Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: dæmpning af front baffel?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


dæmpning af front baffel?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: dæmpning af front baffel?
    Posted: 07 Dec 2011 at 16:21
mener i det er nødvendigt at beklæde frontbaflen med dæmpemateriale også?

overvejer lige at klistre en gang asfalt på, og så en gang 4mm filttæppe
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 18:07
Nej
 
Michael
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 19:02
But why???
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 19:49
I absolut betydning er det kun nødvendigt at tilslutte enhederne til forstærkeren og evt. beskytte mod afbrænding ved høje lydstyrker.
Alt andet er et spørgsmål om smag og behag.
 
Man kan heller ikke sige, at det er nødvendigt at dæmpe forpladens reflekterende flade for at opnå høj grad af vellyd og troværdig lydreproduktion - ellers ville folk blive snydt, når de køber højttalere uden udvendig kabinetdæmpning.
 
Du spørger selvfølgelig fordi det er rimeligt velkendt, at det har en eller anden effekt at dæmpe forpladens reflektioner.
Det hedengangne magasin High Fidelity foretog engang i 1980´erne omhyggelige mÃ¥linger af effekten ved dæmpning af forpladen og anvendte rockwool til formÃ¥let. Det havde en hørbar og synlig effekt pÃ¥ mÃ¥linger ved at frekvensgangen blev mere lineær uden de sædvanlige smÃ¥peaks fra reflektioner. Mindst effekt ved basenheder og størst ved diskanten. ImpulsmÃ¥linger viste ogsÃ¥ en forbedring med eliminering af smÃ¥ eftersving, som reelt er reflektioner.
Lyden fra enheden dæmpes en anelse - afhængig af dæmpningen - mest hvis diskanten kun anes i dybet af et hul i dæmpematerialet (sættes en prop i hullet fjernes alle mislyde :) )
 
De fleste har valgt at dæmpe forpladen med filt, som er let at forarbejde - rockwool er ikke sÃ¥ tiltrækkende (High Fidelity foreslog at man sprøjtede rockwool eller glasuld med hÃ¥rspray for at undgÃ¥ drysseri).
Den lydmæssige fordel er beskrevet med vanlig subjektivitet som mere "ro" og "tredimensionalitet" i "lydbilledet", bedre "sammenhæng" og overgang mellem enhederne. Det kan jo godt forklares som et naturligt resultat af bedre linearitet og færre indblandende reflektioner.
 
Så vi taler om et velkendt tweak, der aldrig er slået rigtigt an. Der har været velrenommerede højttalere som tog forpladedæmpning seriøst, og de findes vel stadig - kan ikke lige komme i tanke om en.
En væsentlig Ã¥rsag til en svindende interesse er, at højttalere ikke ser sÃ¥ pæne ud i indpakning  og har ringe WAF-effekt - de er jo ogsÃ¥ en slags møbler.
 
Jeg har blandede erfaringer, i nogle tilfælde (nogle enheder) har der været en tydelig fordel ved dæmpning. Jeg er fornylig blevet klar over, at der er foretaget test af forskellige materialer, og det viser sig at uldfilt er det bedste, hvorimod filt af kunststof ingen effekt har bortset fra ukontrolleret diffusorvirkning.
Det kan også være årsagen til mine blandede erfaringer, da det meste filt faktisk er lavet af plasticmaterialer.
Jeg har bestilt ægte uldfilt i en hobbyforretning og har foreløbig ventet en måned.
Når klangbilledet ændres, skal delefiltret måske også ændres - især ved en dæmpet diskant. som måske skal gives 1-2 db mindre dæmpning. Hvis delefiltret kompenserer for ulineariteter på grund af reflektioner og diskantenheden får filt omkring sig kan resultatet blive en større ulinearitet forårsaget af delefilterkorrektionen.
 
Der er god baggrund for eksperimenter. Ved dæmpning omkring en diskantenhed, skal man selvfølgelig sikre, at den ikke kvæles og at spredningen ikke reduceres. Mange foretrækker blot at sætte en cirkel eller kvadratisk ramme af filt omkring enheden eller ligefrem eksperimentere med at sætte stykker af uldfilt på strategiske steder omkring diskanten.
 
Jeg synes, at man skal tage dæmpning af forpladen seriøst som en af de mange muligheder for at regulere lyden i en fordelagtig retning. Og det er heldigvis meget enkelt at eksperimentere med.
 
Mvh.
Holm
 
 
 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 20:01
tak for en god forståelig tekst jeg fik en hel masse ud af.

MEN mente nu indvendigt.

men som respons på din tekst, så kan jeg nævne Snell lavede nogle der havde filt/velour på frontbafflen


er nogle af dem


samt Dali




Edited by ronnie rasmussen - 07 Dec 2011 at 20:17
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 20:53
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 21:07
Nå, du mente indersiden af frontbaflen - så langt tænkte jeg slet ikke og har vist aldrig set eller hørt om det - men det kan da ikke skade ligesom der er folk, der beklæder enhedernes bagsider med dæmpematerialer eller lim fra en limpistol for at stive den ekstra meget af.
Blygummi dæmper ikke reflektioner men vibrationer.
 
Jeg fik da sat nogle link ind om dæmpning af frontbaflen - ydersiden :) .
 
Mvh.
Holm
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 21:10
nå ja men det kunne jo aldrig skade med lidt læsestof nu hvor konen pynter op til JULEMARERIDT
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2011 at 07:03
Hej Ronnie.
Du spørger om det er nødvendig at dæmpe frontbaflen, og jeg mener svaret er nej. Som jeg ser det vil det hæmme floaet på bagsiden af membranen.
 
Michael
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2011 at 14:46
nu har jeg fræst ud så det er en cirkel på 45 grader hele vejen rundt, så tænkte jeg bare at jeg ville smide noget asfalt på, og så noget 4mm filtplade, for at vibrationsdæmpe den

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz