Print Page | Close Window

Målingens ABC

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Målinger
Forum Discription: Alt omkring målinger af højttalere kan stilles her. Det være sig inden for hvordan, hvorfor osv. Hardware diskuteres i seperat fora.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1053
Printed Date: 26 Apr 2024 at 22:20
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Målingens ABC
Posted By: Digital_thor
Subject: Målingens ABC
Date Posted: 07 Nov 2012 at 18:04
Hej folkens.

Håber jeg især kan få Kappen eller Ulrik til at give et besyv med Big smile

Findes der en guideline for hvad de forskellige værdier i målinger skal have for at man ved om man er nogenlunde på rettet vej?

Jeg tænke her på følgende:

frekvens
impuls
power respons
fase
group-delay

Bare for at nævne nogle få.

Jeg forventer ikke alenlange forklaringer, men måske bare nogle gode links til en nogenlunde simpel forklaring. Det føles nemlig lidt tungt at starte med en HIFI-handbook fra en ende af. Ved godt at jeg skal forstå nogle begreber selv, før jeg kan komme ordenligt videre.
Men blot en simpel oversigt over nogle gode målinger ville hjælpe stort. evt en "good" vs "bad" måling.



Replies:
Posted By: mebbesen73
Date Posted: 08 Nov 2012 at 20:54
Det kunne jeg også godt bruge.

-------------
Mvh Martin


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 25 Feb 2014 at 08:35
Denne er god til at komme igang
 
http://redspade-audio.blogspot.de/2010/12/how-to-measure-your-crossover-with-holm.html - http://redspade-audio.blogspot.de/2010/12/how-to-measure-your-crossover-with-holm.html
 
og lidt mere af det hele
 
http://redspade-audio.blogspot.de/2010/08/basic-measurement-setup.html - http://redspade-audio.blogspot.de/2010/08/basic-measurement-setup.html
 
Der er også lige det med den populære Behringer ECM8000. Kvaliteten er åbenbart ikke så gode mere. Men der er andre alternativer. Jeg er selv på udkig, men har ikke besluttet mig endnu.
 
http://www.cross-spectrum.com/measurement/calibrated_behringer.html - http://www.cross-spectrum.com/measurement/calibrated_behringer.html
 
alternativer
http://audiotransducers.com/en/measurement-microphones/41-superlux-ecm999-individually-calibrated.html - http://audiotransducers.com/en/measurement-microphones/41-superlux-ecm999-individually-calibrated.html
 
http://lasip.hifi-selbstbau.de/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=1&Itemid=53&vmcchk=1&Itemid=64 - http://lasip.hifi-selbstbau.de/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=1&Itemid=53&vmcchk=1&Itemid=64
 
 
 


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 25 Feb 2014 at 08:36
sorry - så ikke alderen på trådenLOL


Posted By: Svend
Date Posted: 25 Feb 2014 at 13:40
Originally posted by Kjeldsen

sorry - så ikke alderen på trådenLOL

No worries. Jeg fik inspiration fra Spade's side og nu bruger jeg det set-up med Beringer Mic'en og den lille mixerpult sammen med Holms Impulse.
Det virker fortrinlig til at teste om det hele ikke er helt skævt.

Den videre videnskab at kunne designe XO er jeg ikke kommet til endnu....

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: daniels
Date Posted: 17 Mar 2014 at 15:53
Det er da stadig relevant Smile

Men jeg forstår spørgsmålet som hvad man skal forkusere på når man måler, og ikke på hvordan man måler, og hvad udstyr man skal bruge.

Det kunne være interessant med en diskussion om hvorvidt man skal fokusere på frekvens respons, fase etc. for at få en vellydende højttalere.

Selvfølgelig skal lyttetest være den endelige afgørende faktor, men nogen sværger jo til faselineære højttalere (med aktive filtre), mens andre kun fokusere på frekvensrespons.


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Mar 2014 at 11:37
Det er nemlig også derfor at jeg startede denne tråd i sin tid. Netop fordi der nemt opstår en masse afvigelser, fra det man måler til det man hører. Og hvis man ikke er lidt stringent omkring opstilling og brug af måleudstyr, så bliver det let rigtig svært at finde ud af hvad der overhovedet var medvirkende til forskellen.
Jeg grubler tit over hvordan man kan dokumentere/bevise en given effekt/lydoplevelese og reproducere den igen. Især fordi vi lige så tit bliver snydt af vores egen psyke Geek


Posted By: daniels
Date Posted: 07 Maj 2014 at 09:39
Hvad med at afholde et træf for måleinteresserede så man kan dele lidt erfaringer og så jeg kan blive klogere?

Jeg lægger gerne hus til i Ringsted, og har en række forskellige målesystemer og højttalere til at køre demoer på.

Jeg er næsten sikker på Digital_thor også gerne vil med, så vi er to indtil videre

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 07 Maj 2014 at 18:14
Selvom jeg kører aktivt, er det også relevant for mig, da jeg endnu ikke har forstået denne del.
Derfor foregår det for mig med ørene og støtte fra enhedernes parametre, samt råd og vejledning...
Jeg har en Umik, minidsp og Rew på en Mac.




Posted By: svendborg@email
Date Posted: 05 Jun 2014 at 09:10
Hmm.. Det virker ikke til der er den store tilslutning?


Posted By: daniels
Date Posted: 05 Jun 2014 at 09:37
Tjaa... Digital_thor og jeg er altid på!

Og jeg skal nok lægge hus til, og har masser af måleudstyr.
Så hvis nogen er interesseret, så kan vi sagtens sætte en dato for noget.

Det er dog i Ringsted...

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 05 Jun 2014 at 09:40
Tjoh, det er jo inde for rækkevidde :-)
Jeg er frisk, bare ikke i denne måned :-)


Posted By: daniels
Date Posted: 05 Jun 2014 at 09:55
Jeg arbejder på den 19. eller den 26. juli - hvordan ser det ud?

Og hvis der er flere der vil med, så er de velkommen - Også gerne nogen som ved lidt mere om målinger end jeg gør

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 05 Jun 2014 at 10:01
Øv, 19 skal jeg til fødselsdag og 26 er vi på sommerferie.. :-(



Posted By: daniels
Date Posted: 05 Jun 2014 at 10:18
Hmm...

Her er nogle forslag:
Lørdag den 5. juli.
Lørdag den 2. august.
Søndag den 3. august.
Lørdag den 9. august.
Søndag den 10. august.

Jeg havde tænkt mig at skrive rundt til vshk.dk klubben med den endelige dato. Så skal vi nok få samlet nogle mennesker

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 05 Jun 2014 at 11:26
Hej igen.

5/7 er den eneste dag for mig, de andre dage er jeg på ferie. Resten af august er også næsten væk, på nær 23-24 og 28-29.
Men lad nu ikke det bestemme dagen :-)


Posted By: daniels
Date Posted: 05 Jun 2014 at 11:36
Vi kan godt gå efter den 5/7 for min skyld. Så er der heller ikke så lang tid til.

Så lad os låse os fast på den indtil videre og se om vi kan lokke flere med.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 05 Jun 2014 at 12:13
Det lyder fint :-)

Burde kunne nå at få lavet mit mid/disk kab inden, så der er endnu en ting at tage fat på, hvis der bliver tid til det.



Posted By: daniels
Date Posted: 05 Jun 2014 at 13:07
Det tager ikke lang tid at måle et system igennem og lave et delefilter.

Har et aktivt filter til at teste delefrekevenser på, så vi hurtigt kan lave et testfilter og måle på det samlet.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 05 Jun 2014 at 13:10
5/7 - tjek Wink


Posted By: daniels
Date Posted: 05 Jun 2014 at 14:12
Så er det planlagt:

Lørdag den 5. juli 2014 i Ringsted.

Jeg åbner dørene fra klokken 12 af, og det slutter når den sidste går hjem

Alle der har lyst til at komme kan bare sende mig en mail på daniel@loka.dk, så jeg ved hvor mange der kommer.

Så får du også en adresse.



-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 05 Jun 2014 at 17:23
Jamen, så er den i kalenderen :-)


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 05 Jun 2014 at 20:07
Har lige set denne tråd.
Super initiativ.
Jeg er med på en måledag d. 5. juli.
Skriver en mail til daniels.


Posted By: daniels
Date Posted: 12 Jun 2014 at 10:27
Vi er nu 5 styks til træffet.

Der er åbent for tilmelding helt indtil selve dagen, så kom bare

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Fasen
Date Posted: 12 Jun 2014 at 13:25
Jeg tror jeg hopper på selvom jeg ikke har noget udstyr, men man kan altid lære noget nyt. Dog med forbehold for at jeg ikke skal noget (det er i min ferie) Smider Daniels en mail

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: daniels
Date Posted: 12 Jun 2014 at 14:42
Jeg har 4-5 forskellige målemikrofoner og et par forskellige målesystemer (REW, LSPLab, Holm Acoustics og et par andre), så der skulle være lidt at starte med til at give inspiration, hvis man selv vil i gang med at måle derhjemme


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: daniels
Date Posted: 30 Jun 2014 at 22:53
Så er det snart tid til træffet nu på lørdag fra klokke 12 af.

Hvis der er flere der vil med, så kan man stadig tilmelde sig hos mig: daniel@loka.dk

Der vil blive talt måling af højttalere, og man er velkommen til at slæbe højttalere med, hvis der skal udmåles noget.


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 01 Jul 2014 at 07:01
Ser frem til dagen :-)


Posted By: syncroniq
Date Posted: 01 Jul 2014 at 13:10
Super idé i har fået. 
I er mere end velkommen til at ringe på dagen hvis i mangler indput. Hvis jeg ikke er optaget, tager jeg den, så ikke hold jer tilbage. 


Posted By: daniels
Date Posted: 01 Jul 2014 at 13:50
Originally posted by syncroniq

Super idé i har fået. 
I er mere end velkommen til at ringe på dagen hvis i mangler indput. Hvis jeg ikke er optaget, tager jeg den, så ikke hold jer tilbage. 


Tak for tilbuddet!

Ellers må vi jo bare tage til Randers næste gang

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: syncroniq
Date Posted: 01 Jul 2014 at 14:40
Hey,

Ingen problem for mig. 
Det skal dog aftales med min kone Tongue


Posted By: daniels
Date Posted: 03 Jul 2014 at 12:22
Robert fra Ground Sound vil også kigge forbi på dagen, så der vil sikkert være mulighed for at spørge ind til hans produkter, som er oplagte i forbindelse med målinger og manipulation af lydsignaler.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 03 Jul 2014 at 12:34
Hvordan med drikkevarer, her tænker jeg ikke på alkoholiske drikke.
Vil gerne smide en mønt i en kasse, eller tage med. Har ingen adgang til billige tyske coladåser, men kan handle noget ind i Føtex etc :-)

Tager i øvrigt en af mine testtoppe med til måling. Bliver sjovt at se forskel på måling og hvad ørene synes at høre :-)


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 03 Jul 2014 at 13:41
Vil i øvrigt lige gøre opmærksom på, at jeg godt kan tage et par stykker med i bilen, hvis det skulle være. Forventer at køre fra Amager kl 11.


Posted By: daniels
Date Posted: 03 Jul 2014 at 19:58
Originally posted by svendborg@email

Hvordan med drikkevarer, her tænker jeg ikke på alkoholiske drikke.
Vil gerne smide en mønt i en kasse, eller tage med. Har ingen adgang til billige tyske coladåser, men kan handle noget ind i Føtex etc :-)

Tager i øvrigt en af mine testtoppe med til måling. Bliver sjovt at se forskel på måling og hvad ørene synes at høre :-)


Jeg sørger for alle drikkevarer og lidt guf, så der er styr på det.

Du tager dem bare med, så måler vi og lytter.

Det bliver også afholdt for vshk.dk klubben, så den dækker udgifterne.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Jul 2014 at 09:18
Jeg vil lige sige tak til danielS og vshk for et spændende arrangement i går.

Det var spændende at høre lidt om målinger generelt og se et par publicerede målekurver for kendte (dyre) højttalere.
Interessant for mig var det at se, at de forskellige kommercielle højttalerproducenters lydfilosofier (tendenser i frekvensrespons) er forskellige omend de har nogle gennemgående fællestræk.

Ikke mindre interessant blev det, da vi fik lov til at lytte på danielS' DIY højttalere, der er mindst lige så imponerende i deres spillemæssige formåen, som de er i deres fysiske fremståen.

Personligt har jeg ikke den store erfaring med delefilterdesign og balancering af højttalerenheders samspil. Jeg var derfor begrænset til at snakke med om den overordnede tonale balance i højttalerne, som danielS velvilligt tillod os at "skrue" på via sine digitale delefiltre.

Det blev en utrolig spændende og lærerig oplevelse at se hvorledes forskellige digitale delefilteropsætninger i vid udstrækning kan påvirke ens oplevelse af selvsamme højttaler.

Og alle filter-ændringer blev gennemført på få sekunder uden brug af loddekolbe eller fumlebræt Smile


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Jul 2014 at 10:40
Ingen billeder? Tongue


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 06 Jul 2014 at 16:09
Ja, jeg vil også sige tak for en hyggelig eftermiddag. Det var rart at få sat ansigt på nogle af gutterne herfra og andre steder. Og spændende at se andre tilgange til god lyd end ens egen :-)
Mere af den slags :-)


Posted By: daniels
Date Posted: 06 Jul 2014 at 17:56
Der blev vist ikke taget nogle billeder i kampens hede.

Men der blev snakket og lyttet i en hel del timer

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Erling
Date Posted: 06 Jul 2014 at 19:57
Jeg vil da også lige sige 1000 Tak for en hyggelig dag. Det var så mit første træf, men bestemt ikke det sidsteBig smile
Fedt hjem du har Daniel og nogle fede kasser, der spiller overdrevet fedt.
Mvh. Erling


Posted By: daniels
Date Posted: 07 Jul 2014 at 01:33
Hvis der er nogen der vil dykke dybere ned i målinger og evt. også aktive filtre - som gør det nemt at lege med målinger, så tager de bare fat i mig.


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 07 Jul 2014 at 10:48
Et af de emner vi var forbi, var hvordan måler en varm lydende højtaler kontra en "neutral" lydende. Det synes jeg er meget interessant. især fordi der er mange som har et lydideal ansporet af en højtaler man har hørt til eks en udstilling eller hos en kammerat. Jeg synes bare det er meget svært at spore sig ind på netop den side af sagen. En højtaler kan jo også blive så "neutral" at den bliver kedelig at høre på, eller så afslørende at halvdelen af en plader pludselig lyder skidt.


Posted By: rskriver
Date Posted: 07 Jul 2014 at 20:24
nåede i frem til en konklussion svendborg? Synes at have læst et sted af en u formet frekvenskurve er varmtlydende. Altså at mellemtonen er en db eller to lavere end resten af frekvenskurven?


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 07 Jul 2014 at 21:11
Jeg vil ikke sige det kom til en konklusion, det var mere løs snak. Dog var det tydeligt på de modeller som Daniels viste målinger fra, at de netop var sænket mellem 1 og 4 Khz. Mener det var 802D, nogle Magico og Wilson Alexandria MkI.
Har leget lidt med det selv i dag og sænket med 1 dB mellem 1 og 4 Khz. Og det gør tingene lidt mere bløde. Jeg kan ikke huske hvor meget eksemplerne var sænket, men prøver med det her for en tid. Og så kan man jo ved aktiv deling have flere profiler, så man også kan køre med lidt mere lineære profiler hvis det passer for een :-) 


Posted By: skjensen
Date Posted: 03 Sep 2014 at 22:59
Beklager, at jeg er lidt sen til at fortsætte denne tråd, men jeg er først lige godkendt i forum.

Undersøgte I betydningen af lineær fase, jævnfør et af de første indlæg i tråden?

Jeg har selv erfaret, at to forhold er meget vigtige:
1. lineær fase i lyttepositionen
2. Korrekt tidsudligning af enhederne i lyttepositionen

Det er ikke tilstrækkeligt, at fasen er lineær målt 5 cm fra højttalerenhederne. Refleksioner fra rummet kan give fasedrej, som er forstyrrende i lyttepositionen. Udover fasekorrektion via DSP kan dette modvirkes ved diffusorer. Måske er dette en grund til interessen for diffusorer?

At frekvensgangen incl. rummets påvirkning helst skal være nogenlunde jævn med et passende fald ved stigende frekvens er vel lidt af en selvfølge? MEN selv med nogen udglatning kan der langt fra forventes opnået en pæn, jævn kurve, så det kan i praksis næppe være et krav?

-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: daniels
Date Posted: 04 Sep 2014 at 13:59
Originally posted by skjensen

Beklager, at jeg er lidt sen til at fortsætte denne tråd, men jeg er først lige godkendt i forum.

Undersøgte I betydningen af lineær fase, jævnfør et af de første indlæg i tråden?

Jeg har selv erfaret, at to forhold er meget vigtige:
1. lineær fase i lyttepositionen
2. Korrekt tidsudligning af enhederne i lyttepositionen

Det er ikke tilstrækkeligt, at fasen er lineær målt 5 cm fra højttalerenhederne. Refleksioner fra rummet kan give fasedrej, som er forstyrrende i lyttepositionen. Udover fasekorrektion via DSP kan dette modvirkes ved diffusorer. Måske er dette en grund til interessen for diffusorer?

At frekvensgangen incl. rummets påvirkning helst skal være nogenlunde jævn med et passende fald ved stigende frekvens er vel lidt af en selvfølge? MEN selv med nogen udglatning kan der langt fra forventes opnået en pæn, jævn kurve, så det kan i praksis næppe være et krav?


Der blev ikke gået i dybden ved træffet.

Det var primært et træf for at gennemgå hvad der skulle til for at komme i gang med målinger.

Men jeg kunne helt klart godt tænke mig et træf for avancerede målinger.

Jeg er bare ikke selv ekspert på området, så her kunne det være rigtigt godt, hvis nogen som har god erfaring med målinger kunne arrangere et træf (jeg lægger gerne bolig til).

Jeg arbejder selv utroligt meget med netop fase (i lyttepositionen), forvrængning og impuls.
Og jeg kan høre at vi vist begge kører i samme spor med hensyn til betragtning af målinger.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: skjensen
Date Posted: 07 Sep 2014 at 13:30
Jeg har lige postet en udførlig liste over trin i en standard måleproces andetsteds i forum:  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1412&PN=4&title=roky-2014-dipol-u-baffel-hjttaler - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1412&PN=4&title=roky-2014-dipol-u-baffel-hjttaler
Måske kunne det være interessant at lave en session mere hos dig i løbet af efteråret om en lignende proces?

Samtidig kunne vi også måle effekten af diffusorer. I torsdags mødtes jeg med Svanå Miljøteknik (http:// http://www.diffusor.com/index.htm - www.diffusor.com/index.htm ), som har nogle meget interessante og relativt stuevenlige diffusorer. Matts odemalm vil gerne udlåne nogle prøveeksemplarer. Han har i øvrigt præcis samme tanker som os om betydningen af fase i lyttepositionen.


-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: daniels
Date Posted: 07 Sep 2014 at 17:05
Originally posted by skjensen


<span style="line-height: 1.4;">Jeg har lige postet en udførlig liste over trin i en standard måleproces andetsteds i forum:  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1412&PN=4&title=roky-2014-dipol-u-baffel-hjttaler - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1412&PN=4&title=roky-2014-dipol-u-baffel-hjttaler </span>
Måske kunne det være interessant at lave en session mere hos dig i løbet af efteråret om en lignende proces?
Samtidig kunne vi også måle effekten af diffusorer. I torsdags mødtes jeg med Svanå Miljøteknik (http:// http://www.diffusor.com/index.htm - www.diffusor.com/index.htm ), som har nogle meget interessante og relativt stuevenlige diffusorer. Matts odemalm vil gerne udlåne nogle prøveeksemplarer. Han har i øvrigt præcis samme tanker som os om betydningen af fase i lyttepositionen.



Jeg er i hvert fald med på ideen.

Du kan bare smide mig en mail på daniel@loka.dk når du er klar, så kan vi finde nogle datoer.

Jeg kender en som roder rigtigt meget med netop de Svanå diffusere (og en del andre). Han ville sikkert også være interesseret.

Jeg bruger selv lidt forskellige absorbere og diffusere for at få den akustik jeg gerne vil have.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com