Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3 vejs til herreværelset
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3 vejs til herreværelset

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3 vejs til herreværelset
    Posted: 10 Apr 2012 at 20:08

3 vejs til herreværelset

 

I et tidligere indlæg nævnte jeg et D’Appolito projekt, som udgangspunkt for noget trevejs, senere 4 vejs, som nu er kommet lidt længere.

 

Der mangler lidt finpudsning af filteret og fremstilling af nogle mere permanente kabinetter, de nuværende klassiske MDF /Bitumen/Krydsfiner kasser har deres charme, men alligevel må dyk/saven startes når det bliver bedre vejr. (Det er nu altid rart at have lidt prototype kabinetter på lager, så skal der ikke laves kabinetter, til alle de små ideer der dukker op hen af vejen)

 

Den 80ér blå filt skyldes en lidt uheldig udformning af forpladen omkring tweeteren (var oprindeligt lavet til en waveguide)

 

Et enkelt billede af bæstet: 

  

Systemet består af følgende:

 

2 stk. 25W/8565-01

2 stk. 15W8531K00

1 stk. R2904/7000

 

Bassystemet, er det planen skal indgå i et kommende 4 vejs system, hvor der indsættes en passende enhed i 1000/1200 – 6000-7200Hz området. (kendes ikke endnu)

 

I skal ikke snydes for lidt målinger:

  

Lyseblå: 1 meter, system i tweeter højde

Rød: seminærfelt, bassystem i højde midt mellem de 2 basser, uden sugekreds

Grå: seminærfelt, bassystem i højde midt mellem de 2 basser, med sugekreds

Grøn: 1 meter, mellemtone i tweeter højde

Gul: 1 meter, tweeter i tweeter højde

 

Kommentarer til målingerne:

 

  • Der mangler 0,5 - 0,75 dB pÃ¥ tweetermÃ¥lingen i omrÃ¥det omkring delefrekvensen, dette skyldes den uheldige udformning af forpladen omkring tweeteren. (kommer ikke pÃ¥ den endelige forplade, hvor R29 ligeledes forskydes i forhold til midten)

 

  • Jeg ved ikke helt om jeg beholder sugekredsen pÃ¥ bassystemet, det kommer an pÃ¥ en prøvelytning med og uden, skulle forvrængningsmÃ¥lingen bestemme sÃ¥ blev den.

 

  • MÃ¥lingen af mellemtone enhederne er ikke retvisende, fra omkring 7 KHz falder den ikke helt sÃ¥ hurtigt med stigende frekvens som det kunne se ud til, dette slÃ¥r igennem pÃ¥ systemmÃ¥lingen hvor der ikke summeres korrekt omkring 6-10 KHz. Korrekt summering opnÃ¥s ved mÃ¥ling fra omkring 1,5 meter fra forpladen.

  • Det kan godt være jeg sætter 0,47 ohm i serie med mellemtonefilteret med henblik pÃ¥ at dæmpe den lille knast ved 700 Hz.

  • Overshoot pÃ¥ mÃ¥ling af Bassystemet skyldes seminærfelt mÃ¥lingen, der indebærer at man ikke kan se baffeltabet fra 275 Hz og nedefter i frekvens.

 

 

Ellers er det ikke sÃ¥ ringe …..  :-)    

 

Altid på vej...
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 20:19

Hehe... Du har vist ikke sÃ¥ meget at være ked af Wink Det bliver nok ikke meget bedre med de valgte enheder. Men hvordan spiller de? Indfri de dine forventninger?



Edited by Mik112 - 10 Apr 2012 at 20:22
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 20:59
Ked af det....nejSmile
 
Den gode følsomhed og store membranareal gør at systemet lyder relativt ubesværet og med lav hørbar forvrængning.
Systemet er temmelig transperent og detaljeringsgraden er god, skyldes givetvis manglen på fnidder og at enhedrene spiller i fase i et meget bredt frekvensområde.
Altid på vej...
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 21:01
Fedt!  Big smile

Godt at se nogle velvoksne konstruktioner Big smile
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 22:41
Tak Thor
 
Det er en passende størrelse og med det trim jeg har lavet med det lukkede kabinet, med henblik pÃ¥ det valgte Q, baffelsteppet og samspillet med rummet er det gÃ¥et op i en højere enhed.
 
 
Altid på vej...
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 23:10
Nydeligt.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2012 at 07:51
Tak Kasper
Nu skal der lyttes lidt mere og foretages små justeringer undervejs, men regner ikke med det bliver det store.
Jeg kender enhederne ret godt og arbejder med fumleboardmetoden/mange målinger, på den måde hører man (erfaringsmæssigt) den enkelte enheds stærke og svage sider.
Denne metode fører til at det første filter ofte er tæt på at være lige i skabetSmile
 
 
 


Edited by Larsen - 11 Apr 2012 at 07:52
Altid på vej...
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2012 at 12:04
Nice....!
 
De topkasser minder lidt om mine....Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2012 at 12:26
Takker Friman
 
Der er faktisk tale om et kabinet der for nogle uger siden var prototype kabinet for en 2 vejs D`Appolito til min bror, med  2 x 15W og D2904-9800 (Tror jeg nævnte den i din trÃ¥d "Frimans version X") Her blot med R2904/7000.
 
Jeg har her til formiddag dæmpet niveauet for tweeteren med 0,5 dB og indsat en lille modstand, 0,22 ohm, foran mellemtonefilteret. Dæmpningen af mellemtoneenhederne er lidt under o,5 dB centreret omkring 750 Hz. (Kunne have været opnÃ¥et hvis jeg havde haft en spole med lidt højere DC modstand, som seriespole for lavpasdelen)
 
Lyden er blevet lidt mere homogen og afbalanceret.
 
 
 
 
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2012 at 13:04
Bæstet flytter hjemmefra
Bæstet flytter i aften, over til en bekendt der har et lidt vel levende lytterum.
Erfaringsmæssigt fungerer de fleste højtalere, med mulighed for dæmpning af diskanten, bedre i hans rum. Derfor er bæstet her til formiddag blevet udstyret med en dæmpning på lidt mere end 2 dB ved 20 Khz.
Jeg har lavet en lille pose med modstande, så vi i aften, kan nærme os 90 dB ved 20 Khz.
 
Her følger lidt målinger med max dæmpning:
 
 
MÃ¥lingerne følger samme standard som mÃ¥lingerne i den første post og kan derfor umiddelbart sammenlignes.
 
I får lige en of axis måling:
 
 
Lys blå: 0 grader off axis horisontalt
Grå: 15 grader off axis horisontalt
Brun: 30 grader off axis horisontalt
 


Edited by Larsen - 12 Apr 2012 at 13:13
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz