Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Erfaringer med finer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Erfaringer med finer

 Post Reply Post Reply
Author
Message
belgarion View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 10 Jul 2009
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote belgarion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Erfaringer med finer
    Posted: 13 Nov 2011 at 14:14

Fik for nogle år siden et par buede kabinetter og besluttede at ligge finer uden på.
Jeg poster lige nogle af mine dårlige erfaringer, så andre ikke behøves at lave de samme fejl.



Kabinetterne buer lidt sjovt så den store udfordring var at lave en form der kunne presse fineren ned over kabinetterne.


Først forsøgte jeg med nogle træ forme. Det virke ikke fordi de ikke sluttede tæt ind til kabinettet.
Det blev en ommer.

I stedet lavede jeg en flad kasse og måtte jeg støbe en form i gibs ned i den flade kasse.
En form for hver side.
Gibs tørre hurtigt, så der er kun en chance for at ligge kabinettet rigtig og husk at lægge noget i mellem. ex avis eller afdæknings papir

Så havde jeg nogle forme som kunne bruges.

Så gik der en lang periode, hvor projektet hele stod på standby. (speciale, nyt job, hus og barn nr. 2)

Efter alt det, så kom der gang i projektet igen her i efteråret.

Selv med forme der passede var det ikke en nem opgave. Jeg havde 6 store skruetvinger til give tryk.
For at jævne trykke brugte jeg noget billigt ligge underlag.
herefter noget afdæknings papir og så fineren.

Der var to udfordringer.
1. få det til at ligge rigtig med de mange lag. (undgå at liggeunderlaget rører finer. Det er meget nemmere at pudse stykker papiret af end liggeunderlaget)
2. den rigtige mængde lim (for meget giver limbobler)


Hvis det ikke lykkes så bliver resultatet der efter.
Med 4 sider lykke det i hvert fald ved den sidste


Efter fineren gik det derud af med fronter og bagsider. Maling og lak.

Havde en god ven med mange stumper og en analog equalizer, så vi lytter os frem til hvordan det skal lyde











Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 15:47
Super post.
Og fede højttalere.
 
Da jeg skulle prøvede finér på buede sider: Mener det var 0.8mm, så det var rimelig stift og knap så følsom mht. blærer/limbobler, men for meget lim kan nemt lave modulerer finéren.
Med en malerrulle som er beregnet til lim, er et must til at lægge et fint lag.
Derefter spændte jeg noget buet MDF'en udenpå finéren med spændestropper.
Fjernerede derefter det værste øverflødige finér med en hobbykniv og slev det sidste væk. Det blev ret flot, dog er den sidste del en langhåret proces..
 
Denne tråd er også god at kigge i.


Edited by JAV - 13 Nov 2011 at 15:47
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 16:22
hvorfor er hullerne ikke ens?

mangler der en frontplade?
Back to Top
belgarion View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 10 Jul 2009
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote belgarion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 17:02
Jeg skulle måske have prøvet strygejernet, det kom jeg aldrig til. Det andet med bøjelig MDF er også en god ide, hvis det handler om jævn bue hele vejen rundt. men det har de her ikke, så det være noget tryk på midten hvor buen retter sig ud.
Jeg vil næsten sige, at det nemmer at starte forfra og så lægge fineren på den sidste plade man sætter på siden inden man sætter den på.

De første billeder er fra da jeg fik dem. Der var ikke fronter til, men de var skåret som på billedet, så der skulle nogle fronter på. Så jeg har savet dem ud så de er ens og sat fronter på der er skuet på indefra.

Desuden skar jeg nye bagplader fordi jeg har flyttet porten ned for at få lidt mere luft bag ved den

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz