Print Page | Close Window

2022 Projekt

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af hűjttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Description: Her kan du vise dit projekt frem og fć konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2144
Printed Date: 01 Nov 2024 at 01:32
Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com

Topic: 2022 Projekt
Posted By: Hansmlauridsen
Subject: 2022 Projekt
Date Posted: 16 Dec 2022 at 08:45
Hej

Har haft nogle nÊtter hvor sÞvnen ikke rigtig vil komme til mig og er dÄrlig til at tÊlle fÄr, sÄ jeg spekulere selvfÞlgelig i hÞjttalere konstruktioner!!!

En som altid vender tilbage er 2-vejs modellen med stor basmellemtone(10-12") og de fleste der hĂžrer om det taler altid ideen ned. Det er de fĂŠrreste der har prĂžvet og de fleste lukker bare tĂžr teori fis ud. SÅ det rĂžrer mig sĂ„rnset en flyvende hat og nu skal det prĂžves. 

I toppen skal det uden tvivl vĂŠre BlieSMa B34T-4. Nu skal den altsĂ„ prĂžves!! Havde tĂŠnkt pĂ„ horn+driver, men det skaber flere problemer en lĂžsninger. Syntes det har for mange kompromiser desvĂŠrre. Den 34mm store BlieSMa enhed burde kunne klare 15-1600Hz deling uden problemer.  

SÅ, ideen er en slankere transmission line gulvmodel hvor bunden er ikke helt fastlagt endnu, men flere modeller har vĂŠret oppe at vende. Vil godt prĂžve at undgĂ„ en highpower tĂžr PA bas. 

Volt BM2500.4 er en spĂŠndende kandidat, men prisen ender nok i 7-8000kr for et sĂŠt fĂžr de er i DK. Det er godt nok dyrt...

JBL LE120H kunne ogsĂ„ vĂŠre sjovt, men tror en 10" bliver lidt nemmere at arbejde med. 

Seas CA26RE4X er en realistisk bud som ogsĂ„ er nem tilgĂŠngelig inc. realistisk prissat. Har haft en 2vejs  konstruktion med 8" udgaven CA22RNY og det lĂžd fremragende i mellemtonen, men dog lidt tam i bunden. Lyden af den coatede papirmembran er dog dejlig Ă„ben og nem at lytte til. 

Precision Devices PD.123C001. 12" PA enhed, men med lavere FS pĂ„ 35Hz, sĂ„ mĂ„ske kan den faktisk spille bas?? Og sĂ„ kan den fĂ„es til menneskepenge med ca 3-3500kr for sĂŠttet. 

Audio Technology Flexunit 10A772510. Jeg kan godt lide lyden af deres PP membraner og har altid syntes de har et blÞd opbrud, som knap kan hÞres. OG sÄ kan de spille bas!!

SĂ„ nu vil jeg spĂžrge ud i forummet om i kloge hoveder har andre kandidater til  basmallemtone jeg ikke selv har tĂŠnkt over. 

Mvh Hans

-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap sÄ mange pÄ tegnebrÊttet

Replies:
Posted By: Frost
Date Posted: 16 Dec 2022 at 14:02
De nye 8" purifi bas enheder kunne ogsĂ„ vĂŠre en mulighed? jeg har ogsĂ„ hĂžrt lidt lĂžse rygter om at de ogsĂ„ er ved at lave en potent 10", men om og hvornĂ„r den skulle komme, det ved jeg desvĂŠrre ikke. 

Date Posted: 16 Dec 2022 at 14:10
Hej Frost

Purifi enhederne er spĂŠndende, men er simpelthen sĂ„ grimme at kigge pĂ„(min personlige mening!). Jeg vil ogsĂ„ tror at hvis de kommer med en 10" vil den vĂŠre 100% en basenhed og ikke beregnet til meget mellemtone. Men som den nĂžrd jeg er kan jeg godt lige at kigge pĂ„ mine hĂžjttalere og de er bare ikke lige min smag rent visuelt. 

Men Wow en vild frekvenskurve for en 8" enhed med X-max pÄ 9mm.

Mvh Hans

-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap sÄ mange pÄ tegnebrÊttet

Date Posted: 16 Dec 2022 at 14:19
Hej

1400Euro for 2stk 8" enheder!! SĂ„ bliver det nok 1800-2000Euro for 2 stk 10" hvis de kommer med det. Det er simpelthen for meget. Purifi bliver et nej tak. 

Mvh Hans

-------------

Date Posted: 16 Dec 2022 at 14:19
Jeg er ikke uenig i det visuelle Wink (at nogle sĂ„ er helt vilde med looket, det er en anden sag) 
men jeg mĂ„ bare indrĂžmme at jeg sjĂŠldent har hĂžrt bedre. 
Da jeg fÞrst lyttede pÄ 6"eren i fri luft, synes jeg ikke den lÞd af noget specielt, men efter at jeg har fÄet filter pÄ den, sÄ lyder den ganske fabelagtigt! Dynamisk og utrolig god basgengivelse.

Jeg har ikke hĂžrt 8" purifi, og jeg kommer nok heller ikke til det forelĂžbigt, da priserne jo er lidt til den hĂžje side. Lidt en skam, fordi jeg har ellers det perfekte projekt til den :) 

Posted By: USXX
Date Posted: 16 Dec 2022 at 14:36
Hvis vi gÄr lidt under 10", sÄ vil en Satori WO24TX-4 absolut ogsÄ fungere i en 2-vejs (WO24-P gÞr det godt, og TX er blot et step-up - og den kommer lige om lidt).

Posted By: felsby
Date Posted: 16 Dec 2022 at 17:03
Originally posted by Hansmlauridsen Hansmlauridsen wrote:

....En som altid vender tilbage er 2-vejs modellen med stor basmellemtone(10-12") og de fleste der hĂžrer om det taler altid ideen ned. Det er de fĂŠrreste der har prĂžvet og de fleste lukker bare tĂžr teori fis ud.....

Teori er jo ikke fis, Hans! Men der er flere teoretiske grunde til at din ide sagtens kan virke. Jeg har hÞrt en del JBL 15" med diskanthorn, og selv om der deles ved 1kHz er det jo samme ide. En halv oktav fra eller til gÞr ingen forskel. Og de store basser kan noget! Inden min bror og jeg lagde os fast pÄ to styk SBWO24P-8 pr. side + horn, kiggede vi pÄ denne 15", som er lineÊr til 3kHz. Den kunne du dele til en 1.4" kompressionsdriver+horn ved 1 kHz.
https://faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/datasheet.php?id=151060150 - https://faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/datasheet.php?id=151060150

Date Posted: 16 Dec 2022 at 17:07
Originally posted by USXX USXX wrote:

Hvis vi gÄr lidt under 10", sÄ vil en Satori WO24TX-4 absolut ogsÄ fungere i en 2-vejs (WO24-P gÞr det godt, og TX er blot et step-up - og den kommer lige om lidt).

Uha, det var i sidste Þjeblik, Ulrik. Kan du afslÞre data? Og kommer den i 8Ω?

Date Posted: 17 Dec 2022 at 09:55
Den kommer bĂ„de i 8 Î© og 4 Î©, og som det ogsĂ„ er tilfĂŠldet med WO24P, sĂ„ er 8 Î© spolen med kobbertrĂ„d, mens 4 Î© spolen er med CCAW (det er derfor, at WO24P-4 har lavere Mms end WO24P-8 for samme viklehĂžjde pĂ„ spolen - med samme trĂ„dtype havde det ikke vĂŠret tilfĂŠldet). CCAW er netop valgt til 4 Î© versionen for lige at give den det sidste i retning af en bas/mellemtone.

Der kommer data i lĂžbet af den kommende uge. 

Date Posted: 17 Dec 2022 at 10:01
Hej

Til Felsby:
Okay, ja den kommentar kommer nok tilbage til mig igen sÄ mÄ heller uddybe. "de fleste lukker bare tÞr teori fis ud".

Der er rigtig mange som har AudioScience hatten pĂ„ og gĂ„r ud fra at hvis det ikke mĂ„ler korrekt lyder det ikke korrekt. Alt for mange sjove ideer bliver bremset fordi teorien taler det imod. Det irretere mig nĂ„r det bliver bremsen at teorien ikke taler for en sjov ide. 
Jeg vil gerne gĂ„ med pĂ„ at teori og praksis skal gĂ„ hĂ„nd i hĂ„nd. MEN ikke teori uden praksis. selv de Ă„ndsvage ideer skal testes for der er altid noget at lĂŠre. 

Det er jo selvfĂžlgelig ogsĂ„ nem for mig at sige som ikke har specielt meget teori i tankerne, men bare fyrer mĂŠrkelige projekter af fordi det er sjovt.

Jeg undskylder for min bramfrihed og vil gerne ĂŠndre det til "Teori uden praksis er noget fis"  

Til Usxx:
Lyder meget spÊndende med en WO24TX-4, den er hermed pÄ listen!

Mvh Hans

-------------

Date Posted: 18 Dec 2022 at 09:26

Hej

Til Felsby:
Okay, ja den kommentar kommer nok tilbage til mig igen sÄ mÄ heller uddybe. "de fleste lukker bare tÞr teori fis ud".

Der er rigtig mange som har AudioScience hatten pĂ„ og gĂ„r ud fra at hvis det ikke mĂ„ler korrekt lyder det ikke korrekt. Alt for mange sjove ideer bliver bremset fordi teorien taler det imod. Det irretere mig nĂ„r det bliver bremsen at teorien ikke taler for en sjov ide. 
Jeg vil gerne gĂ„ med pĂ„ at teori og praksis skal gĂ„ hĂ„nd i hĂ„nd. MEN ikke teori uden praksis. selv de Ă„ndsvage ideer skal testes for der er altid noget at lĂŠre. 

Det er jo selvfĂžlgelig ogsĂ„ nem for mig at sige som ikke har specielt meget teori i tankerne, men bare fyrer mĂŠrkelige projekter af fordi det er sjovt.

Jeg undskylder for min bramfrihed og vil gerne ĂŠndre det til "Teori uden praksis er noget fis"  

Til Usxx:
Lyder meget spÊndende med en WO24TX-4, den er hermed pÄ listen!

Mvh Hans

Denne gruppe har set mange mĂŠrkelige projekter som har vist sig at lyde fremragende. SĂ„ jeg Ăžnsker mig fortsat vanvittige forsĂžg!

Date Posted: 18 Dec 2022 at 13:38
Hej

Umiddelbart virker AudioTechnology 10A773510 meget spĂŠndende, med et data sĂŠt som er imponerende og muligheden for at fĂ„ den tweaket til ens eget behov. 
Men flot frekvenskurve uden de store opbrud, god fĂžlsomhed, stor Xmax, Lav Fs, SD pĂ„ 326 cm2 og hĂžj power handling. 
Den store mekaniske Xmax og power handling er virkeligt rar at have nĂ„r man hĂžrer vinyl uden at bruge Subfilter pĂ„ ens Riaa. 

Spillede for mange Är siden med et sÊt 7" AudioTechnology Flexunit og kan virkeligt godt lide lyden af deres PP membran. Dejligt nemt at lytte pÄ og noget mere levende en Dynaudios PP enheder som jeg finder lidt gumpetunge. Dog vil jeg godt nÊvne at Dynaudios lille Special Heritage er en af de bedste hÞjttalere jeg til dato har hÞrt. For hundme hvor den synger!!!!

Men glĂŠder mig meget til at se WO24TX-4 datasĂŠttet og mĂ„ling. Jeg er mere en glad for lyden af TexTreme enhederne i min 3vejs. De har simpelthen en rigtig rar tone som er meget detaljeret, men aldrig skarp i lyden. 

Kunne man fÄ TexTreme diskanten i den nye fine waveguide frat SB kunne det ogsÄ vÊre en konkurrent til BlieSMa diskanten. (TexTreme domen virker mindre skrÞbelig)
I et hus med 3 bĂžrn er den Beryllium i waveguide simpelthen en for stor og spĂŠndende knap for smĂ„ fingre. Ja, selv jeg kan fĂ„ lyst til at liiiige prĂžve knappen. MĂ„ske man kunne lime et lille gitter foran som feks. finske Amphion gĂžr. 

Mvh Hans

-------------

Date Posted: 18 Dec 2022 at 16:40
Brug en SB beryllium med indbygget gitter. SĂ„dan en har jeg, det er ikke de tre helt utilstrĂŠkkelige bĂžjler.

Posted By: Digital_thor
Date Posted: 18 Dec 2022 at 19:56
Originally posted by Frost Frost wrote:

Jeg er ikke uenig i det visuelle Wink (at nogle sĂ„ er helt vilde med looket, det er en anden sag) 
men jeg mĂ„ bare indrĂžmme at jeg sjĂŠldent har hĂžrt bedre. 
Da jeg fÞrst lyttede pÄ 6"eren i fri luft, synes jeg ikke den lÞd af noget specielt, men efter at jeg har fÄet filter pÄ den, sÄ lyder den ganske fabelagtigt! Dynamisk og utrolig god basgengivelse.

Jeg har ikke hĂžrt 8" purifi, og jeg kommer nok heller ikke til det forelĂžbigt, da priserne jo er lidt til den hĂžje side. Lidt en skam, fordi jeg har ellers det perfekte projekt til den :) 

Har 4 stk 6.5 Purifi X, som efter nogle forsĂžg i lukkede kabinetter, lĂŠrte mig at de skal have enten port eller slave enheder. Og jeg syntes ikke de kan noget specielt, som mine 2 x SB23NRX ikke kan - som bas i hvert fald.
Mit gÊt er at de er lavet til at spille god mellemtone samtidig med at de pumper bas - i en 2 vejs. Kan ikke fÄ dem til at spille bas i lukket - lige meget hvor meget havre de fÄr.

Date Posted: 18 Dec 2022 at 20:01
Hej ThorbjĂžrn. Jeg synes de er fantastiske i bassen :) de har en fantastisk definering og de lyder som om de har lyst til at gengive helt i kĂŠlderen :) jeg kĂžrer med 2 stk pr hĂžjtaler. Jeg har dem i 5 liter lukket pr enhed, og sĂ„ med LT, sĂ„ de gĂ„r dybt i det lille kabinet 👍

Date Posted: 18 Dec 2022 at 20:12
Originally posted by Frost Frost wrote:

Hej ThorbjĂžrn. Jeg synes de er fantastiske i bassen :) de har en fantastisk definering og de lyder som om de har lyst til at gengive helt i kĂŠlderen :) jeg kĂžrer med 2 stk pr hĂžjtaler. Jeg har dem i 5 liter lukket pr enhed, og sĂ„ med LT, sĂ„ de gĂ„r dybt i det lille kabinet 👍

Ok.... jammen det ville jo vÊre fedt nok at bruge dem i en mindre elegant hÞjttaler, som sÄ kunne matche fint med MW13TX og en SB26ADC i waveguide.

5 liter.... det er jo kun 10 liter til 2 basser. Men fÞlsomheden er jo sÄ ogsÄ helt i knÊ med LT.
Men hvis de bare kan nÄ omkring 60-70 Hz, sÄ jeg kan fÄ dem til at overlappe med mine subwoofere... sÄ ville det vÊre fint Thumbs Up

Jeg prĂžvede med hhv 30 og 60 liter til 2  stk. 6.5 X'ere. 2 stk. 4 ohms - sĂ„ 2 ohm til forstĂŠrkeren og omkring 500 W til rĂ„dighed. Men det var nok bare for meget. Har stadig kabinetterne.... sĂ„ jeg kan jo bare prĂžve en gang til og se hvad jeg kan sparke ud af dem. Syntes bare de dumpede vildt allerede ved 120-150Hz... sĂ„ faldt de godt af....
SÄ LT ville fÄ dem til at miste 8-10 dB i for at komme ned til 60Hz ?

Date Posted: 18 Dec 2022 at 20:21
Jeg hĂŠver ca 20db for at nĂ„ 20hz. 😏 det krĂŠver en del effekt pr enhed i de smĂ„ kabinetter at nĂ„ de 20hz :)

Date Posted: 19 Dec 2022 at 12:47
Her er maaling paa WO24TX-4:

De primaere T/S-parametre ser saaledes ud:

Fs = 26,3 Hz
Qts = 0,35
Vas = 79 ltr.

Date Posted: 19 Dec 2022 at 12:59
Det er en flot og brugbar frekvensgang Thumbs Up

Date Posted: 19 Dec 2022 at 13:04
Giv den 40 liter (netto luftvolumen foer fyld) tunet til 29 Hz i basrefleks (minimum 38 liter tunet til max 30 Hz). Jeg regner med typiske kabinettab, 35% poroest fyld og 0,3 ohm i seriemodstand.

Date Posted: 19 Dec 2022 at 13:04
Hej Ulrik, har du ogsÄ data pÄ 8 ohm udgaven? Vi skal kÞre to i parallel!

Date Posted: 19 Dec 2022 at 13:31
Ja... frekvensgangen har samme udseende - blot ca. 3 dB lavere foelsomhed.

Fs = 24,5 Hz
Qts = 0,34
Vas = 88 ltr. 

Date Posted: 19 Dec 2022 at 14:02
Hej

Flot hvor langt op i har flytte opbrudet op! GlÊder mig til at hÞre den i en 2vejs pÄ et tidspunkt. 
HÄber den har samme nemme detaljerede og naturlige lyd som MW19TX-4.

Mvh Hans

-------------

Date Posted: 19 Dec 2022 at 20:17

Giv den 40 liter (netto luftvolumen foer fyld) tunet til 29 Hz i basrefleks (minimum 38 liter tunet til max 30 Hz). Jeg regner med typiske kabinettab, 35% poroest fyld og 0,3 ohm i seriemodstand.

Der kommer et hump pÄ frekvensgangen med en 29Hz tuning. Hvad med at tune til 24Hz i stedet? Smile

Date Posted: 20 Dec 2022 at 10:14
Uha ja, den hĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚ÂŠver ca. 0.3-0.4 dB omkring 70 Hz Wink (under de givne forudsĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚ÂŠtninger). Til gengĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚ÂŠld er step-responsen forbilledlig flot. Hvis man er til en halvslap jazz-bas, kan man fint trĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚ÂŠkke den i en anden retning. NĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚Â„r jeg fĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚Â„r en reference-enhed at mĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚Â„le pĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚Â„, kan jeg bestemme det frekvensafhĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚ÂŠngige tab (og om nĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚Âždvendigt eftergivenhed), og sĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚Â„ kan jeg lave en endnu bedre simulering. Det er dog primĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚ÂŠrt pĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚Â„ impedanspuklerne, at forbedringen (dvs. overensstemmelsen mellem simulering og mĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚Â„ling) vil vĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€šĂ‚ÂŠre at spore med en enhed som denne.

Date Posted: 20 Dec 2022 at 10:21
Med 24 Hz afstemning i det volumen fÄr du en noget forvÊrret gruppelÞbetid, omend det nÊppe har sÊrlig praktisk betydning med et kraftigt peak ved 13-14 Hz (og generelt hÞjere niveau). 

Date Posted: 20 Dec 2022 at 10:29
Hvis du endelig vil trĂƒÆ’Ă‚ÂŠkke det i den retning, sĂƒÆ’Ă‚Â„ giv den 48-49 liter (netto luft fĂƒÆ’Ă‚Âžr fyld - dvs. at det tilsyneladende akustiske volumen bliver stĂƒÆ’Ă‚Âžrre) og en tuning pĂƒÆ’Ă‚Â„ 26-27 Hz. SĂƒÆ’Ă‚Â„ bevarer du stadig et greb i bunden - men det er ikke givet, at det er det, du vil have (jeg kan godt se et mĂƒÆ’Ă‚Âžnster i den mĂƒÆ’Ă‚Â„de, du afstemmer pĂƒÆ’Ă‚Â„, og du ved jo, hvad du vil have). Jeg ville ikke umiddelbart afstemme en enhed med et Qts < 0,41 under resonansfrekvensen - men jeg ser frem til at hĂƒÆ’Ă‚Âžre det ved lejlighed (jeg kan godt fornemme karakteren, og det kan sagtens lyde "lĂƒÆ’Ă‚ÂŠkkert").

Date Posted: 20 Dec 2022 at 10:41
Hvad er det, der sker med ĂƒÆ’Ă‚ÂŠ (ae), ĂƒÆ’Ă‚Âž (oe) og ĂƒÆ’Ă‚Â„ (aa) i dette forum? Oplever I andre problemer med de danske vokaler. Jeg har ikke fĂƒÆ’Ă‚Âžr haft problemer med dette, men siden i gĂƒÆ’Ă‚Â„r bliver disse i NYE beskeder erstattet af en rĂƒÆ’Ă‚ÂŠkke specialtegn (pĂƒÆ’Ă‚Â„ samtlige enheder jeg har prĂƒÆ’Ă‚Âžvet vel at mĂƒÆ’Ă‚ÂŠrke).

Date Posted: 20 Dec 2022 at 10:56
Hej Ulrik. Der burde ikke vÊre lavet noget om i Forumsoftwaren. jeg ser pÄ det ðƾ‘

Date Posted: 20 Dec 2022 at 18:44

Her er maaling paa WO24TX-4:

De primaere T/S-parametre ser saaledes ud:

Fs = 26,3 Hz
Qts = 0,35
Vas = 79 ltr.

Og sÄ lige en TW29BNWG-8... sÄ har man en rimelig vild 2 vejs Tongue

Flotte mÄlinger ulrik Clap

Date Posted: 20 Dec 2022 at 18:50

Uha ja, den hĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚ÂŠver ca. 0.3-0.4 dB omkring 70 Hz Wink (under de givne forudsĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚ÂŠtninger). Til gengĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚ÂŠld er step-responsen forbilledlig flot. Hvis man er til en halvslap jazz-bas, kan man fint trĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚ÂŠkke den i en anden retning. NĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚Â„r jeg fĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚Â„r en reference-enhed at mĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚Â„le pĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚Â„, kan jeg bestemme det frekvensafhĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚ÂŠngige tab (og om nĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚Âždvendigt eftergivenhed), og sĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚Â„ kan jeg lave en endnu bedre simulering. Det er dog primĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚ÂŠrt pĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚Â„ impedanspuklerne, at forbedringen (dvs. overensstemmelsen mellem simulering og mĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚Â„ling) vil vĂƒÆ’Ă†â€™Ăƒâ€ Ăąâ‚Źâ„ąĂƒÆ’Ăąâ‚ŹĆĄĂƒâ€šĂ‚ÂŠre at spore med en enhed som denne.

Nu skal jeg som Êg ikke lÊre hÞnen, men jeg ser faktisk ingen betydende forskel i group delay og steprespons mellem de to tuninger. Ulrik, du mÄ forklare mig hvad der er pÄ spil - evt. over en Þl. Forumsoftware vil ikke acceptere et 900 kb .png screendump, selvom det ligger inden for de krav, billededitoren stiller. Jeg havde ellers lavet fine billeder af de to tuninger overfor hinanden.
Rune, jeg prÞver lige at sende dig filen - mÄske kan du se hvad jeg gÞr forkert.

Date Posted: 20 Dec 2022 at 19:47
Der er tydelig forskel. Forum-software bruger en for uprÊcis numerisk metode til beregning af step-respons for basrefleks (modsat lukket kabinet findes der ikke her en triviel analytisk lÞsning, omend jeg har udledt den for de fire interessante tilfÊlde af pol-placeringer).

Date Posted: 20 Dec 2022 at 22:11
Hej Sven. 
Grunden til at dine billeder ikke blev uploaded skyldes at du brugte et lidt "svaert" filnavn. hvis det driller igen, skal du forsÞge at omdobe filerne til et regulaert navn uden "." i selve navnet :) 

Jeg har skaleret billederne ned saa de bedre kunne vaere paa siden (du korer i ret hoj oplosning paa din skaerm LOL

Date Posted: 20 Dec 2022 at 22:15
Tak, Rune!

Date Posted: 20 Dec 2022 at 22:19
Det gaar da helt galt i forummet med formateringen og brug af specialtegn Confused

Henrik og Jeg er ved at undersoge muligheden om opgradering af forumsoftware. Der er sket lidt siden sidst vi kiggede paa det. Det ser umiddelbart ud til at det er gratis nu Clap Saa vi undersoger naermere. 

Date Posted: 21 Dec 2022 at 06:38
Fedest. Tak!

Date Posted: 21 Dec 2022 at 08:20
Det aendrer bare en noget ved, at Stehfest-metoden er meget upraecis ved ringning paa step-responsen - men til gengaeld rigtig fin, naar der ikke er (uoensket) ringning. Det var mig selv, der foreslog at bruge denne metode i sin tid, for den er nem at implementere, og beregningerne er hurtige.

Derudover afhaenger gruppeloebetiden (omraadet omkring "afrulning") betydeligt af den anvendte tabsmodel, og det fremgaar ikke noget sted.

Endelig skal det bemaerkes, at forum-modellen mig bekendt ikke medtager daempematerialet, som giver anledning til en akustisk volumenforoegelse saavel som frekvensafhaengige tab. Jeg gjorde det tydeligt, at de 40 liter (og senere 49 liter) var netto luftvolumen foer fyld. Dermed er det ikke det (akustiske) volumen, der skal bruges ved beregning.

Date Posted: 21 Dec 2022 at 08:24
Den sidste forbedring kommer, naar vi anvender FDD-modellen paa/for enheden, som er en udvidelse af Thiele/Small-modellen (men skidt nu med det i foerste omgang). Med FDD-modellen bliver foerst og fremmest impedanspuklerne langt mere korrekte.

Date Posted: 23 Dec 2022 at 11:25
Hvis man er interesseret i beregning af step-respons, kan man laese videre her, saa vi ikke spammer Hans' traad unoedigt:

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1673&title=impuls-respons-i-speaker-builder-pro - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1673&title=impuls-respons-i-speaker-builder-pro

Date Posted: 23 Dec 2022 at 12:51
Hej

Hva hundme, faar jeg min traad tilbage????Smile

Mvh Hans

-------------

Date Posted: 23 Dec 2022 at 14:30

Hej
Hva hundme, faar jeg min traad tilbage????Smile
Mvh Hans

For en stund

Glaedelig jul, Hans!

Date Posted: 23 Jan 2023 at 15:46
Hej

Denne byggetraad faar lige en pause til senere paa aaret da jeg er i gang med Ellipticor saettet. 

MEN, more to come...senere

Mvh Hans

-------------

Date Posted: 26 Jan 2023 at 10:40
Til info; der ligger nu datablade paa WO24TX-4/8 paa hjemmesiden.

Date Posted: 26 Jan 2023 at 10:44

Fedt. Den er jeg spaendt paa at hore Clap 

Date Posted: 26 Jan 2023 at 10:50

Fedt! Hvor anskaffer jeg dem? Soundimports.eu? Jeg skal bruge 4 ASAP!

Date Posted: 26 Jan 2023 at 11:54
Originally posted by felsby felsby wrote:

Fedt! Hvor anskaffer jeg dem? Soundimports.eu? Jeg skal bruge 4 ASAP!

Se PM.

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - https://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net