Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Sidemonterede basser
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sidemonterede basser

 Post Reply Post Reply
Author
Message
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sidemonterede basser
    Posted: 11 Sep 2011 at 22:12
Hej

Hvor langt op i frekvens kan man strække en sidemonteret bas? KEF har vidst lavet nogle, hvor de strækker en sidemonteret bas op til 500 Hz. Det må da være en prøvelse uden lige at lave filter til sådan en.

Årsagen til, at jeg ønsker at sidemontere er, at jeg kæmper med at gøre en højttaler med store enheder smal!

Hvad mener I?

/Jeppe
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Sep 2011 at 07:04
jeg startede ud med at ville lave en højttaler med sidemonteret bas, men det fik jeg slet ikke til at fungere, havde ingen punch i bassen, men MASSER af dybbas

så reelt skal du lave en 2 vejs, med et submodul for at det lykkedes, og dine basmellemtoner skal være i en vis størrelse hvor de kan levere noget attack  
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Sep 2011 at 14:47
Skyldes mangel på punch ikke den enhed du brugte? Alternativt, at den var afstemt forkert?

Jeg har læst om nogle, der deler en sidemonteret bas ved 200Hz, hvilket også er stedet jeg meget gerne vil dele, da min mellemtone ikke går længere ned.

Jeg har masser af membranareal, så attack er intet problem.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Sep 2011 at 18:44
Enhver bas er rundstrålende ved 200 Hz, så sidemontering med deling ved den frekvens er en glimrende ide. Endnu bedre: TO sidemonterede basser i push-push. Meget færre kabinetvibrationer.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Sep 2011 at 19:32
Sven: Det lyder fremragende, så tror jeg, at jeg vil gå videre med den idé Tongue

Så bliver 15" basserne alligevel til noget. Det er nogle Usher 15HM - hvordan ville I afstemme dem?

Qt = 0,3
VAS = 314,8L
Fs = 29

Det typiske kabinet er jo et 120L refleks, men man kunne også smide det i et lukket kabinet (Bessel) på omkring 150-170L og så EQ'e det sidste stykke. Der bliver delt aktivt.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Sep 2011 at 23:01
hvis der alligevel deles aktivt, ville jeg smide dem i 120l lukkede kabinetter og få et Qb på 0.57 - fint med aktiv EQ.
Bemærk at impulsgengivelsen bestemmes af den resulterende afstemning - hvis du lægger EQ på et lukket system, kan du ende med et højere "effektivt" Q. Ikke at det gør noget, diskussionerne om refleks/lukket og impulstro bas har et indremissionsk præg. Personligt er jeg til vin, kvinder og halvhøjt Q, men hver sin smag. Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz