Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: et spole ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


et spole ?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: et spole ?
    Posted: 17 Dec 2011 at 08:49
findes der en rigtig måde at montere en spole på, altså set ud fra viklingernes synspunkt?

på en svingspole er der jo fx + & -

men hvad med en spole til filter, vil man få en foreskal hvis man lige vender den om? et fasefrej eller andet sjovt/underligt

lige en tanke jeg fik her i nat da jeg ikke kunne sove.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2011 at 13:30
Ikke mig bekendt...

Men spolers indbyrdes placering er ret så vigtig, for at de ikke skal "snakke" sammen. Jeg har selv lavet lytte forsøg med det i en prøveopstilling i et filter, og der var det altså ret tydeligt når de ikke lå optimalt.

Se evt. hér for inspiration: http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Jeg prøvelyttede opstilling 3, 4, og 6 aller nederst på ovenstående side, og det var altså ret tydeligt at høre forskel!
Mine filtre bliver fremover klart lavet som løsning 6!

Prøv det evt. selv. Tror du vil blive overrasket over hvor stor forskel der rent faktisk ér...!
Mvh.
Friman
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2011 at 17:09
jeg er klar over at placeringen på spolerne i forhold til hinanden er vigtig.

men spørgsmålet gik ud på at om der var en rigtig tilslutning på spolerne, altså yderste vikling var indgangen i spolen
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2011 at 22:32
Nop. Det er en lineært komponent. Rent matematisk udfører det en integrations lignende virkning. Det kommer af at der oplageres en magnetisk energi i spolen. Strømmen er i høj grad bestemt af dette felt og en ændring i feltet over tid giver en ændring i strømmen, altså kan man ikke ændre strømmen i en spole momentant.

Den mekaniske analogi til selvinduktion er masse, får du massen op i en hvis hastighed opbygges der noget enerti.

F.eks. en stor spole kunne sammenlignet med en tognvogn, når først den kommer op i fart (strømmen løber) er den svær at stoppe igen.

Prøv at overfør analogien til filtre, en spole har en lavpas virkning og fjerner derfor hurtige ændringer i signalet (høje frekvenser). Prøv lige at få en tung tognvogn til at skifte hastighed meget hurtigt (den dæmper også høje frekvenser / hurtige ændringer).


Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2011 at 22:33
det giver jo faktisk meget mening det der kappen, tak for det
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2011 at 01:56
Det er nu rart at han er begyndt at forklare "på jysk" af sig selv...:-)

Så kan vi andre dødelige også være med....;-)
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz