Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: valg af mellemtone
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


valg af mellemtone

 Post Reply Post Reply
Author
Message
marvil View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Feb 2012
Location: horsens
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote marvil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: valg af mellemtone
    Posted: 13 Mar 2012 at 09:10
jeg har gang i et projekt men kan ikke finde ud af hvad jeg skal bruge af mellemtone mit krav er at den skal være lige så detaljeret som martin logan elektrostater mit projekt lyder 100 liter stålkabinet foret med beton scanspeak  26w4558t00 sammen med hypex1,2 i trykkammer måske akustisk ventil mine diskanter er mundorf  amt 1908 c delefrekvensen regner jeg med bliver 3500hz 12db i bunden er den fastlagt til 150 hz jeg har flere mellemtoner bla akkuton C2 82 c4  vifa sg14sg04 05cn kevler har 4 stk måske appogee opstilling og så har jeg audax hm130z10 8 ohm et par B&W mellemtoner 6" 8 ohm  et par audio teknologi 4 tommer er der også på lager . er der nogen der har nogle forslag til hvad der skal bruges
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2012 at 15:46
Det ser ud til at være et spændende projekt.  Nu er det længe siden jeg har hørt M.L., men husker dem som en HT med detaljeret, dynamisk, blød, bred og lækker mellemtone. Det er svært at få dynamiske HT til at blive så gode,  Mundorf  amt 1908 c er en god begyndelse; til en bånddiskant, skal der helst en hurtig mellemtone ( høj accelerations-faktor ), for at overgangen ikke skal kunne høres. Jeg har prøvet at søge lidt på nettet, efter de nævnte enheder - og fandt kun Audax, den er vist med kapton svingspole - hvilken svingspole-materiale har de andre enheder, -og er de over- eller under-hængte?   Audio technology enhederne kan være meget forskellige, de skal have kapton-svingspole, ellers dur de ikke til mellemtone.
Det næste spørgsmål er størrelsen, små er hurtige, men kan de give en fyldig lyd ned til 150Hz ?
Og er lyden varm, tør, skarp osv...... - hvad foretrækker du ?
Gode komponenter i delefilteret, har også stor betydning for det endelige resultat.
Livet er fyldt med kompromiser, og HT-byg er fyldt med dem, så der skal lyttes grundigt på enhederne.

Back to Top
marvil View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Feb 2012
Location: horsens
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote marvil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2012 at 18:05
akkutonen er titanium  audioteknologi mener jeg er kapton med aluminium vifaerne er alu  B&W er capton
jeg  foretrækker en tør  lyd så jeg tror jeg starter med et kabinet oven på baskabinettet hvor jeg bygger audax og B&w ind i sammen med diskanten
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2012 at 19:34
AT med kapton/alu- svingspole er også ok til mellemtone, alu virker når den bliver brugt til bas.
Når du skal lave forsøgskabinet, kan du bygge kassen med løs baffel til mellemtonen, så du kan skifte den del af baflen, hvor mellemtonen skal moteres. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz