Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til subwoofer udregning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til subwoofer udregning

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til subwoofer udregning
    Posted: 24 Jun 2012 at 17:28
Jeg kommer til at holde mig til:
Lukket kabinet
67 liter faktisk inden jeg sætter den indre afstivning
12 " enheder fra Scan Speak
 
- som de siger i det store udland:
Let the games begin!! Clap
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2012 at 17:31
Og så overvejer jeg faktisk en XTZ ekstern sub-forstærker til at trække dem (én forstærker pr sub selvfølgelig!!) Thumbs Up
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2012 at 20:13
Virkelig god ide med den XTZ sub amp. Den har jeg også kigget på. Du kan starte med en og så evt. supplere; en kan sagtens trække to 4Ω subs i parallel. Og der er EQ, hvis det lukkede kabinet (mod forventning) lyder for tamt.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2012 at 21:09
Falder impedansen ikke til det halve når jeg sætter 2 4 ohms i parallel?
Selvfølgelig praler XTZ med at forstærkeren skulle kunne levere 400 watt i 2 ohm Thumbs Up
Scan Speak siger at denne enhed har en nedre impedans pÃ¥ 3,3 ohm. Det kunne mÃ¥ske godt bringe XTZ i knæ (3,3/2 = 1,65 ohm)
Ifølge XTZ´s egen manual til forstærkeren så anbefaler de ikke at kan kobler 2* 4ohm højttaler på - derimod er 2*8 ohm helt fint
 
Tror I at det er noget jeg skal følge eller bare sige: "Hvad skidt - jeg tester!"
 
Under alle omstændigheder er det min plan at køre med 2 forstærkere - én til hver sub - på sigt Cool
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2012 at 21:16
man bør altid kigge mest på impedancen i det område hvor enheden påtænkes at arbejde, så jeg tror den vil trækkes i knæ

et lille eksempel fra det virkelige liv

jeg har i min bil 2*10" peerless xxls, dem havde jeg koblet parralelt, og så på en brokoblet kanal

minimum 3ohm pr styk, det giver 1,5ohm total, og så på en brokoblet kanal, der ses "enheden" som det halve igen, dvs forstærkeren så 0,75ohm, men tager man bare hvad de lister op i enhed specs i nominel impedance

men det bevirkede faktisk at det lød som om at svingspolerne gik i bunden af polstykket.... men min forstærker er godkendt ned til 1 ohm....

sÃ¥ de røg i serie, og nu spiller det bare 
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jun 2012 at 09:00
Ja - jeg skal ikke risikere noget!
Jeg starter med at købe én forstærker og slutter den til én sub - og så må den næste komme senere! Wink
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jun 2012 at 09:20
Det bliver da seriøse lydtryk Evil Smile
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jun 2012 at 11:05
Ja - og på 20 m2, så bliver det sikkert helt ok.
Jeg bygger med fremtiden i sigte. Jeg regner med at få noget større at bo i på et tidspunkt Thumbs Up
Egentlig er jeg ikke sååå interesseret i højt lydtryk, men jeg vil hellere have præcis bas - hurtig og præcis. Hvis jeg så samtidig kan få en "rysten i maven", så er det bare bonus Hug
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jun 2012 at 09:12
Noget helt andet:
Er der andre her på siden, som har noget erfaring med XTZ SUB AMP 1 (eller også den med DSP)?
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz