Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa PL14WJ-09-08 d'Appolito kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa PL14WJ-09-08 d'Appolito kabinet

 Post Reply Post Reply
Author
Message
andreashr View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 06 Jun 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote andreashr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa PL14WJ-09-08 d'Appolito kabinet
    Posted: 11 Jun 2011 at 16:06
)Hej!

Jeg vil gerne bygge denne højtaler i d' Appolito versionen

Da det er mit første forsøg på selv at bygge en højtaler har jeg et par spørgsmål til kabinetkonstruktionen:

Jeg referer til billedet at højtaleren på hjemmesiden jeg linker til

1) Sidder der en MDF plade bag ved bafflen? 
eller er bafflen den inderste plade på kabinettet? <- i så fald, hvad sidder de 4 skruer i hjørnerne så fæstet til? (hvis altså det er skruehuller man kan se, sådan tolker jeg det som nybegynder Tongue)
 
2) Jeg har set i andre konstruktioner folk har postet billeder af at der er hullede afstivere inde i højtaleren, er det nødvendigt for en forholdsvis lille højtaler som denne?
hvis ja, hvor skal de så placeres? (for mig at se er der ikke meget plads på bagsiden af bafflen til den slags)

3) Skal et sådant højtaler kabinet kunne åbnes? i så fald, hvor?
Min umiddelbare tanke er at fronten skrues af.

4) Finering af MDF plader, hvornår skal det gøres? før eller efter det hele er samlet? kan man gøre det selv?


Jeg håber der er nogle der vil hjælpe mig!
På forhånd tak


mvh
Andreas
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jun 2011 at 01:08
ad 1.   Hvis du nærlæser oplysningerne, så er kabinet dim.: 205*510*360mm udvendigt og 165*470*320mm indvendigt- og der er regnet med mdf i 20mm - ergo der er ikke mdf bagved baflen. " Skruehullerne er ( tror jeg ) til montering af frontstof-ramme ". Man kan godt have en løs baffel, der skrues på en under-baffel ( du kan skrue den på indefra kab., så man ikke ser skruerne på fronten ) - Så skal du regne med ekstra volume i kab..

ad 2.  Det er bedre med for meget end for lidt afstivning, så -  Ja, jeg ville sætte 2 vandrette afstivere mellem diskant og bas-mellemtone ( evt. lidt på skrå ) - eller én Vandret og to lodrette ( fra bund til top i et kryds, så både sider og front afstives på midten. fronten kan dog kun afstives punktvis omkring diskanten ) - eller du kan bruge stokke / staver på kryds & tværs. Husk at regne på volumen med afstivning, og evt. gør kab. større.

ad 3.  Man limer hele kab. sammen, og " går " gennem bas hullerne med materialer til dæmpning og delefilter.

ad 4.  Finering sker til slut, når kab. er " færdige " - Nogle selvbyggere synes det er nemt at finere, prøv at se dig omkring på nettet.
Back to Top
andreashr View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 06 Jun 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote andreashr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2011 at 15:09
vildt godt svar tak for det :)

mht afstivning, så er det mig stadig lidt en gåde.. skal afstiverne limes i så de går i spænd? altså først sættes i efter at selve det ydre kabinet er samlet eller hvordan?

Lige endnu et spørgsmål

Samling af kabinet, sker det udelukkende med lim og skruetvinger?
- hvis jeg altså ser bort fra den ide før med at skrue bafflen på bagfra :)


-Andreas
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 08:56
Hvis du vil have hylder eller kryds som afstivning, skal de limes i under samlimgen af kab., og derfor skal de passe i dim. invendigt i kab. - dvs de må ikke spænde på sider og front/bag ( opskummende lim vil sørge for at de passer ). Hvis du bruger stokke eller staver, kan de sættes ind bagefter.

Jeg har en gang brugt varmelim til at hjælpe-styre i limprocessen, men den forhindrede pladerne i at blive presset ordentligt sammen - så brug enten skruer eller dyvler
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz