Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Aktiv bas sammen med SP44
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Aktiv bas sammen med SP44

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Aktiv bas sammen med SP44
    Posted: 14 Maj 2011 at 17:24
Hej.
Jeg er nybegynder indenfor højtaler bygning - men har fulgt meget med herinde. Jeg har bygget et par SP44 og er meget glade for dem (6,5" scanspeak). http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm

Men der mangler lidt bas - de går dybt nok og præcist nok - men fylder ikke stuen (50 kvm - alm. parcelhus fra 60'erne) og giver ikke den bund som jeg gerne vil have. Det vidste jeg egentligt godt da jeg startede men ville ikke starte med det vildeste. Jeg har også et par MARK21 - 2 8" scanspeak - og der er bassen mere fyldig - og det synes jeg giver musikken liv og gør det mere spændende.

Så har jeg prøve lyttet lidt rundt omkring og har fundet ud af der skal større enheder til for at få det jeg gerne vil have. Derfor vil jeg prøve at lave nogle forsøg med aktiv filter mellem SP44 og en bas. Mine forsøg skal bruges til at finde ud af om bassen i den fremtidige højtaler skal være 10"/12" eller 15" - lukket/åben/TL. Og hvis det viser sig at SP44 kan spille sammen med bas så kan det jo blive løsningen.

Jeg spiller ikke særligt højt - alt slags musik.

Kan I komme med nogle forslag til bas enheder til afprøvning? Gerne fra brugt markedet - da jeg jo skal af med dem igen.
Har selv overvejet:
ScanSpeak 26W 8 ohm med papir (evt. alu)
Eminence Deltaline 10" / 12" / 15" inspireret fra Troels Gravensen - evt. 15" i åben baffel ?
SB Acoustic 12" i lukket?

Samt forslag til aktive filtrer?