Print Page | Close Window

Skole-projekt hjælp søges

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1079
Printed Date: 29 Mar 2024 at 03:18
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Skole-projekt hjælp søges
Posted By: Anderson
Subject: Skole-projekt hjælp søges
Date Posted: 03 Dec 2012 at 11:34
Hejsa folkens.

Jeg er i gang med uddannelse som teknisk designer, og har besluttet mig for at designe en højtaler i mit grundforløbsprojekt. I den forbindelse har jeg brug for lidt hjælp, da jeg er nybegynder på området. Jeg mener at have hørt/læst et sted, at man med aktiv deling kan korrigere lidt for forkert kabinet volumen. Er det rigtigt, og hvor går grænsen hvis det er?

Håber på lidt hjælp fra jer kloge mennesker Tongue



Replies:
Posted By: Guests
Date Posted: 03 Dec 2012 at 12:53
Man kan i meget høj grad kompensere for manglende kabinetvolumen.

Grænsen for hvor meget man kan tillade sig at gøre det bunder grundlæggende i hvor meget ekstra forvrængning man kan acceptere vs hvor højt og dybt man vil spille.

Det er et svært kompromis fordi at der er meget psykoakustik blandet ind i det. Det forholder sig nemlig ikke specielt intuitivt når man kigger man ulineariteter, forvrængningskomponenter og deres betydning for lydkvaliteten. Faktisk kan forstærkere med en forvrængning THD på 0.01% være tydeligt skadeligt for lydkvaliteten i lyttetests hvor basenheder kan have op i mod THD på 10% uden at det kan høres i lyttetests. 

Det bunder grundlæggende i hvordan vores øre/hjerne fungerer og at THD er et utroligt dårligt mål for lydkvalitet. Earl Geddes og flere har lavet undersøgelser som beviser at THD har en negativ korrelation med lydkvaliteten... Det er utroligt at det stadig er en industristandard. Han har da også et bud på hvordan man så måler forvrængnings betydning for lydkvaliteten. Men det er vist uden for dit scope.


Posted By: Anderson
Date Posted: 03 Dec 2012 at 14:10
Super, det var jo lige det svar jeg havde håbet på Smile

Men gælder det så kun for bas, eller også for mellemtone?

PS. Ser lige om jeg kan linke til lidt billeder på et tidspunkt Big smile


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 03 Dec 2012 at 14:46
Det er mest i bassen at man godt kan lide at "snyde" lidt, da det er den som fylder mest og kræver det største volumen. Til f.eks en mellemtone er det typisk nemmere at give den de liter som den spiller bedst i.
Som jeg har forstået det, så er det også nemmere at høre forvrængning jo længere op i frekvens du kommer. Og det er bedst at lave et ordenligt design, frem for at justere sig ud af det med aktive filre - Selvom Kappen har evigt ret i at psykoakustik kan drille rigtig meget, dvs du f.eks godt kan lave nogle tekniske work-arounds, som teknisk er skidt, men som i mange tilfælde ikke vil opdages af lytteren


Posted By: JH
Date Posted: 03 Dec 2012 at 20:36
Hej Anderson,

Hvilket design har du helt præcis i tankerne...

Jeg har rodet en del med Linux og Media Player Daemon på det sidste, og kan sagtens forestille mig forskellige praktiske og kommercielle løsninger pga af Linux og MPD som vil være interessant som afslutningopgave for en teknisk Designer.

Sådan en MPD Linux box kan fjernstyres med IPad, IPhone, Android telefoner, omdanne surround lydkort til elektronisk delefilter, udføre frekvensgang korrektion, digital rum correction osv...

Jeg vil gerne starte en tråd om MPD og Linux, Hvis du eller måske andre på dette Forum er interesserede..


Hilsen JH


Posted By: Guests
Date Posted: 03 Dec 2012 at 22:24
Originally posted by JH

Hej Anderson,

Hvilket design har du helt præcis i tankerne...

Jeg har rodet en del med Linux og Media Player Daemon på det sidste, og kan sagtens forestille mig forskellige praktiske og kommercielle løsninger pga af Linux og MPD som vil være interessant som afslutningopgave for en teknisk Designer.

Sådan en MPD Linux box kan fjernstyres med IPad, IPhone, Android telefoner, omdanne surround lydkort til elektronisk delefilter, udføre frekvensgang korrektion, digital rum correction osv...

Jeg vil gerne starte en tråd om MPD og Linux, Hvis du eller måske andre på dette Forum er interesserede..


Hilsen JH


Jeg synes det lyder spændende. Hvilke muligheder er der for at køre FIR filtre med egne filterkoefficienter (impulseresponse)?


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 03 Dec 2012 at 22:38
Har pt en gammel T42 kørende med Linux, MPD og Hiface 2. Det bliver fjernstyret fra den Bærbar som jeg arbejder fra med Gnome client. Det virker meget stabilt, spiller perfekt, samt giver et godt overblik over musikken.

Arbejder pt på at få en Raspberry Pi op at køre, med linux, så jeg kan lave en endnu mindre FLAC-afspiller.


Posted By: Anderson
Date Posted: 04 Dec 2012 at 08:34
Originally posted by JH

Hej Anderson,

Hvilket design har du helt præcis i tankerne...

Jeg har rodet en del med Linux og Media Player Daemon på det sidste, og kan sagtens forestille mig forskellige praktiske og kommercielle løsninger pga af Linux og MPD som vil være interessant som afslutningopgave for en teknisk Designer.

Sådan en MPD Linux box kan fjernstyres med IPad, IPhone, Android telefoner, omdanne surround lydkort til elektronisk delefilter, udføre frekvensgang korrektion, digital rum correction osv...

Jeg vil gerne starte en tråd om MPD og Linux, Hvis du eller måske andre på dette Forum er interesserede..


Hilsen JH

Hej JH.

Det bliver en tre vejs basreflex med 2 stk 10" basser i hver. Jeg ved ikke helt hvor meget jeg kan nå at gå i detaljer den aktive deling, men det lyder meget interessant, så kom endelig med nogen mere viden Big smile


Posted By: Anderson
Date Posted: 04 Dec 2012 at 09:29
Hmm, nu havde jeg ligge fundet et design som jeg fandt tiltalende, men havde ikke lige overvejet placering af diskant. Hvor vigtigt er det at diskanten sidder i ørehøjde, efter jeres mening? Jeg har jo set at der på Dynaudio Consequence er placeret en diskant nederst, så det må jo kunne lade sig gøre.

PS. Lige nu sidder diskanten cirka 70 cm over jorden, og nu overvejer jeg en fod på 20 cm, for at få det op i ørehøjde (planen var i første omgang justerbare spen!ses..).


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 04 Dec 2012 at 10:52
Originally posted by Anderson

Hmm, nu havde jeg ligge fundet et design som jeg fandt tiltalende, men havde ikke lige overvejet placering af diskant. Hvor vigtigt er det at diskanten sidder i ørehøjde, efter jeres mening? Jeg har jo set at der på Dynaudio Consequence er placeret en diskant nederst, så det må jo kunne lade sig gøre.

PS. Lige nu sidder diskanten cirka 70 cm over jorden, og nu overvejer jeg en fod på 20 cm, for at få det op i ørehøjde (planen var i første omgang justerbare spen!ses..).


Dynaudio har gang i noget andet, som du nok ikke skal kaste dig ud i første omgang.
Jeg ville holde mig til det grundlæggende.

1. Placer diskanten så afstanden til top, venstre og højre alle er forskellige afstande. Det øger chancen betragteligt for at opnå en mere jævn frekvensgang.

2. Mellemtone har bedre af at få et lidt for stort kammer, frem for et lidt for lille. også gerne så dybt, som muligt, da det forsinker lyden mest muligt, før den reflektere tilbage og "stråler" tilbage igennem membranen, som et forsinket signal af det oprindelige. Jo mere forsinket jo bedre, da det ødelægger den direkte lyd mindst muligt.
Det større og dybere kammer, hjælper også til at "fange" den bagudrettede lyd bedre i dæmpematerialet, så mindst muligt "stråler" tilbage.

3. Afstanden imellem diskant og mellemtonen må helst ikke overstige bølgelængden på den frekvens, hvorved du vil dele imellem dem.
Dvs. deling ved 3Khz giver 346/3000=0,115m=11,5cm imellem center af diskant og center af mellemtonen.
Læs mere her:
http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/driver%20offset%20calculator.html - http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/driver%20offset%20calculator.html

4. Man måler normalt imellem diskant og mellemtonen, så jeg vil mene du skal sigte på samme måde når du lytter. Så derfor skal du sidder i din lytteposition og kigge på et punkt imellem diskant og mellemtonen.

5. Bassen kan du nemt placere under mellemtonen, ikke fordi den behøver, da bølgelængden er så lang i dette område at du nemt kan placere den op til 20-30 cm væk fra mellemtonen, uden at miste sammenhængen i lydbilledet. Fordelen ved at placere bassen højt, er at reducere reflektioner fra gulvet, så du igen får en mere "ren" lydproduktion.
Placer til gengæld porten i bunden, da denne kobler bedre til rummet på denne måde, samt kun udsender de laveste frekvenser og derfor ikke har de samme problemer med reflektioner og den direkte lyd.

Der er mange punkter, men tag endelig ikke mine ord for 100% gode vare. Undersøg selv mine påstande, det hjælper på forståelsen til dit projekt. Og giv tid til at andre kan nå at rette eller bekræfte mig på dette forum. Det kan måske blive nødvendigt  Embarrassed

Noget jeg dog har lært efter en del eksamner og skoleprojekter, er at det er vigtigt at du afgrænser dit projekt og følger din plan herefter. Der er nemlig materiale til en doktorafhandling derude. Så derfor ville jeg hellere lave et mere simpelt projekt, som er gennemført, uden løse ender, frem for at slå et for stort brød op.


Posted By: Anderson
Date Posted: 04 Dec 2012 at 11:27
Så har jeg lige uploadet en mini video på youtube. Så kan i se min idé og komme med kritik Smile

Det er en meget kort video af en "inventor-skitse", så det er kun det udvendige i skal kikke på Wink

http://youtu.be/mBclTV4GLMo - http://youtu.be/mBclTV4GLMo


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 04 Dec 2012 at 11:41
tættere på diskanten med de 2 mellemtoner Wink

jo højere oppe frekvensområdet du vil dele imellem 2 enheder, jo tættet skal de være, for at få dem til at lyde som "en".

Ret så komplekst kabinet design du har gang i der - ikke for at tage modet fra dig, men det kræver lidt ekstra, at få sådan et design realiseret.



Posted By: Anderson
Date Posted: 04 Dec 2012 at 12:04
Har lige en nødløsnings-skitse i fald det andet design bliver skudt i sænk Embarrassed

http://youtu.be/SQFeLZgjFic - http://youtu.be/SQFeLZgjFic

Men jeg er selv CNC-operatør og har 2 brødre der er industriteknikere, så selve fremstillingen skulle med lidt god vilje kunne lade sig gøre Smile


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 04 Dec 2012 at 13:15
Hvor mange liter er der til rådighed for bas- og mellemtoneenheden i det sidste design?


Posted By: Anderson
Date Posted: 04 Dec 2012 at 13:22
Originally posted by ham_den_lange

Hvor mange liter er der til rådighed for bas- og mellemtoneenheden i det sidste design?

Jeg er stadig i skitse fasen, så der er ikke regnet på det endnu. Men jeg er rimeligt hurtig til at tegne, så havde regnet med at tilpasse undervejs Smile


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 04 Dec 2012 at 13:33
Du har vel gjort dig nogle tanker mht. størrelsen. Er det et køleskab eller en skotøjsæske du vil have?
Og har du et budget for projektet.
Det er lettere at hjælpe dig, hvis vi har lidt flere informationer. Smile


Posted By: Anderson
Date Posted: 04 Dec 2012 at 14:04
Det skal være en forholdsvis stor højtaler, og jeg vil gerne gi bassen så meget plads som anbefalet, uden at det ødelægger mine design idéer. Det var også derfor det første spørgsmål lød på muligheder med aktiv delefilter.

Og da jeg regner med at bliver et lidt langvarigt projekt (og små-dyrt), har jeg ikke lagt noget budget. Så kan jeg nå at spare op undervejs Wink


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 04 Dec 2012 at 14:32
Okay, så det vi snakker om er en stor 3-vejs med en 12" eller to 10" og aktiv deling.
Jeg vil dog anbefale dig, kun at dele aktivt imellem bas og mellemtone.




Posted By: Digital_thor
Date Posted: 04 Dec 2012 at 14:41
Originally posted by ham_den_lange

Okay, så det vi snakker om er en stor 3-vejs med en 12" eller to 10" og aktiv deling.
Jeg vil dog anbefale dig, kun at dele aktivt imellem bas og mellemtone.




Vil dog mene at det er lidt vigtigere at der styr på valget af enheder, delefrekvenser, samt kabinetkonstruktion. Om der deles aktivt eller passivt er mere et spørgsmål om man er villig til at bruge penge på en kvalitets DSP, som kan levere en støjsvag og bred nok vifte af muligheder for deling og equalisering.

Men vi kan godt blive enig om at det er i basområdet at det nemmest at opnå en forbedring med aktiv deling, da det er meget nemmere at styre room-modes på denne måde.


Posted By: Mik112
Date Posted: 04 Dec 2012 at 16:34
Personligt ville jeg gå efter enheder der med høj sandsynlighed kan spille sammen som punkt 1 og derefter designe kabinetter. Det giver en langt større frihed i kabinet-design-fasen.
At stå med flot designede kabinetter, og derefter finde enheder der kan integreres deri er en langt sværere opgave som udgangspunkt.


Posted By: JH
Date Posted: 04 Dec 2012 at 18:52
Hej,

Jeg opretter en MPD tråd.Skal lige vudere hvor under Forum den skal placeres.


/JH


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 04 Dec 2012 at 19:04
Originally posted by JH

Hej,

Jeg opretter en MPD tråd.Skal lige vudere hvor under Forum den skal placeres.


/JH


Hvis det kommer til at handle en del om FIR filtre. så er det vel fint nok at gøre det i delefilter gruppen


Posted By: Anderson
Date Posted: 06 Dec 2012 at 09:47
Efter en lille skadespause er jeg tilbage igen Smile (skulle lige fat i en stegepande der kun lige var kommet ud af ovnen Stern Smile)

Men vil gerne lige takke for de gode og saglige svar. Clap
 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com