Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: Impuls mÃ¥linger
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Impuls målinger

 Post Reply Post Reply
Author
Message
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Impuls mÃ¥linger
    Posted: 03 Jul 2012 at 16:50
Som nævnt engang, så har jeg købt mig nogle enheder til næste projekt og nu sidder jeg og leger med lidt filter og målinger i det hele taget.
For en god ordensskyld nævner jeg lige enhederne: vifa titanium diskant DQ25SC05-04 og 4" Peerless HDS 830881. Det sidder i et 5L trykkammer.

Nu til dagens spørgsmål:
Hvordan får jeg impuls ressponsen bedre?
Herunder er to forskellige målinger af 4" enheden alene i trykkammeret. Eneste forskelle er miljøet de er optaget i.


Herunder er diskanten også med, eftersom målingen er på første forsøg med delefilter. Jeg havde bare ikke rigtig nogle gode komponenter hjemme (men de er bestilt) så det kan nemt blive bedre.

Er det diskanten's bidrag og ringe filter, som påvirker impulsresponsen til at blive så elendig?
Selv synes jeg fasen ser rimelig ud, op til der hvor diskanten begynder at spille med. Rigtigt set?
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2012 at 01:13
hej du er også her :-)

Kan det tænkes at der er en utæthed i højttaler ?




Edited by D A O - 05 Jul 2012 at 04:25
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2012 at 08:44
Hvorfor er den ikke god?

Du har en del måleartifakter som bidrager MEGET til den viste impuls.
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2012 at 17:38
Jeg er her, der og alle vejne, hvis jeg bare tror der er spændende at være og god hjælp at finde.

Jeg har lavet min kasse utæt, men det gjorde ikke meget i forskel. Faktisk imponerende lidt. Tanken var at opnå lidt der kunne minde om en akustisk ventil, men jeg antager at de 5L kassen er på er så meget større end de 2L som enhedens Vas er, så det ikke gør en forskel med 'ventilen'.

MÃ¥leartifakter. Hvad menes der med det?

Jeg har også tænkt på om det kan være diskanten som spiller med på den grønne, i forhold til den røde og blå.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2012 at 18:48
Sad lige og legede med 
http://sbp.softica.dk/2.0/en/?id=

kan en enhed opfører sig på den måde når den er meget under dæmpet ? evt pga fjeder virkning af luften i Vbox ...

TK: ved en Vb på 5 liter får den en Qtc på 0.53 og Fb 96,2 Hz
Ved refleks er det ikke meget bedre

Hvad jeg kom frem til så er 3 liter nok det mindste der skal forsøges
Eller måske åben baffle !


Edited by D A O - 05 Jul 2012 at 18:50
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2012 at 20:32
Jeg har tilføjet lidt målinger:



Jeg har stillet enheden på en smal lille kasse, så den er hævet lidt over gulvet og så mål med microfonen i forskellige afstande. Enheden her er uden kasse eller baffe.


Edited by bdef - 05 Jul 2012 at 20:32
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 05:41
Måske er det ikke helt skidt og jeg bare skal lære at se det Wink
 
Sidste mÃ¥ling pÃ¥ den rÃ¥ enhed viser jo at den 'godt kan' lave rimelige pulser. Herunder er resultatet med det filter jeg har pÃ¥tænkt det endelige resultat, dog med lige lidt nok kobber i spolerne. 
 
 
Det der slog mig er at pulsen er meget kort. Kun 2 cm, hvilket svarer til ca. 17 KHz (Noget med 340 m/s, så 2 cm må tage 1/17000 sekund) og det er også der titaniumdomen har en peak, som det ses. Så selvfølgelig er den ikke så dæmpet der hvor enheden har sådan en resonans.

På målingen af mellemtonen uden kabinet er pulsen bredere, hvilket også er godt nok og endda nogenlunde dæmpet synes jeg. Og graferne før det er med et ganske forkert filter, hvor jeg tror det er de to pulser fra hver enhed, som kommer tidsforskudt, eftersom enhederne tæt, men ikke har samme dybde. Std. problem.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 05:49
DAO: Eftersom enheden ikke skal spille bas, sÃ¥ er lav Q for mig godt, eftersom det skulle gi' bedre pulser og dermed flere detaljer i musikken. Et Q pÃ¥ 0,53 er nok lige lavt nok og det er nok bedre, hvis det ender omkring 0,6.
 
Lige nu når enheden ned til ca. 700Hz, men jeg håbede at kunne få den ned i nærhedden af 400 Hz uden brug af baffel kompensation, ved at gøre kassen bredere.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
Lgrau View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Nov 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Lgrau Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2012 at 19:24
Hej Bdef,

I holmimpulse kan du selv bestemme delefrekvens efter måling (også før)

Under options, vælg lowpass. problemet med at tjekke impuls med fuld frekvens er at den øverstediskant stiger meget hurtigere, så det bliver kun pulsen fra øverste top du ser.

Mht at den kun gÃ¥r til 700Hz, er du sikker pÃ¥ du ikke har gating for lavt?  kunne tyde pÃ¥ det da frekvensgangen omkring de 700Hz er meget "blød"

Hvis du vil måle uden reflektioner så læg HT på ryggen, Det vil dog give et hæv i den dybe ende da gulvet vil reflektere.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz