Forum Home Forum Home > Software > Målesoftware
  New Posts New Posts RSS Feed: HOLMImpulse
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


HOLMImpulse

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HOLMImpulse
    Posted: 23 Maj 2009 at 11:51
Hey,
 
Jeg har altid målt med minimums fase, og først da jeg stoppede med at flytte mikrofonen og brugte samme gatening, virkede LspCAD for mig.
 
Det må vi næsten undersøge lidt nærmere :)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2009 at 12:29


Måling af en 9800 (Minimum fase), først fra ca 60cm, derefter ca 180 cm. Frekvensgangen ændrer sig selvfølgelig en smule og dermed er fasen ikke 100% ens og det her eksempel er ude i ekstremerne, men det viser alligevel at minimum-fase viser den resulterende fase (fasen som var den emuleret direkte i enhedens akustiske center. Minimumfase trækker nemlig signalets "rejsetid" fra og dermed ender man op med en fase somom man havde placeret microfonen direkte inde i enheden, ligemeget hvor end microfonen var placeret til at starte med.

Her er der vist endnu en måling af 9800 i mit diy projekt, med 2 forskellige gatenings:

Gate 1, jeg fik desværre ikke lige vist gateningen med farve, men i kan se på start/stop tidspunktet at der er tale om 2 forskellige.

Gate2



Fase for gate 1 (RØD) og gate2 (SORT)



Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2009 at 12:34
Det vil selvfølgelig også sige, at hvis man simulerer filter ud fra målinger af minimum-fase, skal man huske at tage højde for akustic-offset, det gør målingerne nemlig ikke, det kan resultere i en underlig vertikal spredning og at det punkt hvor fasen er korrekt, vil ligge lidt længere nede, end først antaget.
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2009 at 20:35
Ny HOLMImpulse version 1.3.0.0
Siden den første HOLMImpulse kom på banen er der sket meget.
I dag er der kommet en ny version:
http://holmacoustics.com/holmimpulse.php

Jeg er specielt glad for mit nye åbne filformat og den instant opdatering der nu går endnu hurtigere ;-)

OPROB!
Har du spørgsmål til hvordan du får en måling til at virke med HOLMImpulse så stil spørgsmålet her på speakerbuilder.dk

(Gerne i denne tråd, så svarer jeg eller graver mig ned og løser de fejl der nu en gang sniger sig ind i software)

Generelt har jeg været meget på http://www.diyaudio.com Med min lange tråd: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=144984&goto=newpost


Verify your first impulse by HOLMImpulse
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2009 at 07:05
OK - tak for info.
Når de lange vinteraftener truer, så må det være tid at grave nogen af de projekter frem, der har ligget i skuffen med enheder og komponenter Wink
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2009 at 10:51
Hej Ask,
Bare lige til info. Vedr. HolmImpulse 1.4.1.8 kan man ikke åbne et zip arkiv med målinger, når de ligger på en sti med ø i filnavnet (sikkert samme problem med Æ og Å).

Det er en marginal ting, men nu ved du det. Du fik mig til at svede et øjeblik. Jeg troede zip-filen var korrupt.

Ellers fremragende program Thumbs Up - også med lock time zero: Her enheder parallel med positiv polaritet. Rød er målt. Grøn separate time locked målinger adderet efterfølgende.


Her det samme med omvendt polaritet.


bknielsen




Edited by bknielsen - 12 Nov 2009 at 14:28
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2009 at 20:23
Ja, jeg har faktisk selv oplevet fejlen... ret irreterende.

Den er rettet nu, så man kan få lov at hedde f.eks. Børge Åland og gemme sine filer i
katalognavne med æøå@£$ hindu osv - altså unicode




Verify your first impulse by HOLMImpulse
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz