Synergy horn
Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af hűjttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Description: Her kan du vise dit projekt frem og fć konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2006
Printed Date: 01 Nov 2024 at 00:26 Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com
Topic: Synergy horn
Posted By: Schlager
Subject: Synergy horn
Date Posted: 13 Sep 2019 at 22:04
SÄ kom der hul igennem i mit Synergy horn. Har kun fÄet 3D printet ét sÄ mÄ lytte i mono lidt endnu, men det lyder fint. Her er bestemt potentiale til noget rigtig godt, da princippet er nÊrmest genialt udtÊnkt.
Hornet mÄler kun 47 x 36 cm og er bestykket med en BMS kompressions driver og 2. stk lukkede 4" enheder fra Celestion. De spiller ind i samme horn. Princippet gÞr at man fÄr en faselineÊr point source fra 400-20khz, konstant direktivitet ned til ca. 800hz. FÞlsomhed ca 105 db.
Her kan man se de 3 enheder og hvordan de er monteret. Hvis man ville, kunne man ogsÄ koble 2 stk 8" pÄ de frie sider og fÄ det til at spille ned til 50 hz. Hornet er 3D printet i mindre dele, sÄ det skulle tÊtnes bagpÄ med pu-skum. NÊste print bliver i to dele, lige til at samle.
|
Replies:
Posted By: vincent.
Date Posted: 15 Sep 2019 at 23:11
smider du kaffe pÄ kanden dem vil jeg godt hÞre, jeg kender Danley Sound Labs som benytter sig af synergy horn, de kan bestemt noget.
https://www.danleysoundlabs.com/ - https://www.danleysoundlabs.com/
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 16 Sep 2019 at 10:39
vincent. wrote:
smider du kaffe pÄ kanden dem vil jeg godt hÞre, jeg kender Danley Sound Labs som benytter sig af synergy horn, de kan bestemt noget.
https://www.danleysoundlabs.com/ - https://www.danleysoundlabs.com/ |
Jeg giver en melding nÄr horn nr 2 klar.
|
Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Sep 2019 at 12:25
Fedt, jeg har ventet pÄ at hÞre om nogen i DK der fik det prÞvet af. Jeg troede egentlig, man normalt bruger 4 mellemtoner? Men det giver mÄske ok udstrÄlingsmÞnster med to?
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 16 Sep 2019 at 12:43
Hylle wrote:
Fedt, jeg har ventet pÄ at hÞre om nogen i DK der fik det prÞvet af. Jeg troede egentlig, man normalt bruger 4 mellemtoner? Men det giver mÄske ok udstrÄlingsmÞnster med to? |
man kan sagtens bruge 4 stk, men det er bare overkill til hjemmebrug, der er to rigeligt og udstrÄlingsmÞnsteret er det samme, uanset hvor mange enheder man bruger. Med to stk er fÞlsomheden 105 db og det kan man smide ca. 100 watt ind i, sÄ over 120 db er muligt
|
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 26 Sep 2019 at 20:06
Det ser spĂŠndende ud.
Er det noget, der skal vises frem til julefrokosten om et par mÄneder? Det kunne vÊre et rigtig spÊndende indslag. Jeg gad i hvert fald rigtig gerne hÞre dem.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 27 Sep 2019 at 07:55
Enthusiast wrote:
Det ser spĂŠndende ud.
Er det noget, der skal vises frem til julefrokosten om et par mÄneder? Det kunne vÊre et rigtig spÊndende indslag. Jeg gad i hvert fald rigtig gerne hÞre dem. |
Ja, det er planen hvis julefrokosten er pÄ en dato jeg kan deltage.
|
Posted By: DannerD3H
Date Posted: 27 Sep 2019 at 10:43
Posted By: Schlager
Date Posted: 27 Sep 2019 at 10:50
Jeg kan allerede afslÞre at papir hornene har mÄtte vige pladsen for et stereosÊt Synergy. De lyder fremragende og den helt store fordel er at lyden stort set ikke Êndre karakter, nÄr man sidder uden for sweet spottet.
|
Posted By: Digital_thor
Date Posted: 27 Sep 2019 at 12:13
Schlager wrote:
Jeg kan allerede afslÞre at papir hornene har mÄtte vige pladsen for et stereosÊt Synergy. De lyder fremragende og den helt store fordel er at lyden stort set ikke Êndre karakter, nÄr man sidder uden for sweet spottet. |
Kontrolleret direktivitet
|
Posted By: Digital_thor
Date Posted: 29 Sep 2019 at 10:17
Bare husk at bruge en kvalitets DSP til at rette rummet ud med http://ktradio.dk/product-details.asp?id=6456&fkLounge=2 - http://ktradio.dk/product-details.asp?id=6456&fkLounge=2
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 29 Sep 2019 at 21:22
Digital_thor wrote:
Bare husk at bruge en kvalitets DSP til at rette rummet ud med http://ktradio.dk/product-details.asp?id=6456&fkLounge=2 - http://ktradio.dk/product-details.asp?id=6456&fkLounge=2
|
A fool and his money are soon parted. Har ofte en fornemmelse at det sĂŠrligt passer i audio verdenen
|
Posted By: DannerD3H
Date Posted: 30 Sep 2019 at 07:04
Schlager wrote:
A fool and his money are soon parted. Har ofte en fornemmelse at det sĂŠrligt passer i audio verdenen |
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 03 Okt 2019 at 20:31
SĂ„ fik jeg endelig stereo pĂ„ mine Synergy horn. Det har taget lidt tid at fĂ„ dem til at "opfĂžre" sig som tiltĂŠnkt. For at fĂ„ dem til at spille i fase sammen, skal der et 3. ordens hĂžjpas filter pĂ„ kompressionsdiskanten og et 1. ordens lavpas pĂ„ mellemtonen. Sammen med den akustiske afrulning giver det 4. ordens pĂ„ begge sider, smart. Mellemtonen sidder fysisk lĂŠngere ude i hornet mod munden, men pga af dens fasedrej "ses" den af systemet som vĂŠrende 5-10 cm bag diskanten. Det tog en del mĂ„linger af bĂ„de amplitude og fase at knĂŠkke den nĂžd đ Men de har bestemt vĂŠret arbejdet vĂŠrd, de spiller forrygende.
|
Posted By: USXX
Date Posted: 04 Okt 2019 at 08:03
Fedt! Nu er det ogsÄ blevet helt pÊnt at se pÄ . Jeg glÊder mig til at hÞre dem en dag.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 04 Okt 2019 at 09:15
USXX wrote:
Fedt! Nu er det ogsÄ blevet helt pÊnt at se pÄ . Jeg glÊder mig til at hÞre dem en dag. |
Tak, synes nu de gamle papir horn havde noget sĂŠrligt retro over sig, en slags art deco
|
Posted By: Hylle
Date Posted: 04 Okt 2019 at 15:47
Hvad bruger du som delefilter og til, at mÄle med Schlager? Jeg synes nu ogsÄ de gamle papir horn er fede!
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 04 Okt 2019 at 16:12
Hylle wrote:
Hvad bruger du som delefilter og til, at mÄle med Schlager? Jeg synes nu ogsÄ de gamle papir horn er fede! |
Minidsp, REW og HOLM. Ja de gamle papir horn var fede, bÄde at se pÄ og lytte til, men de mÄtte vige pladsen for den bedre lyd Synergy hornene leverer
|
Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Okt 2019 at 08:07
Hvilken BMS driver bruger du? Og hvor langt op kan mellemtonen enhederne bruges?
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 07 Okt 2019 at 10:18
Hylle wrote:
Hvilken BMS driver bruger du? Og hvor langt op kan mellemtonen enhederne bruges? |
BMS 4540ND og mellemtonen kan gÄ til ca. 1150 hz. De nÊste horn jeg printer bliver modiffet lidt. Jeg flytter mellemtonen lidt lÊngere ned mod BMS'en og mellemtonekammeret bliver tunet bedre, det skulle give et par 100 hz extra.
Jeg har lavet forvrÊngnings mÄlinger pÄ BMS'en ved hÞje lydtryk og der har ikke vÊret fare signaler endnu. Optimalt skulle man nok bruge BMS 4550 da den kan gÄ lidt lÊngere ned.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Okt 2020 at 10:04
Efter der har vÊret lidt stilstand i garagen i en periode, grundet andet hÞjtaler projekt, har jeg besluttet mig for tage Synergy princippet til nye hÞjder og tingene begynder at tage fart. Det hele starter jo med en point source. 3D print er en genial mÄde at fÄ den rigtige start pÄ hornet da overgangen fra driver exit til hornet er vigtig at fÄ lavet korrekt. Hornet er sÄ smart lavet at man kan monterer sider pÄ hornet og i praksis gÞre det sÄ stort som man Þnsker.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Okt 2020 at 10:17
Det var lidt en udfordring at fÄ vinkler til at passe sammen, men det lykkedes nu ok. Hornet bliver ca. 130 x 80 cm bredde og hÞjde inkl. afrundning pÄ hornet for at modvirke refleksioner/diffraktion og som det mindre Synergy horn bliver det med 1" diskant og 2 stk. lukkede 4" herudover kommer der 1 stk. 15" i lukket kabinet, sÄ det kan spille ned til lidt under 100 hz. Fordelen ved sÄ stort et horn er at den kontrollerede direktivitet kan komme lÊngere ned i frekvens, i dette tilfÊlde ned til ca. 100 hz, altsÄ et godt stykke under SchrÞder frekvensen.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Okt 2020 at 10:27
Hornet kommer til at stÄ i garagen, hvor der bliver om mÞbleret lidt pÄ tingene, sÄ nu vil jeg gÄ ud og rive 3000 liter / 250 kg hornsub ned fra loftet opdatering fÞlger.
|
Posted By: USXX
Date Posted: 24 Okt 2020 at 11:05
AbmitiĂžst projekt . Dem glĂŠder jeg mig til at hĂžre engang. I hvilken grad (og hvor) forventer du forbedret performance i forhold til dit nuvĂŠrende og ret vellydende system?
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Okt 2020 at 11:20
Jo tak, jeg bryder mig ikke om begrÊnsninger De "smÄ" synergy horn gjorde det allerede bedre end de gamle papir horn, af flere grunde. Dels summere enhederne bedre nÄr der efter korrekt delay i princippet ikke er nogen tidsforskel pÄ mellemtonen og diskanten. Fysisk vil de i praksis ogsÄ udstrÄle fra samme punkt , altsÄ som en ideel punktformig lydkilde. Dette kan "almindelige" horn aldrig opnÄ, da de fysisk er adskilt og det med adskillige bÞlgelÊnger ift. til frekvensovergangen. Hvilket resultere i lobing. Alm. horn beamer ogsÄ med stigende frekvens, det gÞr et CD horn ikke (constant directivity).
Alt i alt finder jeg at dynamikken og transparensen er bedre pÄ Synergy hornet, fordi enhederne summere bedre og perspektivet er bedre pga CD princippet.
Grunden til at jeg vil lave et stÞrre synergy horn er for at fÄ sÄ meget af frekvensomrÄdet "ind" i Synergy princippet og Þge direktiviteten ned i frekvens til ca. 100 hz.
Der bliver helt sikkert mulighed for at hĂžre dem ved lejlighed, tror dog ikke de kommer med til julefrokost
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 25 Okt 2020 at 17:55
Det er med lidt vemod at den store hornsub mÄ lade livet, men vi kan jo ikke lade nostalgi stÄ i vejen for fremskridtet
Alt kom ned uden skader pÄ hverken subs eller mandskab. SÄ skal der bare om rokeres, fÊrdiggÞre synergy hornene og rydde op. Ved ikke hvad hvad der bliver hÄrdest
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 26 Okt 2020 at 14:03
SÄdan her forestiller jeg mig at det skal se ud.Ved at lÊgge dem pÄ gulvet fÄr jeg en venstre og hÞjre hornbas, bagved LP til hÞjre og venstre er endnu 1 stk hornbas, det giver i praksis 4 baskilder, som Multi-Sub Optimizer programmet kan regne pÄ.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 01 Nov 2020 at 07:38
Her er en quick and dirty prÞveopstilling, bare for at fÄ en ide om det fÊrdige resultat. Den oprindelige sub opstilling skulle lige gentÊnkes, men ikke noget der betyder noget for det fÊrdige resultat. Synergy hornet bliver hÊvet ca. 20 cm over subs og dÊmpe materiale bliver lagt i en kileform ovenpÄ pÄ subs foran synergy hornet.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Nov 2020 at 20:55
Tog lidt indledende mÄlinger for at se om min Celestion 1747 kan spille langt nok ned til at mÞdes med mellemtonerne. Da de har "indbygget" akustisk lavpas filter, som er en kombination af flere ting. Selve kompressions kammeret foran enheden virker, som ved andre kompressions horn, som lavpas filter. Derudover begrÊnses de bl.a. flare raten i hornet, samt hvor tÊt udgangshullerne er pÄ starten af hornet (den ende hvor diskanten sidder).
FÞrst de 2 mellemtoner, mÄlt ca 50 cm foran hornet og med en gating pÄ 3 ms.
Her diskanten
Begge
Ser ud til at en deling ved 1100-1150 hz er mulig. Hvis jeg skal dele lavere sÄ skal jeg have fat i BMS 4550, den kan deles under 1000 hz.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 30 Apr 2021 at 17:17
Efter en lÊngere stilstands periode, sÄ er der nu endeligt sket lidt mere pÄ synergy fronten, sÄ det krÊver en lille update.
Enhederne er blevet monteret pÄ hornet. En 1" compressions driver, 2 stk. 4" mellemtoner og en 15" bas. Dette kommer til at spille fra 80-100 hz og op til 20Khz. Bunden bliver dÊkket af store horn subs.
Her kan man fÄ en fornemmelse af hornets stÞrrelse, ift. 15" bassen
Alle sider skal skÊres i smig med forskellige vinkler, men det lykkedes at fÄ det ok. Det er i hvert fald solidt og tÊt Den ene side er skrÄ for at kunne placere hornet helt inde ved vÊggen i 45 grader.
Et kig ned i kassen, som er pÄ ca 60-70 liter. Simuleringen siger at fra 50 liter lukket kabinet er den i vinkel.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 30 Apr 2021 at 17:20
Med fod pÄ og ca. 45 grader vinklet.
|
Posted By: USXX
Date Posted: 03 Maj 2021 at 13:28
Fedt!
Arbejder du pÄ at blive klar til et (genÄbnings-)sommertrÊf?
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 03 Maj 2021 at 13:31
Ja, det skal nok blive klar til den tid
|
Posted By: Roky
Date Posted: 03 Maj 2021 at 17:42
Super med opdatering. Ligner noget der bliver rigtig godt
Hvad er det for 4" mellemtoner du bruger?
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 04 Maj 2021 at 07:06
Lukket enhed fra Celestion
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 15 Maj 2021 at 12:16
Nu med vinger pÄ.Utroligt hvad en klat maling kan gÞre
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 22 Maj 2021 at 14:04
Er ved at ligge en sidste hÄnd pÄ finishen. Jeg har valgt at sÊt dÊmpe bÞlgeskum pÄ rundingerne, dels for at lave en fin og nem finish afslutning pÄ hornet og dels for at fjerne evt. kant diffraktioner, selvom der ikke er sÄ mange og sÊrlig kraftige pÄ sÄ stort et horn.
|
Posted By: Roky
Date Posted: 22 Maj 2021 at 14:45
Hej, det ser godt ud!
Min erfaring med filt pÄ front pÄ hÞjttaler - OgsÄ med Waveguide og optimeret front er, at det faktisk ikke er besvÊret vÊrd. Min konklusion er at en glat front er det optimale og sÄ lave facetter for at undgÄ de vÊrste diffraktioner. Din situation er jo sÄ en anden.
Har du prÞvet at eksperimentere med en "prop" i hornet? Geddes har skrevet en del om skum i horn, til at fjerne diverse uÞnsket. Her en trÄd om det: https://forum.speakerplans.com/anyone-any-experience-with-geddes-foam-phase-plug_topic90171.html - https://forum.speakerplans.com/anyone-any-experience-with-geddes-foam-phase-plug_topic90171.html Man kan sikkert fint eksperimentere med polyestervat, Êgte uld, eller mÄske en aflagt t-shirt. T-shirt fordi det er sÄ tyndt at lyd fint kan trÊnge igennem. MÄske der skal flere lag til, og i forskellige dybder.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 22 Maj 2021 at 15:09
En glat afrunding / krave er det jmlc horn har og det er ogsÄ det jeg efterligner med paprÞrs afrundingen, sÄ filten var mest for finish. Og som nÊvnt, sÄ er diffraktion kun et problem for mindre horn.
Det mÄ vÊre high order modes (HOM) du refererer til og jo det skal nok prÞves. Skal bare have fat i noget skum med en PPI pÄ 20-30. Filter til akvarier bruger noget tilsvarende, sÄ det kan vÊre jeg skal forbi en dyrehandel for at fÄ high end lyd
|
Posted By: Roky
Date Posted: 22 Maj 2021 at 15:24
Godt tip! Ellers sÄ kan det vÊre at AV-cables har nogen high-end emhÊtte-filtre. MÄske de tager for meget af det der er "fedt" ud af lyden
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 31 Jul 2021 at 18:45
Der er langt om lÊnge kommet lyd igennem pÄ hornene og det har absolut potentiale, selvom det ikke er helt i mÄl. Mere om det senere. Den fysiske lyd ser sÄdan ud
|
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 31 Jul 2021 at 21:29
Det ser rigtig spĂŠndende ud
GlĂŠder mig til at se og hĂžre det nĂŠste weekend.
|
Posted By: Meier
Date Posted: 15 Aug 2021 at 19:27
NĂ„ - er der snart noget nyt?
Hvordan lyder de? Hvordan mĂ„ler de? âŠ..og hvor hĂžjt kan de spille?
Sommeren er jo slut - det regner - sĂ„ kom nu tilbage til arbejdsbordet og fortĂŠlâŠâŠ.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 18 Aug 2021 at 14:18
Jeg bruger DRC Designer til rum korrektion.
Jeg kan dog ikke uploade billeder med grafer og det har ikke virket i noget tid her pÄ siden, ved ikke hvad der sker???
Generelt er jeg tilfreds med resultatet, der skal dog stadig arbejdes med lyden. NÄr man benytter DRC kan man tweake lyden meget mere end ved normale setup. Flere muligheder gÞr sÄ ogsÄ processen lÊngere.
Jeg har haft nogle store udsving i bassen uden for sweet spot, det er nu tÊmmet sÄ der intet bas bulder er i rummet. Jeg har skiftet filter teknik siden vi afholdt trÊf for smÄ 2 uger siden sÄ lyden har generelt fÄet et lÞft. Lige nu arbejder jeg pÄ at optimere stereo perspektivet. En mere fyldest gÞrende beskrivelse af lyden vil jeg ikke begive mig ud i, da jeg nok er lidt biased, her mÄ andre pÄ banen, ellers mÄ man selv bevÊge sit korpus til Slagelse for et lyt
P.S. De kan spille HĂJT nok
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 18 Mar 2022 at 15:28
Det er efterhÄnden en del tid siden jeg har vÊret inden om min lille trÄd, sÄ tÊnkte at en lille update ville vÊre pÄ sin plads. Nyder generelt bare lyden og tÊnker egentlig ikke pÄ at lave nogle stÞrre Êndringer. Har dog rodet lidt med DRC Designer og lavet flere filtre som jeg tester op mod hinanden. Target kurver har en stor betydning for hvordan lydens balance hÞres. SmÄ Êndringer pÄ 0.5 Db kan give tydelige hÞrbare forskelle.
Mange tror at en vandret linie mÄ vÊre det ideelle, men det opleves alt for lyst og bliver hurtigt slidsomt at lytte til. Heldigvis er der forsket/testet for en slags generel prÊference, Sean Olive og Master Joda aka Floyd Toole er kommet frem til fÞlgende rÞde kurve, som var den som fik bedst subjektiv vurdering.
Et generelt tilt pÄ -10 Db ved 20 kHz var foretrukket. Dette passer meget godt i overensstemmelse med hvad jeg har i lytte rummet. En anden gammel kending er Bruel og KjÊrs hifi kurve. Igen ses et nedadgÄende tilt mod de hÞje frekvenser.
Tiltet afhÊnger af flere ting, lytte rummets stÞrrelse, hvor dÊmpet rummet er og hÞjttalerens power response, altsÄ hvordan spredningsmÞnstret er pÄ hÞjttalerne og hvor tÊt pÄ hÞjttaleren man lytter. I store rum behÞver tiltet ikke vÊre sÄ stort, da den reflekterede lyd hÞres ved en lavere amplitude, i mindre rum bliver den reflekterede lyd kraftigere og mere tilt er nÞdvendigt. Direktive hÞjttalere, f.eks. de fleste horn, krÊver mindre tilt, da rummets bidrag bliver mindre, hvor hÞjttalere med konstant direktivitet omvendt skal have mere tilt, da rummets bidrag er stÞrre.
En anden ting man kan eksperimentere med er dÊmpning vs diffusion i rummet. I smÄ rum under 15-20 m2 vil dÊmpning generelt vÊre at foretrÊkke, da man alligevel ikke kan komme langt nok vÊk fra rummets flader, mest vÊgge, til at man kan diffusere lyden. Den vil komme til lytte positionen i for kort tid efter direkte lyden og maskere/farve direkte lyden. DÊmpning helt ned i mellemtonen til ca 500 hz er bedst, gerne lÊngere ned i frekvens. SÄ opnÄr man en jÊvn spektral dÊmpning. Vi taler dÊmpemateriale (isolering fungere helt fint) i tykkelse pÄ minimum 10-15 cm og gerne pÄ alle rummets flader eller sÄ meget der nu er muligt. Mange laver desvÊrre den fejl at dÊmpe med for tynd dÊmpning pÄ ca. 1-2 cm tykkelse. Det vil kun dÊmpe i diskanten og give en mÞrk ulden lyd. Man har sÄ at sige forskubbet den spektrale balance og kan komme til en forkert konklusion, at dÊmpning ikke er godt i et rum, men problemet er at man har gjort det forkert. Jeg er selv fortaler for at rummet skal dÊmpes rimelig godt, specielt smÄ rum. Diffusering virker bedst, hvis der er minimum 2.5-3 meter til vÊggene i lytte position.
Ved at dÊmpe lytte rummet, sÄ hÞrer man lÊngere ind i selve optagelsen og pÄ selve rummet pÄ optagelsen. Den kan sÄ vÊre Êgte eller skabt i et studio, men vi har jo det kilde materiale vi har og kan ikke rigtig gÞre noget ved selve optagelsen. Men vi kan pÄvirke hvad det er vi vil have ud af optagelsen. Jo mindre et rum er dÊmpet, jo mere vil rummets lydsignatur lÊgges til den hÞrte optagelse. Til en hvis grad kan man tale om at man hÞrer igennem rummet, dvs. at Þrene/hjernen er vant til at tilpasse sig lyd/stemmer i forskellige rum. Men har man oplevet et tilpas veldÊmpet rum, sÄ er det svÊrt at gÄ tilbage til almindelig daglig stue dÊmpning.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 19 Mar 2022 at 06:39
AngÄende horn i hjemmet, sÄ kan de godt vÊre forstyrrende for husfreden (lav WAF) da de, ifÞlge de fysiske love, bliver store hvis de skal bruges ved lave frekvenser. Mange "horn" hÞjttalere er i virkeligheden kun hybrider, dvs med horn i diskanten og direkte strÄlende enheder til mellemtone og bas. GÄr man lidt op i stÞrrelse ca 50 cm pÄ runde horn og 40-50 cm i bredden og 30-40 cm i hÞjden pÄ rektangulÊre/firkantet horn, kan man fÄ en nedre grÊnsefrekvens pÄ 500-600 hz (cut-off).
Der er dog en konsekvens ved at bruge mindre horn i et, akustisk set, lille rum (under 25-30 m2) og det er at man mister horn ladning og sprednings kontrollen under cut-off. SÄ lidt kontra intuitivt, vil et stort horn med en stor mund, fungere bedre i et lille rum. Horn ladningen og sprednings kontrollen vil gÄ lÊngere ned i frekvens og man kan derved mindske tidlige refleksioner fra nÊrfelts vÊggene.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 19 Mar 2022 at 10:38
Interessante overvejelser, du har gjort dig.Det lyder godt, at du er kommet i mÄl med dine synergy horn. ForhÄbentlig bliver der en mulighed for at hÞre det fÊrdige resultat en dag
Jeg kan godt nikke genkendende til, at den faldende niveaukurve er behagelig at lytte til. Det kommer efter min mening til at virke mere naturligt. Om det sÄ lige skal vÊre 10dB eller mindre og om det skal vÊre jÊvnt fordelt over hele frekvensspektret, det kommer nok (som du ogsÄ skriver) an pÄ lytterummets beskaffenhed og personlig smag.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 19 Mar 2022 at 11:06
Enthusiast (Peter), der er altid Äbent ogsÄ selv om jeg ikke er hjemme
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 20 Mar 2022 at 09:04
Nu er det jo en trÄd om horn, sÄ lidt baggrundsteori mÄ vÊre pÄ sin plads.
Hvis ikke hornhÞjttalere var sÄ forbandet store, ville de helt sikkert vÊre mere udbredt end tilfÊldet er i dag. Man fÄr jo en masse gain forÊret af hornladningen, som bibeholder musikkens dynamik og transient villighed.
I 30'erne da filmen fik lyd pÄ havde man kun rÞr til forstÊrkning, sÄ horn var den eneste mulighed for at fÄ lyd ud til et stÞrre publikum. Western Electric (WE) som var udviklingsafdelingen for Bell Telephone lavede de store, nu berÞmte WE foldede/kurvede horn. De havde dog begrÊnset spredning og kunne ikke spille egentlig bas eller diskant.
Udviklingen fÞrte fÞrst til The Shearer Horn og dernÊst videre til Altec Voice of the Theater, som var en klar forbedring mht. spredning og frekvens response. De var ogsÄ billigere at fremstille, sÄ de fÞrte til "the golden age of cinema".
Altec horn dominerede 50'erne og 60'erne indtil JBL kom pÄ banen. Lyd i hjemmet (hifi) som vi forstÄr det, begyndte ogsÄ at fÄ indpas og med udviklingen af transistoren kunne man fÄ forstÊrkere der havde flere watt end rÞrforstÊrkere. Udviklingen i elektronikken gjorde det muligt at fÄ lyd ud af en lille kasse med hÞjttaler enheder. De var billigere at producere, nemme at passe ind i forstads stuerne og smÄ lejligheder. Der kan dog nÊppe vÊre tvivl om, at denne udvikling var et skridt bagud mht til den oplevede lydkvalitet. De direkte strÄlende abekister gav ikke den samme fÞlelse og oplevelse af "at vÊre der", som hornhÞjttalerne gav i biografen.
Det blev startskuddet til Paul Klipsch's hjÞrne horn; the Klipschorn. Den bragte begejstringen tilbage til de hifi entusiaster som satte pris pÄ den hornladet "live sound". Siden dengang har "krigen" raset mellem de smÄ abekisters publikum og horn entusiasterne.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 21 Mar 2022 at 14:03
Hvis man kigger lidt pÄ hvor mange slags horn der er udviklet siden den spÊde start i 1920'erne, vil man se at ikke alle horn er fÞdt lige. Af nÞdvendighed, var datidens horn store, da man som sagt ikke havde andet end rÞrforstÊrkere at drive dem med. SÄ hornladning helt ned i bassen var pÄkrÊvet, hvis man ville have nogenlunde fuld frekvens response med et rimelig lydtryk.
Med de smÄ abekisters indtog i de moderne hjem, blev hornene ogsÄ nÞdt til at gÄ pÄ kompromis. SÄ langt de fleste hornhÞjttalere, er i dag kun hybrider, dvs med et diskant horn og sÄ direkte strÄlende enheder, til at dÊkke resten af frekvensspektret. Klipsch havde dog mindre modeller med mellemtone horn. F.eks. Klipsch Heresy.
At den blev kaldt Heresy, var fordi den egentlig veg bort fra Klipsch originale ide om, at Klipsch hÞjttalere skulle placeres i rummets hjÞrner, for at forstÊrke horn bassen, som egentlig var underdimensioneret i.f.t. at spille hornladet bas. Derfor mÄtte man tage rummets hjÞrner i brug. Men for at fÄ et stÞrre publikum, sÄ mÄtte mindre modeller pÄ banen. Det indebar sÄ nogle kompromisser, sÄsom at mellemtone hornet skrumpede ned til en stÞrrelse, som giver problemer med direktiviteten i.f.t. bassens direktivitet ved den originale overgangsfrekvensen pÄ 700 hz. Senere modeller hÊves den til 850 hz, dog uden at dette problem lÞses. Problemet er at man bruger horn og tilhÞrende driver uden for dets arbejdsomrÄde, dvs at hornet ikke lÊngere styrer lyden, altsÄ ikke holder den Þnskede direktivitet og hornet heller ikke lader mere, dvs. at det nu bare fungerer som en almindelig direkte strÄlende enhed.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 22 Mar 2022 at 12:41
Det berygtede horn honk, som med rette er meget kritisabelt, har givet hornhÞjttalere et dÄrlig ry i mange Är. Det giver en nasal lyd lige i det omrÄde af frekvensspektret, hvor vi er meget fÞlsomme. Det er lidt den samme lyd man fÄr, som hvis man sÊtter en tragt foran munden og taler. En kraftig betoning som lyder unaturligt. Ofte kommer det fra mellemtone hornet, som bruges uden for dets arbejdsomrÄde. LÊg dertil, at de kompressionsdrivere der driver mellemtone hornet, af fysikkens vej, heller ikke er sÊrlig lineÊre og problemet Þges. Med EQ kan man heldigvis gÞre horn og driver lineÊre, sÄ lÊnge det gÞres med en nÊrfeltmÄling og inden for bÄnd passet.
Horn og kompressionsdrivere virker som en akustisk transformer, som impedans tilpasser den indespÊrrede luft i horn halsen (starten pÄ hornet). Det fungerer lidt som en cykelpumpe der presser luften sammen, sÄledes at luftens impedans tilnÊrmes driver membranens hÞje impedans. Resultatet er at lyden forstÊrkes kraftigt, nÄr lydbÞlgen bevÊger sig igennem hornet ud mod horn munden. Et gain pÄ 10-20 dB er ofte resultatet over en enhed, som ikke er hornladet. Men der er som bekendt ikke nogen gratis frokost, eller nÊsten ikke, mere om det senere. Prisen for alt det gain er en begrÊnset bÄndbredde. Dvs. at en hornladet enhed kun kan dÊkke 2 til 3.5 oktav fÞr den ikke lader enheden mere. Den har sÄ at sige, sit eget akustiske bÄndpas filter. Dette skal hÄndteres korrekt, nÄr man designer en hornhÞjttaler, dvs. overgangsfrekvenser skal vÊre inden for horn/driver bÄndpasset. Historisk set, har man set lidt stort pÄ det den problemstilling og dels har man undladt, eller ikke haft mulighed for at equalizere ulineariteter i frekvensresponsen, som de fleste horn/driver komboer har. Dette har fÞrt til det horn honk som mange forbinder med horn lyd.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 29 Mar 2022 at 09:07
En af hifi's mange "regler" siger, at store hÞjtalere er lig med stor lyd. Og det er da vel ogsÄ en rimelig logisk antagelse. En lille hÞjtaler med lav fÞlsomhed vil aldrig kunne spille hÞjt og uanstrengt og slet ikke i bassen og det uanset hvilken forstÊrker man bruger.
En lille stander hÞjtaler med en 6" bas og diskant dome, vil aldrig kunne lave et lydbillede som en stÞrre gulvhÞjtaler, med vÊsentlig mere membran areal. Stemmer kan blive gengivet fint med fÞlelsen af "at de svÊver i luften" dvs. at lyd perspektivet er i orden. Men mht. transienter, ordenligt anslag, dynamik og realisme, krÊves der kapacitet og rigeligt af den. Specielt under 300 hz skal der vÊre rigeligt med kapacitet dvs. god fÞlsomhed og godt med membran areal. Normalt antages det at man skal have 20 dB headroom over det gennemsnitlige SPL niveau, sÄ hvis realistisk lydtryk skal opnÄs med god dynamik, sÄ krÊves der hÞjtalere som kan levere 120 dB i musikkens dynamiske spidser.
Taktil fÞlelse og det at at fÞle musikken og lyden pÄ kroppen, det er det der gÞr det interessant at hÞre musik pÄ hÞjere volume . Det bidrager til en noget mere engagerende, intensiv og indholdsrig lytte oplevelse. Hvis dette mangler, sÄ er det bare "fin lyd" og det er ikke nok, i hvert fald ikke for mig.
SÄ hvad krÊves der og hvor stor skal hÞjtaleren vÊre. Hvis man er villig til at opdele frekvensomrÄderne lidt, sÄ kan man faktisk spille pÄ en forholdsvis lille hoved hÞjtaler pÄ ca. 60 liter, bestykket med minimum en effektiv 12" eller evt. flere enheder, med tilsvarende membran areal. Man skal dog ikke spille dybere end 80 hz, herunder skal eksterne subwoofere tage over og de kan relativt nemt "gemmes" af vejen i hjÞrnerne. For kapacitet i de hÞjere toner, vil horn vÊre en fin lÞsning eller en waveguide foran en robust diskant (Blisma?) eller bÄnd (Beyma TPL150?).
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 11 Maj 2022 at 07:29
Nu er det ikke meningen at det skal vÊre en slags PhD i horn, for det er der andre der er meget klogere end mig, til at udfÞre. Det er mere et lille crash course i horn verdenen og hvad der adskiller dem fra hinanden og generelt fra andre hÞjtaler typer. SÄ kan man jo altid have et lille hÄb om at inspirere andre til at prÞve krÊfter med horn konceptet. Med nettets store kollektive viden, som der efterhÄnden er blevet opbygget, simuleringsprogrammer og adgang til billig DSP kontrol, sÄ er vejen gjort noget mere overkommelig for at fÄ et godt horn system.
Det hele munder jo sÄ sikkert nok ud i hvorfor jeg har valgt lige den type horn jeg har.
I horn alderens spĂŠde start var den eksponentielle horn profil den mest udbredte. Den giver en god akustisk ladning af enheden ned til dens grĂŠnsefrekvens (Fc: cut-off) (graf nr. 3).
Fig. 1
I dag findes der flere forskellige horn profiler, som stort set alle er en afart af den eksponentielle profil. De har en lidt anden ekspansionsrate og en anden terminering ved horn munden, for at mindske kant diffraktion.
Fig.2
Disse horn typer giver ogsÄ den hÞjeste effektivitet, som vil vÊre 15-20 dB hÞjere end enheden monteret pÄ en baffel, som en direkte strÄlende enhed. Dette betyder at den tilfÞrte elektriske energi, ved denne type horn, skal reduceres med faktor 50-100, for samme SPL. Yderligere vil hornet have 20-25 dB mindre intermodulationsforvrÊngning (doppler forvrÊngning) i.f.t. en direkte strÄlende enhed. For vores hÞrelse er det den vÊrste forvrÊngningstype, da den ikke er harmonisk.
I forhold til en almindelig direkte strÄlende enhed (piston) i en uendelig baffel, er der meget mere ladning nedad til i frekvens i hornet (Fig. 3).
NÄr hornet lader enheden korrekt, sÄ vil bÞlgefronten propagere ud af hornet som en sfÊre. 3 oktaver over nedre grÊsefrekvens er bÞlgelÊngden ca. 1/8 del og frekvensen er for lille til at blive understÞttet af horn vÊggen. Den vil i stedet propagere ud af hornet som en plan bÞlgefront. Visuelt kan det sammenlignes med, at bÞlgefronten kommer ud som en strÄle. Denne type horn vil have en flad frekvens respons on-axis, men en faldende hÞj frekvens off-axis.
Fig. 3
Prisen for den Ăžgede effektivitet som hornladningen giver, er en reduceret bĂ„ndbredde. Generelt kan man anvende et givent horn i ca. 3 oktaver, sĂ„ skal et andet og mindre horn tage over. Det gĂžr at man ofte ender op med minimum 3 eller 4- vejs horn. Det kan gĂžre det vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at integrere de forskellige horn med hinanden. Da hornene skal have en hvis stĂžrrelse for at virke korrekt inden for deres respektive bĂ„ndpas, bliver de nĂždvendigvis ogsĂ„ nĂždt til at have en hvis afstand imellem sig. For at hornene kan summere korrekt fase mĂŠssigt, krĂŠver det at de er inden for ÂŒ bĂžlgelĂŠnge ved overgangsfrekvensen. Er de ikke det, resulterer det sig i kamfilter effekt pga. forskellig lĂžbetid fra hvert horn og til lyttepositionen. Dette gĂžr sig ogsĂ„ gĂŠldende for almindelige kassehĂžjtalere. Dette kan der i nogen grad kompenseres for ved brug af DSP og korrekt tidforsinkelse, men dette fungerer kun i et enkelt givent punkt, oftest mĂ„lt i lyttepositionen. Et godt eksempel er Avantgarde. Her har man endda af designmĂŠssige / ĂŠstetiske grunde, med vilje placeret enhederne lĂŠngere vĂŠk fra hinanden, end de havde behĂžvet.
Hvor stor lydmÊssig betydning man tillÊgger denne kamfilter effekt, er jo individuelt. Det er under alle omstÊndigheder nemt at verificere med mÄlinger.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Maj 2022 at 20:42
Det er bestemt interessant lĂŠsning (for mig, der endnu ikke har praktisk erfaring med horn).SĂ„ bliv endelig ved med at dele dine erfaringer
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 13 Maj 2022 at 09:28
Jo tak Enthusiast, hyggeligt at der er nogen der lĂŠser mine skriblerier
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 12 Okt 2022 at 13:49
Forandring fryder, sÄ der bygges
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 12 Okt 2022 at 13:52
Rart med en hjÊlpende hÄnd nÄr 600 liter et tapped horn, med en kanalrundfart pÄ 6,5 meter skal flyttes.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 12 Okt 2022 at 16:36
Det er jo ikke sÄ forfÊrdelig lÊnge siden, at jeg blev fÊrdig med mit Synergy horn projekt og sÄ var jeg af den overbevisning, at det nok skulle holde i nogle Är, men men men, som smÄ gal DIY mand, sÄ kan jeg sjÊldent slippe en ide, hvis den fÞrst har slÄet rod. NÄr jeg i talrige nÊtter har ligget sÞvnlÞs og ligget og grublet over hvordan og hvorledes, sÄ ved jeg godt hvad klokken har slÄet, sÄ at sige Synergy hornet bestÄr, ingen grund til at pille ved perfektion Men bas systemet vil blive forandret. Det nuvÊrende system er 6 stk. front lade horn med 15" i hver, i alt ca 4000 liter. Jeg er sÄdan set ganske godt tilfreds med det, men jeg kunne godt tÊnke mig at prÞve noget andet og det er jo hyggeligt at lave lidt savsmuld, sÄ hvorfor ikke. De vil under alle omstÊndigheder blive gemt, sÄ har jeg mulighed for at skifte tilbage, hvis det skulle blive aktuelt. SÄ hvad er det jeg har tÊnkt mig at lave. Der bliver tale om kopivarer, godt nok Made In Denmark, af velafprÞvede designs, ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen igen, sÄ jeg tÊnker at gÄ i de store drenges fodspor.Bas og mellembas, bliver en kopi af JBL's Cinema 5674 bas del pÄ 700 liter og med 4 x 15".
Det bliver med 4 x Fane Sovereign 15-400, de simulerer helt ens med JBL's original basser 2226H, men til 1/5 del af prisen, me like. For 1 watt ser det sÄdan ud.
GrÄ er Fane, sort er JBL. Man skal se godt efter, for de ligger i praksis oven i hinanden. Her er et billede af en nÊsten fÊrdig boks. Den vinder ingen pris for Êstetisk udfÞrelse, men den er bygget som en tank, sÄ det spiller nok alligevel. Med en klat sort maling, sÄ skal det nok du.
De vil spille fra 40-400 hz, hvor synergy hornet tager over. Det er i hvert fald udgangspunktet.
Men 40 hz er jo slet ikke dybt nok, i hvert fald ikke hvis jeg kan bestemme og i min lydgarage er jeg diktatoren, sÄ der skal flere store kasser ind. Det bliver i nÊste post.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Okt 2022 at 21:00
Det ser spĂŠndende ud.
Dejligt at se, at du bygger bĂŠredygtigt (genbrugstrĂŠ, antager jeg) og ikke bĂŠrbart
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 13 Okt 2022 at 06:45
Posted By: Schlager
Date Posted: 13 Okt 2022 at 06:56
Som sagt skal der subs under 40 hz sÄ fra 10-60 hz, bliver det 2 tapped horn pÄ hver 600 liter. Jeg lÄner designet fra DTS-10 som er udviklet af Tom Danley. Jeg bruger nogle andre enheder JBL GT5-12, sÄ derfor skal hornet tilpasses til dem.
Men hvad er et tapped horn?
De fleste har hĂžrt om front og bag lade horn, men hvad er et tapped horn? De virker alle som en akustisk impedans transformator, dog med forskellig ladningsgrad.
Front lade horn er mest effektivt for 1 w. Ulempen er at de skal vĂŠre meget store for at fĂ„ bas under 40 hz. Bagkammeret i front lade horn, fungerer som en fjeder, som holder bas enheden i tjek og sĂ„ at sige âholder trykketâ, sĂ„ trykket pĂ„ forsiden af bassen, kan propagere ud gennem munden, med meget hĂžjere SPL. Baglade horn, er som et front lade horn, bare uden bagkammer. De kan spille dybere i et mindre kabinet, pĂ„ bekostning af effektivitet.
Tapped horn er en gammel âopfindelseâ som Tom Danley, sĂ„ har forfinet.
Udgangspunktet er en konisk orgel pipe.
Ved visse frekvenser, defineret af pibens stÞrrelse, vil bassen fÄ luften i piben til at resonere og lave en hÞj lyd. Andre frekvenser vil vÊre lavere i amplitude.
Hvis man sĂ„ tilfĂžjer en bas mere, sĂ„ledesâŠ..
man tilfĂžre lyd ved de lave amplituder og samtidig reducere de hĂžje amplituder.
OvenstÄende lÞsningen er lidt upraktisk, men ved at folde hornet og fjerne den hÞjre bas, sÄ kan man fÄ i bÄde pose og sÊk.
Nu kan 1 bas loade den lille ende af hornet med forsiden og bagsiden loader den store ende af hornet og vi behĂžver ikke at blokere noget.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 13 Okt 2022 at 16:28
Lidt mere TH snak...
Hornladning af en enhed giver et akustisk lavpas filter efter ca. 3 oktaver. Denne fysiske "naturlov" udnyttes bl.a. i synergy horn. Men den akustiske impedans transformation giver ogsÄ et hÞjpas filter, som bestemmes af ekspansionsraten pÄ hornet. Hvis man vil have et horn der gÄr ned til 30 hz, sÄ skal ekspansionsraten pÄ hornet fordobles efter hver 60 cm. Hvis hornet kun skal gÄ til 60 hz, sÄ skal den fordobles for hver 30 cm. SÄ en lavere tuning forudsÊtter en lavere ekspansionsrate og hornet bliver selvsagt lÊngere og stÞrre.
Et front lade horn laves nÊsten altid for lille i forhold til dets bÄndpas, for at fÄ det ned i en hÄndterbar stÞrrelse. Det medfÞre dels at det ikke lader sÄ dybt i frekvens og at hornet har store frekvensvariationer i dets bÄndpas, som er en konsekvens af, at den akustiske ladning varierer med frekvensen, som igen er en konsekvens af, at hornet er for lille ift. bÞlgelÊngden det skal producere.
Fordi et tapped horn lader hornet fra 2 forskellige steder i hornet, kan det gÞres mindre end traditionelle front lade horn og stadig have en pÊn frekvensgang i dets bÄndpas. Det er selvfÞlgelig ikke ligegyldigt hvor i hornet man placerer bassen. Heldigvis findes der simuleringssoftware til at hjÊlpe med det job.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 14 Okt 2022 at 07:01
Bashorn har jo den dejlige egenskab at hvis man kobler flere sammen sÄ understÞtter de hinandens frekvens response, sÄledes at de kan spille dybere og som regel ogsÄ mere lineÊrt. Dette sker fordi de enkelte horn "ser" hinanden og pÄ den mÄde Êndres den akustiske impedans. Impedans transformationen fortsÊtter sÄledes ogsÄ uden for selve hornet. Dette kan udnyttes til f.eks. at bruge rummets flader til at forlÊnge hornet. En kendt metode er at spille hornet 45 grader ind i et hjÞrne og sÄledes bruge rummets flader, som en del af hornet.
Her er DTS-10 ved steradian 0,5 grÄ (hjÞrne) 4,0 sort (hÊngende i fri luft)
Ved hjĂžrne placering er peaks og dips mindre, fordi den akustiske ladning fungere bedre.
Samme effekt ses ved kobling af 2 DTS-10. GrÄ er 1 horn, sort er 2 horn.
Hornresp kalkulere med 100 % solide materialer, sÄ derfor vil peaks ikke vÊre sÄ kraftige som pÄ simuleringen.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Okt 2022 at 07:20
Som tidligere beskrevet, sÄ kan man udnytte rummets flader, til at Þge den akustiske ladningen pÄ et horn. SÄ hvorfor ikke udnytte denne egenskab? I hifi verdenen er alt gain en bonus og man skal tage hvad man kan fÄ (gÊlder generelt i livet ) HEADROOM kan man kun have for lidt af.
PÄ min lille og ubehjÊlpelige bÞrnetegning, har jeg prÞvet at skitsere hvad der er tanken. DTS-10 bliver sat i hjÞrnet, men ca. 10 cm ud fra side vÊggen, hvor horn munden er (sort). Hornet forlÊnges sÄ af lilla plade, som kobles til JBL bassen, som ogsÄ forlÊnger hornet.
GrÄ er uden horn forlÊnger, sort med. Effektiviteten Þges markant, helt op til 6 db, som svarer til en 4 dobling af tilfÞrt effekt. FR bliver mere jÊvn og hornet vil i teorien kunne bruges op til 100 hz.
Group delay bliver mindre, specielt peaket ved 65 hz, bliver bedre.
Effektiviteten Þges meget, fra grÄ til sort
Impuls responsen bliver ogsÄ bedre, med mindre ringning til fÞlge.
og faktisk sÄ falder membran vandringen ogsÄ en smule, sÄ det er win win over hele linjen. Eneste "pris" er at hornet bliver stÞrre og gÄr fra ca. 600 liter til lidt over 900 liter, men de sidste 300 liter er kommet fra rummet, sÄ det er jo ikke noget problem.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 21 Nov 2022 at 14:05
En af de sjove ting ved DIY, er at man kan komme langt for en bÞjet skilling. Jeg har fÄet til snusket mig et par JBL GT3-12 basser, for den nette sum at 200 kr. pr stk. De skulle selvfÞlgelig puttes i en eller anden form for horn. Valget blev en afart af tapped horn, et sÄkaldt tappet tapered quarter wave tube (T-TQWT) horn. Hvor et almindeligt TH loader ind i et lille CSA (cross section area), som sÄ ekspanderer ud gennem hornet, sÄ er horn kanalen vend om i et T-TQWT.
Princippet gÞr at man kan tune hornet lavt og med god bÄndbredde OG i et mindre kabinet end traditionelt TH. Prisen pÄ grisen er sÄ lavere fÞlsomhed, no free lunch.Her er en simulering i hornrespRÞd er med lidt isolering i starten af hornet. 120 dB ned til 20 hz, ved hjÞrne placering, ikke sÄ dÄrligt.
DUT: ydre mÄl 80x84x35 cm, ca 230 liter. Sjovt "lille" projekt, som blev sat ind i min vens multi sub system i stedet for en 15" Dayton i 130 liter lukket kasse. Det gav helt sikkert noget mere grunt i den lave afdeling og en anden taktil fornemmelse. Horn er sjove
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 21 Nov 2022 at 14:10
MĂ„ling 30 cm fra munden Stemmer fint med simuleringen. Vi fandt dog en utĂŠthed i kabinettet, som skal fixes.
Jeg kan af en eller anden Ärsag ikke fÄ lov at sÊtte lige prÊcis det billede ind Synes ofte at de her fora med nogle Är pÄ bagen, er besvÊrlige at have med at gÞre og ikke sÊrlig bruger venlige, men sÄdan er det.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 21 Nov 2022 at 14:18
Det lykkedes sikkert noget med at der ikke mÄ vÊre store bogstaver midt i ordet, noget syntax noget, fÞler mig sat tilbage i 90'erne, nÄr sÄdan problemer kan opstÄ.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Nov 2022 at 22:20
Det ser godt ud. Fedt nĂ„r teori og praksis hĂŠnger sammen đ. Jeg synes det er fedt, du er sĂ„ skarp til, at bruge Hornresp. Jeg er bagud ud pĂ„ at udforske det programâŠ
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 23 Nov 2022 at 09:15
Hylle jeg har fundet ud af at ens held stiger, jo flere gange man prĂžver noget
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Frost
Date Posted: 28 Nov 2022 at 08:05
Har du prÞvet at simulere i akabak? Jeg synes godt nok at det var en noget stejl lÊringskurve , men utrolig kraftfuldt program, nÄr man kommer lidt i gang med det
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Feb 2023 at 11:25
Jep, har rodet med det pÄ et tidspunkt, men det er nogle Är siden. Men jeg ved at hornresp og akabak simulere ret ens, sÄ jeg bruger hornresp, som er noget lettere at have med at gÞre.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Feb 2023 at 11:30
SÄ blev jeg omsider klar til at lave et lille vagtskifte. De gamle FLH subs, mÄ pÄ pension pÄ ubestemt tid...
KĂžn er den ikke men den har tjent mig godt
Nye spĂŠndende sager kĂžrt i stilling
Selvom man tager mÄl og prÞver at forestille sig hvordan det kommer til at tage sig ud, sÄ er det fÞrst nÄr man rent faktisk sÊtter det ind i rummet, man fÄr syn for sagen. Foran horn subben kommer et 700 liter mellem bas kabinet, med 4x15". Jo det skal nok komme til at give lidt lyd.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: USXX
Date Posted: 28 Feb 2023 at 12:20
Jeg fornemmer, at du er ved at goere klar til et sommertraef
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Feb 2023 at 12:53
USXX wrote:
Jeg fornemmer, at du er ved at goere klar til et sommertraef |
Jo, mon ikke det skulle vÊre muligt og der vil vÊre 2 systemer fremover, i hvert fald i et stykke tid. SÄ i stedet for at tage det gamle Synergy system ud, sÄ har jeg valgt at stille det nye system op i modsatte ende af garagen. SÄ er det bare at flytte lytte stolen, skifte DSP indstillinger, sÄ er der lyd i den anden ende.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: USXX
Date Posted: 28 Feb 2023 at 13:42
Fedt - jeg glaeder mig allerede
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Feb 2023 at 17:20
Ser frem til at fÄ nogle jyder pÄ besÞg
Jeg fik lavet en mÄling af det ene fÊrdige tapped horn (DTS-10 kopi). GrÞn er i selve munden og rÞd er ca. 40 cm fra munden.
Det gÄr ikke helt sÄ dybt som Danley's originale, som siges at gÄ til 10-12 hz in room. Peaket pÄ Danley's ved ca. 56 hz er 5. harmoniske, dvs. grundtonen er ca 11 hz. PÄ mit kopi horn er 5. resonans ca. ved 65 hz, sÄ jeg kan vel regne med 13 hz. ved grundtonen in room. SÄ mit TH har en anelse mindre horn lÊngde end originalen.
Group delay
Det jeg mÄler passer nu meget godt med simuleringen, sÄ jeg er tilfreds
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 15 Mar 2023 at 07:00
Stille og roligt gĂ„r det fremad, jeg kan bedst lide at skynde mig langsomt Ă°ĆžËĆ Quick and dirty prĂžveopstilling af DTS10 og JBL 5644 kopi. Mangler lidt mere afstivning af kabinet og intern akustik dĂŠmpning. PĂ„ ydresiden er planen at alle stĂžrre flader pĂ„ hĂžjtalerne bliver dĂŠkket af 4 cm akustik plader.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 16 Apr 2023 at 16:49
Godt i gang med at fÊrdiggÞre den ene JBL bas. Kraftig afstivning skal der til, nÄr 4 x 15" i 700 liter kabinet skal tÞjles. 4 tykke lÊgter forbinder hver sideplade til midten, ved den gennemgÄende diagonal plade. Evt. resonanser i de store flader bliver sÄ yderligere brudt op af pÄmonteret brÊdder.
Kabinettet bliver fyldt med dÊmpe skum i form af gamle memory foam madrasser, der var blevet smidt ud pÄ arbejdet, de stÞver ikke ligesom isolering. 5 cm pÄ siderne og 10 cm pÄ bagpladen. Her er genbrug fra A-Z et delmÄl, sÄ lÊnge det ikke kompromittere lydkvaliteten.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 29 Maj 2023 at 15:04
Rigtige mĂŠnd er til store kasser
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 29 Maj 2023 at 20:37
Er det bare mig, eller begynder her at dufte lidt af et sommertrĂŠf
Det ser spĂŠndende ud. Er det hele opstillingen, du har afbildet? Bas og synergyhorn?
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 30 Maj 2023 at 08:20
Ja, det kunne godt tÊnkes. Det bliver sÄ i sensommeren. Mangler lidt endnu og sÄ skal kalibrerings processen i gang og med 2 systemer i garagen, kommer det til at tage lidt tid.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Meier
Date Posted: 03 Jun 2023 at 08:52
Schlager wrote:
Rigtige mĂÆĂŠnd er til store kasser
|
Du laver de fedeste setups - men de er sÄ store, at det er svÊrt af fÄ et overblik
Jeg gÊtter pÄ, at ovenstÄende 3 kasser er hele setuppet til een side?
|
Posted By: Meier
Date Posted: 03 Jun 2023 at 10:05
Jeg gĂŠtter pĂ„ at du deler ved 40-400-1100 nu? SĂ„ 4 vejs med sub-bas-4ĂąâŹÂ-driver (sidste 2 i ynergi horn) Er det korrekt forstĂ„et?
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 03 Jun 2023 at 10:17
Tak Meier, pt. er det bare et hurtigt mock up, der er ikke lyd endnu. Der er nu 4 kasser til det nye setup, 2 TH og 2 jbl kopi. Delefrekvenser bliver i det lag, mÄ se hvad mÄlinger viser. Det lille synergy horn ruller af under 500 hz, sÄ 400 er nok at strÊkken den. Diskanten bliver delt ved ca 1200 hz.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Meier
Date Posted: 03 Jun 2023 at 14:46
Ok, sÄ 2x sub, 2xbas og et Synergy horn pr. side? Og 40-500-1200 Hz
Det skal jo nok kunne flytte lidt luftĂąâŹÂŠ.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 08 Jun 2023 at 08:55
DTS-10 subs bliver brugt fra ca 10-15 hz og sÄ op til 60-100 hz, sÄ der kommer et overlap til JBL basserne. Men det mÄ mÄlinger og MSO finde ud af.Ja, lidt luft skulle det nok kunne flytte, men min erfaring er at effektive hÞjttalere ogsÄ lyder mere dynamisk og realistisk ved lave lydtryk, sÄ de er ikke lavet for at flÄ Þrerne af, selvom det er fedt at kunne
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 20 Jun 2023 at 11:31
Det fylder jo lidt det skidt, med 4 kasser af 600-700 liter. Den oprindelige ide med en stander under hornet blev skrottet, det blev visuelt for klodset og ogsÄ for risikobetonet. Klodsede folk med store foedder (mig selv) kunne komme til at sparke til standeren nÄr man gaar forbi
I den modsatte ende af rummet ser det pt. saadan ud. Jeg har skubbet synergy hornene lidt laengere tilbage, nu hvor det brugbare rum er skrumpet en del, saaledes at jeg kan beholde en god lytteafstand. Godt med isolering vil tage de vaerste refleksioner fra "subscenen". Nu varer det ikke laenge foer der omsider kan komme lyd pÄ de 2 systemer. Saa gaar arbejdet i gang med at maale og rette lyden til.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 11 Jul 2023 at 13:22
Saa kom der endelig lyd paa det nye system. Det er ikke tunet helt ind, men man mere end fornemmer at her er der kapacitet i overflod. Stram og kontant bas og midt bas i spandevis, jo JBL folkene vidste godt hvad de lavede da de designede 5674 systemet. Saa meget at de har installeret en haandfuld af dem til Oscar Showet
Her i garagen "noejes" jeg blot med et stereosaet, vel og maerke en kopi udgave af bas delen.
Port tuningen er omkring 47 hz og daekker et relativt bredt omrÄde.
Naerfelt maaling af en enkelt bas, venstre/hĂžjre.
Rum responsen gaar ned til ca 30 hz, hvilket jo er fint til det meste musik. Hoejre bas har lidt mere niveau pga at vaeggen hjaelper lidt til der.
------------- Horn mć ha' synergy.
|
Posted By: bknielsen
Date Posted: 11 Jul 2023 at 20:23
Det ser totalt godt ud, der er nok smÊk pÄ
------------- Diskant skal være der, men ikke hűres.
|
Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Jul 2023 at 14:38
|