SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed - OB med 18"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

OB med 18"

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Pro medlem
Pro medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2026 at 20:01
Så er der lavet en testbaffel, så der kan lyttes med og uden kompression.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2026 at 12:02
Så kom der også hul til mellemtonen.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maj 2026 at 08:23
Det begynder at ligne noget Clap
Jeg er spændt på at høre om din oplevelse med bassen.
Hvor dybt regner du med at systemet kan nå ned i frekvens?

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maj 2026 at 10:15
Her er nærfeltsrespons med (gul kurve) og uden mass-loading (dvs. kompression). Der kommer et beskedent hæv omkring 400 Hz, men det er intet i forhold til det kraftige peak (ved 200-300 Hz), man ser ved typisk slot-loading, hvor der er en egentlig kanal (der let modelleres som en transmissionslinje). Det skal dog også siges, at jeg kører med et lavt kompressionsforhold her (dels af æstetiske hensyn, dels fordi jeg prioriterer direkte udstråling). Forholdet er ca. 1,6:1. Resonansfrekvensen rykkes nøjagtig 1 Hz ned (fra 29,9 Hz til 28,9 Hz), men det kan ikke ses på Qts, at strålingsmassen er øget en lille smule (tabet stiger jo marginalt samtidig). Qms og Qts ligger på henholdsvis 3,8 og 0,46.
Jeg oplever ikke entydig forskel lyttemæssigt ved dette kompressionsforhold, men det er ikke noget, der skader i forhold til 'attack' - dog bliver karakteren også en anelse mere hul opadtil, men det hører man næppe, når enheden bliver filtreret med en stor spole (jeg har kun lyttet uden filter). Det skal lige bemærkes, at dykket ved 60 Hz er en baffelresonans, som let lader sig dæmpe helt - den er væk, så snart man holder på den øvre del af baflen, så når den ekstra baffel og de skrå sider kommer på, er det problem løst.

Edited by USXX - 05 Maj 2026 at 10:21
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Maj 2026 at 08:44
Spændende med målingerne. Også interessant at se den isolerede effekt af masseloadingen.

Afhængig af hvor du lægger lavpasfilteret, så får du vel -3dB omkring 30-35Hz (i nærfelt). Det skal nok blive godt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.