Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: front baffle
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


front baffle

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Møffe View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Jun 2010
Location: Sjæland
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Møffe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: front baffle
    Posted: 17 Jun 2011 at 21:42
Hey
 
Da jeg er helt ny med højtaler byg vil jeg høre om der er nogen tommefinger regel med hvor tyk fronten på en højtaler skal være eller kommer det and på hvor bred den skal være???
 
På forhånd tak
 
Møffe
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2011 at 12:08
Nej nogen tommelfinger regel er der ikke.
Men jeg har det på den måde at den mekanisk kobling til kabinettet skal være bundsolid og "død", da det er her de første vibrationer opstår og derfor angriber jeg dem ret heftigt med mindst 31mm sandwich front af 19+12mm mdf.
Og på det sidste er jeg oppe på 19+19+12mm som jeg finder optimal. mit maksimale har været 95mm totalt.

Men jo tykkere front du laver for større problemer er der med luftflowet bag enheden, da magneten ved tykkere fronte næsten fungerer som en drop i hullet og enheden kan ikke strække vejret.
Her er det meget vigtigt at man skærer nok materiale væk på bagsiden af fronten så enheden har optimalt airflow.



Og sådan fortsætter du bagud.
Hvis jeg skulle give en tommelfinger regel med hensyn til airflow, så skal du mindst have så meget luftpassage rundt om magneten som du har membran areal, på den måde hindre du ikke enhedens arbejde.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2011 at 22:36
har du nogensinde gjort nogle erfaringer med at lave noget dæmpemateriale IMELLEM frontpladerne?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz