Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Tripol-konstruktion.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Tripol-konstruktion.

 Post Reply Post Reply
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tripol-konstruktion.
    Posted: 06 Jun 2011 at 10:46

Hej.

 

Jeg har efterhånden fået bygget en hel del højttalere gennem tiden, og har også måleudstyr og andet grej til at udvikle med.

...Men jeg har aldrig før bygget dipol eller tripol højttalere, som jeg havde tænkt mig at gå i gang med nu.

 

-------------

 

Planen er at bygge fire styk tripol højttalere til min hjemmebiograf og benytte SB Acoustics enheder, da deres pris/ydelse er meget rost, når jeg læser lidt her og der.

En umiddelbar tanke var at benytte følgende modeller:

SB Acoustics SB29RDC-4

SB Acoustics SB15NRXC30-4

Så der vil være 3xdiskant og 3xbas/mellemtone i hver højttaler der spiller til tre sider.

De vil typisk skulle spille fra 70-80Hz og op, men satser på at lave dem til at tage fra 50-60Hz, så der er lidt mere overskud i bunden.

 

-------------

 

Lige nu kører jeg 9.2 surround, og har brugt tripol til baghøjttalere og dipol til sidehøjttalere, og har været ganske glad for det, og havde også planer om at skift dipol-højttalerne til tripol med tiden - har også haft monopol, men synes nu dipol/tripol lød bedre til film.

 

Der vil jo være nogle udfordringer med udstråling, udfasninger etc., når man laver en højttaler med enheder placeret så de vil overlappe hinanden.

 

Nu vil jeg så høre om der er nogen, der har fået sig nogle gode erfaringer (tips, ideer?) de vil dele ud af, når det kommer til tripol løsninger?

 



Edited by daniels - 06 Jun 2011 at 10:47
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2011 at 13:31
Det er vist ikke mange, der lavet noget lignende før mig ;-)
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2011 at 16:43
nej - men det lyder da spændende  :-)

Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 17:50
@Daniels, Forstår ikke uoverensstemmelsen i dine 2 indlæg... Vil du bygge eller har du bygget? Smile

Edited by Mik112 - 21 Jun 2011 at 17:53
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz