Print Page | Close Window

Scan Speak Seas aktiv DIY

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1049
Printed Date: 25 Apr 2024 at 00:29
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Scan Speak Seas aktiv DIY
Posted By: vincent.
Subject: Scan Speak Seas aktiv DIY
Date Posted: 05 Nov 2012 at 20:09
uploads/468/Scan_Speak_Seas_DIY.jpg - uploads/468/Scan_Speak_Seas_DIY.jpg

Ide.

3 vejs aktiv højttaler med følgende enheder

2 X http://seas.no/images/stories/excel/pdfdataheet/e0047_t29mf001_magnum_datasheet.pdf - http://seas.no/images/stories/excel/pdfdataheet/e0047_t29mf001_magnum_datasheet.pdf

4 X http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8531k00.pdf - http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8531k00.pdf

4 X http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-8867t00.pdf -

Forstærker modulerne er også bestilt

2 X http://www.digmoda.com/docs/DDC552_07K11.pdf -

Det bliver to delt kabinet et bas kabinet med de 2 X 26W i vær samt forstærker modulet som sider i lukket kammer bagerst i kabinettet, bas kabinettet kommer til at måle 95 cm i højden 29 cm i bredden og 75 cm i dybden, det bliver bygget i 27 mm birke finer med gode afstivninger inde i kabinettet

Top delen bliver også bygget i 27 mm birke finer, men tænker ikke at der er det store behov for afstivninger i dette kabinet da det formentligt ikke vil arbejde under 250 hz. Det kommer til at måle 45 cm i bredden 29 cm i bredden og 75 cm i dybden

Der bliver 110 liter til de to bas enheder når dæmp materiale afstivninger enheder osv. Er trukket fra. Der er 50 liter til rådighed i top kabinettet, men tænker endelig at fylde det op med løst uld, men det må tiden og forsøgene vise.

Bas kabinetter bliver lavet med akustiske ventiler fra scan speak, der kommer 2 stk. i vært bas kabinet, disse bliver placeret i bunden af kabinettet, kabinettet kommer naturligvis til at stå på spen!ses så der er ca. 6 cm luft under kabinettet, tanken og forhåbningen er bedre og mere jævn udstråling af bassen i rummet og mindre modfase imod enheder kvag den støre afstand fra port til enhed




Replies:
Posted By: Digital_thor
Date Posted: 05 Nov 2012 at 22:14
Det kan være en fordel at bruge andre materialer som f.eks x-finer og mdf blandet sammen med birk'en. Jo færre sider i en kasse som er ens, jo nemmere at det at dæmpe dens resonanser.


Posted By: vincent.
Date Posted: 06 Nov 2012 at 21:35
Kan næsten ikke vente til jeg får det færdig skåret birke finer hjem fra snedkeren.. Suk og ve der går 8 dage før de kan levere det.. Men mon ikke det er snore lige når det bliver savet på en CNC sav..


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 06 Nov 2012 at 21:40
Der skulle vist være gode muligheder for at det er som det skal være Smile
Bliver spændende at følge.


-------------
Mvh Martin


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 06 Nov 2012 at 21:40
Det burde det være. Så er det kun samlingen. Har du fået det falset og dyvlet. så du bare kan banke det sammen som en ikea reol ?


Posted By: vincent.
Date Posted: 06 Nov 2012 at 22:18

Det bliver skåret i smig, jeg har selv en lamel fræser så jeg fræser selv kiks i til samling så det skulle gerne blive nemt at samle dem, de lover en tolerance på + - 0.5 mm så det skulle meget gerne være som Hans i Grethe så at sige..

 



Posted By: vincent.
Date Posted: 17 Nov 2012 at 17:49

Efter lidt mere tænke tid har jeg besluttet i mit stille sind at de to akustiske ventiler bliver droppet til fordel for et lukket kabinet, med den volumen der er til rådighed i kabinettet skulle jeg meget gerne kunne opnå et F3 47,5 hz og et Qtc på 0,6.. Jeg vil hellere have en præcis impuls villig bas frem for at gå ben hårdt efter de 20 hz, der forligger jo muligheden for at sætte et bas shelf filter ind og give dem et spark i bunden hvis nødvendigt.. Det kan jo hurtigt hævne sig når de står i rummet og spilder..

Jeg vil meget gerne høre hvis der er nogle der mener at det er hoved rystende dumt Smile



Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 17 Nov 2012 at 22:31
hey, svarede også på H4A, men vil hellere skrive her, der er ALT for mange KLOGE KLOGE hoveder på H4A

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: vincent.
Date Posted: 18 Nov 2012 at 00:43
Så får du lige mit svar her i det mere seriøse fora
 

bas mid er også købt, det blev til disse: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8531k00.pdf -

det bliver en MTM med 2 scan speak 15W og seas diskanterne og to 26W i lukket kabinet.. der er 120 liter til de 2 10" der er i alt 40 liter til rådighed til de 2 15W

Det kommer til at blive drevet aktivt af følgende moduler: http://www.digmoda.com/docs/DDC552_07K11.pdf - http://www.digmoda.com/rv/KSC-12-09article.pdf -



Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 18 Nov 2012 at 09:43
jeg tror altså du får for stort kabinet både til dine mellemtoner og dine basser

har du selv prøvet at regne på speakerbuilderpro?

du kunne jo evt prøve at lave nogle testkabinetter inden du laver endelig finish


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: vincent.
Date Posted: 18 Nov 2012 at 13:23
Ja, det er lidt med vilje at jeg har bygger dem lidt for store, det er alt andet lige meget nemmere at fjerne litter i kabinettet frem for at skulle finde flere i et for lille kabinet..


Posted By: vincent.
Date Posted: 18 Nov 2012 at 21:29
Der kan jo alternativt altid finde en 3 26W/8867T00 og smide i vært bas kabinet, jeg har jo et 500 watt B&O ice power modul til at trække dem.. Så er der nogle der har et sæt 26W/8867T00 de er villige til at sælge til en rimelig pris er jeg lydhør..


Posted By: vincent.
Date Posted: 19 Nov 2012 at 19:50

Så er der fundet et sæt 26W/8867T00 mere så Busk du får ikke dit slogan i fred med bas.. Jeg holder mig dog til baskende 3 stk. i vær side i tryk kammer..



Posted By: vincent.
Date Posted: 20 Nov 2012 at 18:37

Jeg skal have bestilt dæmpe materiale til internt brug i kabinetterne, har tidligere brugt "ægge bakke skum" med stort held, men er der andre ting jeg skal være på udkig efter og prøve af?



Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 20 Nov 2012 at 19:10
MDM3 til melletonerne.
asfalt plade til dæpning og dæmpefilt, det tykke grønne


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: vincent.
Date Posted: 20 Nov 2012 at 23:21
Er det biltema der er bedst ud i asfalt plader og det tykke grønne dæmpe filt?


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 21 Nov 2012 at 11:40
Jeg ha købt mit i Harald Nyborg


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: vincent.
Date Posted: 27 Nov 2012 at 23:20
Må det snart blive weekend så jeg kan komme i gang med at bygge lidt, det gør jo helt ondt at se på alt det fine birke finer uden at gøre noget ved det..


Posted By: vincent.
Date Posted: 03 Dec 2012 at 23:02

uploads/468/IMAG0377.jpg - uploads/468/IMAG0377.jpg uploads/468/IMAG0378.jpg - uploads/468/IMAG0378.jpg uploads/468/IMAG0375.jpg - uploads/468/IMAG0375.jpg uploads/468/IMAG0379.jpg - uploads/468/IMAG0379.jpg

 

Så skete der lidt mere i projektet, de to første kabinetter er nu samlet, dem til de 3 stk. 10" og ligger nu til tørre, arbejdet fortsætter i morgen med at fræse ud til enhederne og få samlet de to top kabinetter.. Det skal blive rart at komme lidt videre.. Jeg kan i øvrigt tilføje at snedkeriet i Roskilde har meget godt styr på det med at save ud i smig, det passer på mm

Vært bas kabinet har 3 separate kammere som alle er tryk kamre så enheder kommer ikke til at påvirke hindanden da de side i deres eget kabinet.. Alt er bygget i 27 mm birke finer, der gik næste en hel flaske hvis træ lim til at få dem limet sammen, men der er også en hel del flade på de kanter der er skåret i smig.. samt de interne afstivninger

 

 



Posted By: JAV
Date Posted: 04 Dec 2012 at 00:05
Det bliver spændende at høre om dit lytteindtryk.

-------------


Posted By: vincent.
Date Posted: 04 Dec 2012 at 00:21

Jeg forventer ikke at have liv i dem før først i næste uge.. der er jo også det der sens arbejde der skal passes.. Men ja jeg glæder mig også til at høre hvad de kan byde på.. Men jeg håber da på visse kvaliteter fra dem, det ender jo alligevel med at koste lidt spare penge inden man er færdig med sådan et projekt.. Der kommer også til at gå lidt tid med at måle dem ud og lave DSP settings så alt harmonere bedst muligt, men det er unægteligt noget nemmere at gøre det ved aktiv drift frem for passiv..

 



Posted By: vincent.
Date Posted: 04 Dec 2012 at 23:54

uploads/468/IMAG0380.jpg - uploads/468/IMAG0380.jpg uploads/468/IMAG0381.jpg - uploads/468/IMAG0381.jpg

Så skete der lidt mere i projektet i dag.. Tager stille form..

Der er nu fræset ud til de 3 X 10” i vært kabinet og top kabinetter er blevet limet op.. Forventer at få dem fræset på torsdag.. Men nu må vi se hvad tiden byder..



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 05 Dec 2012 at 08:27
Bliver spændende at se det færdige resultat Smile
Laver du affasninger på topkabinettet?


Posted By: vincent.
Date Posted: 05 Dec 2012 at 11:44

Jeg er stadig lidt i dialog med mig selv omkring affasninger på toppene, enden bliver det den løsning eller også bliver enhederne rykket ud imod den ene side.. Jeg roder også lidt med en tanke om at lade affasningen starte nede på bund modulerne og lade den går videre op af top kabinetter for at få et bedre visuelt sammen hæng.. De bliver jo alt andet lige lidt mere dominerende i deres udtryk med affasninger, men også mere design lækre i en hifi mands øjne.. Jeg har jo stadig også muligheden for at korrigere i DSP løsningen for at ændre de unoder der kommer i forbindelse med MF og HF



Posted By: vincent.
Date Posted: 05 Dec 2012 at 11:55

uploads/468/Fugleøje_Ahorn.JPG - uploads/468/Fugleøje_Ahorn.JPG   uploads/468/æble_birk.JPG - uploads/468/æble_birk.JPG

Og så til et af livets helt store spørgsmål, hvilken finer skal man vælge fugle øje ahorn eller æble birk



Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 05 Dec 2012 at 12:01
Æ, Ø og Å kan ikke anvendes i filnavne på speakerbuilder... Unhappy


Posted By: vincent.
Date Posted: 05 Dec 2012 at 20:20
uploads/468/Fugleoje_Ahorn.JPG - uploads/468/Fugleoje_Ahorn.JPG
uploads/468/able_birk.JPG - uploads/468/able_birk.JPG
 
Så burde det virke.. Jeg hælder mest til Æble Birk..


Posted By: felsby
Date Posted: 05 Dec 2012 at 20:24
jeg stemmer osse på Æblebirk (hvad er det for et træ?)

Ellers et spændende projekt!


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 05 Dec 2012 at 21:41
endnu en stemme på æblebirk

-------------
Mvh Martin


Posted By: Bapu
Date Posted: 05 Dec 2012 at 21:49
Jeg har aldrig set den live, men ud fra de 2 fotos vil jeg også stemme på æble birk.



-------------
Venligst Michael


Posted By: vincent.
Date Posted: 05 Dec 2012 at 22:17

Jeg er også 85 % på at det bliver æble birk.. Men der er jo lige den lille når jeg ser det "live" så skal man jo ikke udelukke muligheden for at falde for noget andet. Jeg tænker at der skal være lidt struktur i det gerne i den størrelse som æble birk har da kasserne i sig selv ender med at fylde lidt i landskabet.. De ender med at måle 25 cm i bredden 135 cm i højden og 70 cm i dybden når top og bund står oven på hindanden.. Der kommer lidt flere billeder i morgen når jeg har fået fræset ud til diskant og mellem toner i top kabinetterne, samt fræset ud til forstærker modulet i bund kabinetterne.. Skal blive godt at komme lidt videre..

 



Posted By: vincent.
Date Posted: 06 Dec 2012 at 22:17
uploads/468/IMAG0388.jpg - uploads/468/IMAG0388.jpg
Så skette der lidt mere i dag, ikke så meget som håbet.. Men sådan er det jo nogle gange..


Posted By: vincent.
Date Posted: 07 Dec 2012 at 21:48
uploads/468/IMAG0390.jpg - uploads/468/IMAG0390.jpg   uploads/468/IMAG0391.jpg - uploads/468/IMAG0391.jpg
Så kom jeg lidt videre i dag.. Nu bliver næste projekt at få fineret kabinetterne.
 
 


Posted By: JAV
Date Posted: 07 Dec 2012 at 21:50
Det er nogle ordentlige brød Thumbs Up

-------------


Posted By: vincent.
Date Posted: 07 Dec 2012 at 21:56

Ja de fylder jo lidt, men skal der være drive og dynamik kommer man nok ikke uden om lidt kabinet volume og pap, ja eller alu for at få lidt skub i musikken, men glæder mig til at få liv i dem.. Men venter stadig på forstærker modulerne fra USA de skulle gerne være fremme den 19/12 så med lidt held har jeg fået finere kabinetterne inden de kommer hjem.. Det bliver i øvrigt Æble Birk de bliver fineret med..



Posted By: vincent.
Date Posted: 09 Dec 2012 at 15:48
uploads/468/IMAG0368.jpg - uploads/468/IMAG0368.jpg
 
De venter i spænding på at komme til deres ny hjem.. http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/468/IMAG0368.jpg -


Posted By: felsby
Date Posted: 09 Dec 2012 at 16:35
Originally posted by vincent.

Efter lidt mere tænke tid har jeg besluttet i mit stille sind at de to akustiske ventiler bliver droppet til fordel for et lukket kabinet, med den volumen der er til rådighed i kabinettet skulle jeg meget gerne kunne opnå et F3 47,5 hz og et Qtc på 0,6.. Jeg vil hellere have en præcis impuls villig bas frem for at gå ben hårdt efter de 20 hz, der forligger jo muligheden for at sætte et bas shelf filter ind og give dem et spark i bunden hvis nødvendigt.. Det kan jo hurtigt hævne sig når de står i rummet og spilder..

Jeg vil meget gerne høre hvis der er nogle der mener at det er hoved rystende dumt Smile


Aldeles ikke. Det kommer garanteret til at lyde godt. Og der er da membranareal til seriøse lydtryk! Big smile


Posted By: vincent.
Date Posted: 09 Dec 2012 at 19:04

Det håber jeg, målet er ikke at spilde højt, men at have det dynamiske overskud som gør det sjovt at lytte til musik.. Kvaliteter mine nuværende adam audio column mk2 også besidder, men det kriblede i fingrene for at bygge noget selv så baren blev sat højere end hvad adamerne kan forhåbentligt lykkedes målet.. Sådan et sæt højttalere kan jo heller ikke stå alene, eller retter det er jo godt at have lidt at bytte med alt efter humør..

 



Posted By: vincent.
Date Posted: 12 Dec 2012 at 01:35

uploads/468/IMAG0396.jpg - uploads/468/IMAG0396.jpg

Så er det tids krævende finer arbejde gået i gang.. Kræver lidt tålmodighed.. Men det er nu også ganske hyggeligt arbejde hvor man kan slukke hjernen..

 



Posted By: vincent.
Date Posted: 12 Dec 2012 at 17:05
uploads/468/IMAG0404.jpg - uploads/468/IMAG0404.jpg
uploads/468/IMAG0397.jpg - uploads/468/IMAG0397.jpg
uploads/468/IMAG0400.jpg - uploads/468/IMAG0400.jpg
uploads/468/IMAG0403.jpg - uploads/468/IMAG0403.jpg
 
Det går stille frem af.. Der er kun en ting at sige, næsten hellere for meget lim end for lidt, ja og fruen får et nyt strygejern..


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Dec 2012 at 19:42
Det ser super godt ud.

Det er muligt jeg ikke lige har set det tidligere i tråden.
Men er det en såkaldt "birds-eye" finer? Ahorn?


Posted By: vincent.
Date Posted: 12 Dec 2012 at 20:29

Det er en æble birk, jeg havde også kig på fugleøje ahorn, men da mine højttaler kommer til at fylde en del i landskabet var ahornen for fin i strukturen så valgte æble birk.. Det kan købes hos finerkontoret, de er i øvrigt super søde og rare og har nærmest alt på lager..

 



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Dec 2012 at 20:34
Der kan man bare se. Synes bare det lignede en birdseye på billede - men kan godt se nu, at teksturen i fineren er lidt grovere i denne finer end den er i birdseyen.

Men det ser under alle omstændigheder super godt ud. Hvorledes klarer du fineren på fronten, når du allerede har skåret ud til enheder?


Posted By: vincent.
Date Posted: 13 Dec 2012 at 00:07

Jeg påføre nok med lim til at overfladen bliver hvid af limen.. Så er det ellers bare at gå i gang med stryge jernet, når du er færdig og er sikker på at fineren sider og limen er tør er det bare at taget en hobby kniv med et helt nyt blad.. Men inden du skære skal du finde kanten og blødgør fineret ved slå med en knyttet næve rundt langs kanten, ikke med knoerne med siden af hånden, du kan også bruge noget andet en hånden.. Men gør det stille og roligt så finere ikke river fineren på front der hvor du skal bruge den..

Såfremt dine enheder har en meget dyb nedfræsning kan du også bruge en fræser med et kopi jern.. Men det er de færreste enheder der har så dyb en nedfræsning at der er plads til lejet under træ kanten..



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Dec 2012 at 15:41
Okay. Tak for beskrivelsen.

Jeg opgav at sætte finer på mine kabinetter, da jeg allerede har skåret ud til enheder og monteret terminaler i kabinettet.
Men det kan altså lade sig gøre.

Godt at vide til næste gang.



Posted By: vincent.
Date Posted: 13 Dec 2012 at 16:39
Jeg får lidt rester til overs af æble birk formentligt nok til dine stander højttaler.. Det er tids krævende men ikke specielt svært...


Posted By: vincent.
Date Posted: 13 Dec 2012 at 23:47

uploads/468/IMAG0411.jpg - uploads/468/IMAG0411.jpg

Så er begge top kabinetter fineret færdig.. Jeg tænker måske lidt at lave en svag runding på alle hjørner for at gøre dem lettere i udtrykket, ikke meget blot 3 - 4 mm ind der er birker finer inden under så det vil blot fremstå som en lysere kant end selve fineren, dog ville de få lag finer der bliver synlig i lagene af birken lave nogle aftegninger i form af streger i længde retningerne.. Hvad siger i.. Når jeg først smækker overfræseren på er der ingen vej tilbage..



Posted By: Busk
Date Posted: 14 Dec 2012 at 09:04
Det ser rigtigt godt ud.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 14 Dec 2012 at 12:15
Det er flot arbejde det der Thumbs Up   jeg turde ikke selv kaste mig ud i at finere og valgte derfor at bygge i rent træ med naturlige åre. Men du får det til at se let ud Smile


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 12:36
Tak.
 
Det er første gang jeg finere. Det er tidskrævende og jeg har allerede nu vundet lidt erfaringer, jeg skal nok lave et lille indlæg omkring mine erfaringer med lidt billeder også.. Men det er alt af mest et spørgsmål om at være tålmodig, sikre sig at hele fladen har fået lim, at der er lim nok en guid må være at man har fornemmelsen af at man ruller limen på med maler rullen og ikke skuber limen, hvis der kommer for meget lim på kommer der så meget fugt fra den at fineren for alvor begynder at arbejde og så skal der knogle ignnem med stryge hjernet for at skubbe bullerne ud... Men jeg skal nok lige summe op sammen med lidt billeder, jeg mangler jo stadig de to bund kabinneter.. Man skal også være obs på retningen af fineren så man holder ilusionen om at det er en stamme der er flækket på langs.. Jeg har været nød til at samle fineren af to ark til siderne af mine kasser da de er 70 cm dybe.. Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det på, men jeg har limet helt alm papir på bagsiden med træ lim til at holde fineren sammen når den ligges på, gøres dette ikke trækker de to finer ark sig sammen og væk fra hindanden.. Jeg har lavet en ca 4 cm bred strimel af papir på bafgsiden i finerens fulde længde og det er nok til at holde det på plads.. Det er også en god ide at få fineren til at binde midt på kassen først og så begynde at arbejde sig ud fra midten, men hold hele tiden øje med at fineren ikke rykker sig som den vil gøre hvis limen ikke er tør i midten..


Posted By: Bapu
Date Posted: 14 Dec 2012 at 12:54
Det ser rasende godt ud det du har lavet Clap

Har du lavet nogle forsøg med påstrygning af finer inden du gik igang med kabinetterne.

Hvordan fornemmer man at limen er hærdet når man er igang?






-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Dec 2012 at 13:26
Originally posted by vincent.

uploads/468/IMAG0411.jpg - uploads/468/IMAG0411.jpg

Så er begge top kabinetter fineret færdig.. Jeg tænker måske lidt at lave en svag runding på alle hjørner for at gøre dem lettere i udtrykket, ikke meget blot 3 - 4 mm ind der er birker finer inden under så det vil blot fremstå som en lysere kant end selve fineren, dog ville de få lag finer der bliver synlig i lagene af birken lave nogle aftegninger i form af streger i længde retningerne.. Hvad siger i.. Når jeg først smækker overfræseren på er der ingen vej tilbage..

Jeg ville ikke gøre det. Paradoksalt nok gør runde hjørner ikke altid indtrykket lettere, tværtom gør de runde former at kassen fremtræder mere plump. Lad den stå i sin flotte stand!


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 18:24
@ Bapu ja ser du det er straks svære at svare på, man kan fornemme at den har sat sig når fineren ligger og ikke rykker sig så arbejder man sig ud fra midten ud med kanterne og sikre sig at finere ligger helt fladt ned mod emenet, jeg har gjordt det at jeg har arbejdet mig langsom ud og når jeg er kommet til en kant kan man se om limen har fat eller ej hvis fineren løfter sig igen skal man straks varme videre til den binder når alle kantern og hjørner har fat kan man så fortsætte med at stryge hele fladen bare for at være 100% på at limen alle steder får varme nok til at tøre så der er endlig kun en vej frem masser af tåmodighed.. Nej jeg kastede mig ud i det med åbne arme, dog var jeg så meget en pivskid at jeg startede med bunden af et kabinet.. Skal også glædeligt indrømme at første forsøg på at lime to stykker finer op mod hindanden gik så dårligt at jeg møgsomeligt måtte fjerne fineren igen med et stemme jern..


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 18:25
@ Felsby.. Jeg hælder også mest til at lade dem være og så blot ligge nogle filt føder imellem top og bund kabinet så der er ca 5 mm luft imellem dem..


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 18:55

uploads/468/IMAG0414.jpg - uploads/468/IMAG0414.jpg

Her er den side jeg er mest ked af i samlingen imellem to ark finer, første forsøg efter at have fundet løsningen med at lime det sammen på papir først.. Her kan man med al tydelighed se hvor vigtigt det er at "pare" fineren sammen så det bliver svære at se at der to stykker lagt op imod hindanden, jeg har gjort det at jeg har lagt dem inde over hindanden tapet dem sammen med maler tape og så skåret dem med en helt ny hobby kniv, her efter har jeg fjernet tape og de to finer rester for atter at tape de to stykker sammen igen, her kan det anbefales at tape 5 - 8 cm af gangen da man alligevel ikke kan styre mere finer af gangen.. Man skal sikre sig at det ligger helt tæt sammen.. før man vender det om og limer papiret på den side der ender med at være ind imod kassen, her skal man have lav varme på stryge jernet da limen på maler tapen ellers sætter sig meget godt fast i fineren.. Jeg har i øvrigt lige tørret overfladen over med en fugtig klud så man rigtig kan se den tydlige glød og smukke struktur i træet.. Jeg påtænker at give det møbel voks som slut behandling når jeg en gang får slebet alle kabinetterne helt glatte og jævne..



Posted By: Bapu
Date Posted: 14 Dec 2012 at 19:15
Tak for svarene. Jeg vil nu ikke mene at der er noget som helst pivet over at du startede med bunden. Det er da uden tvivl det mest fornuftige sted at starte når man nu ikke vil lave nogle forsøg først.
Men i guder hvor må det havde været et kæmpe arbejde at fjerne den finer med et stemmejern.

Med hensyn til samlingerne så kunne du jo overveje at fræse spor med x antal millimeters mellemrum og fylde dem op med sort fugemasse. Jeg tænker noget i stil med sonus faber bare lodret. Jeg er ikke sikker på at der er en god ide, men en ide er det dog. 

Ikke at det er en trøst for dig, men du er ikke den eneste der har haft problemet.  http://www.audiovisionsf.com/?page=detail&product_id=1296 - http://www.audiovisionsf.com/?page=detail&product_id=1296


-------------
Venligst Michael


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 20:59
Ja så kan jeg godt se at jeg ikke behøves at skamme mig helt så meget.. Har lidt overvejet at fræse et spor som du beskriver men ligge en stribe børstet rustfri stål i som følger fra bund til top helen vejen rundt om kabinetterne..


Posted By: Bapu
Date Posted: 14 Dec 2012 at 21:21
Ja se det kunne se fedt ud Thumbs Up Men pas på, der kan godt være noget syre i træet som vil gøre at den rustfrie stål vil blive grim med tiden. Derimod forkromet stål vil ikke tage skade og vil heller ikke have en dårlig indflydelse på træet så det rustfrie stål kan have på nogle træsorter. Hvilke træsorter der arbejder skidt med rustfrit stål er der med garanti andre der ved meget mere om end jeg.

-------------
Venligst Michael


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 22:07
Ja det må jeg lige lure lidt nærmere på.. 


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 22:25
uploads/468/3281474-719596-boerstet-bronze-og-messing-syede-teksturer1.jpg - uploads/468/3281474-719596-boerstet-bronze-og-messing-syede-teksturer1.jpg

Det kunne også være super flot i messing eller kobber der børstet..

 



Posted By: Bapu
Date Posted: 14 Dec 2012 at 22:29
Det er jo også en mulighed. Men det vil falde meget sammen med træet rent farve mæssigt! 

-------------
Venligst Michael


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 22:34

Ja jeg må lige få fat i nogle prøver så jeg kan se hvad der gør sig bedst.. Tænker også at det kunne være flot når det springer knapt så meget i øjne.. Så tænker jeg at det ser mere elegant ud.. Hvor stålet vil være mere markant og fremspringende men helt sikkert også smukt sammen med fineren..  



Posted By: Bapu
Date Posted: 14 Dec 2012 at 22:57
Ud fra det synspunkt ville jeg vælge messing. Det ville se rigtigt elegant ud. Skal de lakeres?

-------------
Venligst Michael


Posted By: vincent.
Date Posted: 14 Dec 2012 at 23:18
Jeg påtænker at give dem møbel voks for at holde den varme glød mere ren end hvad lak kan tilbyde..


Posted By: Tubeman
Date Posted: 15 Dec 2012 at 14:07
Hej
der er et rigtig flot projekt du har gang i--
ang dine Digimode forstærker moduler....har du en ide om hvordan de lyder ?
-hvormange  regulerings muligheder er der..jeg kender ikke så meget til sådan nogle
mvh Bjarne


Posted By: vincent.
Date Posted: 15 Dec 2012 at 14:36

Der er rig mulighed for at justere alt det man lyster. De benytter nogle biquad filterene i deres dsp som kan sættes op til forskellige filter eller eq, der er 16 biguad filter pr dsp kanal, der er ialt 5 dsp kanaler i mine 3 vejs moduler altså i alt 80 filter / eq muligheder fordelt med 2 dsp kanaler på bas 2 dsp kanaler på mellem tonen og en dsp kanal på diskanten, kanal 2 og 4 som er de sideløbende dsp kanaler på bas og mellem tone vil man typisk bruge til compresor limtier / beskyttelse af enheder så disse ikke er inde i kresløbet ved laver lydtryk men først bliver aktive når behovet opstår.. Her ud over er der også rig mulighed for gain / styrke regulering samt delay tider på de 3 forstærker kanaler så der er virkelig mange muligheder med disse moduler, står projektet ikke til at rede med hvad disse moduler kan tilbyde er det gået galt allerede i kabinet udregningen som der trods alt kan kompenseres en vis grad for elektrisk men som bekendt ligger de fysiske love hurtigt en klam hånd på en hvis man tor man kan løse alt med en god dsp.. I forhold til lyden må jeg være dig svar skyldigt da mine moduler først lander den 19/12.. Men jeg formoder da at de gør det godt da det er B&O ice power moduler de benytter, der ligger lidt forskellige anmelders af deres forstrækker moduler på deres hjemme side, nok ikke det rigtig sted at finde kritiske ryster men dem der har haft dem til test ytre sig ganske positivt omkring dem..

http://www.digmoda.com/rv/KSC-12-09article.pdf - http://www.digmoda.com/rv/KSC-12-09article.pdf

http://www.digmoda.com/docs/DDC552_07K11.pdf - http://www.digmoda.com/docs/DDC552_07K11.pdf


Posted By: Tubeman
Date Posted: 15 Dec 2012 at 14:39
det lyder godt nok interresant..glæder mig til at høre mere om dem når du får dem


Posted By: vincent.
Date Posted: 15 Dec 2012 at 14:58

Jeg skal nok smide en lille post når jeg har fået liv i dem og trimmet og målt lidt på det.. Men det er en super effektiv måde at komme hurtigt omkring at afprøve andre dele frekvenser filter typer osv. så jeg tog endelig valget ud fra at disse moduler er fremtids sikret i forhold til et alm delefilter, bevares nogle af delene kan genbruges i andre projekter, men inden man har set sig om har man en god bunke af diverse filter komponenter som samler støv ind til næste projekt melder sig. Når man gør regne stykket op i sidste ende tænker jeg faktisk at det er billigere at køre aktiv drift.. Behovet for effekt forstærker forsvinder man skal ikke ofre penge på passive filter og ligeledes filtre man der hvor strøm er meget lille og dermed er det betydeligt nemmere og billigere at lave filter.. Faktisk var der nogle der arbejde i at bygge passive filter i signal vejen før deres effekt trin og på den måde opnå den aktive deling..



Posted By: vincent.
Date Posted: 23 Dec 2012 at 19:53
uploads/468/IMAG0424.jpg - uploads/468/IMAG0424.jpg
Hmm de får mine Adam Audio Column til at lige en pc højttaler.. Skal blive sjovt at få liv i dem... Men desvære har ups brændt mig af så venter stadig på mine forstærker moduler.. suk..


Posted By: Tubeman
Date Posted: 23 Dec 2012 at 20:04
Dine Adam Audio ser ellers ret seriøse ud--meeen de nye er godt nok vokset lidtHug


Posted By: vincent.
Date Posted: 23 Dec 2012 at 20:12

Ha ha, de er skam også ganske seriøse.. De kan sagtens sparke fra sig.. Men nu kom drengerøven op i mig og fanden tog ved så går det jo sin gang.. Men tænker bestemt at mine adamer nok skal give kamp til stregen i mid og hf området, men tænker også at bunden på de hjemme fægtet vinder med bedre dyb bas gengivelse, når nu en gang de forstærker moduler kommer hjem og jule ræset er overstået kan jeg give et svar på det..



Posted By: Tubeman
Date Posted: 23 Dec 2012 at 20:18
Det er fantastisk at følge dette forum lige nu,,,der er så mange spændende projekter igang
tror der noget smitsomt i omløb,,,alting vokserClap


Posted By: vincent.
Date Posted: 23 Dec 2012 at 20:28

ha ha ja det tager vidst lidt overhånd for de danske DIY, men mon ikke det er i affekts over at alle producenterne de sidste 5 år har Kabes om at gøre deres højttalere mindre og mindre og at lyd kvaliteten er kastet over bord sammen med MP3?

 



Posted By: Tubeman
Date Posted: 23 Dec 2012 at 20:34
Jo jo små højtalere er da søde,men skal man have noget live feeling. så skal der noget volume til
bruger selv meget tid på at lytte og se musik dvd,,,så må der godt gå en dag eller 2 hvor man er nødt til at spørge 2 gange ,hvad folk sigerLOL


Posted By: vincent.
Date Posted: 23 Dec 2012 at 20:44

Mit udspringer af at jeg har et PA udlejnings firma så er ganske godt bekendt med dynamik og liv lyd så bliver de små kasser noget kedelige.. Det er endelig ikke fordi jeg spiller højt der hjemme, men der er i den grad forskel på at lytte til musik på små æsker og noget der formår at yde dynamik retfærdighed også ved lave lydtryk..

 



Posted By: Tubeman
Date Posted: 23 Dec 2012 at 20:51
rigtig dynamik er meget vigtig,,uden den ingen liv,,der findes jo heldigvis også højtaler med en meget musikalsk lyd,,uden den helt store dynamik (eks Thorhauges speaker ),,,men jeg vil nok gerne have begge dele...bare svært at få


Posted By: vincent.
Date Posted: 23 Dec 2012 at 21:05

Ja det er ikke sådan lige at nå i mål med, men håber mit forsøg nærmer sig bare lidt, det er jo altid sjovt at rode lidt med diy.. Men jeg savner netop det mere musikalske i mine adamer, de er endog yderst dynamiske i deres spilde stil og det er skam rigtig ritig gode højttalere så det skal nok kræve sit, men det er jo altid godt at have en god reference at gå ud fra..



Posted By: mebbesen73
Date Posted: 24 Dec 2012 at 09:56
Super flot finering Clap



-------------
Mvh Martin


Posted By: friman
Date Posted: 24 Dec 2012 at 11:33
Nydelige små kasser....;)

-------------
Mvh.
Friman



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com