Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: To-vejs delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


To-vejs delefilter

 Post Reply Post Reply
Author
Message
rasmuzzen View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Mar 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote rasmuzzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: To-vejs delefilter
    Posted: 15 Mar 2009 at 15:39
hej daw

Jeg er ingen nørd i HIFI-junglen, men jeg gør mig nogle overvejelser..

Er der nogen lydmæssig gevinst ved Bi-viring? Jeg syns ikke det er tit man ser det ved DIY-projekter?

Kunne man forestille sig at lyden blev bedre hvis man sætter kablet til højttaleren direkte til enheden, igennem enhedens delefilter-komponenter? Jeg ved ikke om i kan følge mig, dvs. man skulle have 2 højttaler-kabler i et tovejs-system, 3 kabler til et 3-vejs, osv...
 - istedet for ét kabel der går op til delefiltret og så deler lyden ud på de forskellige enheder.

Confused



Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2009 at 15:52
Der er nok mange forklaringer på hvorfor man bør gøre dit og dat. Jeg er af den overbevisning at det udelukkende er lavet for at sælge flere kabler. Muligheden for Bi-amping, giver dog nogle muligheder.

Når vi snakker god lyd generelt, eller reproducering af lyd fra en højtaler, er kablerne uden tvivl det mest ubetydende i hele kæden! De skal selvfølgelig ikke være defekte, eller lavet af rusten ringklokke-ledning, men har man et kabel af kobber af et fornuftigt tværsnit 0.75/1.5 mm^2 og en fornuftig kvalitet eller mere så behøver man altså ikke at bekymre sig mere på den konto.


Edited by kappen - 15 Mar 2009 at 15:53
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2009 at 17:10

Giver til dels kappen ret, er kvaliteten i orden så er der mere fornuft i at kikke andre steder i sin signalkæde. Den største fordel ved Bi-wire terminaler, eller flere,  er muligheden for bi/tri-amping, eksternt delefilter eller elektronisk deling.

 

Busk

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz