Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Dali Swa 12 Enhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dali Swa 12 Enhed

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Cadman View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Cadman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dali Swa 12 Enhed
    Posted: 27 Aug 2012 at 18:54
Davs
 
Er der nogen herinde som har en ide om hvor langt ned man kan eq´e sådan en enhed uden at den lider overlast.
Den sidder i et diy subkabinet på omkring 40 liter med en 800 watt plateamp i ryggen.
Jeg vil eq´e den med en minidsp.


Edited by Cadman - 27 Aug 2012 at 18:55
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Aug 2012 at 09:17
Når man tænker på at SWA-12 er sat til højest at bruge 260W på databladet, så kan det ikke være den største forstærker de har proppet i, den er jo analog, og derved heller ikke den kraftigste enhed. Så hvis du giver den 800w uforvrænget, så burde du få mere kontrol. Du skal dog være klar over at jo dybere du vil spille, jo mere voldsomt belaster du enheden. kan ikke huske præcist hvor meget, men f.eks hvis du vil flytte grænsen fra 30 og ned til 20hz. så kræver det enten membranareal eller lavere volumen. så hvis du vil spille meget højt til f.eks film. Så skal du være lidt forsigtigt med at booste for meget i det dybe. Det kan meget vel knalde din enhed i bund, også selv om du har en masse effekt. Effekt hjælper, men det kræver blot at enheden kan tåle den ekstra varme, som uungåeligt bliver afsat i denne, når du spiller højere eller dybere.
Med digital korrektion, vil jeg klart hellere starte med at finde room-modes. dvs finde de steder hvor bassen boomer, når du sidder i din lytteposition. Dette kan testes ved hjælp af bas-test-toner, fra ca 20 til 100 hz. jeg har f.eks en ca hvor hvert nummer er "1" hz op i frekvens. dvs nummer 35 er 35hz osv. På den måde kan jeg lytte mig frem til hvor bassen buldre. ved disse frekvenser vil jeg dæmpe i din minidsp, således at alle frekvenser lyder tæt på samme niveau i din lytteposition. det vil give dig en meget sjovere oplevelse til både film og musik. Bas er noget af det som laver allermest ballade og derved ødelægger resten af lydbilledet. Det er simpelthen hammersvært at høre fine nuancer i mellemtone og diskant, hvis bassen konstant rammer en rumressonans, som buldre eller boomer. Prøv det.... det er er super fedt og nemmere end du tror, med digital signal behandling. Og når du først har fået rettet sub-bassen ind, så kan forsøge at booste lidt i bunden, hvis du finder det nødvendigt. Det er nemlig også nemmere at fornemme den dybe bas, når bulderet bliver fjernet Wink
Back to Top
Cadman View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Cadman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Aug 2012 at 18:06
Mange tak for det fine svar.
Hvor langt tror jeg skal starte med at eq´e den ?
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Aug 2012 at 19:50
Digital_thor har skrevet det helt præcist...

Og husk lige på at jo dybere du booster - jo større "chance" er der for at du når max excursion - altså at svingspolen hopper ud af magnetgabet, hvis altså forstærkeren har rigeligt power. Det er ikke sjovet når membranen står der - har selv prøvet det for mange år siden med en PA enhed ! Svingspolen var dog ikke brændt Confused
Kan eventuelt undgås med et stejlt high-pass filter, hvis der skal søges grænser Wink

Mvh Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
Cadman View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Cadman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2012 at 14:03
Det er såmænd ikke i et forsøg på at nå den ultimative bundgrænse men blot et forsøg på at få den til at gå lidt dybere uden at risikere noget.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2012 at 21:25
Originally posted by Cadman

Det er såmænd ikke i et forsøg på at nå den ultimative bundgrænse men blot et forsøg på at få den til at gå lidt dybere uden at risikere noget.


Der er altid en chance for at noget kan ske. Men hvis du går lidt forsigtigt frem og lige holder øje med at membranen ikke flyver frem og tilbage, når der bliver skruet lidt op. så skal det nok gå.
Men ellers er kraftige enheder ikke så dyre. Så du kan sagtens komme videre hvis det skulle gå helt galt Smile Men som sagt. få først rettet ind ved hjælp af dsp'en så der ikke er bulder. Så kan du lege med lidt boost i bunden bagefter. Har ikke leget med mini-dsp. Men hvis du skal gemme filteret, som en fil, så lav en kopi, hvis computeren går ned eller lignende. så er det nemmere at komme videre, hvis du senere vil lave om på filteret Wink

hvis det skal være vildere... bare fordi man kan. så kan du jo altid lege med noget større:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=228193

eller sætte 2 enheder ryg mod ryg. det giver en del færre vibrationer, da de udjævner hinandens bevægelser. Og jeg er ret sikker på at disse 2 i et solidt kabinet, ville kunne gøre tricket:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=227470
Back to Top
Cadman View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Cadman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2012 at 13:50
Jeg har lige modtaget den lille minidsp og jeg vender tilbage når jeg har rodet lidt med den.
Prøver først at få styr akustikken med subben før det andet.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2012 at 19:02
Originally posted by Cadman

Jeg har lige modtaget den lille minidsp og jeg vender tilbage når jeg har rodet lidt med den.
Prøver først at få styr akustikken med subben før det andet.


Glæd dig... sidder selv lige nu og lytter på et system hvor der er justeret for bassen ned til 20 hz uden at buldre eller lignende. Og selv om ikke alt musikmateriale indholder så dyb bas. så er det fedt med den rumfornemmelse man opnår, når bassen kun er til steder når musikken kræver det, samt at den når helt ned i kælderen Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz