3-vejs stander
Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af hűjttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Description: Her kan du vise dit projekt frem og fć konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=196
Printed Date: 10 Nov 2024 at 18:58 Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com
Topic: 3-vejs stander
Posted By: Baby Strong
Subject: 3-vejs stander
Date Posted: 15 Nov 2009 at 17:05
Hej.
SĂ„ har vi gang i et nyt projekt.
Alle enheder vil blive undersÊnket. Diskanten vil fÄ noget af fronten skÄret vÊk, sÄ mellemtonen kan komme sÄ tÊt pÄ sÄ mulig. Materiale: 19mm og 22mm (til fronten). Den endelige volume bliver 20.6L uden filter. Kasserne kommer forbi en autolakerer og vil fÄ pianolak.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af om XT25 og 12M skal have deres eget kammer ? Jeg hÄber det ikke. Der kommer en afstivning imellem 12M og 18W'ern. Hvad siger I ?
|
Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2009 at 17:29
XT25 er en lukket konstruktion, sÄ den behÞver intet bag-volumen. 12M derimod skal naturligvis have sit eget volumen - ellers vil den blive moduleret af 18W'eren! 12M er meget fÞlsom over for tykke bafler. Baflen skal Äbnes MEGET op pÄ bagsiden (affases) - ellers fÄr du let problemer med (lokal) kompression. Det fÄr du nemt et indtryk af, hvis du putter enheden i baflen og ser pÄ det fra bagsiden. Der er meget smal udluftning i chassiset pÄ en 12M - og luften skal frit kunne komme ud. Bortset fra det, er det et fremragende valg af mellemtone.
/Ulrik
|
Date Posted: 15 Nov 2009 at 17:42
Okay, det var noget lĂŠkkert info. Hvor meget volume vil du umiddelbart give 12M'ern ?
|
Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2009 at 17:52
Lukket eller refleks? Mellemtonens kabinetvolumen skal ses i samspil med filteret. Jeg har fÞr overvejet, om man skulle lave et seminar, der specifikt gÄr pÄ den nedre deling i et 3-vejs system. Hvis fx Rabu er interesseret, kan vi mÄske finde ud af noget.
|
Date Posted: 15 Nov 2009 at 18:02
Refleks. Hvis et sÄdan seminar blev til noget, ville jeg vÊre klar uanset hvad.
|
Posted By: Guests
Date Posted: 15 Nov 2009 at 20:36
USXX wrote:
Lukket eller refleks? Mellemtonens kabinetvolumen skal ses i samspil med filteret. Jeg har fÞr overvejet, om man skulle lave et seminar, der specifikt gÄr pÄ den nedre deling i et 3-vejs system. Hvis fx Rabu er interesseret, kan vi mÄske finde ud af noget.
|
Vi har faktisk et arrangement i tankerne, vi skal blot finde en dato. Det ville jo vĂŠre superfedt med et oplĂŠg fra en rutineret rĂŠv som dig.
Jeg har ogsÄ selv prÞvet at kigge lidt pÄ lavpas filteret pÄ en mellemtone i sammenhold med kabinettet og her har filteret en afgÞrende betydning for hvordan enheden opfÞrer sig i tidsdomÊnet, men det er bestemt heller ikke ligemeget hvordan man afstemmer kabinettet. Der er uden tvivl ogsÄ mekaniske faktorer som er vÊsentlige ikke at overse, her ved jeg dog ikke prÊcis hvordan jeg skal gribe det an, hvis man ogsÄ skal have det med i overvejelserne.
|
|