Loqui |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
bknielsen
Excentrisk Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 611 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg glæder mig til at se (og høre) om det lykkes for dig USXX. Med den baffelhældning er der næsten basis for en "F3 Trapez look-alike" :-).
|
|
Diskant skal være der, men ikke høres.
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3186 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det her projekt går meget langsomt, men nu er jeg da nået dertil, at det hele - dvs. placering af enhederne - går op (på papiret i hvert fald) m.h.t. tidsforsinkelser, lyttehøjde, room-gain, beaming/lobing (dette er dog også filterafhængigt), gulvrefleksioner og (excitation af) vertikale stående bølger. Det går nærmest op i en højere enhed - så må vi se, hvordan det går i praksis, når der kommer filter på.
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3186 |
Post Options
Thanks(0)
|
Næste skridt blive at få snittet nogle gamle kabinetter til (top-kasserne), så de kan få ny bund og baffel (disse laves af 21 mm birkefiner, som jeg har en rest liggende af - det kommer lige til at passe). Derefter skal der laves baskabinetter - de bygges i 22 mm gulvspånplade (en dejlig kompakt kvalitet, som tillige kommer i en passende størrelse, der gør håndteringen nemmere). Egenklangen af disse er langt at foretrække frem for MDF. Der skal dog arbejdes lidt mere for at få en pæn finish, men det er i første omgang ikke en vigtig prioritet. Basserne får hver ca. 80 liter.
|
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg glemte lige at nævne kantdiffraktion. Diskanten er naturligvis placeret, så diffraktioner er minimeret mest muligt (i praktis elimineret). Den sidder centreret helt i toppen af kabinettet - så tæt på kanten, at fronten rager ovenud og må skæres af (7 mm).
|
|
bknielsen
Excentrisk Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 611 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det lyder rigtig spændende, kommer er en (hånd)tegning ved lejlighed? Spånplade er også langt at foretrække frem for MDF vedr. opsavning og fræsning - ikke kun lydmæssigt.
Edited by bknielsen - 31 Okt 2024 at 20:12 |
|
|
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
Tegningen er på forrige side . Jeg skal se, om jeg kan få lavet en skitse med bedre proportioner.
|
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
bknielsen
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser fint ud, og tak for at gøre opmærksom på jeg sov vedr. tegning tidligere i tråden, den nye er bedre . On-axis difraktionen vedr. diskant bliver jo i hvert fald ikke så slem med den løsning, og det gør nok højttaleren lidt mindre at se på med den smalle top sektion. Det bliver godt.
|
|
|
|
Schlager
Enthusiast Joined: 13 Jan 2018 Location: Slagelse Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fint projekt Ulrik Julefrokost højttaler?
Hvor er x-over på enhederne? Hvis du placerer bassen så højt som vist på sidste tegning, vil du så ikke få det berygtede dyk ved 200-300 hz, eller har du en filterteknik til at undgå det? |
|
Horn må ha' synergy.
|
|
USXX
Post Options
Thanks(1)
|
De bliver ikke klar til julefrokosten (hov, julefrokost - hvor og hvornår?). Færdiggørelsen bliver et forårsprojekt.
Jeg har første/primære dyk fra gulvrefleksionen ved 450 Hz, når lytteafstanden er 2,5 meter. Der deles lavere end det. Bassen sidder heller ikke i et tryk-nulpunkt for den vertikale (aksiale) stående bølge. Delefrekvenserne ligger ikke fast. Den øvre deling skal gerne ligge i underkanten af 2,5 kHz. Den nedre deling vil jeg gerne kunne holde omkring 200 Hz.
Edited by USXX - 15 Nov 2024 at 08:32 |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |