Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kvartbølge horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kvartbølge horn

 Post Reply Post Reply
Author
Message
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kvartbølge horn
    Posted: 24 Nov 2011 at 01:43
Hejsa
Det her har altid været min drøm!

jeg tænker på den type der laves i et trekant kabinet, og skal stilles i hjørnet og lige så højt som rummet.
I bunden hvor enheden skal sidde får bassen gratis hjælp fra hjørnet (+9 dB) i toppen hvor hornmundingen sidder der får den også en gratis forstærkning (+ 9 dB), at kasse er af typen trekantet, gør jo at den er meget stabil, næsten ingen stående bølger, og hele kassen kunne evt skrues/spændes fast til vægen, og derved vil den have en perfekt kobling til rummet, og den gratis akustisk effekt man får i bunden skal så styres af et elektronisk LP filter på 6-12 dB/oktav + 12-24 dB/oktav sat i serie.
De første 6-12 dB er får at få højttaleres akustiske output til at passe til det ønskede akustiske output (rummet), det næste 12-24 dB/oktav er for at få den til at rulle af inden bas/mellemtonen, og delefrekvenser over 90 hz bør nok i relation til lyden frarådes.

Jeg har altid drømt om at bygge sådanne en bas horn højttaler, som pga den gratis ekstra bas forstærkning ikke skal kunne tåle en helves masse watt, og man kan jo næsten (måske) bruge en PA enhed, da den jo skal have en fornuftig bevægelses styring, og så handler det om at dæmpe hornet, så den ikke får for højt et Q og heller ikke bliver over dæmpet. At den spændes fast til vægen gør jo at det kun er frontpladen der kan udsende akustisk energi, og det kan vel klares med at den laves i ekstra tyk træ.

Eks ved en 15" bas : Hvis vi nu sætter arealet for en 15" til 19 * 19 * 3.1415 = 1.134 cm2 (diameter 38 cm) og en trekantskasse med dette samme indvendige areal ville have en side længde på ca 47,5 cm, udvendig ca 50 cm (+ frontplade) og det er jo absolut ingen ting i forhold til de mange bas højttaler der står rundt omkring hos hifi folket. Forpladen ville være ca 70 ca bred. ved brug af 2 styk 18-25 mm Spånplader limet sammen, og vel placeret stiver inden i kassen i hele dens højde, så kommer der ingen mislyde fra den, men husk at stiver ikke må begrænse luftstrømmen i hornet.
Arealet på den indvendige trekants kasse skal være den samme som enhedens bevægelige areal (ikke mindre).
Da summen af vinklerne i en trekant altid er 180 grader, og da hjørnet giver sig selv 90 grader, så må de andre vinkler vel være 45 grader hver, og det er så det eneste sted man skal skære noget i smig, men kan sikkert klares med forskellige trekants lister.

Lydens hastighed er ca 344 meter i sekundet ve 20-24 grader (1 hz), hvis jeg vælger at hornet skulle afstemmes til 35 hz, så giver det, da et typisk rum er ca 2,5 meter høj det samme som 344 / 35 = 9.8 meter (ca 10) og den 1/4 værdi af dette er 2,45 meter, og som udgang punkt vælger man aldrig en laver afstemning end enhedens egen resonans og formelen er 1/4*(344/fo).

Hvis man vil spænde hornet fast til vægen, så skal man huske at den skal stå på en fod, da man skal tage hensyn til fodpanel og tage hensyn sandliste i loftet. (kan evt skæres væk) (de begrænser også horn længden) og pga vores normal rum dimensioner så er det jo naturligvis uden elektronik ikke muligt at få den helt dybe bas, men med elektronisk styring så burde det være ganske nemt at få den ting på plads, så man ikke får bulder/rumlebas, og 35 hz er da en stolt værdi. Når man spænder hornet fast til rummet i et hjørne, så er hornet ikke i rummet, men hornet bliver en del af rummet og det gør en forskel.

Kasserne kunne evt (hvis man ikke har andet) dæmpes med 2 gamle dundyner, af den gamle kraftige type, som evt holdes på plads med ståltråde (så den ikke falder sammen) der sættes fast fra side til side indvendigt (burde kunne klares inden forpladen sættes fast, der skal tilses at der ikke kommer mellemtone ud af hornmundingen, som skal have det sammen areal som basenheden, målet med dæmpningen er at bringe bas resonans toppen ned til det halve eller mindre, som jo afspejler højttalerens Q, yes man dæmper efter behov og klang/smag.

Hjørne placering er jo pi/2 (1/8th freespace), teknikken står beskrevet her
subwoofer-room-size
http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/subwoofer-room-size
Det giver gratis + 9 dB for basenheden og + 9 dB for hornmundingen og så kan man vel ikke lave en bedre kobling til rummet, fordi resten styres af rummets dimensioner og dermed størrelsen, et lille rum kan bare ikke spille dybbas, og til små rum kunne man evt vælge en 8"-12" bas som igen giver et mindre horn.

Da jeg boede i ulejlighed turde jeg ikke dette pga naboer, nu bor jeg i hus, men her har jeg ikke 2 hjørne at stille dem i (kun et styk), lidt surt mildt sagt, fordi det er jo hjørnet der gør arbejdet, også fordi det kan ikke blive så helves dyrt og de fleste problemer skal styres/kontrolleres via elektronikken, 2 delefilter og 2 basforstærker.

Jeg Husker jo fra 70serne hvordan H. H. Klinge beskrev at bas skal være en del af rummet, om det var i Højttalerbogen jeg læste dette husker jeg ikke helt, men i bogen beskriver han hvordan en bas højttaler faktisk burde bygges ind i rummet, men det kan de færreste jo slet ikke gøre efter, hvis man altså ikke er sin egen arkitekt til et nybygning, mit forslag ville være det tætteste man kan komme til det samme resultat som alle kan bruge.

Hvad mener I?, er det helt tosset, er jeg gået i skoven med mine beregninger eller? Kom endelig med kritik, rettelser (ris og ros) osv,
jeg tænkte bare at jeg ville dele en af mine gamle højttaler drømme med andre.

Bygger man det flot ind i rummet og designer det pænt, så tror jeg ikke engang at konen/kæresten ville klage, fordi hjørnet bagved højttalerne ikke bruges til noget og bas/mellemtone dvs resten af højttalerne ville kunne vælges væsentligt mindre. ja det kunne ende med at blive en ren Win win situation :-)

mvh Hans

Min Blog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz