Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ling af sub
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥ling af sub

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ling af sub
    Posted: 26 Apr 2011 at 17:25
Jeg siger mange tak.. sÃ¥ vil jeg prøve at lave en mÃ¥ling pÃ¥ det :D 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2011 at 22:09
Normalt siger man, at afstanden (fra baffel til mikrofon) skal være 0.1 gange membranradius. Det kommer sig nu ikke sÃ¥ nøje, sÃ¥ længe det blot er kurveformen og ikke det absolutte niveau, du er interesseret i - men du skal i hvert fald tættere pÃ¥ end 1 gange membranradius. NærfeltsmÃ¥lingen har kun gyldighed i stempelomrÃ¥det.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2011 at 20:15
noget i den stil, den eksakte afstand må ulle svare på
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2011 at 18:51
Tak for svarene, det var umiddelbart også det der var mit gæt.. systemet er heldigvis lukket..

ved en nærfeltsmÃ¥ling placere jeg mikrofonen lige i midten af enheden og ikke længere væk end enhedens radius, right ?  


Edited by Boberik - 25 Apr 2011 at 18:52
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2011 at 18:31
Ja, du skal helt klart lave en nærfeltsmÃ¥ling - det er det eneste rigtige ved helt lave frekvenser (medmindre du gÃ¥r ud pÃ¥ en Ã¥ben mark og ligger højttaleren ned, sÃ¥ den spiller op i luften). Dit problem opstÃ¥r, hvis du har port eller passive enheder. Den/de skal ogsÃ¥ mÃ¥les i nærfeltet - og summeres korrekt (i forhold til aktive arealer) til en samlet fjernfeltsrespons. Det er en lidt længere teknisk snak, men det gøres i praksis med to mikrofoner og et modstandsnetværk til summering (tre modstande i alt).

Edited by USXX - 25 Apr 2011 at 18:32
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2011 at 15:58
tror det bedste resultat kommer ved en nærfelts måling
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2011 at 14:52
Hej folkens..

Håber alle efterhånden er kommet sig over evt. tømrermænd ovenpå påskens strabasser :-)

Jeg skal lave en mÃ¥ling af en 8" sub, hvordan gør jeg det smartest, sÃ¥ jeg kan mÃ¥le sÃ¥ dybt som muligt, skulle gerne ned omkring 60-200 hz, alt andet er ligegyldigt. 

jeg tænker mikrofon afstand, og gatening??

Skal mikrofonen helt tæt på?


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz