Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Kan man bygge en Ã¥ben R-909 look alike
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kan man bygge en åben R-909 look alike

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kan man bygge en Ã¥ben R-909 look alike
    Posted: 07 Aug 2012 at 18:47
Hej,
 
Jeg har efterhÃ¥nden en del enheder pÃ¥ lager som jeg ikke umiddelbart kan komme af med, og sÃ¥ tænkte jeg: De skal pokker ta' mig ikke ligge og hygge længere i papæsker... De skal ud og have et friluft-liv!
 
SÃ¥ nu er enhederne ude i det fri, lagt pænt pÃ¥ bordet, drejet og vendt, og de tager sig faktiskt ret godt ud og virker potente. Specielt den gule satan forventer jeg mig meget af. Ideen er at bygge en R-909 look-alike ting som ogsÃ¥ kan bringes til at lyde nogenlunde med ovenstÃ¥ende enheder. Dyb-bas forventes ikke, men F3 omkring 40 Hz forventes.
 
Fidusen er, at det ikke kræver 200 timer at bygge et kabinet eller 2. Og kønt behøver det heller ikke være i første omgang. En frontbaffel m. 4 huller og en god afstivning bagud bør selv jeg kunne bygge med lidt hjælp fra venner :)
 
Enhederne er fastlagt, og bliver følgende: R2904 eller XT25 m. dobbeltmagnet, 18W8546-00 og 2 stk. 26W8861-00 pap i parallel. Filter komponenter har jeg, så jeg mangler i første omgang kun svar på følgende:
 
1) Kan enheden 18W8546/87dB og 2 parallelforbundne 26W8861/86dB/stk. nogensinde komme til funke sammen følsomhedsmæssigt i en Ã¥ben konstruktion? 
 
2) Nogen her i forum der har en ide til baffel-mÃ¥l og kan/vil hjælpe lidt til med lidt erfaring fra lignende?
 
Mvh/Mik112
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2012 at 19:48
jeg kan kun sige at da jeg lavede en åben baffel bas, for sjov... fordi jeg havde 4 stk 8" seas alu basser liggende. så kunne jeg kun få det til at virke ordenligt ved at dele det aktivt. ellers fik jeg simpelthen for lidt bund, samt for meget bulder grundet room gain forskellige uheldige steder.

Men bliver spændende at følge med i. Jeg tror ikke jeg har set nogen bruge en 26W til Ã¥ben baffel før. Men hva...  hvis det virker... tja... hvorfor sÃ¥ ikke Smile
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2012 at 20:28
Originally posted by Digital_thor

jeg kan kun sige at da jeg lavede en åben baffel bas, for sjov... fordi jeg havde 4 stk 8" seas alu basser liggende. så kunne jeg kun få det til at virke ordenligt ved at dele det aktivt. ellers fik jeg simpelthen for lidt bund, samt for meget bulder grundet room gain forskellige uheldige steder.

Men bliver spændende at følge med i. Jeg tror ikke jeg har set nogen bruge en 26W til Ã¥ben baffel før. Men hva...  hvis det virker... tja... hvorfor sÃ¥ ikke Smile
 
Ja vi fÃ¥r se. Synes bare det er godnat at disse fine enheder bare keder sig. Intet er timet eller tilrettelagt herfra - andet end at det lige skal prøves af.
Så kom frisk med forslag til baffel dimensioner. Jeg er totalt på bar bund.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2012 at 21:13
Originally posted by Mik112

Originally posted by Digital_thor

jeg kan kun sige at da jeg lavede en åben baffel bas, for sjov... fordi jeg havde 4 stk 8" seas alu basser liggende. så kunne jeg kun få det til at virke ordenligt ved at dele det aktivt. ellers fik jeg simpelthen for lidt bund, samt for meget bulder grundet room gain forskellige uheldige steder.

Men bliver spændende at følge med i. Jeg tror ikke jeg har set nogen bruge en 26W til Ã¥ben baffel før. Men hva...  hvis det virker... tja... hvorfor sÃ¥ ikke Smile
 
Ja vi fÃ¥r se. Synes bare det er godnat at disse fine enheder bare keder sig. Intet er timet eller tilrettelagt herfra - andet end at det lige skal prøves af.
Så kom frisk med forslag til baffel dimensioner. Jeg er totalt på bar bund.


Du laver da bare en træplade med fod, som f.eks denne her:
http://groundsound.com/GalleryJeroenKV.php
Behøver selvfølgelig ikke være med kassen i bunden, da du jo ikke får brug for pladsen til forstærker osv.
Det kan måske argumenteres at siderne skal være lidt dybere.... det vil give en mindre udligning mellem front og bag af membranerne. Men jeg ved ikke hvor dybe siderne skal være for at give en egentlig effekt. Men logikken med bølgelængde kontra kabinetstørrelse må vel betyde noget. Tag evt 2 plader på ca 40 cm i dybden, som du kan spænde på siden med 2 skruetvinger, og mål efter om det har en effekt. Grunden til at jeg siger 40 cm. Er for at det er nemmere at skære 3 ens plader, hvis du også laver fronten 40 cm bred. 30 cm går sikker også an.


Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2012 at 06:35
@Mik112: Jeg ville starte her: http://www.tolvan.com/edge/help.htm for at fÃ¥ en idé om baffeltab afh. af størrelse. Det kan nemlig ogsÃ¥ simulere Ã¥ben baffel. Men forsøg undgÃ¥r du jo nok heller ikke.
 
I øvrigt spændende med en åben baffel konstruktion Smile.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2012 at 08:25
Hej Mik112
Jeg kan kun anbefale dig, at prøve kræfter med åben baffel princippet. De 26W'ere som du har er dog ikke optimale. Deres Qt er for lavt til at give et fornuftigt resultat uden aktiv korrektion. De enheder jeg benyttede i mit åben baffel test projekt havde et Qt på lidt over 0,4, og det var også i underkanten.

Men generelt vil jeg anbefale dig at kigge efter en løsning med aktiv deling og korrektion. En miniDSP kunne være en udemærket mulighed.

Mht. baffel design, kan jeg anbefale følgende link: http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz