Print Page | Close Window

Vifa 8"+Stereolab horn

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1074
Printed Date: 29 Mar 2024 at 10:36
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
Posted By: Hylle
Subject: Vifa 8"+Stereolab horn
Date Posted: 28 Nov 2012 at 19:17
Så nu har jeg endelig fået taget tilløb til at vise et projekt frem. Jeg har ikke mulighed for at lave det store træarbejde der hjemme, men lidt samling af udskåret træ i baggangen bliver det da til.

projektet bliver et sæt refleks kabinetter i birkefineer med en 8" Vifa bas, samme type som bruges i de gamle Snell type E og J. Det er en ret følsom 93-94 dB enhed i 4 ohm. Med en meget livlig spillestil, den arbejder rigtig godt opad i frekvens så den er oplagt til 2 vejs.

Toppen bliver et stereolab horn med en 1" compressiondriver på, det blev en B&C type.

Jeg er kommet lidt sent igang med at vise projektet så det ene kabinet er færdigt, jeg mangler at lave filter og en holder til at holde hornet på plads oven på kabinettet med.
I bunden af højttaleren bliver der en åbning så man kan få filteret ind og ud den vej, bunden bliver så lukket af med en sort MDF plade/sokkel.





Replies:
Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Nov 2012 at 19:18




Posted By: felsby
Date Posted: 28 Nov 2012 at 21:33
Hurra - horn! Herligt at se et alternativt design.
Jeg kendte ikke det stereolab horn - hvor langt kan det arbejde ned i frekvens?



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 28 Nov 2012 at 21:50
Sejt med et ordenligt båthorn - det giver en god kontrast til det ellers fine, men firkantede kabinet


Posted By: vincent.
Date Posted: 29 Nov 2012 at 00:10
Der ligger også en stille drenge drøm om at bygge noget 2 vejs med 15" i bunde og et rundt tratrix horn der kan gå ned 1il 250 hz loaded med noget coax 2" bms driver..


Posted By: vincent.
Date Posted: 29 Nov 2012 at 00:10
men meget nydeligt projekt.. hvordan performer horne?


Posted By: Hylle
Date Posted: 29 Nov 2012 at 19:58
Jeg synes også det kunne være sjovt at lave et båt-horn, det er noget jeg ikke har prøvet så meget indtil nu, hvis vi ser bort fra PA. Hornet betegnes som et 400Hz tractrix horn, det er ca 29-30cm diameter munding.
Jeg er noget tilbageholdende med at trække hornene så langt ned som man ser andre på nettet gør, jeg har desværre ikke hørt det.  Jeg mener ikke man skal presse driverne med for meget lavfrekvens. jeg vil prøve at ramme en filter frekvens mellem 2000Hz hvis det vil arbejde sammen der. Driveren har en noget "nasty" impedance response under 2000hz.
Jeg aner ikke hvordan det lyder endnu, jeg har ikke fået taget mig sammen til at lave filter endnu, måske ender det med først at blive i juleferien.
Driveren er i øvrigt en B&C DE25-8.


Posted By: felsby
Date Posted: 29 Nov 2012 at 20:48
Du presser ikke driveren med lavfrekvens, hvis hornet arbejder ved den pågældende frekvens. Gør hornet det, påtrykker den driveren en stor akustisk modstand, der skåner driveren. Et så stort horn mener jeg bestemt kan arbejde ned til ihvertfald 1200Hz og måske lavere.


Posted By: Hylle
Date Posted: 29 Nov 2012 at 22:20
Vi får at se hvor langt ned der kan deles, jeg vil prøve lidt forskelligt. 



Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 30 Nov 2012 at 08:50
Det ser spændende ud.
Skal den trækkes af den rørforstærker, du købte af mig?


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Nov 2012 at 09:30
Ja, den skal trækkes af "vores" rørforstærker. Den er jeg bare blevet så glad for, jeg kan ikke se mig selv gå tilbage til transistor grej igen.
Jeg er jo også igang med, at bygge mit eget rør trin med 6V6 udgangs rør. Håber den bliver færdig hen over vinteren.
 
Måske du vil være med til at lege lidt med filter til de her horn højttalere, jeg skal jo også ud og høre dine horn, snarest!


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 30 Nov 2012 at 10:14
Du siger bare til, når der kan sluttes strøm til dine, så kommer jeg forbi med mine horn.
Dem vil jeg også gerne høre på rør...


Posted By: felsby
Date Posted: 30 Nov 2012 at 10:23
har den langes horn været omtalt her på SB? Link til billeder ønskes! (sorry OT)


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 30 Nov 2012 at 10:29
Jeg må med skam meddele, at det ikke er et (mit eget) selvbygger projekt.
Jeg faldt over et sæt Coral beta 8 hvor der fulgte et sæt bagladede horn kabinetter med til en god pris.
Kabinetterne ligner lort og enhederne heller ikke i perfekt stand, men de spiller fantastisk.


Posted By: felsby
Date Posted: 30 Nov 2012 at 11:13
Ny tråd om dem, hdl, please.
Hylle, har du lavet støttefoden til driveren?


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Nov 2012 at 11:57
Nej, jeg har desværre ikke fået lavet foden endnu, måske bliver det først efter de første filter forsøg, når jeg har fundet ud af hvor langt hornet skal stå tilbage på kassen så fasen bliver bedst.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 30 Nov 2012 at 12:00

Hylle, de ser fede ud, dem glæder jeg mig til at høre - måske ved samme lejlighed som Langes Coral Wink.

Træarbejdet er lykkedes rigtig godt - beskeden jysk sprogbrug. Har du givet basserne lidt mere volumen end Snell J'erne?... og hvordan har du valgt diskanten, en du havde eller har du hørt den før?


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 30 Nov 2012 at 12:01
Vi er nød til arrangere et selvbygger træf!!!


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Nov 2012 at 18:41
Ja vi bruge tage os sammen og få lavet en eller anden form for DIY arrangement. 

Snell bruger den bas både i type J og E. Mine kasser har et volume omkring 52L, det er et sted midt imellem de to Snell typer. Det giver en både dyb, men stadig ret god impulsmæssig afstemning. Snell E´eren som har endnu større kabinet volume, kan godt blive lidt "Boomy" og ukontrolleret i bassen, så jeg har begrænset volumet noget.



Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Dec 2012 at 19:18
BKNielsen, jeg glemte at svare dig på diskant spørgsmålet. Jeg har ikke hørt driveren før jeg købte den. Det var ud fra andres omtaler på nettet. Earl Geddes bruger den bl.a. Så var den til at få fat i. Den er uden metal membran og det er et plus for mig. Jeg har også studeret databladet til enheden, og ud fra  målingerne af impedansen ser ud til den har færre resonancer en de fleste compressiondrivere.


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Dec 2012 at 19:27
Så har mit mono bas kabinet fået en tvilling. Træ arbejdet er færdigt, og kabinetterne olieret. Så kan jeg komme igang med at lave filter.
Jeg har fået laser skåret en holder til hornene i rustfri stål på mit arbejde. Kun en enkelt som en prøve indtil vidre, inden vi laver to færdige. Den er kun lavet i 1,5mm plade og det er for lidt, Hornet med driver er tungt, så holderen kan stå og sveje frem og tilbage hvis man rør den. Samtidig vil jeg også have hornet en cm op. Så lidt korrektioner er nødvendigt på de endelige holdere.






Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Dec 2012 at 19:45
Vifa bassen har en følsomhed på omkring 94 dB i 4 ohm, men hornet har lidt mere en ca 20 dB højere følsomhed. For at undgå og dæmpe alt signalet med modstande, vil jeg prøve at bruge et par Lundahl impedans transformer, på compressiondriveren, som jeg har liggende. 
De omsætter impedansen til en højere og "prisen" er så at følsomheden falder, lige præcis hvad jeg har brug for.

Jeg har også tænkt mig, at parallel koble driveren med en meget lille modstand som skal lægge impedansen ned på de resonante impedans peaks på driverens impedans kurve, trafoen sørger for det ender med en spiselig impedance selv for små forstærkere.

Jeg skal lige prøve og lege lidt med, hvordan de skal kobles. De er udviklet til et svensk firma som ville lave en stort langt lavimpedans´et bånd til PA formål, så trafoen kan overføre 300W i diskant området med lav forvrængning. Det er noget overkill til mit formål !!




Posted By: felsby
Date Posted: 15 Dec 2012 at 20:32
God ide med den transformer!


Posted By: Guests
Date Posted: 15 Dec 2012 at 22:02
Originally posted by Hylle

Vifa bassen har en følsomhed på omkring 94 dB i 4 ohm, men hornet har lidt mere en ca 20 dB højere følsomhed. For at undgå og dæmpe alt signalet med modstande, vil jeg prøve at bruge et par Lundahl impedans transformer, på compressiondriveren, som jeg har liggende. 
De omsætter impedansen til en højere og "prisen" er så at følsomheden falder, lige præcis hvad jeg har brug for.

Jeg har også tænkt mig, at parallel koble driveren med en meget lille modstand som skal lægge impedansen ned på de resonante impedans peaks på driverens impedans kurve, trafoen sørger for det ender med en spiselig impedance selv for små forstærkere.

Jeg skal lige prøve og lege lidt med, hvordan de skal kobles. De er udviklet til et svensk firma som ville lave en stort langt lavimpedans´et bånd til PA formål, så trafoen kan overføre 300W i diskant området med lav forvrængning. Det er noget overkill til mit formål !!



Så vidt jeg kan se er kernen lavet af jernplader? I så fald har jeg svært ved at tro at den er udviklet til audioformål og at den skulle have lav forvrængning.

Man kan også se på højspændingsisoleringen at den er lavet med overspændingssikring. Det ligner altså mere noget der hører hjemme i en strømforsyning til 50Hz. Har du prøvet at måle dens ulineære karakteristik?


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Dec 2012 at 23:08
Nej, jeg har ikke målt forvrængning på den, men jeg har ingen grund til at betvivle Per Lundahl.


Posted By: Hylle
Date Posted: 22 Dec 2012 at 19:52
Så fik jeg lavet de to Horn holdere i kraftig 3mm rustfri stål på arbejde (Tak Søren!) Den ender nok med at blive malet sorte så de matcher hornene.






Posted By: Hylle
Date Posted: 22 Dec 2012 at 20:04
Jeg er så småt kommet igang med at lave filter, og får prøvet lidt af. Jeg brugt et par timer på det idag, med Clio og LSPCAD. Jeg håbede på at kunne lave et enkelt filter, faktisk har jeg noget nu som summere overraskende fin (ikke perfekt), med kun 1. orden på begge enheder og enhederne i samme polaritet. Så bruger jeg impedans trafoen, den kan ikke helt sæke niveauet nok, så jeg har 2,2 ohm + 6,8 ohm i serie med trafoen.
Alt i alt for at få noget lyd på, og det spiller fornuftig til en start. Utrolig sort baggrund ingen ting som klinger skarpt, subjektiv lav forvrængning. Bassen går dybt, men mangler lidt punch, jeg skal have afstemt portrøret.
Delefrekvensen ligger på 1,7Khz, min tvivl om hornet/driveren kunne række længere ned i frekvens er vist ubegrundet, så jeg vil prøve at se om jeg kan sænke delefrekvensen. 

(Beklager de dårlige billeder/lysforhold) men masse højttalere i stuen nu, (Ham Den Langes, Coral Beta 8 horn står også i stuen!) og to delefilter boards :




Posted By: Hylle
Date Posted: 22 Dec 2012 at 20:05
Her lige et skud af delefilter board. Det er lækket at have noget man kan arbejde hurtigt på, så man ikke skal til at lodde heletiden for at prøve noget af :





Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 22 Dec 2012 at 20:43
hylle din møg**** sådan et vil jeg også have

totalt fede 2 vejs du har fået smækket sammen der


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Hylle
Date Posted: 23 Dec 2012 at 09:54
Tak Ronnie. Når man har fået taget sig sammen og fået lavet sådan et forsøgs bræt, så er man en glad mand bagefter. Det hjælper utrolig meget i de efterfølgende projekter.

De sorte to vejs kasser du ser med 18W/4531G00 og D2905/97000 er bygget og trimmet igennem 8 år! Horn 2 vejs´en har stadig langt op til dem i homogenitet og timing.
Det er jo godt nok der er noget at arbejde med....  :-)


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 23 Dec 2012 at 19:31
giver du et lyt efter nytår måske?

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: bknielsen
Date Posted: 23 Dec 2012 at 23:33
Hylle, de er super super flotte Clap. Glæder mig til at høre dem når du får trimmet lidt Wink.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 23 Dec 2012 at 23:38
Har du nogen fornemmelse af ca. hvor phase centeret ligger på sådan en horn bandit?


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Dec 2012 at 10:34
Jeg giver helt sikkert en lytter efter nytår, det er jo en meget bred formulering, så det kan jeg vist godt love... :-)
Jeg vil bare gerne have delefilteret mere på plads inden. Jeg fjerner impedans trafoen igen, jeg tror den er en "prop" i systemet, men så er det da prøvet. Jeg mangler detaljer og luft i toppen lige nu. Jeg vil også prøve at sænke dele frekvensen.

Ham Den Lange og jeg roddede lidt med fase mellem horn og bas, og efter lidt forsøg, gik det op for os, hvad vi kunne have sagt os selv inden vi startede. Som i andre tilfælde, skal spolerne i enhederne være på en lodret akse, men det betyder hornet vil rage 20-30 cm ud foran kassen!! Så jeg har valgt at rykke hornet tilbage så det ikke "skygger" for basmellemtonen, og samtidig ser det en del kønnere ude! 
Mit hurtige filter forsøg, viste at 1 ordens filter faktisk kan få enhederne nogenlunde i fase, så jeg tror det kan komme til at virke rigtig fint uden alt for avanceret filter.



Posted By: friman
Date Posted: 24 Dec 2012 at 11:29
Ser dælme super ud Hylle....!

Har du en tråd/billeder/beskrivelse af dine stander højttalere...?

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Dec 2012 at 12:21
Hej Friman. Nej jeg har godt nok ikke en tråd om "de små sorte" for de er lavet over de sidste 8 år, pillet lidt i filteret hen over tid, og lidt mere!! Man bliver vel aldrig færdig.... Nu er jeg er rigtig meget tilfreds med resultatet. En af min kammy´er har Klonet dem, han havde B&W Nautilus 803 før....


Posted By: friman
Date Posted: 24 Dec 2012 at 14:12
Med de enheder ka det da næsten oz kun blive bedre, og især hvis der blevet kælet for filteret...;o)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Dec 2012 at 11:25
Det ser spændende ud - jeg er klar på en lytter,  når du mener, den er ved at være der.

-------------


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 30 Dec 2012 at 14:08
jeg er dælme også frisk, ser spændende ud.

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Jan 2013 at 13:15
Jeg arbejder ikke så meget på det lige nu, så det vare nok lidt, jeg har lidt forskellige filter konfigurationer som jeg vil prøve af. Jeg skal nok vende tilbage når jeg er klar.

Hornet er ikke uden farvninger, så det gælder om at snyde øret til ikke, at høre det. men der er så meget andet det kan, rum aftegning er fantastisk, jeg har kun hørt en gang får så meget dybde i lydebilledet, og så er den meget smooth, så man kan hurtigt komme til at spille for højt!

Jeg synes horn/compressiondriver er noget tricky, at lave passiv filter til, både frekvens/impedance korrektioner og filter afrulninger skal man have til, at arbejde sammen, måske er jeg bare ikke den "hurtigste knallert på havnen".... 



Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Jan 2013 at 13:16
Efter at have roddet med det lidt, så får man jo en masse ideer, så jeg drømmer lidt om, at lave min egen compressiondriver med horn til, men det bliver nok ikke før der er 4 weekender i en uge....


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Jan 2013 at 16:49
Hey,

Tilbyder SI system en enhed der kan vægte dit delay? LOL
Det ser super fedt ud. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 10 Jan 2013 at 21:36
Tak for det Syncroniq, jeg vil også gerne rose dig for dette fine forum du har fået op at stå, det virker til der er flere og flere som opdager det. 





Posted By: Hylle
Date Posted: 10 Jan 2013 at 21:47
Jeg har været underdrejet i projektet i nogle dage, da jeg fik et underligt problem at horn/compressiondriver fik et kraftig "sug-out" omkring 3500Hz når signal niveauet ind, var meget lavt!

Jeg troede det var et mærkeligt måle problem, men efter, at have målt den anden højttalere, så var der ingen problemer, med den.

Jeg skilte den første enhed ad uden egentlig, at finde noget, jeg kørte et stykke papier rundt i magnet gabet, faktisk er gabet ikke specielt snævert på enhederne.
Jeg samlede enhed og horn igen, men ØV Jeg havde fået polariseret enheden forkert, der er ingen ting som sikre dette, nå men den er jo også italiensk..... Men de er trods alt ikke begyndere....
Frekvensgangen havde nu også fået et par mærkelige pukler. Jeg skilte den ad igen og vendte mellempladen 180grader, så polariteten blev rigtig igen.
Efter den nye afprøvning er både polaritet og frekvens ok igen! Også ved lave niveauer. Faktisk måler de utrolig ens begge horn/compressiondrivere. Fedt!

De er jo lavet til hård PA brug, men de er åbenbart lidt følsomme alligevel.



Posted By: Hylle
Date Posted: 27 Jan 2013 at 16:31
Nu har jeg endelig fået lavet filteret 98% færdigt, jeg går stadig og skifter lidt mellem den ene og den anden dæmpe modstand og lidt forskellige port rørs afsteminger. Men jeg er faktisk færdig. Filteret er ikke bygget ind endnu.
Felsby fik ret hornet/driverne arbejder fint nedad i frekvens og dele frekvensen havnede på 1200Hz. 1 orden på driveren og 2. orden på wooferen, og samme polaritet på enhederne. 

Det spiller ret så forrygende! masser af detaljer og rumlighed, 3D fornemmelse, faktisk har jeg aldrig haft noget som har kunnet dette. 
Bassen går vildt dybt! og timer fint.
Nu er ingenting jo perfekt, jeg har arbejdet en del med en lille hårdhed på specielt kvinde sang stemmer når der bliver sunget rigtig igennem, ikke mindst når der skete meget andet i lydbilledet, som forvrængede guitarer eller en blæser sektion går amok. 
 Jeg er tilfreds med resultatet nu, jeg kan ikke gøre det bedre!

Det viste sig blandt andet, at driven og den trafo jeg bruger kom til, at resonere med hinanden, første da jeg fik koblet en modstand i serie mellem de to kom den naturlighed jeg manglede på stemmerne frem. Den sidste justering var en serie sugekreds på driver filteret, som jeg ellers aldrig bruger, men i dette tilfælde synes jeg det lytte mæssig var det bedste valg.

Den første gæst har været og lyttet og han blev meget imponeret, han turde i alt fald ikke sige andet :-) 

Det er i alt fald ikke det sidste med horn/waveguid jeg har lavet! Jeg har lige byttet mig til nogle 15" basser med gode parameter, de har vel egentlig fortjent et ordentlig båthorn, at spille sammen med. 
Jeg har hørt andre på forumet rodder med B&C compressiondriver, jeg er spændt på om det er noget vi får lov at følge her.....

En uge mere, så skal de nok være helt på plads! Og dem der har ønsket at høre dem, er meget velkommen til at lægge vejen forbi.



Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 27 Jan 2013 at 16:51
det lyder dælme fint. jeg gad godt have et lyt en dag ved kommen lejlighed, måske jeg kunne kigge forbi sammen med H.D.L

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Guests
Date Posted: 27 Jan 2013 at 16:56
Ja det er lidt af en udfordring at få sådan en waveguide integreret ordentligt med passive filtre. Specielt fordi at delefrekvensen ofte ligger i nærheden af compressionsdriverens lidt sjove impedansforløb, dertil kommer udfordringen med den enorme mængde excess fase oven i. Man skal virkelig tænke system igennem før man går igang med det, ellers kan det være umuligt at få det til at fungere i filteret efterfølgende. Det er bestemt ikke det samme som at lave  en højttaler med std hifi enheder der alle har flotte impedansforløb og ens directivity index.

Jeg kan vist godt afsløre at jeg også er igang med et system med multiple subs samt satori 6.5" + compressiondriver/waveguide i en 2 vejs stander. Alt sammen delt med "håndlavet" FIR filtre og krydret med nogle adaptive filtre i bassen (tilpasser sig som en funktion af signal og tid).


Posted By: Hylle
Date Posted: 27 Jan 2013 at 19:02
Hej Kappen.
Det var selvfølgelig dig jeg har hørt om dine spændende simuleringer på waveguids. Jeg glæder mig til at høre mere om det. jeg vil gerne høre din implementering af B&C driveren.

Ronnie, du siger bare til hvis i kommer til Herning.


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Jan 2013 at 19:27
Hylle; jeg kigger forbi i nærmeste fremtid - glæder mig til et lyt.

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 27 Jan 2013 at 23:23
Originally posted by Hylle

Hej Kappen.
Det var selvfølgelig dig jeg har hørt om dine spændende simuleringer på waveguids. Jeg glæder mig til at høre mere om det. jeg vil gerne høre din implementering af B&C driveren.

Ronnie, du siger bare til hvis i kommer til Herning.

Ja for at det ikke skal være løgn så er jeg også igang med nogle ordentlige svin på 42cm (waveguides) som skal spille sammen med en 12" woofer. Det er jeg ekstremt spændt på. Sådan et system kræver selvfølgelig også nøje tilpassede "håndlavede" FIR filtre - jeg har skrevet et ret avanceret program til at simulere den slags, det inkluderer estimeret powerresponse, directivity index, frekvensresponse i en valgt vinkel eller som midlet cirkeludsnit samt fuld polærresponse i et waterfall plot. Det er et lidt genialt værktøj, da det giver en en overblik over de ting som rigtig betyder noget for lydkvaliteten og en mulighed for at fitte enhederne sammen igennem frekvens/fase karakteristikker som ikke er mulige med passive filtre. Selvfølgelig incl en god modellering af impulsresponsen for enhederne - Det er netop på dette punkt hvor jeg mener de nuværende FIR/IRR filtre fejler, de kan nemlig ikke kende forskel på om ujævnheder i en frekvensresponse kommer af resonanser eller interferens effekter (herunder diffraktioner) og det giver ikke mening at korrigere digitalt for interferens, hverken akustik eller matematisk. Desuden er inteferens slet ikke hørbart på samme måde som en resonans (man skal faktisk lave en resonans i filteret for at "fjerne" interferens).


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Jan 2013 at 08:46
@kappen; god pointe med resonans kontra interferens - det er netop de forbandede resonanser der er så hørbare.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 28 Jan 2013 at 09:13
Godt at den er ved at være dér. Det er altså et fedt og lidt atypisk DIY projekt....Wink

Hvis ikke det var for at der var så satans langt fra djævleøen ville jeg også gerne have lagt ører til dem.


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Fasen
Date Posted: 28 Jan 2013 at 11:27
@ Kappen
 
Lyder som et spændende projekt, hvilken 12" er der tale om.? (og undskyld for off-topic Wink)


-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Jan 2013 at 12:01
friman, så kunne vi jo håbe der bliver et diy træf engang, hvor jeg kan have dem med. Nu må vi se, der er allerede en som ønsker at købe dem....


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Jan 2013 at 12:46
Jeg skal lige høre dem, inden du sælger dem Smile

-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Jan 2013 at 13:34
ja ja! Jeg sælger dem ikke den første måned eller to, jeg skal også lige have lidt glæde af dem! Det er en af mine kammerater som er interesseret, han må vente :-) Jeg skal også lige have taget mig sammen til at lodde filteret sammen og have lavet finish på holderen til hornet, det går ikke så stærkt.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 28 Jan 2013 at 19:57
Hylle, fedt at du har fået et godt resultat ud af det. Tillykke med dem! Jeg vil også gerne høre dem og kigger lige i kalenderen vedr. lytteaudiens, inden de udbydes til salg :-)

Der er jo ingen, der siger, at vi ikke kan lave et sommertræf også, altså ud over julefrokosten. Det behøver ikke at være størrer slået op, end vi kan magte det år for år.

Har du lyst til at dele filteret og evt. en måling her på forum? Det er spændende at se, hvordan det endte med at se ud, det der virkede.


Posted By: Hylle
Date Posted: 29 Jan 2013 at 09:11
Jeg har fået lyttet en del på dem de sidste par aftenener. De har mange fine kvaliteter vildt detaljeret, luft omkring tingen, meget dynamisk og homogene, men der også et men, for flotte indpilninger er fantstiske og dårlige indspilninger bliver der i altfald ikke pyntet på de bliver udstillet.
 
Jeg har ikke lige fået målt på højttalerene igen efter de sidste lytte trim, måske kunne det også være sjovt at få nogle kommentarter først fra dem som høre dem. De måler nu elles ok. Jeg får det nok gjort lige pludselig....
 


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2013 at 09:20
Så lyder det jo som om, du er på helt rette vej...



-------------


Posted By: Fasen
Date Posted: 29 Jan 2013 at 10:37
@Hylle
Oplever det samme med mine højttalere. Gode optagelser får hårene til at rejse sig på armene og dårlige, ja der tror jeg sku at der er noget der er defekt Pinch

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: felsby
Date Posted: 29 Jan 2013 at 20:06
Jeg hørte Dinah Washington på en JBL Paragon. De koniske mellemtonehorn var fantastiske. Hvis du rammer noget i den retning, bliver det spændende! 


Posted By: Hylle
Date Posted: 02 Feb 2013 at 19:57
idag fandt jeg faktisk en væsentlig forbedring, det pågående i stemme området som jeg har klaget over, er meget bedre nu. Jeg troede fejlagtig, at den transformator jeg bruger til at dæmpe meget af diskant signalet til hornet, skulle have lov at være galvanisk adskilt fra bas/filter/forstærker, men selv om det måler fint med clio måle systemet, så vil det være noget andet med dynamiske signaler på. Så trafoen skal selvfølgelig også kobles til stel på sekundær siden. Ellers vil bas og diskant have forskellige potentialer at arbejde ud fra.

Jeg skal lige have købt en kvalitets spole med lav modstand til bassen, og måske prøvet at montere en ekstra magnet på basserne, så er den vist også ved at være der, men det har jeg jo skrevet før....


Posted By: friman
Date Posted: 03 Feb 2013 at 09:01


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: bknielsen
Date Posted: 21 Feb 2013 at 22:18
Så har jeg været forbi Hylle og hørt hornene. Jeg må sige, at jeg har endnu ikke hørt en højtaler med så meget hul igennem og perspektiv samtidigt.

Deres stærke side er klart de supermange detaljer og så højde perspektivet, de har også et rigtig godt dybdeperspektiv, men højden og detaljerne er det man først lægger mærke til i forhold til en tranditionel dynamisk højtaler (naturligvis af dem jeg har hørt).

Kvindevokaler er fantastiske på hornene, Lisa Ekdahl m.fl.

Eneste ankepunkter: Jeg havde en CD med, med en mandlig sanger hvor der sker en masse på én gang (Dave Matthews på et live nummer "Gravedigger"). Han blev lidt væk i forhold til instrumenterne (bl.a. sammenlignet med mine AKG 701 dæmpet 4 dB i toppen via min forforstærker). Samt, på enkelte skiver er hornene en anelse pågående, men det er jo altid en balancegang med en højtaler, der har så meget hul igennem. Hylle har lavet nogle (mono) forsøg med bedre kondensatorer i diskantfilteret, og han mener måske, han kan tage lidt af skarpheden den vej. Det bliver spændende at se......jeg mener høre.

Selv i deres nuværende udgave spiller de super super godt, og der står klart horn på min diy liste - på et tidspunkt.


Posted By: friman
Date Posted: 22 Feb 2013 at 08:41
Nice....Thumbs Up

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Hylle
Date Posted: 22 Feb 2013 at 23:04
Tak for anmeldelsen BKNielsen. Vi er meget enige om, hvordan højttalerne spiller, utrolig detaljeret og med fantastisk perspektiv, faktisk bliver dybde perspektivet endnu bedre hvis man sidder en halv til en hel meter længere tilbage i forhold til en ligebenet trekant , hvor  jeg har dem nu, men jeg har ikke lyst til at møblere om!
Højttaleren har utrolig meget hul igennem, så mindre pæne optagelser bliver man gjort opmærksom på. Men ud over det, tilføre hornet også noget mindre pænt som jeg har arbejdet med at skjule, ved at sænke området omkring 7-9 KHz, med en sugekreds, det gør man ofre den sidste detalje på de bedste indspilninger mod at det bliver nemmere, at spille de mere pågående indspilninger. Det er et trade off jeg har valgt.
Derfor vil man på 2 ud af 100 CD´er opleve vokalen måske står lige en anelse tilbage, og vokalen føles dæmpet. Jeg håber, at kunne mindske virkningen af sugekredsen når jeg får lidt bedre diskant filter kondensatorer.
jeg troede ellers jeg var ved at være færdig med konstruktionen, men jeg kommer stadig på nogle små tweeks, så der er mere at arbejde med endnu.


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Mar 2013 at 09:45
Så fik jeg også bevæget min krop forbi hylles bopæl for at lytte lidt på hans højtalere. Jeg må ærlig talt indrømme at jeg blev en smule overrasket over godt hans setup lyder. Der er nærmest ingen antydning af "hornlyd" og så er de virkelig åbne med super fed dynamik. Samspillet mellem hornet og bassen er heller ikke til at sætte en finger på Thumbs Up så er jeg helt enig i Bknielsens vurdering af højtalerne. :)
Tak for en hyggelig aften med en masse vellyd! 
Mvh Rune



Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Mar 2013 at 19:27
ja det var hyggelig! og sjovt som det ser ud til vores musik smag er meget ens.

Nu er jeg jo efterhånden blevet vandtil at høre på hornen så jeg tænker ikke så meget over de udsædvanlige ting de kan mere. Så jeg var lige så overrasket over hvad dine små stander højttalere, du havde med, kan. Der er et rigtig godt stykke arbejde du har lavet med dem, til en meget attraktiv pris. Hvis ikke du har lavet en tråd med dem, synes jeg du skal gøre det. 

Nu SKAL jeg have taget mig sammen og købe de bedre kondensatorer. jeg tror jeg vil prøve de ny Mundorf typer med alu/olie kombinationen, og nogle bedre bas serie spoler, med lavere modstand i. 



Posted By: USXX
Date Posted: 06 Apr 2013 at 19:30
Jeg var forbi Allan (Hylle) torsdag i den forgangne uge til lyt (og pizza) - rigtig hyggeligt!
 
De højttalere leverer en sjælden grad af åbenhed, perspektiv/rumlighed og musikalsk nærvær. Hornet har ganske vist i nogle passager en betoning, men dette sammen med et par andre "små-fejl" er absolut til at leve med, når det handler om musik. Man tapper uundgåeligt med foden, når der kommer jazz/blues på. Bassen er overraskende dyb og samtidig vel afstemt og luftig.
 
Disse højttalere er tæt på at være helt i mål, og det, de gør godt, det gør de særdeles godt i en grad, hvor kun få højttalere kan være med.


-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Apr 2013 at 20:49
Hej Ulrik, ja det var rigtig hyggeligt, det har været for længe siden sidst! 
Ikke for, at lægge for meget pres på :-) Men jeg glæder mig til en dag, at lægge øre til dine næste hjemme højttalere. Spændende med de enheder du har valgt.

Jeg nyder også altid vores snak om konstruktions ideer snak om markedet  "Gamle" dage, fremtiden osv :-)

Mange tak for den fine anmeldelse. Det overrasker mig en smule, for du sagde ikke så meget "til det" undervejs :-) men ja de kan nogle sjove ting!
Jeg synes du omtaler bassen lidt for pænt, for den må høre ind under de småting som skal kigges på. Jeg vil gerne have noget niveau væk i 100-150 Hz området, og have lavet en skrå plade i bunden, måske også i toppen for at fjerne evt stående bølger.

Hornet mener jeg er så tweeket nu som det næsten kan blive, så det tror jeg ikke bliver bedre. Det er det, jeg primær har arbejdet på indtil nu. De betoninger som er tilbage kan jeg leve med. Jeg tænker på, at prøve og lave en compressiondriver selv uden phaseplug, men det bliver nok ikke lige det næste projekt!
 


Posted By: Chabar
Date Posted: 09 Apr 2013 at 09:35
Hej Hylle

Super fedt DIY projekt må jeg sige - meget inspirerende!

Jeg er selv meget hooked på ideen om at lave det, der på diverse udenlandske fora kaldes en 'econowave' konstruktion - stor PA bas/mellemtone + waveguide/hornladet compressiondriver. Man må jo sige, at din konstruktion her læner sig meget op af den beskrivelse, så derfor har den også vakt min interesse. :)

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke enheder og horn du præcist bruger og ikke mindst, hvor du har erhvervet dig disse, er det noget du vil ud med?

Mvh. Jacob.


Posted By: Hylle
Date Posted: 09 Apr 2013 at 22:12
Hej Jacob

Jeg håbede jo at kunne inspirere til, at lave lidt andre højttaler designs en vi er vandt til i Dk. F.x Dipole og horn har jo været fremme i udlandet i mange år nu, uden der er ret mange som har taget det til sig her hjemme.
Jeg er faldet over econowave projektet på amerikanske forums. Den har dog ikke specielt inspireret mig i dette projekt.

- Mit projekt startede, for at finde ud af om compressiondriver /horn kan bruges til Hifi. Specielt inden for de sidste dage har det vist sig at det ret faktisk kan blive til high-end lyd. Det vil jeg kommentere på de nærmeste dage.

Men de primære komponenter er :

Bas : Vifa M21WN07-04  (fra Snell type E + J modellerne, svær at skaffe)
Horn : Stereolab 400Hz til 1" driver
Compressiondriver : B&C DE25-8 (Udgået af produktion idag, kan erstattes med DE250 typerne)
Impedance Trafo : Lundahl LL3322B

Komponenterne er ikke så nøje udvalgte, de får pæne ord med på vejen på udenlandske forums, men vigtigst de dukkede op på brugtmarkedet her hjemme sidste forår.

Efter en del erfaringer med højttaleren, så hvis jeg frit kunne vælge havde jeg nok valgt en 16 ohm compressiondriver og udeladt trafoen, ikke fordi de ikke gør det godt, men fordi jeg mener, de så ville kunne undværes. De er trods alt rimelig dyr i forhold til et par dæmpe modstande.
Compressiondriven er også valgt fordi den ikke har metal membran, dem er min øre som regel overfølsomme over for....




Posted By: Hylle
Date Posted: 10 Apr 2013 at 19:21
Jeg har arbejdet i noget tid med at få bedst mulig lyd ud af hornene, og jeg følte de var var ved at være i mål, men var stadig en smule "spids" "på-gående" på kvinde stemmer og blæse instrumenter, men i weekenden købte jeg en DAC. En Danish Audio Design DAC 10, og den har vist det på-gående i toppen kom i høj grad fra min gamle Sony CD afspiller. Nu er det faktisk væk, og jeg er meget imponeret over den meget smooth lydende DAC 10. Det er det mest analog lydende digital produkt jeg kender. Musikken flyder bare og man tænker ikke på teknik. Den mangler måske en anelse i dynamik i forhold til Sony maskinen, men det tilgiver jeg gerne, alt andet er cream for øregangene! 


Posted By: Chabar
Date Posted: 11 Apr 2013 at 08:47
Hej Hylle

Tak for info, jeg må se om jeg kan støve et stereolab horn op, ellers må jeg finde noget andet. :)

Jeg tænker selv på at bruge en Beyma CP380/m compressiondriver og en AE TD10M i en transmissionslinie. Det ligger desværre i hvert fald et år ude i fremtiden, da andre ting beslaglægger pengene i den nærmeste fremtid.

Mvh. Jacob.


Posted By: Hylle
Date Posted: 11 Apr 2013 at 18:20
Jeg er ret sikker på Stereolab ligger inde med nogle horn :-) Men de er frygtelig dyre. Et Polsk firma Autotech laver nogle rigtig fine horn i glasfiber, der tror jeg mine fremtidige horn skal købes.

Jeg synes det lyder som nogle fine enheder du har kig på. Beyma´n har været omtalt pænt på foraer i mange år.

Håber vi kommer til at se noget til sådan et projekt.


Posted By: felsby
Date Posted: 13 Apr 2013 at 10:13
Hvis nogen er interesseret, har jeg en bog af Philip Newell: Studio Monitoring Design - den omtaler i detaljer udviklingen af et mellemtone-diskanthorn og indeholder mange interessante detaljer.
 
http://www.amazon.com/Studio-Monitoring-Design-Philip-Newell/dp/0240514076 - http://www.amazon.com/Studio-Monitoring-Design-Philip-Newell/dp/0240514076

Jeg kan lige tjekke om der er et særlig godt kapitel, jeg evt. kan s*DELETED*e


Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Apr 2013 at 19:10
Jeg har prøvet mange ting med filteret den sidste måneds tid, men er vendt tilbage til meget tæt på mit oprindelige design. Jeg betragter filteret som færdig nu. En kammerat kom forbi igår med en kasse fuld af Mundorf kondensatorer og jeg må bare sige de er hørbar bedre en de standard Solen og Jantzen typer jeg har brugt indtil videre, så jeg slipper nok ikke for, at købe sådan nogle. De er jo bare alt for dyre!! Kabler skal nok også forbedres lidt. og horn holderen bliver lavet i endnu kraftigere gods med bedre finish.
Her er lige en gated-måling af resultatet af mit lytte-trimmede filter. 




Posted By: friman
Date Posted: 26 Apr 2013 at 19:19
Fedt at du er ved at være i hus med projektet!

Bare der ikke var så fandens langt fra djævleøen, så viile jeg sq gerne lægge ører til dem....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Apr 2013 at 19:23
Bassen i det endelige trim, er blevet rigtig god synes jeg, den spiller bas når der er bas på plade noget ellers ikke. Den har hele tiden kunnet starte og stoppe, altså time rigtig godt, men bassen har været lidt ulden og uklar. Det er løst nu, med et lidt kortere portrør, men mest en lidt speciel dæmpning af kabinettet med kraftige emballage plader. De "multi-farvede" som man kender fra meget industri indpakning.
Dem har jeg sat to af ind i kabinettet ud mod bagpladen og siderne, så de deler kabinettet op i 3 lige store dele på højden. der er stadig en bred passage langs forpladen ned i de underliggende "kamre". 
I mellem emballage pladerne er der almindelige akustiklux placeret som før, med fri passage til porten bag på. 






Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Apr 2013 at 19:28
Du er ellers velkommen her ovre i "det mørke" friman. Du må have pumpet cyklen i sommerferien og lægge vejen forbi. Sæt et par timer ekstra af til turen herovre, der er jo gerne vesten vind. hjem ad vil det gå som en leg! Hvis ellers ikke der er "kællinge vind" (Gammelt vestjysk udtryk for, at der er modvind både ud og hjem :-)  


Posted By: friman
Date Posted: 26 Apr 2013 at 19:35
He he.... Kællingevind is my middlename....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 26 Apr 2013 at 19:37
Hvordan kom du på det med "vandret" dæmpemateriale? Er det et gammelt trick, ellers findes der noget teori bag?

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Apr 2013 at 20:39
Det er faktisk noget jeg er blevet inspireret til, af Peter Holstein (Holfi) for flere år siden, men jeg har ikke prøvet det før nu. 
Det der trickede mig igen til at prøve, var nok da jeg læste dette omkring, hvordan Vienna Acoustics bygger deres kabinetter :  http://www.vienna-acoustics.com/company/technology/Cabinet_tec.php - http://www.vienna-acoustics.com/company/technology/Cabinet_tec.php

Som jeg forstår det, bryder de den stående bølge med "asymetriske skrå hyller" inde i kabinettet, og flytte dem op i frekvens, hvor selve dæmpningsmaterialet virker mere effektivt.
 
Jeg synes det er en god måde at "lege" sig frem til resultatet med de dæmpeplader som bare kan sættes i spænd mellem kabinet vægge. Man kan hurtig prøve flere løsninger af. Lidt lige som mit delefilter bræt, man kan hurtigt prøve noget af, som man ellers ikke ville have gjort hvis man først skulle til at lodde osv....


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Sep 2013 at 22:13
Endelig efter mange måneder med forskellige trim af mit delefilter har jeg bestemt mig for at montere filteret færdigt og holde ved det. Jeg har været omkring meget, været helt på vildspor og tilbage igen, som nogen af mine besøgende også har kunnet høre.

Jeg har splittet filteret op i to, bas og diskant filter, fordi bas filteret blev enormt stort, og lidt specielt, værdien blev sammensat af 3 spoler, for at ramme værdien.

I diskant filteret har jeg flottet mig med to Mundorf Silver/Gold/Oil kondensatorer, og må bare sige de er gode. (Mere sort baggrund, og lyder bare mere organisk)
Mundorf modstandende var til gengæld skuffende synes jeg, de gav ikke rigtig noget i forhold til en almindelig hvis keramisk modstand.




Posted By: felsby
Date Posted: 30 Sep 2013 at 22:23
Herligt! Diagram?


Posted By: Larsen
Date Posted: 01 Okt 2013 at 10:33
Spændende projekt.

Jeg har ved tidligere lejlighed afprøvet de viste trådviklede Mundorf modstande og ved nærmere sammenligning vendt tilbage til de almindelige hvide keramiske.
 De forekom måske i nogle sammenhænge mere behagelige, som om de bidrog med noget fnidder der kunne opfattes som opblødning af signalet, men på bekostning af klarhed og gennemsigtighed.
Jeg mener at erindre noget om at Simon, ved sidste års julefrokost, gav udtryk for en lignede oplevelse. Det kunne være interessant med din vurdering.

 


-------------
Altid på vej...


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Okt 2013 at 12:20
Jeg holdt fast ved Mundorf modstandene der hvor niveauet var højt i filteret før min impedance omsætningstrafo, jeg synes de var meget som keramik modstandene, så nu hvor jeg havde købt dem skulle de også bruges!
 Men på lavsignal siden af trafoen ud mod hornet røg de ud. Jeg har jeg fundet nogle simpel udseende grønne 6W modstande fra Sfernice (nu Vishay) de koster nærmest ingen penge og performer i mine øre rigtig godt, de fåes vist hos Farnelle eller RS.
 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 01 Okt 2013 at 12:28
Vi prøvede Mundorf modstandene i Ronnie's højtaler for omkring et år sidden. de sad kun i kort varigt inden de blev udskiftet med de almindelige hvide keramiske.

Jeg må indrømme, at jeg er lidt nysgerrig efter at høre den højtaler. 


Posted By: Larsen
Date Posted: 01 Okt 2013 at 12:41
@Hylle, det er ikke utænkeligt at der kan være forskel på hvor hørbar den omtalte forskel er.
Den grønne trådviklede type fra Sfernice/Vishay, er et billigt alternativ til den lignende type fra Danotherm og er som du skriver rigtig god. 

@HDL, så var der noget om snakken. 


-------------
Altid på vej...


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Okt 2013 at 13:06
@Hylle; de små spoler, der ligger oven på trafo-spolerne, får de ikke en anden værdi, når de ligger der - men det er måske med i trimmet. Det er ikke evt. kobling, jeg er bekymret for, for trafo-spolens felt går jo ikke den vej.

-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Okt 2013 at 13:13
Hornet er vildt afslørende så det er nemt at høre forskel på komponenter og det øvrige anlæg. Som tidliger nævnt er jeg blevet nødtil at skife fra Cd til en ny DAC samt nye kabler, før jeg ikke blev "straffet" på de kompoenter.
Jeg er glad for at have fundet de billige modstande som virker for mig, det kunne være sjovt om andre vil prøve dem, og give en anmeldelse.
 
Ham_den_lande du er jo inviteret til at komme forbi!
 


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Okt 2013 at 13:45
USXX, det er lidt kringlet, med spolen, de to store trafo spoler og den lille sidder i serie for, at ramme værdien, så de udgør atså "en" spole. 
Jeg fik et sæt nye trafo spoler, men mod min forventning så var værdien, af to lidt for høje, og det ødelage fuldstændig mit trim, det var meningen jeg skulle kun bruge to trafospoler i serie og undvære den lille luftspole.
felsby måske får jeg tegnet og scannet et diagram..... lige pludselig!
 


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Okt 2013 at 13:53
Jeg er med på, at de sidder i serie og tilsammen udgør én spole, men derfor vil den lille spoles værdi (og dermed værdien af den samlede spole) jo stadig påvirkes af, om den sidder i fri luft eller klods op ad en klump ferromagnetisk materiale.

-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Okt 2013 at 13:57

Det har du ret i. Jeg tror jeg flytter den for en sikkerheds skyld.



Posted By: bknielsen
Date Posted: 01 Okt 2013 at 21:29
Alletiders at du er nået så langt at du "tør" indbygge det. Jeg er selv lige så langt. De store spoler må ha' super lav DC modstand. Fik det strammet bassen lidt op som du gerne ville have eller?




Posted By: Hylle
Date Posted: 02 Okt 2013 at 08:43
Ja, spolerne gjorde, at bassen kom på plads. Den er meget mere kontrolleret nu, og man kan lige som lytte igennem den, så man kan høre hvad der sker på bas-stringe, og det bliver ikke bare en gang bulder når der sker flere ting i bas området på en gang. Niveauet på hornet er efter min mening også mere rigtig nu, måske skal det have en sidste trim med filterne i boksen.


Posted By: Larsen
Date Posted: 05 Nov 2013 at 18:13
Hylle hvad tænker du i forhold til, at anvende de skumplader du bruger i kabinettet, til at bryde den stående bølge i det her omtalte testkabinet.  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1302&PN=1&title=ben-baffle-stradivari-inspireret - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1302&PN=1&title=ben-baffle-stradivari-inspireret

-------------
Altid på vej...


Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Nov 2013 at 19:07
Larsen, om du bruger skumpladerne eller nogle MDF plader, sammen med anden dæmpemateriale, tror jeg er noget nær lige godt. Den eneste grund til jeg brugte skumpladerne er, at de var nemmere, at få på plads efter kabinettet var bygget.
Jeg synes det er en god løsning med skumpladerne da, man kan blive ved med, at flytte rundt på dem indtil det virker bedst muligt, bare skær dem en smule i overstørrelse, og de sidder godt af sig selv. 
Jeg tror dog stadig mine højttalere kan blive lidt bedre på det punkt. Jeg ønsker mig en lille smule mindre volume i øvre bas/nedre mellemtone, og måske kommer det af kabinet resonanser.

I øvrigt har jeg læst, at Franco Seblin havde tænkt sig at Stradivari højttaleren skulle have været dipol, men han har åben bart ombestemt, sig i processen.


Posted By: Larsen
Date Posted: 07 Nov 2013 at 19:28
@Hylle, tak for dit svar.
Det var det, at de kan flyttes næsten i det uendelige, jeg havde i tankerne, dejligt fleksibelt.
Jeg brugte noget nær en evighed på at få en MDF-plade placeret i mit indledende testkabinet.
Jeg har en del af dette skum-materiale liggende i den halve tykkelse, det må kunne bruges.

Jeg vil gerne høre dine horn ved lejlighed, var der noget med at du ville tage hornene med til julefrokosten ?

kan du huske hvor du læste om Franco Seblin´s tanker om, at lave Stradivari som dipol.


-------------
Altid på vej...


Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Nov 2013 at 19:40
Jeg ville rigtig rigtig gerne gerne med til julefrokost, og det havde været rigtigt nemt, da det ikke er langt her fra. Jeg turde bare ikke melde mig til, fordi jeg er midt i et stort køkkenprojekt, med nye gulve, lofter og vægge der skal væltes osv, men nu tyder det på vi er længere en jeg havde håbet på, så jeg kunne faktisk godt have meldt mig til, men det er vist noget for sent nu....
Mon ikke der kommer en anden lejlighed for at høre dem, så har jeg måske fået rettet det sidste til. Det er den mærkeligst højttaler jeg har trimmet endnu, det er lige som man cirkler rundt om løsningen, men så når man over målet, og retter man på det kommer man for langt i en anden retning. Men det er måske ok, Ham_den_ Lange siger jo en færdig højttaler er en kedelig højttaler :-)
Jeg kan faktisk ikke huske hvor jeg læste det, det var i en anmeldelse i et blad.





Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com