Print Page | Close Window

Højttaler troels gravesen eller?

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=872
Printed Date: 06 Jun 2024 at 17:02
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Højttaler troels gravesen eller?
Posted By: Roky
Subject: Højttaler troels gravesen eller?
Date Posted: 11 Maj 2012 at 17:37
Hej alle 

Hermed mit første indlæg på forum. 

Jeg står i den situation at jeg går og lurer på at bygge ny højttaler. Sidste sommer byggede jeg det her sæt:  http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/770----fx-m6-ne/ - http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/770----fx-m6-ne/

Jeg har været godt tilfreds, og er det som sådan set stadigvæk. Men jeg kunne godt ønske mig en kende dybere bas og mere dynamik. Det er imponerende hvad de kan, men der er jo grænser for hvad de små enheder kanBig smile
Jeg har tidligere haft et sæt Tandberg Studio Monitor (lukket konstruktion) og et sæt IMF tls80II. (transmissionslinje).

Jeg har kigget en del rundt på nettet, men synes det er tyndt med lige det jeg kunne tænke mig. 
Jeg har et rum på 20 kvm hvor jeg spiller på langs. Jeg har maksimalt plads til et kabinet på omkring 80 L (gerne med bred frontplade ala ATC).  
Jeg kunne godt tænke mig at have noget med en større driver end 6,5" og som er lette at trække.
Følgende har jeg kigget på. :
http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm - http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm - http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
http://www.troelsgravesen.dk/QUATTRO.htm - http://www.troelsgravesen.dk/QUATTRO.htm
Jeg spiller på en ældre Sansui 2*85 W transistor og har ikke tænkt mig at skifte den ud foreløbelig. 
Er i tvivl om Quattro vil lide af boostet/langsom bas (basreflesk) og om TQWT kun egner sig til rør. Hvor dybt spiller de?

Kunne rigtigt godt tænke mig at lytte til et sæt TQWT, for jeg har ingen anelse om hvordan de lyder. Jeg bor i Århus.

mit budget er ca 5.000 for delefilter og enheder. Og jeg vil helst bygge en konstruktion der er gennemtestet. Mine lydpræferencer er et åbent lydbillede, uden at mellemtonen stikker for meget af. Jeg lytter til en blanding rock, blues, jazz, hip-hop og elektronisk. Desuden en smule klassisk. De skal altså kunne spille det hele uden at gå i knæ. Og så skal de være en klar opgradering til dem jeg har nuThumbs Up
mvh



Replies:
Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 11 Maj 2012 at 19:26
hvorfor prøver du ikke at opgradere enheder og filter i det kabinet du har nu.

du kunne jo bare tage en af hans andre konstruktioner der ville passe over i kabinettet, så er det jo "bare" at ændre porttuningen og nyt filter

men et nyt filter som frequence IKKE har bygget, ville også være et upgrade der var til at føle på


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Maj 2012 at 19:57
Du kan jo spørge om Troels vil demonstrere sine DTQWT, han er osse århusianer.

Ellers er 3W classic et rigtig godt bud. Den synes jeg lyder glat og uanstrengt.


Posted By: Roky
Date Posted: 11 Maj 2012 at 23:31
Tak for svar.
Jeg kan forstå at frequence's delefiltre ikke er så velsete. Har da også overvejet det. Kunne godt lave en ny frontbaffel osv. Vil dog prøve med nogle større enheder og rimelig høj effektivitet.

Synes også 3W Classic er en spændende konstruktion. Er bare ikke så glad ved tanken om "basrefleksbas". Bliver den lidt oppustede bas et mindre problem i et "stort" kabinet eller kræver det blot perfekt afstemning?

Hvordan er 3W Classic i forhold til TQWT? 



Posted By: felsby
Date Posted: 11 Maj 2012 at 23:46
basrefleks kan være ganske tør og velartikuleret, det kommer - som med lukkede kabinetter - helt an på afstemningen. Jeg har lyttet på lukkede kabinetter, TL, refleks og kvartbælgehorn, og jeg mener virkelig ikke at der er en vinder. Hver har deres fordele. 

3W Classic kan ikke samenlignes med TQWT overhovedet. Men hvilken skal man foretrække? Det ved jeg ikke, jeg har mest lyttet til Troels DTQWT, som selvfølgelig overgår en lille 3W.


Posted By: Roky
Date Posted: 12 Maj 2012 at 11:08
OK. 

DTQWT bliver for stor og dyr til mig. Quattro var også en mulighed. Det er ikke helt nemt. Kunne man gøre kabinettet større til 3W classic uden at ændre på filteret og få en smule dybere bys?

Quattro VS 3W classic ? 


Posted By: Roky
Date Posted: 13 Maj 2012 at 16:46
Andre bud evt på andre konstruktioner...


Posted By: felsby
Date Posted: 13 Maj 2012 at 21:02
Quattro har ikke megen bas. Kun til brug med varme forstærkere og hjørneplacering, a la Audio Note.

Jeg skal selv til at lave en klon af denne:  http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm  - http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm 


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Maj 2012 at 08:35
Den ser også spændende ud. Vil bare have noget mere membran areal 


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Maj 2012 at 09:13
Så lav en Jensen 1071. Dyr, men det kommer jo med mere membranareal. Den spiller aldeles fremragende; en af hans bedste konstruktioner.


Posted By: Morten3460
Date Posted: 15 Maj 2012 at 13:18
Hej. Hvis du vil lave en Jensen så kan det da gøres til rimelig penge.
Delefilter i den ikke så dyre version - ca 3000.
Brugte enheder - bas 2000 mellem 1500 og diskant 1500.
Så tror jeg da du har en kanon højtaler til 8000 - lidt over budget.
Jeg har bygget en SP44 - og den er du velkommen til at lytte til. Jeg synes den er rigtig god. Har den i øjeblikket koblet sammen med scanspeak 26W med elektronisk delefilter - og ja det giver mere bas men altså ikke så meget. morten

Jeg har faktisk stumperne til Jensen modellen - da det var min ide at bygge denne - men overvejer nu Prelude eller Jensen/Accu - så jeg kender godt til problemet med at vælge model. Kan du ikke søge på om der er nogen i området som har bygget nogle af modellerne?


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 15 Maj 2012 at 14:54
jeg har lavet en jensen faktisk, den må du da gerne komme og lytte på, det er dog ikke helt hans filter, så det lyder ikke helt ens, og ikke samme diskant


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Maj 2012 at 21:15
Jensen kunne være et ret godt bud! Der er jo en hel del enheder til salg. Så skulle det nok være i 80 L versionen. Men kan den gå på 20 kvm ? -lytteafstand 2 meter...

Ronnie: Det kunne jeg godt tænke mig. Måske en gang i den nye uge?



Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 15 Maj 2012 at 21:16
du skal være velkommen.

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Maj 2012 at 11:07
cool!


Posted By: Fasen
Date Posted: 16 Maj 2012 at 11:32
20 kvm mener jeg ikke er et problem, har selv haft en lignende konstruktion på samme areal (samme enheder, undtagen diskanten) . Dog sad jeg længere væk, så der må jeg melde pas.


-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Roky
Date Posted: 25 Maj 2012 at 00:34
Så har jeg været ude at lytte til Ronnies Jensen klon, og det var ikke ringe ! - Men for store det var de til mit rum. 

Så jeg blev anbefalet at kigge på en konstruktion med en 18W. 
Der er denne:  http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm - http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm
og alternativt denne:  http://www.troelsgravesen.dk/SP98-09_files/SP98-09_cab_large.GIF - http://www.troelsgravesen.dk/SP98-09_files/SP98-09_cab_large.GIF

En anke er dog at følsomheden er nede på 86 dbGeek Impedansen kan jeg ikke lige læse mig til- Men den går vel ikke meget under 4 ohm?

Troels skriver at 18W'eren er en smule fremme i skoen, men det ved jeg ikke helt om jeg kan bedømme efter at have hørt Ronnie's.


Posted By: felsby
Date Posted: 25 Maj 2012 at 09:51
Hvis du vil have rigtig bas i et ikke for stort kabinet er der kun to muligheder: lav følsomhed eller lav følsomhed+aktiv EQ. Mine HT har endnu lavere følsomhed, og spiller i et stort rum uden problemer - men jeg spiller heller ikke særlig højt. Med en 18W og en 100W forstærker skulle der være dømt fest på 20m2!


Posted By: Roky
Date Posted: 25 Maj 2012 at 13:32
Tror også de kan spille højt nok til mig. Jeg spiller heller ikke vanvittigt højt normalt- Men de skal kunne spille rimeligt højt uden at gå i knæ - til en guitar solo eller lignende Thumbs UpDet er næsten vigtigere at de også spiller godt ved helt lav volumen og har god spredning. Men er de en hård belastning ved Sansui'en?
Og er SS 9500 diskanten god nok ?




Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Maj 2012 at 14:25
Hey,

Jeg lavede faktisk SP95 engang ud fra Troels vejledning. Jeg syntes den lød for blød og varm til min smag. Jeg ville prøve noget andet. Det er længe siden SP95 blev lavet, og tror også Troels er kommet videre siden ren teknisk. 


Posted By: felsby
Date Posted: 25 Maj 2012 at 15:03
- men enhederne kan stadig leve op til strenge krav. Syncro har jo OGSÅ lavet en 18W konstruktion! Måske var den også værd at overveje?


Posted By: Roky
Date Posted: 25 Maj 2012 at 17:10
Syncroniq: tak for besyv. Så bliver det ikke sp95 jeg bygger. Andre gode forslag?

Felsby: passage 2.0. Den diskant er bare alt for dyr synes jeg. Er nok også mere til at prøve en konstruktion med en dome.


Posted By: felsby
Date Posted: 25 Maj 2012 at 20:25
Så vil jeg stadig foreslå SP95. Det er stadig rigtig gode enheder. Hvad så om den er blød og rund? Diskantniveauet kan da øges, hvis man vil.
Måske kan Syncro strikke en dome-version af Passage sammen?


Posted By: bknielsen
Date Posted: 25 Maj 2012 at 23:02
Jeg ville ikke betænke mig vedr. D2905/9500, det er en fin diskant (har den selv i mine HT).

Vedr. klangbalancen kan du evt. starte med at justere Troels filter vedr. dæmpning af diskanten - hvis du vælger SP95. Desværre har den jo lidt lav følsomhed fordi han ikke har brugt 4 Ohms udgaven af 18W (pga. hans rørforstærkere antager jeg).


Posted By: Roky
Date Posted: 27 Maj 2012 at 15:42
At SP95 ligefrem lyder varm og blød er ikke det jeg leder efter. Men hellere det end at den lyder kold og klinisk. Jeg er efter en rimelig neutral lyd, men jeg skal kunne holde ud at høre på mindre godt indspillet musik. 
Jeg kan læse rundt omkring at 18W8531 går bedre i et mindre kabinet end 30 liter. Er der noget i vejen for at bygge højttaleren som Troels's og så evt fylde den ud med sand og lege med porttuning, uden at ændre i filteret? - Hvis altså jeg af den vej kan få en lidt mere frisk lyd (hvis jeg ikke er helt tilfreds med lyden som udgangspunkt) + evt ændre lidt på diskantniveau?. 

Jeg kan også læse at der er nogle som synes at 18W8530 (coated version) spiller en smule bedre. Og at den kan bruges uden at ændre filter. Er det en god ide at vælge den i stedet for 18W8531?

Jeg står og flakker lidt rundt i det, men det er fordi jeg er afhængig af at kunne nå at lave det her i sommeren, og det tager jo altid mere tid at lave kabinet end man regner med. Hvis der ikke er andre bedre bud inden for mine rammer, så begynder jeg at tænke/bygge kabinet.
 


Posted By: Hylle
Date Posted: 29 Maj 2012 at 08:22
Jeg har både haft 18W/8531G00 og den coatede version i mine højttalere, og med filter (2,5KHz) kan, man ikke høre forskel. Så du kan frit vælge mellem disse typer. Efter sigende blev den coatede version kun lavet, fordi visse Scan Speak kunder ønskede denne finish.


Posted By: felsby
Date Posted: 29 Maj 2012 at 08:32
Det er en fin ide at lave et standerkabinet lidt for stort og så fylde sand i bunden. Men lav det nu på 30l, så får du mulighed for bas til 40Hz. Du kan altid skrumpe det; det omvendte er sværere! LOL
Jeg har selv et par 18W jeg skal have lavet kabinetter til, når tiden er der. De kommer i 30l afstemt til 30Hz.


Posted By: Roky
Date Posted: 29 Maj 2012 at 15:52
Hylle: Tak for svar. Torben fra frequence har sagt til mig at 18W8531 er udgået + at den skulle samle en masse støv. Så det må blive den ucoatede version jeg går efter. Så håber jeg bare at der er nogle der har et sæt de vil af medBig smile

Felsby: God pointe, så bliver det ikke under 30LBig smile. Jeg har en ide om at jeg vil lave bagpladen afmontérbar lidt ala den her: http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031 - http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031 . Så er det noget nemmere at komme til og jeg kan udskifte port mv.
mht til kabinet tykkelse kan jeg se at du har skrevet en del rundt omkring på nettet. Vil det være et ok valg at benytte 16 mm mdf + evt 4 mm finsk birkefiner til kabinet- Evt dobbelt tykkelse til baflen ? Jeg tror ikke jeg vil kaste mig ud i krydsfiner+bitumen+mdf. Snarere bliver det; krydsfiner + mdf + bitumen.

Ved kun at benytte 16 mm mdf når jeg ca op på 12 kg (hvis 16 mm mdf vejer ca 12 kg pr m^2- det lyder lidt lavt, men er lige hvad jeg kan google mig til) - uden at regne dobbelt frontbaffel med. 
Moving mass på ss18W er 17,5 gr, og hvad jeg kan læse mig til skal man ca gange med en faktor 1000 for at have et godt udgangspunkt. Jeg vil følgelig lave afstivninger horisontalt som Troels beskriver.

Birkefineren er ikke fastlagt endnu, da jeg venter på pris.- Vil dog gerne have den som finish. Tror dog en 19 mm i grade a koster spidsen af en jetjager. Indrømmet vil jeg godt lave den i ren birkefiner, men hvis det ikke er prisen værd såee...

Jeg er lidt begrænset af at enheden skal få nok luft til siderne. Troels har valgt 19 mm - så omkring 20mm er nok maks siderne kan være.

Tror det kunne være flot med sort mdf til fronten men det er svært at skaffe. Alternativt kunne jeg male den, men er bekendt med at det svæært at få et pænt resultat. Ellers så bliver det birkefiner.

Hvad er det bedste valg mht kabinet til enheden?


Posted By: felsby
Date Posted: 29 Maj 2012 at 17:21
Det sidste først: jeg mener den skal sidde i refleks hvis man vil have noget der ligner dybbas, men du kan sagtens sætte den i et mindre lukket kabinet.

Jeg kan fint skaffe sort MDF!

Bitumen dæmper bedst hvis pladetykkelsen ikke er for stor, dvs. max 16mm. Så hellere flere afstivninger. De vil dæmpe kabinettet i bassen; bitumen tager så fat længere oppe.

Mht. intern dæmpning af stående bølger kan du se et fint forslag hos Troels.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 29 Maj 2012 at 21:37
sort mdf kan du få skåret i bauhaus

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 29 Maj 2012 at 22:58
ups der var jeg ikke præcis nok i min formulering. 
Mente om 16+4 mm vil være nok til kabinettets sider eller jeg skal ud i større kabinet tykkelse. Også selvom jeg afstiver godt.  Vil nødig bygge dem for at finde ud af at det ikke er nokOuch. Er det det?

Pokkers bor ikke ligefrem tæt på en bauhaus der hvor jeg skal bygge dem. Må prøve at høre nogle andre steder ad.




Posted By: felsby
Date Posted: 30 Maj 2012 at 12:20
Det er en udbredt misforståelse at tykke vægge altid er bedre. Det er de, hvis vi snakker subwooferkabinetter, men 32mm MDF transmitterer 1000hz lige så effektivt som 16mm plade. Forskellen er at bitumen dæmper 16mm pladen mere effektivt, da massen pr. m2 af bitumen ligger tættere på 16mm pladens m2-vægt, og dette øger bitumens effekt.
 
Når vi så bygger et stort to-vejs kabinet, har vi konflikten: væggene skal være stive for at sikre en god bas. Og væggene skal ikke transmittere mellemtone.
Løsningen er efter min mening oplagt: lav kabinettet af tynd plade, gerne 16mm MDF, eller evt. 16+4mm X og dæmp det med bitumen på alle flader. Inden man klæber bitumen på, forsyner man kabinettet med RIGELIG afstivning. Selv synes jeg at horisontale stivere med lodrette stivere imellem er lettest.
Giver det mening? Jeg kan supplere med referencer. Du kan med fordel låne Martin Colloms: High Performance Loudspeakers på bibliotek.dk; hans kabinetafsnit er meget instruktivt.
Baflen kan laves tykkere, så man har noget gods at montere enhederne i.


Posted By: Roky
Date Posted: 30 Maj 2012 at 22:59
Tak, så er jeg noget mere afklaret. Tror jeg vil forskrue om nødvendigt nogle steder. Er godt klar over de ikke er nødvendige/giver ekstra styrke når snedkerlimen er tør, det gør det bare bare noget nemmere at undgå det skrider. Så bliver det krydsfiner finish.
Til enheder vil jeg bruge de der tornado bolts/screw in bolts (hvad de end hedder)(det er den type man også bruger til gipslofter)- Skal lige have fundet et billigt sted at købe dem. Hvis nogle har et link må de gerne linke. Det virkede rigtigt godt sidst jeg byggede og så er der maksimal kontakt til baflen. 
Jeg brugte dem her sidst :  http://frequence-shop.dk/produkter/35-diverse/319-skruer/ - http://frequence-shop.dk/produkter/35-diverse/319-skruer/  Men kunne godt tænke mig nogle som blot fungerer som en slags rawplug.
Tak for referencen, den vil jeg lige tjekke ud Smile  


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 31 Maj 2012 at 14:41
de islagsmøtrikker de kan købes ved elfa på sintrupvej til billigere penge

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: bknielsen
Date Posted: 31 Maj 2012 at 20:55
Jeg køber de sorte bolte her: http://tj-bolte.dk/shop/din-912-8-105c1.html - http://tj-bolte.dk/shop/din-912-8-105c1.html og 100 stk islagsmøtrikker ad gangen i det lokale byggemarked.


Posted By: Roky
Date Posted: 05 Jun 2012 at 00:27
Tak for links

Har indhentet delefilterpris fra jantzen hvor billigste udgave med CrossCap koster 1600 kr med supra ledning. Dyreste koster ca 3900 kr med Superior Z-cap + en større diameter spole og silver coated ledning. Begge er inklusive fragt. 
Går efter den "billige" udgave til at starte. Så kan jeg altid opgradere hvis jeg lyster.
Har været ude at kigge på russisk birkefiner i 4 mm (ca 200 kr) og 6 mm (ca 270 kr) for en plade på 150*150 cm. Overraskende flot kvalitet uden knaster og med flot spil i årene. Tror ikke jeg finder det bedre. Det skal nok blive godt når det får olie!. Den på 6 mm var lamineret i nogle flere lag og klart mere stabil!, hvor 4 mm mest af alt mindede om bagbeklædning til et skabBig smile Så er spørgsmålet om jeg skal holde mig til 4 mm løsningen eller det alligevel er bedre med de 2 mm ekstra...? 

De her bolte ser ret gode ud:  http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?cid=130&sa=cf&ctid=6 - http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?cid=130&sa=cf&ctid=6


Posted By: felsby
Date Posted: 05 Jun 2012 at 13:53
Hvis du laver en MDF-X sandwich med 6mm X behøver MDF ikke at være mere end max 15mm, og gerne lidt mindre. Rigeligt med afstivning, og bitumen på alle flader. Pyramideskum bag bassen og lidt uld i bunden af kabinettet.
 
De bolte du viser har ikke "hager" på islagsmøtrikkerne. Der skal bores præcist for så de ikke forsvinder ned i MDF´en når der strammes.


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Jun 2012 at 15:08
Så bliver det 16 mm+krydsfiner. Går i gang med at udtænke kabinetdimensioner nu.






Posted By: Roky
Date Posted: 21 Jun 2012 at 12:52
Hvordan undgår man at de islagsmøtrikker går fri af mdf når man skruer enhed af og på ? - Skal de bankes på plads + limes eller hvorledes? Umiddelbart er det vel den bedste løsning?
mvh
 


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Jun 2012 at 13:07
Mine er altid bare blevet banket på plads, og er blevet der. Men andre har haft samme klage som dig. Sæt dem i med en klat lim.
Uden islagsmøtrikker skal man imho ikke have enhederne ud mange gange, før MDF´en er smuldret.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 22 Jun 2012 at 22:47
Jeg er på linie med felsbys anbefaling. Mine er også blevet der uden at være limet, men jeg skal så være ærlig og sige, at jeg kun har andvendt dem i spånplade.

Jeg plejer at trække dem i med en skrue og en stor pladeskive på forsiden, når kabinetet er samlet - altså er de ikke slået i. Det kan koste et par bolte eller tre, du kan mærke når gevindet på bolten har taget skade efter en 8 - 10 islagsmøtrikker. Ellers køb bolte i kvalitet 10.9, så er det nok ikke et problem.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 24 Jun 2012 at 14:54
mine er også limet...

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 24 Jun 2012 at 23:36
Tak for svar !

Kan det passe at jeg skal ud at have både M5 islagmøtrik ( http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-8531g00.pdf - http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-8531g00.pdf )
og M4 ( http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf - http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf )

Eller kan gevind M5 gå til begge enheder?


Posted By: felsby
Date Posted: 25 Jun 2012 at 08:13
Først og fremmest skal du vælge nogle bolte der passer visuelt og mekanisk til enhederne. Ofte betyder det at du ender med M4 til diskanten og M5 til resten. Hvad er problemet med det?


Posted By: Roky
Date Posted: 25 Jun 2012 at 13:21
Bruger i bare sekundlim til islagmøtriker?

Der er som sådan ikke noget problem i at det er både M5 og M4Smile Det ville bare være "nemmere" kun at skulle bestille M5. Lige nu har jeg kun diskanten, så er ikke bekendt med hvad der kan gå til 18W'eren.
Tager hen til elfa i morgen og køber en stak.

mht til bitumen har jeg købt selvklæbende bitumen ved harald nyborg. Det klæber godt, men Troels Gravesen anbefaler en vinyl lim - Bruger i selv lim? Evt hvilken (som er let at skaffe)


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Jun 2012 at 16:19
jeg bruger den fra harald nyborg, og så med en god varmeblæser, ja sågar en føntørre kan gå, skær ud, klistre i, og så varmer du det godt op, og trykker det godt fast (HUSK HANDSKER)

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 25 Jun 2012 at 18:54
SS9500 passer fint med en M4 bolt.  

Kommer det ikke til at stinke helt vildt når du varmer det op?

Var lige forbi silvan, og der endte jeg med at købe så en tube her:  http://www.pattex.dk/index.php?page=no-more-nails - http://www.pattex.dk/index.php?page=no-more-nails . Så må jeg se om det kan holde.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Jun 2012 at 19:18
nej det DUFTER lidt af nylagt asfalt............. det dufter dejligt, det skal jo ikke varmes op til flydende, men bare så det bliver fleksibelt

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Jun 2012 at 19:19
i øvrigt, så er det lettest at du har en stanleykniv med et stort blad, og en aluskinne, så skærer du i pladen på den sorte side, og så knækker du den, og skærer den fra bagsiden.

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Jul 2012 at 17:23
Så er jeg kommet lidt videre (der kommer flere billeder i nær fremtid i byggetråden). 
Hvor meget er det nødvendigt at fræse af bagpå til højttalerenheden. Jeg har læst på Troels Gravesens hjemmeside og hans "study" siger at 45 grader er mest optimalt - Men hvor langt fra kanten af højttalerens ramme er det nødvendigt? - som en gylden regel...

Desuden regner jeg med at den baltiske birkefiner skal have olie som finish. 


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Jul 2012 at 18:43
hvor tyk er baflen (forpladen)? Det betyder meget for hvor meget fræsning der er nødvendigt.


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Jul 2012 at 22:47
Den er 36 mm (16 + 16 mm MDF + 4 krydsf).


Posted By: Larsen
Date Posted: 16 Jul 2012 at 08:37

Jeg formoder du har tænkt dig at anvende islagsmøtrikker, til montering af enhederne, som du skrev om i et tidligere indlæg.

Der hvor du har islagsmøtrikker på bagsiden, er det uhensigtmæssigt at lave affasning da montering af islagsmøtrikkerne vanskeliggøres. Mellem islagsmøtrikkerne kan du, når du anvender islagsmøtrikker, fræse så dybt at der står ca. 5 mm kant tilbage.
 
Se evt. tråden "Friman`s speaker version X" der er billder der illustrerer dette.


-------------
Altid på vej...


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 16 Jul 2012 at 10:26
http://billeder.hifigalleri.dk/album/fuldskaerm/24203-majiks--diy - http://billeder.hifigalleri.dk/album/fuldskaerm/24203-majiks--diy

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: felsby
Date Posted: 16 Jul 2012 at 10:56
på Ronnies fine billede ses det at den forreste plade (fræset som Larsen foreskriver) er så tynd, at man egtl. kunne have ladet den være, og så bare fræse i den tykke bagplade. Men Roky skal nok fræse i begge MDF pladerne.


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Jul 2012 at 15:36
Jeps jeg købt indslagsmøtriker - Samt skruer der kan nå hele vejen gennem pladen.

Jeg har både en cove bit og en 45 grader bit. Ingen af dem kan dog nå at fræse alt af til enheden. Så er det vel en lignende kombination som på Ronnies link at jeg skal bruge ?

mht til olie/behandling af birkekrydsfiner er der nogle som har nogle gode erfaringer? - evt bestemte typer olier. Jeg kan godt lide den farve de har nu, så tænker ikke at de skal bejses i første omgang. Det skal lige nævnes at de ikke bliver lakeret...
 


Posted By: Larsen
Date Posted: 16 Jul 2012 at 20:21
Jeps kombinationen vist på Ronnies link er fin.
Oliebehandling er også helt fint til birkekrydsfiner, bliver ganske pænt og slidstærkt.Smile


-------------
Altid på vej...


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Jul 2012 at 22:15
cool så gør jeg det Big smile


Posted By: Roky
Date Posted: 24 Jul 2012 at 09:36
Så har jeg fået fræst af til den enheden. Er det her ok?:

http://img19.imageshack.us/img19/2036/foto1kh.jpg - http://img19.imageshack.us/img19/2036/foto1kh.jpg

http://img39.imageshack.us/img39/402/foto2md.jpg - http://img39.imageshack.us/img39/402/foto2md.jpg

Der er ca 7-8 mm til kanten - Kunne ikke fræse dybere. Jeg har penslet med lim/vand for at lukke overfladen så det ikke støver ned i enheden.


Posted By: felsby
Date Posted: 24 Jul 2012 at 09:50
perfekt!


Posted By: Roky
Date Posted: 31 Jul 2012 at 17:33
Nogle der har erfaring med limining af finer mod en flade der er spartlet med "finspartel". Har tidligere brugt kontaktlim, men det vil jeg helst undgå denne gang. Det er noget giftigt L... 

Helst billigt og nemt at skaffe Big smile 
Kan alm hvid trælim klare jobbet ?


Posted By: JAV
Date Posted: 31 Jul 2012 at 19:14
Ja, det kan det.
Brug en malerrulle til at fordele limen. Ik' brug for meget lim - et tyndt lag, og brug evt. en plade til at presse.
Hvis der kommer for meget lim på, kan det udvikle bobler i finéren.


-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 31 Jul 2012 at 23:27
Oki cool så gør jeg det. Den er godt nok 4 mm tyk men skal nok have limmængden i mente


Posted By: Roky
Date Posted: 09 Aug 2012 at 23:02
Så fik jeg hardwiret delefilter. Har ikke loddet endnu. Er spolerne placeret ok i forhold til hinanden? Har det nogen betydning når afstanden er så relativ stor ? 

http://img7.imageshack.us/img7/6287/delefilter.jpg - http://img7.imageshack.us/img7/6287/delefilter.jpg
mvh


Posted By: friman
Date Posted: 10 Aug 2012 at 08:06
Hvis du rejser den op der ligger i højre hjørne, og stiller den 45 grader på den til venstre og den oven over så er du vist home safe.
Ellers ser det da fint ud.

Det har relativt stor betydning. Har selv lavet lytteforsøg med det, og det er tydeligt at de "snakker sammen" når de ligger ned ved siden af hinanden...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Aug 2012 at 15:58
enig med friman

men det er en skidt ide at lime dine komponenter fast, bor et par huller i pladen og strips dem i stedet


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: friman
Date Posted: 11 Aug 2012 at 10:38
Originally posted by ronnie rasmussen

enig med friman
men det er en skidt ide at lime dine komponenter fast, bor et par huller i pladen og strips dem i stedet


Ja, både og vil jeg sige. Det er altid en god ide og starte med en solid mekanisk fastgørelse, men samtidig er det også en god ide og pladre komponenterne (bortset fra modstandene af hensyn til varme) ind i et ordentlig lag lim/fugemasse med relativt høj viskositet.
Det dæmper mikrofoni, og det er faktisk sådan at du kan høre musiksignalet summe svagt i komponenterne, hvis ikke de dæmpes. Det overdøves selvfølgelig af selve højtaleren, men ikke desto mindre synes jeg det er en god ide at helt undgå mikrofoni i videst muligt omfang, og det koster jo ikke alverden....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 12 Aug 2012 at 15:32
Originally posted by friman

Originally posted by ronnie rasmussen

enig med friman
men det er en skidt ide at lime dine komponenter fast, bor et par huller i pladen og strips dem i stedet


Ja, både og vil jeg sige. Det er altid en god ide og starte med en solid mekanisk fastgørelse, men samtidig er det også en god ide og pladre komponenterne (bortset fra modstandene af hensyn til varme) ind i et ordentlig lag lim/fugemasse med relativt høj viskositet.
Det dæmper mikrofoni, og det er faktisk sådan at du kan høre musiksignalet summe svagt i komponenterne, hvis ikke de dæmpes. Det overdøves selvfølgelig af selve højtaleren, men ikke desto mindre synes jeg det er en god ide at helt undgå mikrofoni i videst muligt omfang, og det koster jo ikke alverden....

jamen jeg kan da KUN være enig med dig med mikrofoni og sådan.

men en anden ting er så at bruge lim, der kan man med fordel bruge varmlim, det kan fjernes igen ved at dryppe sprit på limens kant og så trækker man den lige så fint af 


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com