Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Aktiv bas sammen med SP44
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Aktiv bas sammen med SP44

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Aktiv bas sammen med SP44
    Posted: 14 Maj 2011 at 17:24
Hej.
Jeg er nybegynder indenfor højtaler bygning - men har fulgt meget med herinde. Jeg har bygget et par SP44 og er meget glade for dem (6,5" scanspeak). http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm

Men der mangler lidt bas - de går dybt nok og præcist nok - men fylder ikke stuen (50 kvm - alm. parcelhus fra 60'erne) og giver ikke den bund som jeg gerne vil have. Det vidste jeg egentligt godt da jeg startede men ville ikke starte med det vildeste. Jeg har også et par MARK21 - 2 8" scanspeak - og der er bassen mere fyldig - og det synes jeg giver musikken liv og gør det mere spændende.

Så har jeg prøve lyttet lidt rundt omkring og har fundet ud af der skal større enheder til for at få det jeg gerne vil have. Derfor vil jeg prøve at lave nogle forsøg med aktiv filter mellem SP44 og en bas. Mine forsøg skal bruges til at finde ud af om bassen i den fremtidige højtaler skal være 10"/12" eller 15" - lukket/åben/TL. Og hvis det viser sig at SP44 kan spille sammen med bas så kan det jo blive løsningen.

Jeg spiller ikke særligt højt - alt slags musik.

Kan I komme med nogle forslag til bas enheder til afprøvning? Gerne fra brugt markedet - da jeg jo skal af med dem igen.
Har selv overvejet:
ScanSpeak 26W 8 ohm med papir (evt. alu)
Eminence Deltaline 10" / 12" / 15" inspireret fra Troels Gravensen - evt. 15" i åben baffel ?
SB Acoustic 12" i lukket?

Samt forslag til aktive filtrer?
Jeg har kigget på DBX223XL for at starte med - og kunne finde fornuftig frekvens - senere at bygge et aktivt højpas - og kombinere med miniDSP til bas delen.
Burde jeg starte med digitalt for at kunne variere flankerne også ?

Alle gode ideer er velkomne - og mange tak for input.

mvh morten
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2011 at 11:41
Hehe... det lyder lidt som om du har samme problemstilling som mig.  jeg har også en stor stue på ca 45-50 kvm. Og musikken bliver lidt tynd i så stort et lokale. Man kan heller ikke mærke musikken når der kommer lidt tryk på. Derfor valgte jeg at tilføje en større bund. Hvilket jeg så godt nok har gjort ved at gøre det hele aktivt. hvilket jo selvfølgelig ikke er nødvendigt, men jeg skal dertil sige, at jeg aldrig kan se mig selv gå bort fra en aktiv løsning igen :o)

Her er f.eks en anden som også har gjort sin troels gravesen højttaler aktiv. Godt nok en mindre en af slagsen, men lidt samme pricip.
Han har så også senere opgraderet den "øverste" del af højttaleren, hvilket du jo ikke behøver at gøre, eftersom du er fuldt tilfreds.
Ved godt at groundsound er lidt dyrere end især miniDSP osv. Men spiller altså også virkelig fedt. Jeg kan uhyggeligt tydeligt hører hvilke ændringer jeg laver i det samlede anlæg. Hvilket jo vidner om at groundsound forstærkerne blot forstærker... og ikke efterlader væsentlige spor i lyden, som man jo samtidig kan justere på et hav af forskellige måder via softwaren.
Det første jeg gjorde for ca 2 år siden. var at købe det "billigste" filter fra groundsound til mine bio subs, herefter har jeg så opgraderet, efterhånden som jeg er blevet overbevist Big smile

Hvad jeg har hørt, så er det svært at blive andet end afsindigt glad for 26W, den tror jeg ikke du vil af med igen. Men den koster jo også lidt, og ikke altid nem at finde brugt, da folk holder meget af den Smile  Jeg har kun selv brugt XXLS fra peerless, fordi jeg ville have 12" og fordi jeg fik dem meget billigt, da de jo så småt er ved at udgå med deres ALU- version.


Edited by Digital_thor - 15 Maj 2011 at 11:45
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2011 at 11:26
Hej Thor - tak for svar.

Jeg har overvejet GroundSound løsning - men er ikke kommet dertil endnu. Er egentlig mest interesseret i digital delen for justering på bas delen og så analogt filter til højpas. Har fået fat i XTZ SUB 1 APM DSP til at trække basen. Der skal jo sikkert 2 til på sigt hvis der skal deles højere end 60-70 hz. Men der medfølger room analyser så jeg kan komme igang.

Jeg har købt et elektronisk delefilter dbx223xl for at kunne finde en fornuftigt delefrekvens til ny bas enhed - jeg er lidt i tvivl om hvor langt ned 18W kan spille ned mod bas - regner vel med 150-200. Hvis det hele virker skal den byttes ud mod fast analogt filter.

Men mit største udfordring lige nu ligger på hvilken bas enhed. Jeg leder stadig efter SS 26W men de hænger ikke på træerne - godt tegn?

Kender i nogle alternativer til 26W på 10", 12" eller 15"?

(som giver en tilnærmelsesvis samme bas - jeg er meget glad for 18W og håber 26W spiller på samme måde - bare større)

- morten
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2011 at 19:52
Du kan også kigge på Seas. F.eks denne her:

Har selv haft deres 8" og de gør virkelig godt især til prisen. Scanspeak er en lille smule bedre, men koster også næsten det dobbelte.

Du skal også tænke på forsinkelsen fra bassen til mellembas. altså hvis du ikke placere din sub umiddelbart ved siden af din front-HT. du må nemlig højest dele ved 100Hz hvis ikke det skal være hørbart.
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2011 at 21:22
Hej Thor.
Den Seas enhed ser lovende ud - og er jo prissat helt rimeligt. Jeg er egentlig ok med prisen for SS 26W men vil bare gerne være lidt sikker inden jeg køber fra ny. Og vil egentlig også gerne prøve andet.

Jeg var i week end'en ude og høre et Duelund system - med 10" modificeret Monacor bas - lukket. Det var meget spændende. Et utrolig præcis bas hvor det hele var skåret meget præcist ud. Så jeg er absolut også interesseret i at prøve en lukket inden jeg bestemmer mig.

Jeg har dog fået fat i et sæt Peerless XXLS 12" og vil starte med at prøve dem. Det er denne model 830952. Jeg ved ikke om det samme model du har?

Har du et forslag til antal liter og type lukket/br andet hvis den skal spille musik så godt som muligt - og forventelig deling omkring 175 hz?

mvh morten
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2011 at 08:07
Jammen den bas er kanon, efter min mening. Selvfølgelig lidt mere tung end 26W. Og det er lige præcis den samme som jeg har. jeg bruger den i 100 liter lukket, med boost ved de helt lave frekvenser. Jeg har ca 400W til den, og den kan måske klare sig med lidt mindre. Men den er jo bygget til at ønske noget effekt for at yde sit bedste. Især i lukket hvor den jo ikke kan komme af med luften og derfor bevæger sig noget mere. Du skal bygge nogle solide kasser til de enheder, ja det skal du til alle subs. ellers "synger" kassen med og detgiver en irriterende rungen i lokalet. Hørte lige Toto i går. og der er ingen tvivl om at en stor bas, som er justeret ordenligt, kan levere en live-fornemmelse, som små enheder aldrig kommer i nærheden af. jeg har ca samme højttaler størrelse som dig - mit projekt er her:
godt nok er min bas en 18W-8545, som er en noget ældre udgave fra scanspeak end din 18W revelator. men den levere stadig solide smæk i mellembassen. man kan så diskutere om jeg har brug for 2 stk 18W for at nå ordenligt ned til 65hz hvor jeg deler til mine XXLS. Men pt er jeg faktisk fint tilfreds, hvilket måske skyldes mit rum.
Grunden til at jeg deler lavt, er fordi det er nemt for øret at retningsbestemme frekvenser omkring 100hz og op. Og jeg kan ikke have mine subs stående i umiddelbart klods op og ned at mine fronter, så selv om jeg kan tidsforskyde alle mine enheder individuelt med groundsound, så syntes jeg det lyder bedst at holde store enheder til under 100 hz. 175 hz syntes jeg er lige højt nok. jeg vil mene du kan trække din 18W længere ned. Men det kræver jo også at du gør den aktiv, ellers bliver det jo svært at kontrollere. Ellers skal din sub kun supportere under ca 45hz, hvor dine fronter nok ca ruller naturligt af.
XXLS 830952 kan klare alt fra ca 70 liter til ca 100 lukket. Som jeg har forstået det. De 100 liter fra mit vedkommende var blot for måske at eksperimentere med port, hvilket jeg ikke lige har fået tid til endnu, da et portet kabinet hvis nok helst skal være på mellem 110 og 130 liter. Men så går du også linært til ca 22 hz. og selvom det lyder fedt, så er det også noget man skal være lidt forsigtig med, da det giver nogle problemer som de fleste plate-amps ikke er avancerede nok til at korrigere for. Med de 70 liter lukket, får du en pæn afrulning fra ca 45 hz, tilgengæld falder et lukket kabinet ikke så hurtigt i kurven nedaf, hvilket også passer fint til de fleste rum, pga det gain der normalt opstår i de dybe frekvenser. Jeg er så meget glad for mit Groundsound, da jeg her kan tilpasse de enkelte enheder fuldstændigt, til hinanden så det hele bedre hænger sammen. Flervejssystemer er ikke det nemmeste at have med at gøre, men digital-aktiv deling hjælper utroligt meget på det hele Smile  


Edited by Digital_thor - 24 Maj 2011 at 08:12
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Nov 2011 at 16:03
Hej.
Jeg har bygget højtaleren SP44 som er TG byggesæt. Lille 3 vejs med SS 18W i bunden. Ville gerne prøve med større bas enhed og har derfor prøvet med 12" XXLS og SS 26W i alu og papir. Til dette har jeg anvendt elektronisk delefilter dbx 223xl - men kvaliteten af dette var ikke godt nok - til mellemtone/diskant delen.
Jeg vil så prøve at købe et elektronisk delefiter som ikke kan variaeres - og håber så lyden er bedre.

Har kigget på filter fra NewClassD :
http://www.newclassd.com/index.php?page=60
Nogen der har erfaring med dette?

Mit spm. er nu følgende:
Hvilken frekvens og skæring er teoretisk rimelig at lave delingen ved?
Jeg ville selv antage omkring 180-200 hz og 24 db/oct.

Som bas forstærker var min ide at anvende XTZ SUB AMP med DSP - jeg har en nu og skal så evt. købe en til - da jeg gerne ville kunne kompensere i bas delen - men køre analog på mellem/diskant.

mvh morten
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz