Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande med et tvist af ...
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande med et tvist af ...

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande med et tvist af ...
    Posted: 21 Aug 2009 at 20:49
Jeg kunne ikke vente, så jeg er "kommet til" at samle den ene af højttalerne før jeg er blevet færdig med grunder og endelig farve+lak. Den anden højttaler er et hurtigt bygget testkabinet jeg lavede for over et år siden for først at høre hvorledes Ekta Grande egentligt lød.
Jeg må indrømme at jeg er blevet træt af at slibe og male, så nu lytter jeg til musik i stedet Smile


Første indtryk: hvor pokker er bassen henne? Senere fandt jeg ud af at problemet var at den ikke slap igennem min Densen B-200 forforstærker! CryCryDeadOuch Den var ellers så pæn.
(Så nu er den blevet skiftet ud med noget DIY med lidt mere hul igennem)

Det egentlige problem jeg gerne vil have hjælp med:
Hvordan hulen afstemmer man et bassystem, så den kommer til at lyde fornuftigt og rulle fornuftigt af?

(Jeg har Arta + kan låne en B&K mic på arbejdet)


Edited by ubl_ - 21 Aug 2009 at 20:50
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 20:58
Det er 8531 ikke? Hvor stort er kabinettet?
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 21:05
Det er 18W8530G00 og det fysiske interne volumen til de to basser er 59 liter (når jeg har fratrukket den volumen som basporte, bitumen, afstivninger, delefilter mm. optager)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 21:08
Originally posted by ubl_

Det er 18W8530G00 og det fysiske interne volumen til de to basser er 59 liter (når jeg har fratrukket den volumen som basporte, bitumen, afstivninger, delefilter mm. optager)
Og hvilken størelse porte bruger du?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 21:15
et bud vill være en port på ø66*153,4mm f3=44,17hz Fb=29,24hz. men det er baseret på 8531 modellen, spørgsmålet hvor stor forskel der er, men det er et starter punkt, så er der altid justering med øret.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 21:19
Basport, to styk af disse per kabinet:
http://gato-shop.com/basrefleks-roer-45/68mm-basrefleks-roer-118.html

(Men problemet er ikke så meget at ramme en bestemt tuningsfrekevens, for som jeg har forstået det, så bliver man rimeligt godt hjulpet på vej af en impedansmåling.)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 21:27
Originally posted by ubl_

Basport, to styk af disse per kabinet:
http://gato-shop.com/basrefleks-roer-45/68mm-basrefleks-roer-118.html

(Men problemet er ikke så meget at ramme en bestemt tuningsfrekevens, for som jeg har forstået det, så bliver man rimeligt godt hjulpet på vej af en impedansmåling.)
Så er jeg ikke helt med på hvad spørgsmålet er?
 
Men hvorfor 2stk? hvis du bruger 2 skal de være dobbelt så lange som hvis du brugt et. Med de mål du skriver skal de være 385mm lange, og grunden til at bruge 2 stk skulle være pga af portstøj, men det sker ikke med mindre du påregner at smide 700w+ i dem. Hvis du kan nøjes med at smide 300w i dem så kan du klare dig med en på 164mm i længden. LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 21:58
60L er nok lige i overkanten til de basser, jeg har prøvet en 8531G00 både i 30 og 20 L (efter usxx anvisning) og der var en verden til forskel!

Men det handler jo at at afstemme det således at det får den hurtigste transientrespons - har du målt portfrekvensen?
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 21:59
Tja.. det er nu engang sådan det er valgt. I sin tid tog jeg udgangspunkt i det oprindelige design + lavede lidt om og så er jeg altså endt med med to porte (selvom jeg tilsyneladende kunne nøjes med en).

Spørgsmålet går egentligt lidt på, hvorledes vælger man den rette afrulning nedaftil?
Jeg kan fint sidde og lege i unibox og ændre på portafstemningen. Hvis jeg taster 30 Hz ind som du foreslår, så ruller den blødt af og hvis jeg skriver 40 Hz ja så får jeg en pukkel og ruller tidligere af. 
Derud over kan man også se hvorledes de påvirker steprespons mm.

Problemer er lidt at jeg ikke har et godt begreb om hvad der er fornuftigt at vælge.


Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2009 at 22:18
Originally posted by kappen

60L er nok lige i overkanten til de basser, jeg har prøvet en 8531G00 både i 30 og 20 L (efter usxx anvisning) og der var en verden til forskel!

Men det handler jo at at afstemme det således at det får den hurtigste transientrespons - har du målt portfrekvensen?


Det ved jeg godt. Jeg har selv spurgt her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62466&PN=1&TPN=3

USXX skrev:
"Svaret kan vist findes flere steder herinde, men det ligger omkring 20 liter tunet til 33-34 Hz med omkring 35-40% fyld."

Men jeg valgte ikke at følge rådet.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz