Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Mangler hjælp til en udregning af kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Mangler hjælp til en udregning af kabinet

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Martin A View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Martin A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mangler hjælp til en udregning af kabinet
    Posted: 04 Jul 2011 at 16:49
Er ny her pÃ¥ siden. StÃ¥r og skal lave en special sub til en meget kritisk over for sin stue, og alt hans højtaler grej er indbygningshøjtaler. 

Så den sub jeg står og skal lave det er en der skal stå under hans sofa, det har jeg frarådet ham, meeeen han insistere, det behøver ikke lyde så skide godt, bare den kan lave lidt bund siger han....

og fair nok, så må jeg se hvad jeg kan få ud af det....

Har fÃ¥et afvide jeg har 18x55x55cm at gøre med under sofaen, og det er self ikke ret meget, men skal ikke tænke pÃ¥ plads til en submodul, eftersom hans forstærker har sub udgang. 

Så havde jeg tænkt på at lave en downkick sub, og godt nok lave det lidt klemt med kun at give den ca 3cm fra gulv til bund sub, ved godt det er lidt....

Men som overnævnt, så skal der bare bedst mulige løsning til, altså vil gerne have udregninger på, men chancen for den kan overholdes er nok ikke så stor...

Har kigget pÃ¥ denne enhed: http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enheder-9/sb-acoustics-68/bas-71/sb-acoustics-10-sw26dac76-8-674.html som jeg fik anbefaldet af en pÃ¥ hifigalleri, men han kunne ikke litermÃ¥l osv, og jeg aner ikke hvordan jeg selv regner det ud og hvilket program man bruger osv. er forholdsvis ny i selvbyg, har lavet 2 subs alt i alt er i gang med den 3.

Men er det noget der kan bruges ? 
Kassen blirver lavet i 22mm MDF, sÃ¥ jeg kommer til at have ca. 27,1 liter hvis jeg gør som jeg har tænkt mig at gøre som MAX mulige litermÃ¥l eftersom jeg har 10,6x50,6x50,6 indvendige mÃ¥l...


men HJÆLP....

er meget modtagelig over for andre bud på hvordan jeg skal lave den ?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 18:10
17,84litter ø42mm port på 57cm.

Ikke nogen nem enhed at arbejde med.


Edited by Busk - 04 Jul 2011 at 18:13
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 18:21
Hey,

Jeg ville nok prøve et lukket kabinet på 15 liter (inc enheden) til hver enhed. Så med lidt dæmpemateriale, vil de 27 liter passe fint. Det kan være Ulrik eller Kappen herinde vil give deres deal med også.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 18:33
He he det skulle jeg også lige til at sige, hvis den amp har noget eq man kan tune den i bunden med.

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Martin A View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Martin A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 19:13
Aner ikke om den har noget der kan tune den, men det er jo en surr. reseiver, sÃ¥ mon ikke den kan tune den lidt ? 

men i mener indtil videre at 27 liter ? lukket kabinet ? det går an ?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 19:27
Originally posted by Martin A

Aner ikke om den har noget der kan tune den, men det er jo en surr. reseiver, sÃ¥ mon ikke den kan tune den lidt ? 

men i mener indtil videre at 27 liter ? lukket kabinet ? det går an ?
Ja, det ser fint ud.
 
Så mangler du stadig en Sub. forstærker, mig bekendt er der ikke nogen surround reciver med indbygget sub forstærker. Sub output er der, men det er kun et signal.

Busk


Edited by Busk - 04 Jul 2011 at 19:28
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Martin A View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Martin A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 19:54
nej jeg tvivler oss, men nu er han min gamle mester, og de har det med at himmel op om at det udstyr de har det har det hele jo, men sku høre om det kunne ladesig gøre, nu skrev syncroniq jo 15 liter + enhed i lukket, sÃ¥ mon ikke jeg kan klemme en forstærker pÃ¥ hvis det er
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2011 at 08:09
https://www.madisound.com/store/product_info.php?cPath=45_338_340&products_id=8667
½ cubic feet = 14,15 ltr, sÃ¥ ja de 15 ltr + enheden (og forstærkerens volumen) passer ganske fint.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz