Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Div. spørgsmÃ¥l fra en amatør, der bygger boombo
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Div. spørgsmål fra en amatør, der bygger boombo

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Rosenlund View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Apr 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Rosenlund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Div. spørgsmÃ¥l fra en amatør, der bygger boombo
    Posted: 18 Apr 2011 at 20:30
Jeg fik jer anbefalet af en gammel ven, og håber i kan være behjælpelige med disse spørgsmål.

Jeg er midt i at bygge en boombox, som er stærkt stærkt inspireret af the Boominator (http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-another-stab-ultimate-party-machine.html)

Jeg modificerer den ikke hardwaremæssigt, men vil lave den i sådan en størrelse, så jeg forhåbentlig kan have den i skulderstrop, eller cykeltrailer.

Jeg er ikke nogen haj til elektronik eller andet i den gren, der ellers måtte hjælpe mig, så håber i bærer over med mig.

Af udstyr kommer den til at bestå af:

2x Woofers: P.audio HP10W
Amplifier: 41Hz Amp6basic

Jeg er nu ved at ved være klar til at save hullerne i kassen, så de dejlige dele kan blive blottet til det sommerlige Danmark. Dimensionerne i øjeblikket er 90x40x30, hvor jeg nok vil gøre den smallere, og måske også lavere. Lige nu virker den lidt stor og kluntet at skulle cykle rundt med.

Jeg vil have en woofer på hver sin side (så magneterne peger ind på hinanden) og 2 tweeters i hver side (der var 4 i en pakke, så de skal jo bruges).

Så her kommer mine spørgsmål:

1) Skal de to woofers være i hvert sit rum, altså adskilt med en plade i mellem sig?
Hvis nej:

1a) Skal magneterne sidde klods op ad hinanden, eller skal der være afstand?

2) Nu hvor voluminaet er mindre end det anbefalede (såvidt jeg blev klog på Q-værdien). Skal jeg da have huller i kassen til ventilation, og i så fald hvor store?

3) Min oprindelige idé er at have wooferne adskilte fra tweeters og batteri + amp. Er der hold i at jeg har bildt mig selv dette ind?

4) Min ven snakkede om et delefilter. Jeg har hørt nogen sige at det ikke var nødvendigt med de enheder jeg har. Mens jeg selv ikke har nogen anelse om hvorvidt det kan betale sig. Hvad siger i?

Hvis det har nogen indflydelse på svaret, så skal den bruges til at spille ved grilleri i parker osv. Jeg er dog ikke typen der har behov for at forpeste alle andre der bor i samme postdistrikt, og jeg kan få gåsehud og stiv tisseflûte når jeg hører at kvaliteten er i orden.

Så håber jeg i kan hjælpe denne stakkel. Har jeg udelukket nogle detaljer, så sig endelig til!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz