Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: SS 12M eller SS 12MU ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SS 12M eller SS 12MU ?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SS 12M eller SS 12MU ?
    Posted: 29 Jun 2012 at 21:20
Nogle herinde fra, der har prøvet begge ovenstående Scanspeak mellemtoner?

Hvor lavt kan disse deles (har mulighed for at dele digitalt, så kan dele stejlt uden problemer med fasedrej osv.)?
Er der særlige fordele og ulemper ved de to?
Hvorledes arbejder disse mellemtoner sammen med bånddiskanter (klangmæssigt)?
Jeg synes at have læst engang, at 12MU er meget følsom omkring udluftningen i monteringshullet. Skal efter sigende have god affasning på bagsiden af baflen.


Edited by Enthusiast - 29 Jun 2012 at 21:22
Back to Top
mhenckel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Aug 2010
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote mhenckel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2012 at 12:23
Har haft 12M for lang tid siden uden at den efterlod det helt store indtryk. 12 MU derimod er er absolut super enhed og jeg bruger den ned til 250 Hz  24 db/okt - Hvis du skal spille (meget) højt skal den deles højere.

Affasning er super vigtigt for begge enheder 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2012 at 12:33
Påstand, som jeg ikke kan bevise:
Hvis to enheder er matchet mht. følsomhed
og
de begge har lav ulige ordens forvrængning i deres passband
og
filterslopes er lavet ordentligt
powerresponset er jævnt omkring delefrekvensen
*passer alle enheder sammen*
Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2012 at 15:07
Originally posted by mhenckel

Har haft 12M for lang tid siden uden at den efterlod det helt store indtryk. 12 MU derimod er er absolut super enhed og jeg bruger den ned til 250 Hz  24 db/okt - Hvis du skal spille (meget) højt skal den deles højere.

Affasning er super vigtigt for begge enheder 


Hej mhenckel,

Tak for dit svar. Tænkte nok, at man skulle op omkring 250-300 - eller højere med så lille en mellemtone-enhed.

Det gør denne enhed lidt svær at bruge i en 3-vejs sammen med en 10" basenhed, som alt efter type ofte arbejder bedst under 200 Hz (udokumenteret påstand).

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2012 at 15:16
Originally posted by felsby

Påstand, som jeg ikke kan bevise:
Hvis to enheder er matchet mht. følsomhed
og
de begge har lav ulige ordens forvrængning i deres passband
og
filterslopes er lavet ordentligt
powerresponset er jævnt omkring delefrekvensen
*passer alle enheder sammen*
Smile


Hej felsby,

Jeg ville nok helgardere med et par ekstra antagelser omkring enhedernes individuelle fasedrej og "klang", hvis jeg skulle komme med sådan en påstand Smile
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2012 at 15:40
Originally posted by Enthusiast

Jeg ville nok helgardere med et par ekstra antagelser omkring enhedernes individuelle fasedrej og "klang", hvis jeg skulle komme med sådan en påstand Smile

Tja, måske. Men er der forskelle i enhedernes fasedrej i deres anvendelige arbejdsområde?

....og klang? I forskellige toneområder? Hmmm, OK, de der Paragon mellemtonehorn ville måske ikke klæde en svampet 85dB bextrene bas. Wink
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2012 at 19:18
Originally posted by felsby

Originally posted by Enthusiast

Jeg ville nok helgardere med et par ekstra antagelser omkring enhedernes individuelle fasedrej og "klang", hvis jeg skulle komme med sådan en påstand Smile

Tja, måske. Men er der forskelle i enhedernes fasedrej i deres anvendelige arbejdsområde?

....og klang? I forskellige toneområder? Hmmm, OK, de der Paragon mellemtonehorn ville måske ikke klæde en svampet 85dB bextrene bas. Wink


Jeg har ingen teoretisk viden at bakke min påstand op med, men jeg er af den grundlæggende opfattelse, at to enheder med forskellige motorsystemer og membran-design til påføre forskellige fasedrej i overførslen fra elektrisk- til akustisk signal. Hvorvidt dette har nogen betydning set i forhold til det elektriske fasedrej, der påføres i filtrene, skal jeg lade være usagt.


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2012 at 19:46
nej, jeg kan heller ikke trække fem ligninger op ad hatten - højst en kanin! Jeg kom bare med den oprindelige melding, fordi jeg ikke synes, man skal begrænse sig i sit valg af enheder, men se på kravene i hvert arbejdsområde, og så vælge frit af hjertens lyst.
Er der så forhold, der taler for at vælge "matchende" enheder, må man så rette ind.

Ikke fordi det er helt det samme, men jeg hørte en gang en ekspedient understrege at man skulle bruge det samme kabel til bas- og diskantterminalen ved biwiring. Han kunne ikke se, at det havde nogen betydning at spændingen endte i forskellige filtre, der drev forskellige svingspoler i forskellige motorsystemer koblet til forskellige membraner!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2012 at 21:42
Originally posted by felsby

nej, jeg kan heller ikke trække fem ligninger op ad hatten - højst en kanin! Jeg kom bare med den oprindelige melding, fordi jeg ikke synes, man skal begrænse sig i sit valg af enheder, men se på kravene i hvert arbejdsområde, og så vælge frit af hjertens lyst.
Er der så forhold, der taler for at vælge "matchende" enheder, må man så rette ind.

Ikke fordi det er helt det samme, men jeg hørte en gang en ekspedient understrege at man skulle bruge det samme kabel til bas- og diskantterminalen ved biwiring. Han kunne ikke se, at det havde nogen betydning at spændingen endte i forskellige filtre, der drev forskellige svingspoler i forskellige motorsystemer koblet til forskellige membraner!


Jeg er som sådan helt enig med dig i, at det bare handler om at komme ud og prøve.
Men nogle gange vil man jo gerne spare lidt penge ved at skyde genvej og lære af andres erfaringer Wink - alt taget med det gran salt, da lyd jo som bekendt er et spørgsmål om smag og behag.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz