Print Page | Close Window

2.5 satori med buet sider

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1003
Printed Date: 27 Apr 2024 at 08:41
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 2.5 satori med buet sider
Posted By: morellen
Subject: 2.5 satori med buet sider
Date Posted: 27 Sep 2012 at 16:34
Er så småt begyndt på et nyt projekt. Har faktisk været i gang et par mdr - det går ikke så hurtigt når der ikke er flere timer i døgnet.

Vi kan jo ikke alle arbejde med det tempo Busk har.

Der er tale om en 2.5-vejs kontruktion med Satori bas/mellemtone, og tanken var først en SB diskant, men fik købt en Scan-Speak beryllium diskant brugt, så den skal forsøges.

Når de engang er færdige, skal de sendes ned til Kappen for at lave filter, så han har været / er lidt med på siden, vedr. størrelse, port, dæmpemateriale osv.

Det bliver et kabinet med buet sider på ca. 36 L intern volume.
De bliver tiltet godt 7 grader.

Baflen bliver formentligt lavet med facet udskræinger.



Replies:
Posted By: morellen
Date Posted: 27 Sep 2012 at 16:36
Den indre del af kabinettet bliver lavet af MDF, og så bliver det en blanding af MDF og krydsfiner til resten af kabinettet.

Jeg har fået lavet skellettet til kabinettet.

Har ikke en tegning, men der kommer lidt billeder.


Posted By: morellen
Date Posted: 27 Sep 2012 at 16:48
Først blev top og bund lavet, således den blev tiltet lidt over 7 grader.

Skar to plader ud i vinklen og satte dem på en plade, således jeg kunne lave samme vinkel på alle stykkerne.





Så skal der fræses:



Og resultatet er en rimelig fin vinkel:




Posted By: morellen
Date Posted: 27 Sep 2012 at 16:50
Så blev der lavet afstivere:




Posted By: Bapu
Date Posted: 27 Sep 2012 at 17:43
Det ser spændende ud. Jeg har tit tænkt på hvordan jeg får vinklet det buede kabinet. Her var svaret. Glæder mig til at se mere Thumbs Up


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 27 Sep 2012 at 21:43
Hold nu kæft hvor snedigt mand, hvorfor skal man altid forsøge at lave alt på den besværlige måde når det kan være så simpelt

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 27 Sep 2012 at 21:44
Men der er ikke meget gods tilbage på bagkanten synes jeg, du burde nok lime en ring mere på på bagsiden

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Sep 2012 at 08:00
Originally posted by ronnie rasmussen

Men der er ikke meget gods tilbage på bagkanten synes jeg, du burde nok lime en ring mere på på bagsiden

Nej, bagpladen bliver kun lige under 6 cm.


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Sep 2012 at 08:02
Bagplade og forplade blev skåret.

Der blev boret huller til dyvler i alle afstivere og top og bund, således det var lettere styre ved samlingen.

Det hele ligger klart:



Herefter en testsamling kun med dyvler og ingen lim:



Fra en anden vinkel:



Det passede heldigvis rimelig fint.


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Sep 2012 at 09:31
Originally posted by ronnie rasmussen

Hold nu kæft hvor snedigt mand, hvorfor skal man altid forsøge at lave alt på den besværlige måde når det kan være så simpelt

Ja, det ville være svært at stå med sin fugsvans og lave det flot Tongue


Posted By: JAV
Date Posted: 28 Sep 2012 at 09:50
Spændende. Hvordan bliver enhederne placeret i forhold til hinanden ?

-------------


Posted By: Svend
Date Posted: 28 Sep 2012 at 10:18
Det er jo ren kunst.  Thumbs Up 
Men jeg kan ikke rigtig gennemskue fidusen med at "fræse" de tiltede top/bund, istedet for "blot" at have en alm. (tyk) plade. ?
Hvor tykke MDF/X-finer plade regner du med at bruge. ?  Hvad er praktisk mulig? Nogen god ideer til bedst bukkemetode...?
(Da min viv synes at kabinetter med en sådan buet side er langt smukkere og mere acceptabel end de store kantede kasser jeg pt. okkuperer stuen med er det nok vinterens HT projekt.. ) 
Svend


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 28 Sep 2012 at 12:13
Jeg synes at det er en meget smart metode du har anvendt her til at lave de "skrå" top og bundstykker Thumbs Up
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 28 Sep 2012 at 13:02
Fedt... tak for inspiration til at tage sig sammen og få lavet de skrå "futter" til ens egne HT'er Thumbs Up


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Sep 2012 at 14:26
Originally posted by JAV



Spændende. Hvordan bliver enhederne placeret i forhold til hinanden ?


Alle centreret, formentligt på en facet skåret front


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Sep 2012 at 15:07
Originally posted by Svend

Det er jo ren kunst.  Thumbs Up 
Men jeg kan ikke rigtig gennemskue fidusen med at "fræse" de tiltede top/bund, istedet for "blot" at have en alm. (tyk) plade. ?
Hvor tykke MDF/X-finer plade regner du med at bruge. ?  Hvad er praktisk mulig? Nogen god ideer til bedst bukkemetode...?
(Da min viv synes at kabinetter med en sådan buet side er langt smukkere og mere acceptabel end de store kantede kasser jeg pt. okkuperer stuen med er det nok vinterens HT projekt.. ) 
Svend

Regner med at bruge 4 mm tykke plader, og så 5 på hver side, således siderne bliver 2 cm tykke.
Havde regnet med 4 mm mdf, men det er ikke sådan lige at skaffe. Så det bliver nok 4 mm x-finer (birke).
Har også tænkt på at lave 1-2 lag med masonitplade, for at forskelligt materiale, for at gøre siderne mere døde.

Havde tænkt på 6 mm mdf, men tror ikke det er til at bøje ordenligt. Men køber nok et lille stykke for at forsøge.

Laver et "stativ" til at holde bukket, og så presse med bagageremme med skralde funktion.


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Sep 2012 at 15:08
Det er blevet limet sammen: (kan ikke finde ud af at dreje billedet??)




Posted By: Busk
Date Posted: 28 Sep 2012 at 18:17
Fedt lavet med den skrå bund/top, snedigt og nemt.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 28 Sep 2012 at 21:53
Originally posted by morellen

Så skal der fræses:




Smart måde at fræse vinklen på afstivningerne på Thumbs Up.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 29 Sep 2012 at 12:22
Originally posted by Svend

Det er jo ren kunst.  Thumbs Up 
Men jeg kan ikke rigtig gennemskue fidusen med at "fræse" de tiltede top/bund, istedet for "blot" at have en alm. (tyk) plade. ?
Hvor tykke MDF/X-finer plade regner du med at bruge. ?  Hvad er praktisk mulig? Nogen god ideer til bedst bukkemetode...?
(Da min viv synes at kabinetter med en sådan buet side er langt smukkere og mere acceptabel end de store kantede kasser jeg pt. okkuperer stuen med er det nok vinterens HT projekt.. ) 
Svend
Kan du ikke lige få din kone til at tage et foto af dine store kantede kasser, dem vil vi gerne se WinkLOL
 
Jeg kunne ikke lade være, undskyld
Michael


Posted By: morellen
Date Posted: 29 Sep 2012 at 13:57
Jeg har lavet et skellet til at holde pladerne i spænd i den buet form, og for at kunne få pres på dem.

Selve skellettet i test opsætning for at se om det passede:



Set fra den ene ende:




Posted By: Busk
Date Posted: 29 Sep 2012 at 15:01
Ser godt ud, og se så at komme videre Wink

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svend
Date Posted: 29 Sep 2012 at 15:22
Originally posted by m@dsen

Originally posted by Svend

Det er jo ren kunst.  Thumbs Up 
Men jeg kan ikke rigtig gennemskue fidusen med at "fræse" de tiltede top/bund, istedet for "blot" at have en alm. (tyk) plade. ?
Hvor tykke MDF/X-finer plade regner du med at bruge. ?  Hvad er praktisk mulig? Nogen god ideer til bedst bukkemetode...?
(Da min viv synes at kabinetter med en sådan buet side er langt smukkere og mere acceptabel end de store kantede kasser jeg pt. okkuperer stuen med er det nok vinterens HT projekt.. ) 
Svend
Kan du ikke lige få din kone til at tage et foto af dine store kantede kasser, dem vil vi gerne se WinkLOL
 
Jeg kunne ikke lade være, undskyld
Michael
No worries... bare kig i tråden "Low WAF Project"... Smile


Posted By: morellen
Date Posted: 29 Sep 2012 at 15:40
Tongue
Originally posted by Busk

Ser godt ud, og se så at komme videre Wink

Ja, det kan faktisk kun gå for langsomt Wink


Posted By: morellen
Date Posted: 30 Sep 2012 at 13:09
Så fik skellettet en gang grunder, eller faktisk 2 gange ;)






Posted By: morellen
Date Posted: 30 Sep 2012 at 13:15
Så skal der i gang med at limes sider på.

Har kun købt 8 plader, dvs 2 lag til hver side, for lige at se om det var til at arbejde med.

Det gik ok. Men vil nok alligevel fortrække at anskaffe nogle flere bagageremme, 2 mere havde ikke gjort skade, men det gik nu alligevel...

En plade sættes i spænd: Som i kan se fik de inderste plader også 2 gange grunder inden.



Limer kun en plade på en side af gangen, ellers er det ikke til at styre: (billedet vender vist på hovedet)




Posted By: Bapu
Date Posted: 30 Sep 2012 at 13:41
Det ser sgu godt udThumbs Up  Har du haft pladerne forspændt før du limer eller er det lige på og hårdt?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 30 Sep 2012 at 13:45
Ja - det virker helt professionelt! Clap
 
Respekt herfra!!
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: morellen
Date Posted: 30 Sep 2012 at 15:07
Originally posted by Bapu

Det ser sgu godt udThumbs Up  Har du haft pladerne forspændt før du limer eller er det lige på og hårdt?

Tak for det. Nej, de har ikke været forspændt, lagt i vand, dampet eller andre ting. Bare lige ned i formen. 


Posted By: morellen
Date Posted: 30 Sep 2012 at 15:08
Originally posted by Svenskeren

Ja - det virker helt professionelt! Clap
 
Respekt herfra!!
 
Hilsner

Tak for det. Spændt på resultatet når der er kommet nok sider på.

Har over vejet at prøve at se om man kan tvinge en 6 mm mdf i form, eller om den bliver for bred at arbejde med.


Posted By: schyum77
Date Posted: 30 Sep 2012 at 20:00
Hej,

Ser rigtigt godt ud Smile
Jeg havde ikke de store problemer med 6mm MDF da jeg byggede mine:
http://schyum-mejer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=8:diy-projekt&catid=7&Itemid=119 - http://schyum-mejer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=8:diy-projekt&catid=7&Itemid=119

Mvh



Posted By: morellen
Date Posted: 01 Okt 2012 at 19:31
Tak for det :)

Fint projekt du har der. Dejligt at høre fra en med erfaring vedr bøje en 6 mm plade.

Jeg vil ud og købe nogle 6 mm mdf og prøve.


Posted By: morellen
Date Posted: 03 Okt 2012 at 14:14
Fik noget 6 mm mdf for at prøve at få det i form.

Det er ikke lige sådan til. Ikke sagt det ikke er muligt. 

Jeg kunne godt presse det ned omkring kabinettet (tror jeg da :) ) uden at det brækkede, så det er til at bøje. Men der skal benyttet en anden metoden en den jeg bruger nu for at det kan lykkes.

Jeg har en ide til hvordan det kan lade sig gøre - det skal afprøves.

Alt efter hvor meget det skal bue, hvis buen er så krum som min, vil jeg klart anbefale max 4 mm. Mindre krum kan 6 mm nok gå.

Grunden til jeg også ville prøve 6 mm mdf, er tanken om det yderste lag for at få en flot finish og plan overflade, når planen er de skal males. Det er vel lettest med mdf?


Posted By: Svend
Date Posted: 03 Okt 2012 at 19:58
Hvilken minimum radius kan du opnå?
Hvad med 6 mm X-finer?


Posted By: morellen
Date Posted: 04 Okt 2012 at 16:11
Originally posted by Svend

Hvilken minimum radius kan du opnå?
Hvad med 6 mm X-finer?

Har ikke prøvet 6 mm x-finer, og prøver det umiddelbart heller ikke.

Har heller ikke målt radius, så det kan jeg desværre ikke svare på.

Min bue går fra 0-punkt (forrest), til +1 cm (bredeste sted) til -5 cm (bagerst)... over 35 cm. Hvis det er til at forstå.


Posted By: Bapu
Date Posted: 04 Okt 2012 at 16:21
Ud fra de oplysninger så har du en radius på 285,2mm 


Posted By: morellen
Date Posted: 04 Okt 2012 at 16:46
Originally posted by Bapu

Ud fra de oplysninger så har du en radius på 285,2mm 

Thumbs Up Skal nok passe Smile

Ingen af de Bauhaus i nærheden har mere 4 mm birke x-finer på lager, skulle være kommet i mandags. Men leverandøren kan ikke levere. Så der fik de det ikke. Og ved ikke hvornår.

Så er lidt strandet - har fået lagt 2 lag på begge sider. Og skal have 4 inden jeg kan lave andet.


Posted By: Bapu
Date Posted: 04 Okt 2012 at 17:05
Det kan være de har det i silvan. Har talt med silvan i Viborg her i eftermiddags og de havde fra 4 - 19mm birke kryds.


Posted By: morellen
Date Posted: 05 Okt 2012 at 12:32
Fandt en Silvan der havde 4 mm birke finer - Finsk.
Så er der købt flere plader til at lime på... men Silvan er en anden pris... det var næsten dobbelt så dyrt som bauhaus.

Der er også købt et par bagageremme mere, så nu er det bare i gang med pressen igen :)


Posted By: Bapu
Date Posted: 05 Okt 2012 at 15:51
Dejligt at du kan komme videre med projektet. Ang pris så kan jeg ikke forstå forskellen til Bauhauses favør. Jeg har lige talt med deres trælast i tilst og de fortalte mig at en m2 i 21 mm koster 370 kroner hvorimod en hel plade i silvan (3.7m2) koster ca 800 så vidt jeg husker. Har jeg fået helt forkert fat i det?

MVH Michael.



Posted By: morellen
Date Posted: 05 Okt 2012 at 15:56
En plade på 122x244 koster 329,- i Silvan. Men så man også kunne betale per m2, ligesom i Bauhaus. Så ville jeg gøre det. Prisen var den samme - 100,- per m2.

Men fandt så ud af at i Silvan skal man OGSÅ betale per snit selvom man betaler per m2. Onde tager 20,- per snit. 


Posted By: Busk
Date Posted: 05 Okt 2012 at 16:49
Har købt 4mm finsk birk i xl-byg og har haft held til at bugge det omkring noget der var 35cm i diameter.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 05 Okt 2012 at 17:11
Talte med xl i kjellerup i går de havde ikke birke kryds i deres sortiment. 



Posted By: Busk
Date Posted: 05 Okt 2012 at 17:43
det nok meget forskelligt fra butik til butik

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 06 Okt 2012 at 20:42
2 lag af birke finer fra Bauhaus, og 2 lag af finer fra Silvan.

Silvan skrev det de havde var finsk birkefiner, det skrev Bauhaus ikke, så det er da ikke finsk.

Det er tydeligt at se forskel.

Kan i gætte hvad der er hvad?





Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 06 Okt 2012 at 20:43
Originally posted by morellen

2 lag af birke finer fra Bauhaus, og 2 lag af finer fra Silvan.

Det er tydeligt at se forskel.

Kan i gætte hvad der er hvad?




nederste bauhaus

de ligner nemlig den plade jeg har under min bærbare pc


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Bapu
Date Posted: 06 Okt 2012 at 20:48
Det ser i hvert fald ud til at den klinge der har savet de nederste er betydelig skarpere end den der har savet de øverste Wink


Posted By: morellen
Date Posted: 06 Okt 2012 at 20:53
Ronnie har ret.
Det mørke er fra Silvan, og er så finsk birk, men det er det i Bauhaus så ikke.

Vedr. hvilken sav der er den skarpeste, så vil det være svært at bedømme da jeg har været i gang med høvlen for at få dem i samme plan :)
Og så skal det have en gang med sandpapir, for at få hele fladen så plan som muligt, inden der skal et par lag på bagpladen, og et lag mere på siderne.


Posted By: Bapu
Date Posted: 06 Okt 2012 at 21:00
Her tror man lige man kan booste sit ego ved at dele sine observationer med andre. Men ak sådan skulle det ikke være. Tilbage til depressiv stadie LOL


Posted By: JAV
Date Posted: 06 Okt 2012 at 21:44
Originally posted by Bapu

Her tror man lige man kan booste sit ego ved at dele sine observationer med andre. Men ak sådan skulle det ikke være. Tilbage til depressiv stadie LOL
Haha.. Det er så her du skal blive stædig, og fastlå at der stadig er kvalitetvariationer at spore i årene fra savsnittet  


-------------


Posted By: Bapu
Date Posted: 06 Okt 2012 at 22:06
Tak for den moraske opbakning. Det er bare ikke nemt når man ikke er udstyret med et verbalt offensiv 


Posted By: morellen
Date Posted: 07 Okt 2012 at 09:47
Den ene højtaler begynder at tage form.

Der mangler at blive høvlet lidt, og så med sandpapir. Derefter skal de 2 lag på bagsiden, en på fronten og top og bund, hvorefter der skal et lag mere på siderne.

Men man kan efterhånden se hvad det skal blive til, her kan man se formen:



Og et af hvordan den ser ud efterhånden - det er min datter på 2 år der har lavet den pæne tegning oppe i toppen :)




Posted By: Busk
Date Posted: 07 Okt 2012 at 09:50
Godt arbejde Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 07 Okt 2012 at 09:54
Originally posted by Busk

Godt arbejde Thumbs Up

Tak for det - begynder faktisk at tro det godt kan ende med at blive ok selvom det er første gang man laver buet sider.


Posted By: morellen
Date Posted: 07 Okt 2012 at 18:12
Det finske birk, det rigtige af det, er faktisk rigtig flot.
Kan godt forstå så mange bruger det. Tror også næste projekt skal være en stander ht i stakket finsk birk. 


Posted By: Bapu
Date Posted: 07 Okt 2012 at 18:41
Der er også mange smukke eksempler lavet med den metode. 

http://www.audiorevelation.com/cre/images/MiniLR600_pop.jpg

http://techtalk.parts-express.com/attachment.php?attachmentid=17112&d=1311739652

Der er jo også andre herinde der har samme ideer  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=864&PN=1&title=speakers-v90 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=864&PN=1&title=speakers-v90

Bare lidt indspiration..... Smile





Posted By: felsby
Date Posted: 07 Okt 2012 at 20:26
husk nu Bapu - der er et specielt sted i helvede reserveret til dem der poster ikke-klikbare links! Wink


Posted By: Bapu
Date Posted: 07 Okt 2012 at 20:54
Det lyder til at jeg nok skal blive familiær med det omtalte sted. Men jeg lover med hånden på hjertet at det aldrig sker igen, og ydmygt beder jeg om jeres tilgivelse Embarrassed


Posted By: felsby
Date Posted: 07 Okt 2012 at 21:15
LOL


Posted By: Roky
Date Posted: 08 Okt 2012 at 18:31
Hej Morellen 
Spændende projekt !

Iøvrigt ang finer. Har selv købt 4 mm finer. Jeg fik at vide at den billige kommer fra Asien hvor den dyre kommer fra Østeuropa (mener det var Rusland).

Den dyre har flere lag og er lysere i overfladen ala på Troels Gravesens projekter.  Men det er følgelig den flotte du har fat i Cool




Posted By: koan
Date Posted: 08 Okt 2012 at 18:38
Den fra asien er østen krydsfiner. Finsk birkefiner er den bedste - russisk kan også være godt men kvaliteten kan svinge meget :-)


Posted By: Svend
Date Posted: 20 Okt 2012 at 21:51
Mega inspirerende... Tongue  WAF væsentlig højere end dem jeg lige har klamret sammen. Så der er ingen vej uden om og jeg går igang igen-igen.. (Det er da skruen uden ende.. Confused men nu nærmer de mørke aftener sig og MC'en skal snart klodses op )
 
Men lige et par praktiske spørgsmål. Du har limet det hele godt og grundigt sammen. Men hvad med mellemtone kammer og dæmning af sider? Bliver det ikke dødsvært at fixe dette gennem bashul alene?
Svend 


Posted By: morellen
Date Posted: 21 Okt 2012 at 09:52
Originally posted by Svend

Mega inspirerende... Tongue  WAF væsentlig højere end dem jeg lige har klamret sammen. Så der er ingen vej uden om og jeg går igang igen-igen.. (Det er da skruen uden ende.. Confused men nu nærmer de mørke aftener sig og MC'en skal snart klodses op )

Mange tak for det. Også håbet er også at konen acceptere dem, istedet for de 4-kantet kasser.
 
Originally posted by Svend

Men lige et par praktiske spørgsmål. Du har limet det hele godt og grundigt sammen. Men hvad med mellemtone kammer og dæmning af sider? Bliver det ikke dødsvært at fixe dette gennem bashul alene?
Svend 

Der er ikke noget specifikt kammer til mellemtonen, det er et stort rum i hele kabinettet.
Tanken var faktisk ikke at lave noget dæmpning af siderne, men ville prøve med løst dæmpemateriale og se om det ikke var nok.

Men ellers bliver det noget bøvl at arbejde ind i gennem bashullerne - så håber ikke det bliver nødvendigt LOL


Posted By: morellen
Date Posted: 21 Okt 2012 at 09:57
Vedr. dæmpning af sider, så har jeg ikke kunne finde de plader til dæmpning - bitumen / tekstil - nogen steder.

Rabu har dem ikke på hjemmesiden mere - er de udgået?


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 21 Okt 2012 at 10:12
harald nyborg
http://www.harald-nyborg.dk/p1389/lyddaempningspap-as-4 - http://www.harald-nyborg.dk/p1389/lyddaempningspap-as-4


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 21 Okt 2012 at 10:16
Biltema er lidt billigere
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/


-------------
Mvh Martin


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 21 Okt 2012 at 10:17
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/ - http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/

-------------
Mvh Martin


Posted By: morellen
Date Posted: 21 Okt 2012 at 11:04
Tak. Men kunne godt finde bitumen plader.

Det er de plader med BÅDE bitumen og tekstil på samme plade. Altså et lag bitumen, men noget tekstil på.


Posted By: Bapu
Date Posted: 21 Okt 2012 at 11:07
Hvilke fordele/ulemper er der ved at have et stort kammer kontra 2? 

MVH Michael.


Posted By: Svend
Date Posted: 21 Okt 2012 at 21:15
Eksperimenterede lidt her i eftermiddag med rundsaven.
Snittede løs i 16mm MDF plade og lavede  en del 13mm dybe snit med 15 mm mellemrum, hvor pladen skal bukkes en del og med 30 mm mellemrum, hvor der skal bukkes knap så meget..
Og pladen former sig smukt og nydeligt rundt omkring de buede afstivere.
Så det bliver et kabinet med 2* 16 mm MDF og med en gang finer yderst, alternativ en 4mm X-finerplade, hvis jeg ikke formår at lime finer på en buet flade....
 
Så er der nogen, der har et par hints til
 
a. De snit kan indeholde en hulens masse lim.. Skulle man blande lim sammen med MDF snulder?
    Eller er der nogen, der har andre gode ideer?
b. Er der nogen, der har erfaring, som de vil dele, i at lægge finer på buede flader?
 
Mange hilsner Svend, der har set lyset i højtalere med buede sider.Tongue


Posted By: morellen
Date Posted: 21 Okt 2012 at 21:45
Originally posted by Svend

Eksperimenterede lidt her i eftermiddag med rundsaven.
Snittede løs i 16mm MDF plade og lavede  en del 13mm dybe snit med 15 mm mellemrum, hvor pladen skal bukkes en del og med 30 mm mellemrum, hvor der skal bukkes knap så meget..
Og pladen former sig smukt og nydeligt rundt omkring de buede afstivere.
Så det bliver et kabinet med 2* 16 mm MDF og med en gang finer yderst, alternativ en 4mm X-finerplade, hvis jeg ikke formår at lime finer på en buet flade....
 
Så er der nogen, der har et par hints til
 
a. De snit kan indeholde en hulens masse lim.. Skulle man blande lim sammen med MDF snulder?
    Eller er der nogen, der har andre gode ideer?
b. Er der nogen, der har erfaring, som de vil dele, i at lægge finer på buede flader?
 
Mange hilsner Svend, der har set lyset i højtalere med buede sider.Tongue

Giver det ikke nogle "hak" i buen, at pladen ikke kan bue blødt over hele pladen, men skal gøre det i hak?

Vedr. "fyld" i alle rillerne, så har jeg læst om noget viskoelastisk lim, som skulle have en god lyddæmpende effekt - men har ikke selv kunne finde et sted af købe det. (har heller ikke gjort det store for det)

Har ikke erfaring med finer, men du kan evt. lave et jævnt pres på fineren under tørring, ved at bruge en masonitplade som du kan holde under spænd med bagageremme. 


Posted By: Svend
Date Posted: 21 Okt 2012 at 22:29
Originally posted by morellen


Giver det ikke nogle "hak" i buen, at pladen ikke kan bue blødt over hele pladen, men skal gøre det i hak?

Det forvente jeg egentlig også, men den smyger sig fint og nydeligt rundt om afstiverne. (Buen er over 40 cm, gående fra 0 til 1 til 0 til -2cm), hvis det ellers er til at forstå?) 
Skal nok kaste nogle pics af mig, men mit kamera er i udu... Angry  


Posted By: Bapu
Date Posted: 21 Okt 2012 at 22:33
DVS en radius på ca 681mm Smile



Posted By: Svend
Date Posted: 22 Okt 2012 at 08:13
Originally posted by Bapu

DVS en radius på ca 681mm Smile

 Passer gns nok meget godt. Men det er ikke et helt rent cirkel udsnit da bagerste halvdel flader ud..


Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Okt 2012 at 10:58
Originally posted by Svend

Originally posted by Bapu

DVS en radius på ca 681mm Smile

 Passer gns nok meget godt. Men det er ikke et helt rent cirkel udsnit da bagerste halvdel flader ud..

Så trækker jeg mit forsøg på at være smart tilbage Embarrassed


Posted By: Svend
Date Posted: 22 Okt 2012 at 11:34
Originally posted by Bapu

Originally posted by Svend

Originally posted by Bapu

DVS en radius på ca 681mm Smile

 Passer gns nok meget godt. Men det er ikke et helt rent cirkel udsnit da bagerste halvdel flader ud..

Så trækker jeg mit forsøg på at være smart tilbage Embarrassed
Jeg sad rent faktisk at ledte efter en formel til beregning..... Smile


Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Okt 2012 at 13:13
Jeg må nok ærligt tilstå at jeg ikke kan huske de forskellige geometriske formler længere. Jeg har konstrueret mig frem til resultatet som vist her på billedet. Men det skal så siges at for at denne metode kan bruges skal det være en cirkulær bue. Så tager man 2 vilkorlige steder og sætter en streg vinkelret på buen og der hvor de 2 mødes måler man så ind til buen. Spørg endelig hvis dette er forvirrende.

MVH Michael.




Posted By: Svend
Date Posted: 22 Okt 2012 at 19:32
Næh, det er da meget fornuftigt.Wink   
Jeg brugte en lang metallinial, bøjede den så den matchede 0 +1 0 -2 cm afsat på en 40 cm  streg og så nogenlunde harmonisk ud.  Og så stregede viv'en af med en blyant.... Og så er det "bare" at save derudaf... Wacko 


Posted By: morellen
Date Posted: 25 Okt 2012 at 15:07
Det går lidt langsomt, men der er sket lidt.

Har fået sat 2 ekstra plader på bagsiden, og en på fronten. Derudover er der kommet en plade på top og bund.

Det er blevet sat og høvlet til så det passer og følger formen, men skal lige have en sidste gang puds.
Så mangler der kun at komme et sidste lag på siderne.

Og så alt det med hullerne og baflen Wink






Posted By: morellen
Date Posted: 25 Okt 2012 at 18:05
Regner med at der skal et lag med 6 mm mdf yderst på siderne.

Så jeg besluttede mig for lige at prøve om det kunne lade sig gøre. Om pladen knækkede og om min metode virkede.

Havde fundet ud af den metode jeg brugte til 4 mm krydsfiner ikke virkede...



Der er ikke brugt lim. Pladen var VIRKELIG svær at tvinge på plads... kunne ikke gøre det med 2 remme, og har fået røde mærker på håndfladerne. Det var ikke sådan lige til. Er er ikke engang sikker på den er helt på plads.


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 25 Okt 2012 at 19:40
Spændene projekt du der har gang i... Det skal nok blive lækkert når det bliver færdigt. Al respekt til at du gider rode dig ud i de "snedkeriske" kundskaber, for det ser fedt ud når det ikke bare er firkantede kasser...
Men glæder mig til at se resultatet Smile
 
MVH
Michael M


-------------
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900


Posted By: Svend
Date Posted: 26 Okt 2012 at 11:03
Originally posted by morellen

Regner med at der skal et lag med 6 mm mdf yderst på siderne.

Så jeg besluttede mig for lige at prøve om det kunne lade sig gøre. Om pladen knækkede og om min metode virkede.

Havde fundet ud af den metode jeg brugte til 4 mm krydsfiner ikke virkede...

 
Der er ikke brugt lim. Pladen var VIRKELIG svær at tvinge på plads... kunne ikke gøre det med 2 remme, og har fået røde mærker på håndfladerne. Det var ikke sådan lige til. Er er ikke engang sikker på den er helt på plads.
Nu har jeg ikke prøvet på en 6mm plade, men det virker på en 16mm. Giv pladen en strive 4mm slidser med 15mm mellemrum med en rundsav. Kan være at det giver "kanter" på en 6mm, men hvorfor skulle det egentlig det? De yderste mm fungere jo som som en alm 2 mm plade ....Wink  
Og så en ordentlig bunke lim....   


Posted By: morellen
Date Posted: 27 Okt 2012 at 14:43
Er ikke meget for at skulle skære riller i.

Kan godt tvinge den 6 mm på plads. Men tror i limen kan pladen i form når der skal bruges så meget kraft for at få den på plads??


Posted By: Svend
Date Posted: 28 Okt 2012 at 13:38
OK, men du har vist også væsentlig mindre radius end jeg har. "Bapu"regnede din til 28, min til 68 cm... Efter lidt fumlen frem og tilbage, kunne jeg nøjes med en stribe snit med 30 mm mellemrum, hvor krumning er størst og 40 mm mellemrum, hvor den "flader" ud. (Det burde spare en formue til lim...Confused..)
 
Hvis limen får ordentlig "fat", holder det til hvad som helst. Giv fladerne en gang groft sandpapir, så skidt er væk og der er en ru overflade at bide i.... 
 


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Nov 2012 at 07:07
Fik limet de 6 mm mdf plader på, med vold og magt... og de sidder der endnu Smile


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Nov 2012 at 07:10
Er som skrevet kommet lidt videre.

Selve kabinettet er sådan set færdigt. Mangler kun front baflen.

Og så selvfølgelig slibe og spartle arbejde.

Har været i gang med at lave "ånde"-huller til enhederne i kabinettet.

Så er der sat dyvler i til at fiksere front baflen.

Mit fræsejern kunne ikke komme langt nok ned igennem kabinettet første gang, så skal lige igang igen.




Posted By: morellen
Date Posted: 11 Nov 2012 at 13:07
Front baflen begynder at tage form med facetter:



Havde sagt 22 mm til manden i savværket, men fik kun 19 mm - og opdagede det først da jeg var kommet hjem, da jeg havde lidt travlt.

Der mangler jo selvfølgelig stadig noget endnu, og facetterne er heller ikke færdige, men det var for at se hvordan det ville se ud - og om jeg kunne nøjes med 19 mm.


Posted By: Svend
Date Posted: 11 Nov 2012 at 13:09
Det ser godt ud ..  Thumbs Up
Hvordan laver du facetter?  Rundsav på en skinne? Stemmejern? Sav ?Clap


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Nov 2012 at 13:11
Originally posted by Svend

Det ser godt ud ..  Thumbs Up
Hvordan laver du facetter?  Rundsav på en skinne? Stemmejern? Sav ?Clap

Mange tak - kan dog ikke helt finde ud af om facetterne få nok "dybde" når pladen kun er 19 mm tyk.
Svært at se på billedet.

Jeg har brugt en alm. høvl, og så skal der pudses efter. Frygtede det lidt, men det tog faktisk ikke så lang tid.


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 11 Nov 2012 at 17:13
Ser da godt ud. Kan du ikke lime en 6-9mm plade på, så skulle du have dybde nok.

-------------
Mvh Martin


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Nov 2012 at 18:18
Originally posted by mebbesen73

Ser da godt ud. Kan du ikke lime en 6-9mm plade på, så skulle du have dybde nok.

Tak.

Har jeg også tænkt på - alt efter hvilken tykkelse det skal være.


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 11 Nov 2012 at 22:23
Originally posted by morellen

Vedr. dæmpning af sider, så har jeg ikke kunne finde de plader til dæmpning - bitumen / tekstil - nogen steder.

Rabu har dem ikke på hjemmesiden mere - er de udgået?


Ved ikke om du har fundet dette eller om det stadig er aktuelt. Men det kan fåes her
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6816 - http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6816


-------------
Mvh Martin


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Nov 2012 at 09:10
Lækkert arbejde Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 12 Nov 2012 at 10:04
Originally posted by mebbesen73

Originally posted by morellen

Vedr. dæmpning af sider, så har jeg ikke kunne finde de plader til dæmpning - bitumen / tekstil - nogen steder.

Rabu har dem ikke på hjemmesiden mere - er de udgået?


Ved ikke om du har fundet dette eller om det stadig er aktuelt. Men det kan fåes her
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6816 - http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6816

Tak for linket - havde været ved dem at kigge.
Ikke helt magen til dem Rabu solgte på et tidspunkt... men heller ikke sikkert det bliver nødvendigt.


Posted By: morellen
Date Posted: 12 Nov 2012 at 10:05
Originally posted by Busk

Lækkert arbejde Thumbs Up

Mange tak.

Faktisk underligt, så glæder jeg mig til slibe og spartle arbejde. Spændt på hvor godt det bliver Tongue


Posted By: morellen
Date Posted: 13 Nov 2012 at 10:50
Der er sket lidt mere.

Facetter på begge fronter, og nu er der også undersænket til diskanten. Nu begynder  man at kunne se hvad det skal ligne.

Mit fræsejern valgte at hoppe ud af låsen da jeg undersænkede den ene diskant, det gav et mærke. Heldigvis kun indad og nedaf, så det burde ikke være synligt.




Posted By: Busk
Date Posted: 13 Nov 2012 at 11:00
nydeligt

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svend
Date Posted: 13 Nov 2012 at 11:40
De facetter er nysselige..  Thumbs Up Og så med høvl og slibeklods?

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: mebbesen73
Date Posted: 13 Nov 2012 at 12:18
Smukt Clap

-------------
Mvh Martin


Posted By: Bapu
Date Posted: 13 Nov 2012 at 13:18
Lækkert som Facetterne spidser mod bunden Clap

-------------
Venligst Michael



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com