Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Center ht
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Center ht

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Center ht
    Posted: 07 Aug 2011 at 19:00
Jeg sidder og brygger lidt på en center der kan matche mine Ekta Grande. Designet skal naturligvis ligne og rent lydmæssigt skal centern kunne mache sidehøjttalerne.
Men kan man slippe heldigt fra at placere diskanten relativt tæt på øverste kant?

Diskanten vil blive denne: SB Acoustics SB29RDNC-C000-4
Mellemtone: Scan-Speak 12M/4631G00
Bas:Scan-Speak 15W/8530K01



Edited by ubl_ - 07 Aug 2011 at 20:45
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2011 at 10:29
Hej,
 
Diskant tæt på kant er ikke noget problem. Prøv at google "baffle diffraction peak", så vil du forstå.
 
Du kan evt. runde den øverste kant eller evt. placere noget sort skum forsænket i toppladen. En anden mulighed er at høvle den øverste kan til således at der er et skråt fald fra højre mod venstre (eller omvendt), dette vil hjælpe til at udglatte kant diffraktioner.
 
PS! Der er risiko for udfasninger imellem mellemtone og basenheder i det horizontale plan, når du placerer enhederne forskudt horizontalt. Du bliver nødt til at måle højtaleren igennem og justere delefiltret.
 
/JH
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2011 at 15:16
Hvilket materiale er forpladen til diskanten lavet af ?
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2011 at 16:23
JH: Tak for input. Jeg ligger forresten inde med målesystem baseret på Arta og kalibreret mikrofon, så jeg har selvfølgelig tænkt mig at måle. Tror måske bare at jeg skulle lave en prøveopstilling med en firkantet kasse og en front der ligner den på tegningen.

JAV: Diskantforpladen er lavet af plastik hvor bagkammer og forplade er limet sammen. Diskanten er en kompakt model fra SB Acoustics

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2011 at 17:02

Du kan også fræse i forpladen og undersænke mellemtonen. 

Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2011 at 18:32
Hej UBL,
 
Diskanten skal i hvert fald placeres assymetrisk i kabinettet i forhold til mellemtone og basenheder, så diffraktionerne fra kanterne af disse ikke summeres i det samlede output.
 
På din tegning har du placeret diskanten fuldstændig symmetrisk i forhold til basenheder og mellemtone. Dette er nok den dårligst tænkelige placering af diskanten. Jeg foreslår at du flytter diskanten 5-10 cm i det horisontale plan til højre eller venstre.
 
/JH 
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2011 at 19:21
Originally posted by JAV

Du kan også fræse i forpladen og undersænke mellemtonen. 



Jeg kan selfølgelig godt se at tegningen kan misforståes, planen er også at undersænke mellemtonen ned i planet. Jeg er derfor nød til også at fræse i forpladen af diskanten, den koster trods alt kun 350,-
Grunden til det er tegnet på denne måde er at mellemtonens undersænkning er dybere en diskanten.


Edited by ubl_ - 08 Aug 2011 at 19:29
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz