Print Page | Close Window

Målinger af konstruktions idéer

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet konstruktion
Forum Description: Her kan stilles spørgsmåll omkring opbygning af kabinetter, alt fra afstivere til design.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=69
Printed Date: 01 Nov 2024 at 01:31
Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com


Topic: Målinger af konstruktions idéer
Posted By: Busk
Subject: Målinger af konstruktions idéer
Date Posted: 05 Mar 2009 at 19:30
I min trÃ¥d omkring M765 højttaleren, kom senilix med et link til en meget interessant trÃ¥d pÃ¥ http://www.htguide.com/ - www.htguide.com , siden har iøvrigt mange fede diy projekter og er vær at besøge. Men den trÃ¥d der linkes til har en masse mÃ¥linger pÃ¥ forskellige mÃ¥de at lave sin front baffel pÃ¥, og hvad det kan have af fordele at hælde højttaleren bagover. Han giver ogsÃ¥ gode rÃ¥d til hvordan man nemt kan skære facetter i sin front. Jeg vil her sakse de billeder jeg syntes er interessante, men vil ogsÃ¥ opfordre folk til selv at kikke pÃ¥ dette meget flotte og gennemførte projekt. Her er linket til trÃ¥den: http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031 - http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031
 
Mande n har været utrolig gennemført med at lave en masse målinger af forskellige fronter, hældning og offset placering af enheder, nogen virker og andre konstaeres der bare at det ikke have den store betydning.
 
Idéen med denne tråd var at de kloge hoveder herinde der ved mere om det end jeg, måske kunne give forklaringer på hvorfor det egentlig virker det han gør.
 
Først lige et par billeder af højttaleren der har afført alle de mÃ¥linger. 
 
 
Og så til det spændende i hans tråde, for han linker til flere af sine tråde der har ført frem til denne højttaler.
 
Denne måling viser forskellen mellem at højttaleren står lodret (sort kurve) og hælder 8grader bagover. Kurven bliver synligt mere ret og dykket i 2200Hz området forsvinder. Noget jeg bestemt vil prøve med hensyn til M765.
 
Lodret kabinet vs 8grader bagover hældning af kabinet, måling på diskant.
 
Her forsøges det så at placere bas/mellemtonen asymetrisk i front (sort) og centreret (rød), dette giver dog ikke den store forskel. Lidt underligt da det tilsyneladende har bestydning på diskanten.
 
Her er der samme prøvet med diskanten. (sort) diskant centreret i alm. front med skarpe 90graders kanter. (rød) facet skåret front med diskant centreret. (blå) facet skåret front med diskanten asymetrisk eller off-set placeret i forhold til center. Betydelig mere ret frekvenskurve for diskanten.
 
Her ses målinger på bas/mellemtonen uden filter. (sort) alm. firkantet kabinet med lige skarpe kanter. (rød) afrundede kanten. (blå) facet skåret front. Man er vist ikke rigtig i tvivl om hvad der er at foretrække.
 
De samme målinger, bare 30grader off-axis.
 
Lige skarpe kanter, on-axis vs off-axis.
 
Det samme med afrundede kanter.
 
Det samme med facet skåret front.
 
Det var lige lidt til at starte på, skal have læst mere i tråden, men så skal jeg nok komme med flere af dem jeg syntes er interessante.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Replies:
Posted By: joesch
Date Posted: 05 Mar 2009 at 20:06
Hej Busk

Jeg kiggede også på tråden (har dog langt fra læst alt). Jeg er godt nok stadig "newbie" (men arbejder ihærdigt på at ændre det forhold Tongue), men giver mit bud: Det virker vel som det gør fordi det alle er tiltag, der har til hensigt at reducere den indirekte lyd, der kommer fra kabinettet i form af refleksioner? At det primært har betydning for diskant og øvre mellemtone skyldes vel fysik: højfrekvent lyd er mere retningsbestemt og, ja i sagens natur, hurtig (lyd er svingninger) og kan dermed kastes tilbage af en bred front.

Har du set det redskab, der linkes til: Edge. Det findes på denne side: http://www.tolvan.com/products/ - http://www.tolvan.com/products/

Når jeg en gang får tid skal jeg prøve at eksperimentere med en baffel med blødt afrundet front i stil med bl.a. Focal og Magico Mini. Det bliver dog tidligst til sommer (tror jeg Wink). Mangler stadig at modtage min målemikrofon - nu tror jeg snart jeg bare laver en selv.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 05 Mar 2009 at 20:08
Super tråd


Posted By: Guests
Date Posted: 05 Mar 2009 at 20:52
Altså tiltning af højtaleren plejer man at lave for at kompensere for enhedernes akustiske centers forskydning, men det kan også sagtens passe at der er gevindst når der snakkes diffraktioner, men dette havde jeg egentlig aldrig selv tænkt over. Diffraktioner er nemlig værst on-axis - Jeg ved at dali og gamut optimerer deres højtalere til at blive lyttet på off-axis, netop fordi at der er færre problemer med diffraktioner der (der er dog flere grunde til det, bla. bedre powerrespons).

Effekten forskydning af de akustiske centrum (uden der er kompenseret for dette i filteret).



De forskellige frekvensrespons fra forskellige bafler skyldes også diffraktioner. Lidt ligesom du kender til baffle-step hvor man har lavet en simpel model som antager at det kun er bredden på kabinettet som medvirker til "tab" af energi i 2PI (180 grader foran højtaleren) hvor resten af energien forsvinder "rundt om" 4PI (360grader). Så simpelt er det desværre ikke i virkeligheden - derfor måleudstyr er en god ide. Der er forskellige afstande til de forskellige kanter på kabinettet, som henholdsvis giver enten et "boost" eller et "sug", dette resulterer så i den ujævne frekvensrespons. Skarpe kanter giver en meget direkte og stærk effekt, mens afrundede giver en "pænere og blødere" diffraktion, dette er pga. af ved en 45graders/runding betyder at diffraktionerne ikke sker ved en bestemt frekvens med ved mange på en gang, så er effekten "blødet op".



Det er specielt mellemtonen som lider af disse diffraktioner, det er fordi den spiller i det område hvor der er problemer med frekvenser, hvis halve eller hele bølgelængde er lig med afstanden til kabinettes kanter.

Disse facetter er en fin måde at reducere effekten af diffraktionerne på, så ser det jo heller ikke helt tosset ud på samme tid. Men den afgjort mest elegante løsning jeg har set til dato er B&W's runde mellemtone kammer, som de bruger i deres top modeller.

Den runde form af kabinettet betyder nemlig at diffraktionenerne, ikke sker ved en bestemt bølgelængde og dermed er der ingen peaks ved bestemte frekvenser.

Den værste form på en forplade er en cylinder/cirkel hvor enheden er placeret i centrum, dette vil betyde at der er ligelang afstand til alle kanter.

Når man placerer en diskant asymetrisk er det også for at skabe forskellig afstand til kanter - dette mener jeg dog er en løsning med andre kompromisser.




Posted By: joesch
Date Posted: 05 Mar 2009 at 21:44
Originally posted by kappen kappen wrote:

Altså tiltning af højtaleren plejer man at lave for at kompensere for enhedernes akustiske centers forskydning (...)



Og et eller andet sted er dette et tweak, der er i en lidt anden kategori end optimering af kabinettets proportioner, affalsning (og fx anvendelse af filt omkring diskanten) etc? Altså, hele fase-balladen skal man jo under alle omstændigheder forholde sig til - og korrigere for -, når man sidder og designer filter. "Avalon"-facetter o.l. handler for mig om at optimere den "nøgne" enheds arbejdsbetingelser, så den opfører sig så godt som muligt inden man beynder at simulere og korrigere. (Tilbage er så aspektet, at ved at tilte en højttaler undgår vi at den spiller frontalt ind i modstående væg, men en smule mere diffust ud i rummet)

Er jeg på afveje?

I øvrigt spændende med alle disse ligninger og grafer for en humanist Wacko


Posted By: syncroniq
Date Posted: 05 Mar 2009 at 21:59
Hey,
 
Helt klart at dette er for at optimere den rå enhed uden filter, hvilket gør filteret nemmere at realisere senere. Så jeg tror du er helt på rette vej Embarrassed


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Mar 2009 at 05:26
Originally posted by joesch joesch wrote:

Hej Busk

Jeg kiggede også på tråden (har dog langt fra læst alt). Jeg er godt nok stadig "newbie" (men arbejder ihærdigt på at ændre det forhold Tongue), men giver mit bud: Det virker vel som det gør fordi det alle er tiltag, der har til hensigt at reducere den indirekte lyd, der kommer fra kabinettet i form af refleksioner? At det primært har betydning for diskant og øvre mellemtone skyldes vel fysik: højfrekvent lyd er mere retningsbestemt og, ja i sagens natur, hurtig (lyd er svingninger) og kan dermed kastes tilbage af en bred front.

Har du set det redskab, der linkes til: Edge. Det findes på denne side: http://www.tolvan.com/products/ - http://www.tolvan.com/products/

Når jeg en gang får tid skal jeg prøve at eksperimentere med en baffel med blødt afrundet front i stil med bl.a. Focal og Magico Mini. Det bliver dog tidligst til sommer (tror jeg Wink). Mangler stadig at modtage min målemikrofon - nu tror jeg snart jeg bare laver en selv.
 
Nej den havde jeg ikke lige fanget endnu, men nu er den downloadet.
Er glad for at min lille tråd her kan hjælpe og forklare hvorfor man gør forskellige tiltag. Man må også sige at han har målt på næsten alt hvad han kunne komme i tanke om var sjovt. Meget lærerigt for os andre.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Mar 2009 at 05:30
Originally posted by kappen kappen wrote:

 
Disse facetter er en fin måde at reducere effekten af diffraktionerne på, så ser det jo heller ikke helt tosset ud på samme tid. Men den afgjort mest elegante løsning jeg har set til dato er B&W's runde mellemtone kammer, som de bruger i deres top modeller.

Den runde form af kabinettet betyder nemlig at diffraktionenerne, ikke sker ved en bestemt bølgelængde og dermed er der ingen peaks ved bestemte frekvenser.

 Som ejer af et par B&W Nautilus 800 Signature kan jeg skrive under pÃ¥ at det virker, har til dato ikke hørt sÃ¥ frigjort en mellemtone.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Mar 2009 at 06:03

Så kommer der lige lidt mere. den første her underbygger det kappen skriver med hvorfor DALI anbefaler deres højttalere skal stå paralelt med bagvæggen.

 
Facet skåret front med diskanten placeret off-set fra center. Målt on-axis vs 30grader off-axis.
 
Der er så også nogen målinger som jeg ikke helt kan se grunden til, her kommer en af dem.
Sammenligningen her er jo ligegyldig når han bruger det samme filter til begge målinger, den ene gør det uden tvivl fint fordi filteret er optimeret til denne opstilling, og så så måler det jo klart dårligt når man opstiller højttaleren anderledes. Men det bekræfter da ham i at han har gjort det rigtigt. Smile
 
________________________________________________________________________
Nå så videre til hvordan man så får lavet nogen fine facetter uden alt for meget slid. jeg fik startet lidt tosset ud i mit M765 projekt, og jeg fortsatte så med at skære dem i hånden med en kort fugsvans, dette kan fint lade sig gøre, men det er vildt hårdt når jeg skal skæres gennem 70mm MDF, men det giver gode overarme hvis man skifter arm en gang i mellem.
 
Her er samme persons ret enkle løsning på problemet, som dog har sine begrænsninger.
Her har han meget enkelt skruet 2 stykker træ sammen, vinklet klingen på sin håndrundsav 45grader, skåret en enkelt gang gennem det nederst stykke, så nu har han et land han kan lægge på højttaleren, og så lade det flugte med den streg han har tegnet på højttaleren. Spænde landet fast med et par skruetvinger og så bare skære, enkelt og genialt, hvilket også er den måde jeg vil lave de sidste facetter i mit projekt.
 
Der er dog den begrænsning at man sÃ¥ ikke kan skære bredere facetter end klingen kan gÃ¥ dybt. Men det kan jeg nu ikke se som et problem, skidt med at den ikke skære hele vejen igennem, den efterlader jo et rigtig godt spor som man nemt kan fælge med en alm. god fugsvans, og sÃ¥ pudse det til hvis der skulle opstÃ¥en en lille kant.
 
 
 
 
Denne metode vil jeg hurtigst muligt afprøve næste gang jeg kan slippe afsted med at bygge lidt.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 07 Mar 2009 at 11:38
Originally posted by Busk Busk wrote:

Originally posted by kappen kappen wrote:

 
Disse facetter er en fin måde at reducere effekten af diffraktionerne på, så ser det jo heller ikke helt tosset ud på samme tid. Men den afgjort mest elegante løsning jeg har set til dato er B&W's runde mellemtone kammer, som de bruger i deres top modeller.

Den runde form af kabinettet betyder nemlig at diffraktionenerne, ikke sker ved en bestemt bølgelængde og dermed er der ingen peaks ved bestemte frekvenser.

 Som ejer af et par B&W Nautilus 800 Signature kan jeg skrive under pÃ¥ at det virker, har til dato ikke hørt sÃ¥ frigjort en mellemtone.
 
Busk


Hvem har så mod på at realisere et projekt som dette: Nautilus klon? Hmm måske skulle man prøve at få fat i en gang kulfiber + epoxy...

Edit: Busk. Metoden med rundsaven, som vores "ven" har realiseret det, giver måske nok de akustiske gevinster, men visuelt vellykket? Don't think so.


Posted By: Busk
Date Posted: 07 Mar 2009 at 12:02
Originally posted by joesch joesch wrote:

Originally posted by Busk Busk wrote:

Originally posted by kappen kappen wrote:

 
Disse facetter er en fin måde at reducere effekten af diffraktionerne på, så ser det jo heller ikke helt tosset ud på samme tid. Men den afgjort mest elegante løsning jeg har set til dato er B&W's runde mellemtone kammer, som de bruger i deres top modeller.

Den runde form af kabinettet betyder nemlig at diffraktionenerne, ikke sker ved en bestemt bølgelængde og dermed er der ingen peaks ved bestemte frekvenser.

 Som ejer af et par B&W Nautilus 800 Signature kan jeg skrive under pÃ¥ at det virker, har til dato ikke hørt sÃ¥ frigjort en mellemtone.
 
Busk


Hvem har så mod på at realisere et projekt som dette: Nautilus klon? Hmm måske skulle man prøve at få fat i en gang kulfiber + epoxy...

Edit: Busk. Metoden med rundsaven, som vores "ven" har realiseret det, giver måske nok de akustiske gevinster, men visuelt vellykket? Don't think so.
Om man kan lide facetterne er jo smag og behag, jeg kan godt li det.
 
Ja skal man lave en nautilus klon for man vist brug for lidt mere end et alm. hobby værksted. LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 07 Mar 2009 at 15:14

Trods influenza og høj feber, kunne jeg ikke lade være med at prøve det af. her er hvad en 30mins arbejde kan føre til. Wink

 

 

 

 



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 08 Mar 2009 at 10:20
Originally posted by Busk Busk wrote:

 
Om man kan lide facetterne er jo smag og behag, jeg kan godt li det.
 
Ja skal man lave en nautilus klon for man vist brug for lidt mere end et alm. hobby værksted. LOL


Jeg er selv vild med facetterne i fx SF og Avalon og har selv lavet facetter på mit seneste DIY. Så jo, smag og behag, men jeg vil vædde på at 95 designere ud af 100 vil sige at Avalon er en mere visuelt vellykket udførelse end DIY-projektet ovenfor. Jeg indrømmer: Jeg interesserer mig også for det visuelle. Det ser umiddelbart ud som om du er sluppet heldigt fra dit forsøg med rundsaven.

Jeg troede egentlig, jeg havde linket til Nautilus-klonen, men tilsyneladende ikke. SÃ¥ here goes: http://www.frequencyblog.com/?p=101#more-101 - DIY Nautilus .


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Mar 2009 at 10:50
Originally posted by joesch joesch wrote:

Originally posted by Busk Busk wrote:

 
Om man kan lide facetterne er jo smag og behag, jeg kan godt li det.
 
Ja skal man lave en nautilus klon for man vist brug for lidt mere end et alm. hobby værksted. LOL


Jeg er selv vild med facetterne i fx SF og Avalon og har selv lavet facetter på mit seneste DIY. Så jo, smag og behag, men jeg vil vædde på at 95 designere ud af 100 vil sige at Avalon er en mere visuelt vellykket udførelse end DIY-projektet ovenfor. Jeg indrømmer: Jeg interesserer mig også for det visuelle. Det ser umiddelbart ud som om du er sluppet heldigt fra dit forsøg med rundsaven.

Jeg troede egentlig, jeg havde linket til Nautilus-klonen, men tilsyneladende ikke. SÃ¥ here goes: http://www.frequencyblog.com/?p=101#more-101 - DIY Nautilus .
 
Intet mindre end super imponerende projekt.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 08 Mar 2009 at 11:08
Hej Busk,
 
Jeg syntes også jeg havde set B&W klonen, men kunne ikke huske hvor?
 
Du kan sagtens klemme sådan et projekt ind - ikke mere piveri med dig Wink
 
Spøg til side: Det ser godt ud det du har gang i.
 
Mvh,
Senilix
 


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Mar 2009 at 11:19
Originally posted by senilix senilix wrote:

Hej Busk,
 
Jeg syntes også jeg havde set B&W klonen, men kunne ikke huske hvor?
 
Du kan sagtens klemme sådan et projekt ind - ikke mere piveri med dig Wink
 
Spøg til side: Det ser godt ud det du har gang i.
 
Mvh,
Senilix
 
LOL ha ha ha ja konen sÃ¥ ogsÃ¥ med frygt pÃ¥ mine lysende øjne (feber pga influenza), skat byg nu det færdig du har gang i, sagde hun med et smil.
 
Tak, jeg er også rigtig glad for resultatet med facetskæringerne, jeg skal øve mig noget mere, men der kommer helt sikkert noget mere af den slag fra min side. overvejer nyr fronter til lillebror projektet og et nyt design til curve nnr projektet.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 08 Mar 2009 at 11:29
Hej Busk,
 
Ja, facetterne har rigtig mange gode egenskaber og jeg synes faktisk at de pynter.
 
God bedring.
 
Mvh,
Senilix


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Mar 2009 at 11:31
Originally posted by senilix senilix wrote:

Hej Busk,
 
Ja, facetterne har rigtig mange gode egenskaber og jeg synes faktisk at de pynter.
 
God bedring.
 
Mvh,
Senilix
 
Tak


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 08 Mar 2009 at 11:40
Jeg er også ramt af en omgang influenza, men jeg holder mig nu indedøre Angry. Jeg holder også med dine kone! Nu vil vi snart se nogle resultater!

Forøvrigt fine fronter, dem må du gerne sende til mig sammen med de enheder du har til overs Wink

Her er dit søndags-projekt:
Du skulle tage og begynde at lege lidt med dit clio i fælleskab med lspcad, det er altsÃ¥ her  man skiller fÃ¥rene fra bukkene!
Du kunne eventuelt tage (hvis du har) en gammel 2vejs og rykke filteret ud af den, lave 4 stk terminaler bagpå som kan tilsluttes direkte til din forstærker. så op på en stander med den og stil microfonen klar osv. Prøv at mål forvrængning og CSD af enhederne og udfra dette gør dig klart hvor det er klogest at dele, så derefter lav et sæt målinger on-axis af begge enheder hvor du ikke flytter microfonen undervejs, du skal også lave impedans målinger og så smider du til slut det hele ind i lspcad. Så kunne det være sjovt efterfølgende at sammenligne den nye med den gamle, både i målinger og lytte-test.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Mar 2009 at 12:18
Originally posted by kappen kappen wrote:

Jeg er også ramt af en omgang influenza, men jeg holder mig nu indedøre Angry. Jeg holder også med dine kone! Nu vil vi snart se nogle resultater!

Forøvrigt fine fronter, dem må du gerne sende til mig sammen med de enheder du har til overs Wink

Her er dit søndags-projekt:
Du skulle tage og begynde at lege lidt med dit clio i fælleskab med lspcad, det er altsÃ¥ her  man skiller fÃ¥rene fra bukkene!
Du kunne eventuelt tage (hvis du har) en gammel 2vejs og rykke filteret ud af den, lave 4 stk terminaler bagpå som kan tilsluttes direkte til din forstærker. så op på en stander med den og stil microfonen klar osv. Prøv at mål forvrængning og CSD af enhederne og udfra dette gør dig klart hvor det er klogest at dele, så derefter lav et sæt målinger on-axis af begge enheder hvor du ikke flytter microfonen undervejs, du skal også lave impedans målinger og så smider du til slut det hele ind i lspcad. Så kunne det være sjovt efterfølgende at sammenligne den nye med den gamle, både i målinger og lytte-test.
 
ha ha
 
ja jeg giver også konen ret.
Har ikke lihe nogen færdig to vejs som er min jeg kunne lege med, har dog en par kabinetter til overs som paser perfekt med et par 6,5" og en diskant, den vil jeg lege med en dag. Men lige nu må jeg heller blive rask.
 
Hvad står du og mangler, jeg har en 30-40 enheder på lager.
 
Fronterne får du ikke lige med det samme LOL.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Roky
Date Posted: 11 Maj 2013 at 14:23
Hej Busk,

Opliver lige denne fremragende gamle trÃ¥d 

Er det stadigvæk ovenstÃ¥ende metode du bruger til at lave facetter? 


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Maj 2013 at 14:31
Hej Roky

Jep det kan du tro det er, det virker og er nemt.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Roky
Date Posted: 11 Maj 2013 at 15:08
Cool, det glæder jeg mig til at prøve Big smile


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Maj 2013 at 15:44
Gi den gas Roky

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - https://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net