det må jeg få kigget igennem engang :]

-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com