Print Page | Close Window

Baskabinet 2x26W

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1424
Printed Date: 25 Maj 2024 at 06:35
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Baskabinet 2x26W
Posted By: svendborg@email
Subject: Baskabinet 2x26W
Date Posted: 07 Maj 2014 at 17:38
Så er der kun en dag tilbage, før jeg får plader hjem til mine kommende bas kabinetter.
Der skal sidde 2 stk 26W alu i hver. Nogle 12 Ohm oem enheder.
De ydre mål bliver 800x380x770 mm.
Der bliver en godstykkelse på 32 mm i bund og sider, 44 til bagplade og 44 til baffel.

Jeg har ikke en solid jeg kan uploade, men en pdf med pladerne lagt ud til fræsning.

Der er tale om en sandwich med 31 plader der er åbnet, der er afstivere på dem alle sammen, men jeg regner med at bruge 10 af de 31 plader med alle afstivere, og de resterende fjerner jeg dem på.

uploads/112/8stk-26W-V3-PLADER.pdf - uploads/112/8stk-26W-V3-PLADER.pdf

Det hele skal limes sammen og der er lavet 4 styrehuller, som jeg kan bruge til at spænde dem sammen med. Så skal der ikke bruges så mange skruetvinger.

Jeg starter med en 100 mm port i bunden, tunet til ca 30 Hz. Jeg havde jo først regnet med en ventileret løsning, men porten bliver første forsøg.

Bagpladen bliver skruet på, så jeg har mulighed for at skifte den ud, såfremt jeg skulle finde den ventilerede udgave bedst.

Jeg har fået en gut til at fræse alle plader ud, da det ikke går med træ på mit arbejde. Ikke i den målestok. Det er trods alt 11 stk. 22 mm mdf der skal fræses ud, så det sviner en del.
Det er ikke just en billig løsning, men jeg regner ikke med jeg skal lave flere baskasser de næste par år :-)






Replies:
Posted By: Svenskeren
Date Posted: 07 Maj 2014 at 20:12
Udmærket - jeg siger igen: udmærket!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 07 Maj 2014 at 21:29
Tak skal du have :-)



Posted By: svendborg@email
Date Posted: 08 Maj 2014 at 17:55
Så er pladerne kommet i hus.
Damn der er mange.
De er 890 mm høje og ikke 800 som jeg har skrevet tidligere.
Det er meningen fra start at jeg har 31 plader pr. kabinet + bagplade og baffel. Det vil give ca. 160 liter før enheder, afstivning og port. På den måde vil kabinetterne blive 746 mm dybe, men når jeg regner lidt mere på det, tror jeg at jeg kan skære måske 44 mm fra.
Det er ikke meningen at alle afstivere skal bliver, det giver sig selv :-)





Posted By: Fasen
Date Posted: 08 Maj 2014 at 18:09
Tror ikke det bliver dødt nok ><

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 08 Maj 2014 at 19:11
He he. Det er jo muligt at beklæde dem med asfalt og lignende, såfremt de skulle snurre lidt :-)



Posted By: svendborg@email
Date Posted: 08 Maj 2014 at 21:56
Her et billede, med 1/3 af pladerne lagt sammen, dog kun med halv tykkelse baffel.





Posted By: Busk
Date Posted: 09 Maj 2014 at 07:11
Ser super fedt ud Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 07:26

Takker.

Tænker i øvrigt på noget finer. Har hørt et eller andet sted at man kan købe finer i ruller. Ca. 10 cm bredt og vist nok 20 meter langt.
Er det noget som nogen her inde har erfaring med?


Posted By: felsby
Date Posted: 09 Maj 2014 at 09:53
TROR det bliver dødt nok!!! Men jeg ville måske have lavet mellempladerne med lidt forskelligt placerede stivere, bare for at dæmpe det sidste. Men som det er nu, kan man garanteret ikke høre nogen resonanser.

Topkabinettet?


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 11:20
Ja altså, mht. top og mid har jeg denne tanke.
Jeg har et alurør jeg kan bruge, da jeg vil prøve at høre hvordan min SB15NRXC30-4 spiller. Både i lukket og ventileret. Jeg vil forsøge med mængden af uld og høre om det gør en forskel mht. kompression. Jeg laver nogle stykker af bafflen i mdf, så jeg kan ændre på designet, uden at kabinettet bliver berørt.
Diskanten er en d2604-833000 også 4 Ohm.



Posted By: Fasen
Date Posted: 09 Maj 2014 at 11:29
Fin ide.

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: felsby
Date Posted: 09 Maj 2014 at 11:51
Du bør skære alu-røret skråt af for at undgå resonans. Men det ser også sådan ud på grafikken, ikke?
Baflens bredde kunne du overveje at lave, så 6dB steppet sker sv.t. delefrekvensen til basserne.
f=11500/b
f.eks. bredde 25 cm => f=460Hz


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Maj 2014 at 11:51
Det er da noget nær den værste form, du kan give et mellemtonekabinet - der skal i hvert fald meget dæmpning i. Hvis du kører ventileret bliver det en meget mistrimmet transmissionslinje. Jeg siger ikke, at det ikke kan virke, men det kræver omhyggelig dæmpning (den rette mængde de rigtige steder). Det er som udgangspunkt ikke den mest optimale løsning. Hvad er godstykkelsen i øvrigt på røret? 

-------------


Posted By: Fasen
Date Posted: 09 Maj 2014 at 11:54
Hvordan er det den værste form USXX? (ved ikke bedre, derfor spørgsmålet)

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 11:59
Røret er skåret skråt (20 gr). Godset er 10 mm. Ø150x130) :-) Det er 500 mm langt.
Og nu er det jo ikke noget jeg allerede har lavet, blot har jeg røret liggende og jeg forventer ikke at skulle prøve med en større mid pga spredningen.
Afventer lige Ulrik´s svar også :-)



Posted By: USXX
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:01
Det er et rør med enheden siddende i trykmaksimum (i den ene ende) og en reflekterende modstående ende (hvad enten den er lukket eller ej) - perfekte betingelser for stående bølger. 

-------------


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:01
Mht deling, har jeg tidligere delt ved 225 Hz med samme enhed ned mod 21W 8554. Jeg regner med samme deling igen med 26W.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:03
Så hvis røret nu var som en kegle, altså størst Ø ved enheden og endende i en spids, så skulle det måske være bedre? Da jeg endnu ikke har lavet noget af det, er jeg da åben for forslag :-)



Posted By: USXX
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:06
Ok, det er 500 mm langt - det forklarer så tegningen. Det rykker jo resonanserne noget ned! Jeg troede først, det var Ø150 x 130 mm (med den målsætning, ville jeg forvente et rundt Ø150 mm rør - 130 mm  langt). Røret har altså ovalt tværsnit!? Det ovale tværsnit bedrer ikke tingene (det er stadig et konstant tværsnit), men en skrå endeflade vil da klart være en fordel

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:07
Ok, igen har jeg misforstået - det er altså et konisk rør. 

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:10
Det er stadig en transmissionslinje med mange resonanser/stående bølger, som kræver nøje dæmpning. Den skrå ende redder det en smule. Du har i hvert fald valgt et problemfyldt udgangspunkt - men derfor kan du jo godt komme i mål.

-------------


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:11
:-) Når man ser i en materialeliste, så er rør målsat med de 2 diametre, så jeg mangler et Ø ved de 130. My bad :-)
Det er et rundt rør, ikke ovalt, men jeg kan forstå at det ikke vil være gavnligt for enhedens arbejdsbetingelser. Tanken var at lave et kabinet rundt om det hele, hvis metoden viste sig brugbar.
Tænkeboksen kalder vist, men der er også tid til det, da det ikke bliver de næste par dage jeg skal bruge det. Regner med det tager en uges tid, inden baskasserne er klar til test.



Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:12
Jeg tror det er et rundt rør, hvor der er opgiver ydre og indre diameter. 

jeg er heller ikke vild med udformningen på baflen til mellemtone diskant. Der er alt for mange ens afstande fra center af de enkelte enheder til kanten af baflen. Afrundede kanter vil helt sikkert hjælpe. Men det er mest symptom behandling.


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:14
@Simon; Ja, det er da det, der er. Det er derfor, jeg elsker matematik - det er et stringent sprog.

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:14
Når du har adgang til cnc fræsning af kabinetter, er der mange andre og bedre måder at designe et mellemtone kabinet.


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:15
Det er faktisk næsten kun bedre måder at lave det på - sorry, but that's the truth!

-------------


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:20
Adgangen til fræsning i træ, er betinget af pengepungen :-) Alle har adgang til det.. :-)
Jeg arbejder på et maskinværksted, og her er træ ikke enormt velkomment, da spånderne ødelægger kølevandet og stopper filtre til.
Jeg har også set en side med et hav af baffel-forslag. Og her var de velkendte difraktionsflader blandt det bedste, og hvis samtidig enhederne ikke sidder symetrisk skulle det vist være nr. 1
Min begrænsede viden herom, gjorde at jeg udtænkte den viste baffel, som ganske vist er symetrisk til siden, men ikke i det lodrette plan.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 12:22
Og Ulrik, jeg er bare taknemmelig for at du reagerer på mine fejl :-) Det forkorter processen betydeligt :-)



Posted By: felsby
Date Posted: 09 Maj 2014 at 13:01
Først og fremmest ville jeg gøre baflen bredere, fx. 25 cm, og så med "vinger" 45gr. bagud - eller skære den af en 60mm tyk plade, så vingerne kan laves integreret i designet.

Hvis du vil se et mellemtonekabinet, der er udviklet med lyd for øre, så kig på B&W´s nautilus mellemtonekabinet:
http://www.hifiportal.co.uk/Articles/Article0026-Development%20of%20the%20Nautilus%20801.pdf - http://www.hifiportal.co.uk/Articles/Article0026-Development%20of%20the%20Nautilus%20801.pdf


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 09 Maj 2014 at 18:31
Hej igen.
Den er faktisk 30 cm bred. Det er 2 elipser jeg har lagt sammen, men jeg må lige tænke lidt mere over designet.
Røret er droppet, så det er forfra. Det er ok, har jo ikke lavet andet end en tegning.
Det første kabinet er limet sammen og ligger nu under pres og tørrer til i morgen.
Jeg har også bedt om pris på valnøddefiner. Vil lave det med 10 cm strimler med en sort fuge mellem hver.
Det skulle koste ca. 65 kr pr m2.
Ved ikke med lim, hvad man skal bruge, men vil høre en med forstand på det. Byd gerne ind, hvis i har viden på det område :-)



Posted By: svendborg@email
Date Posted: 22 Maj 2014 at 07:50
Nu er der sket lidt mere i sagen.
Kabinetter er slebet, spartlet, slebet, grundet, slebet og grundet.
Det ender nok med at blive en folie der kommer på og ikke finér.
Har en kammerat der har et skiltemalerfirma, som har en del fede bud på hvad man kan med folie.
Mere om det senere...



Posted By: felsby
Date Posted: 22 Maj 2014 at 07:51
Folie er rigtig smart, nemt og giver et flot resultat. Det behøver ikke altid at være finer!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 22 Maj 2014 at 08:03
Det bliver godt det der!


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 22 Maj 2014 at 09:11
Takker :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Maj 2014 at 12:12
Ser godt ud Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 22 Maj 2014 at 12:26
Takker Busk. 
Jeg er så i kampens hede blevet diagnosticeret med en "frozen shoulder"... Det er ikke så fedt planlagt, da kabinetterne er ved at blive en kende tunge :-) Og det endda uden bitumen, filt og baffel og fod... Tænker de kommer op over de 60 kg inden jeg kan sætte hjul under :-)



Posted By: felsby
Date Posted: 22 Maj 2014 at 13:16
hvis kabinetterne ikke skal arbejde > 300Hz, kan du roligt spare bitumen.
http://www.hifi-forum.de/bild/gehmatall_69102.html - http://www.hifi-forum.de/bild/gehmatall_69102.html


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 22 Maj 2014 at 13:26
Ja det kan jeg se, men hvad nu hvis ? :-)
Hellere lave det nu end senere og jeg har det liggende fra tidligere sager.


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Maj 2014 at 13:39
skader ihvertfald ikke :-)

Nyttigt link til weekendlæsning - plus bankelyde fra forskellige kabinetdæmpninger!
http://www.picosound.de/D_gehmat.htm - http://www.picosound.de/D_gehmat.htm


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Maj 2014 at 16:31
Originally posted by svendborg@email

Takker Busk. 
Jeg er så i kampens hede blevet diagnosticeret med en "frozen shoulder"... Det er ikke så fedt planlagt, da kabinetterne er ved at blive en kende tunge :-) Og det endda uden bitumen, filt og baffel og fod... Tænker de kommer op over de 60 kg inden jeg kan sætte hjul under :-)


Det er jeg sku da ked af at høre, god bedring gamle.

Mine conductor vejer 65kg, så de der vejer nok nærmere 70-75kg Smile


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 05 Jun 2014 at 17:30
Hov, så gik det stærkt.

Desværre så stærkt, at jeg ikke formåede at tage billeder inden de nu ser sådan ud. Der mangler stadig folie på de hvide flader. 
Pt spiller de dybt og tørt, men der skal pilles ved porte og prøves med dæmpemateriale. Portene er Ø100 og 200 mm lange, Der er kun filt i kabinetterne nu. Ca 5-8 mm tykt. Og der er nogle tunge sager nu.
Toppen er indtil videre et sæt Avance 220i fra storskrald :-)




Posted By: Svenskeren
Date Posted: 05 Jun 2014 at 17:43
Nysseligt!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 05 Jun 2014 at 17:46
Ja, jeg beklager billedekvaliteten, men mobilen kan ikke bedre.. :-)


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 06 Jun 2014 at 19:23
Så har jeg fået lavet testkabinetter til toppen.
Dette er et forsøg, men indtil videre egentlig ret godt.
Jeg har været noget spændt på om den 5" mid kunne spille på den måde.
Audax disk gør det godt, masser af fylde, men også luft :-)



Posted By: Roky
Date Posted: 06 Jun 2014 at 20:03
Ser godt ud Thumbs Up

Hvordan deler du SB15 til bas og diskant ? 


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 06 Jun 2014 at 20:10
Lige nu deler jeg 250 / 2500 24 db :-)


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Jun 2014 at 20:30
Spændende løsning. Hvordan opføre neder mellemtone/mellembad sig?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 06 Jun 2014 at 20:36
He he. Det er svært for mig at sige præcist. Det skifter lidt efter musikken jeg spiller, men umiddelbart synes jeg ikke der mangler attack. Stemmer står luftigt og højtalerne forsvinder.
Jeg har nu lagt noget uld op omkring mid og det virker til at "gøre noget" jeg ikke rigtigt kan beskrive med ord.
Målinger vil jo nok gøre mig en del klogere, men det har jeg jo ikke fundet ud af endnu.. :-(

Det skal siges, at diskanterne er helt jomfruelige, har kun spillet et par timer, men mids er rigeligt tilspillet :-)



Posted By: svendborg@email
Date Posted: 06 Jun 2014 at 21:31
Nu har jeg leget lidt med nedre deling. 325 og 400 hz. Kan måske bedst lide 325 hz.
Som jeg nok havde på fornemmelsen kan det tænkes at øvre bas / nedre mid mangler krop/tyngde, men det er for tidligt at sige, da jeg ikke har brugt tid nok og hørt de forskellige ref plader jeg plejer at bruge endnu.
Weekenden må give lidt mere viden i den retning.


Posted By: Roky
Date Posted: 06 Jun 2014 at 22:40
Fedt med stakket kabinet ! 


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 06 Jun 2014 at 23:14
Jeps. 
Gad godt selv at eje sådan stor fræser. Damn man kunne lave mange fede ting 😄


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 10 Jun 2014 at 13:21
Nu har jeg fået testet en del mere, leget med forskellige delinger og stejlhed, og jeg synes at delt ved 325 Hz 24 db og 2500 Hz 24 db, står lydbilledet magtfuldt. En plade som Hans Theessink, Slow Train, lyder hans dybe stemme fedt. Højtalerne forsvinder simpelthen, bortset fra bassen, som i den grad er fysisk til stede, men kun når der rent faktisk er noget bas at gengive. Måske jeg skal korte 1 cm af portene, men jeg vil vente noget tid, da jeg ikke ved om enhederne er spillet til. Det kan også være at noget dæmpemateriale i baskasserne vil gøre en forskel her.
Jeg kan så konkludere at jeg må se at få lært mig at måle med REW. Da jeg kører med Mac, er der ikke så mange programmer at vælge imellem.
Skulle det være tilfældet at en her inde fra kommer forbi "min" ø, så måske man kunne finde ud af noget?


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jun 2014 at 15:09
Hvis du har en Win installationsdisk, kan du altid installere Boot Camp (følger med OSX) og herefter vælge om du vil boote maskinen som OSX eller Win.
Mht. dæmpemateriale er det tæt på at være unødvendigt. Læg en måtte i bunden og sørg for at den ikke kan blafre. Det vil forringe impulsgengivelsen, fordi enheden så flytter uld isf. luft. Alternativt kan du lime pyramideskum på indvendige flader.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 10 Jun 2014 at 15:19
Jeg har parallels og en win7 på den, men får ikke adgang til usb, sådan som programmet vil, derfor opgav jeg det :-)
Der er monteret bitumen og filt på alle flader inde i kabinetterne, så hvis det ikke gavner for noget, men tværtom skader med ekstra dæmpemat, så lader jeg det være som det er nu :-)


Posted By: senilix
Date Posted: 10 Jun 2014 at 17:15
Kender du FuzzMeasure? Det er til MAC og skulle være rimelig godt. Prøv og google det. Jeg ved de har en købe version, men jeg synes og huske at der måske også er en begrænset gratis version.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 10 Jun 2014 at 21:56
Da jeg købte min Minidsp,  købte jeg også en Umik. Den skulle passe til Rew med kalib fil til,  så udfordringen for mig må vel være at lære at bruge det. Jeg synes bare det virker noget uoverskueligt at starte fra scratch,  her ville en lille smule guindance,  hands on,  være en stor hjælp :-) Ikke at jeg ikke er lydhør i forhold til alternative forslag :-)


Posted By: daniels
Date Posted: 12 Jun 2014 at 10:21
Dæmpemateriale vil ikke gavne i en subwoofer som @felsby også er inde på.

Det vil blot kvæle dybbassen.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 12 Jun 2014 at 10:22
Nej det er rigtigt nok, men nu er det jo ikke subkasser. Pt deles ved 325 Hz :-)


Posted By: felsby
Date Posted: 12 Jun 2014 at 10:36
men hvis der i hvert kabinet er to separate baskabinetter behøver du ikke dæmpemateriale alligevel, da første stående bølge så vil optræde over 325Hz.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 12 Jun 2014 at 20:32
Det er ikke opdelt i 2, jeg har fjernet halvdelen af stiverne, for netop kun have et samlet kabinet :-) 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com