Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: behandling af kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


behandling af kabinetter

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: behandling af kabinetter
    Posted: 04 Apr 2012 at 11:07
jeg går lidt og leger med tanken om at lave mine stue kabinetter om, så de bliver lavet i finsk birk stakket i lag, derefter bliver de så slebet så de får en lækker overflade

men hertil tænker jeg så at jeg bil måske give dem et par gange med lud, for så til sidst at give dem en gang eller to med en halvmat klarlak, men er der nogen der ved om det kan holde på lud behandling?  
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2012 at 21:40
stakket finsk birk lyder flot. Men lak på lud lyder som opskrift på katastrofe! Hvorfor ikke bare en hærdende træolie med hvid pigment i?
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2012 at 09:32
Jeg er igang med et lille sæt 2 vejs til alrummet i stakket finsk birk, og jeg regner med at de bare skal have en gang olie. Det ser vildt flot ud!
Jeg laver en lille tråd om dem når jeg får tid....

Alternativt, så kan man købe et TripTrap produkt der hedder "Køkkenbordsolielak". Jeg har lige brugt det på en bordplade som også er lavet i birk x-finer, og det ser altså rigtig godt ud, og er meget nemt at arbejde med. Det fåes i glans 10 eller 50, og kan påføres med enten pensel eller en meget fin rulle.
Mvh.
Friman
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2012 at 14:11
jeg ahr snakket med en farvehandler, og de siger man godt kan lude træet og så give det lak bagefter, det må vare ikkve være oliebaseret, så en vandbaseret spraylak kunne sagtens så an

problemet med en olie og lyse ting med en stor hund, det går ikke godt i spænd. erfor vil jeg have en lak på så den kan tørres af
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2012 at 14:16
Olie kan sagtens tørres af! Det er en meget stærk og smudsafvisende overflade.
En stor hund kan også komme til at ridse kabinetterne. Med oliebehandling kan du altid finslibe og efterbehandle, den mulighed har du ikke med lak.

Ronnie, prøv lidt olie på et prøvekabinet og læg kabinettet i hundekurven (når olien er hærdet). Du vil blive imponeret.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2012 at 14:17
Mine 15 år gamle CD-reoler er oliebehandlet. De står flot trods køren acrylkasser frem og tilbage på hylderne.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz